Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret lesket, mitä…

Vierailija
27.10.2021 |

Mitä sanaa käytätte kuolleesta puolisosta? Itsestäni tuntuu todella vanhanaikaiselta ja muodolliselta käyttää sanoja ’miesvainaja’ tai ’edesmennyt vaimoni’. Eikä voi sanoa entinen tai ex, koska ne tarkoittavat eronnutta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa edesmennyt mieheni. Mielestäni se kuulostaa kauniilta. Monet lesket käyttävät sanaa taivaspuoliso.

Vierailija
2/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä puhun ihan vain "mun miehestä", mutta menneessä aikamuodossa. Esim."mun miehellä oli tapana, mun mies haki, mun mies teki..." Jos joku sitten kyselee enempi, niin kerron hänen nukkuneen pois. En tykkää käyttää tuota edemennyttä, ainakaan vielä, ehkä senkin aika tulee joskus. Olen järkeillyt sen niin, että luovutun tuosta "mun miehestä" vasta sitten, kun uusi puoliso tulee kuvioihin, silloin HÄN on "mun mieheni".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkovainaa tai eukkovainaa on ihan hyvät

Vierailija
4/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaspuoliso - ei oo todellista, kamala termi

Poisnukkuminem ja poismeneminen on typeriä termejä myös

Kun ihminen kuolee niin ihminen kuolee eikä nukupois tai menepois

Vierailija
5/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole taivaspuolioa kuullut, onneksi. Kamala termi.

Vierailija
6/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinä olet arvostelemaan sitä miten joku kutsuu edesmennyttä puolisoaan.

Vierailija
7/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaimoni nukkui ihan kirjaimellisesti pois. Kesken normaalien unien hän siirtyi ikuiseen uneen.

Vierailija
8/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt mieheni on ihan hyvä ja kaunis, ei siihen tarvitse keksiä mitään lapsellisia taivasmies-nimityksiä.

Vierailija
9/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaimoni nukkui ihan kirjaimellisesti pois. Kesken normaalien unien hän siirtyi ikuiseen uneen.

Sama, mutta mieheni. Aamulla heräsin vainajan vieressä. Käytän edesmennyttä miestä tai vaan vainaata.

Vierailija
10/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinä olet arvostelemaan sitä miten joku kutsuu edesmennyttä puolisoaan.

Niinpä! Ehkä nyt on länkyttäjät sellainen aihe, jossa ei ihan oikeasti kaivata arvosteluja toisten käyttämistä nimityksistä ja termeistä. Eikä niitä kysytty. Menkää kiusaamaan vähemmän haavoittuneita ihmisiä, jos ette kiusaamatta osaa olla.

Itsellä on niin tuore tapaus, ( reilu 3kk) että puhun vielä vaan hänen tekemisistä ja yhteisistä jutuista nimellä ja menneessä aikamuodossa. Luultavasti suuhun sopii myöhemmin vain edesmennyt mieheni, jos pitää uusille ihmisille mainita.

Taivaspuoliso oli ainakin Tommy Hellstenin nimitys kuolleelle vaimolleen, ja minusta se on kaunis.

Vierailija
11/11 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon "mieheni". Tai jos puhun jollekin sellaiselle joka ei tiedä mieheni olevan kuollut, voin sanoa vaikka, että "mieheni, joka kuoli toissa vuonna".

Sitten jos joskus löytäisin uuden miehen, niin varmaan alkaisin puhua edesmenneestä miehestäni vain nimellä. Jos tarkennusta kaivattaisiin, voisin kertoa sitten että olen ollut ko. henkilön kanssa naimisissa aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä