Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra

Vierailija
27.10.2021 |

Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.

Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??

Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?

Kommentit (330)

Vierailija
281/330 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän työni kautta kyllä useammankin pulin/päihdeongelmaisen, jotka asuvat hyvällä alueella Helsingissä, uudehkossa talossa isoissa kämpissä (40 neliöstä ->) täysin veronmaksajien piikkiin. Häätöäkään eivät saa, vaikka yksi heistä ainakin häiriköi ja jopa on ahdistellut joitain naisasukkaita. Sossu vuokraa niitä ja maksavat pienempää vuokraa mitä tavalliset asukkaat ja saavat täydet kelan tuet toimeentulotukineen. Niillä sitten kelpaa viinaa ostella.

Ja sen muuten aina kuulee ja näkee, milloin näiden tilille on sossunrahat tulleet. Kolme päivää hirveetä älämölöä, joka sitten alkaa hiljenee viinojen ja rahojen loppumisen myötä. Sitten on niitä velaksi juovia alkkiksia, joilla ei ole koskaan omaa rahaa, koska pankkikortti on jonkun muun hallussa. Kun rahat tulee, viinavelkoja nostaa ne ja taas lisää viinaa velaksi. Semmonen oravanpyörä.

1990-luvulla eräs velaksi juova aina haettiin kotoa ja kannattiin lähimmälle automaatille, mistä nostettiin kaikki tilille kilahtaneet rahat. Sitten taas lisää velkaviinaa. Se ukko tosiaan kannettiin sinne automaatille, koska se oli juonut jalkansa huonoon kuntoon. Pari velkojaa kävi aina hakemassa rahat.

Tapahtumapaikkana Lahden Liipola.

Vierailija
282/330 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, ap. Elät muiden kustannuksella. Miten siedät itseäsi? Muuta pois.

Kuka tulee antamaan aapeelle mitalin sitten kun asuu jossain keskellä ei-mitään, tuntien matkan päässä kaikista tuntemistaan ihmisistä?

Aivan, ei kukaan.

Niin kauan kun Suomi jakaa rahaa miljardikaupalla ulkomaille, ja lisäksi ottaa tuhansia (välillä kymmeniä tuhansia) elätettäviä sisään joka vuosi, voi AP ja hänen kaltaisensa ihan hyvillä mielin asua siinä 100 tai 200e "ylikalliissa" asunnossa.

Ja sekin on "ylihintainen" vain siksi, koska Kelan vuokranormit laahaavat pahasti yleistä vuokratasoa jäljessä.

Ai, ai, kun tämä nykyinen politiikka olisi ollut sotien loppumisen jälkeen, niin siinä olisi jäänyt Suomi jälleenrakentamatta. Elettäisi kuin savannilla ikään, mitään ei olisi.

Se, mitä Mainilan laukausten takia Suomi joutui Neuvostoliitolle makselee sotakorvauksia, oli ihan kahvirahoja verrattuna tähän nykyiseen holtittomaan rahan lapioimiseen ulkomaille ja koko maailman sosiaalitoimistona olemiseen. Koska kerran Suomi saatiin jälleenrakennettua ja luotua hyvinvointiyhteiskunta sotakorvauksista huolimatta. Nythän sitä hyvinvointia ja Suomea puretaan, on purettu jo kauan. Ihan liikaa on omistamista myyty ulkomaille. Joku tolkku olis voinut touhuissa olla, mutta kun oli vaan pelkkä mulkku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/330 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat metsään telttaan.

Vierailija
284/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella raja on 520e , vaikka suurin osa hissillä varustetuissa taloissa alkaa 6lla ellei peräti 7lla. Hissillä on merkitystä kun on liikuntarajoitteinen.  Vanhempia kolmikerroksisia taloja on joissa vuokrat voi olla 550 tai silleen.  Hullua on että asumistukirajat esim Lapualla ovat huomattavasti pienemmät, siellä olisi enemmän asuntoja vapaana.

Vierailija
285/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä saa KELA:n laskurin mukaan asumistukea omistusasuntoon niin kuin täällä sitkeästi väitetään. Laskurihan ei edes kysy, että paljonko lainaa on yhteensä.

Vierailija
286/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu, mutta niinhän se on, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Vierailija
287/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita halvempia asuntoja helpolla löydy. Löytymisen jälkeen alkaa kilpailu satojan muiden kanssa kuka saa napattua asunnon. Asun Tampereella ja täälläkin ennen koronaa oli aina vähintää 30 ihmistä näytössä. Koita siinä sitten työttömänä erottua joukosta. Kyllä vuokranantajana itse ottaisin mieluummin jonkun jolla on vakityö.

Vierailija
288/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinun on pakko asua helsingin keskustassa, koska sinun työpaikka on siellä?

Vierailija
289/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa euroakaan sinun asumisestasi?

Vierailija
290/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, ap. Elät muiden kustannuksella. Miten siedät itseäsi? Muuta pois.

Kuka tulee antamaan aapeelle mitalin sitten kun asuu jossain keskellä ei-mitään, tuntien matkan päässä kaikista tuntemistaan ihmisistä?

Aivan, ei kukaan.

Niin kauan kun Suomi jakaa rahaa miljardikaupalla ulkomaille, ja lisäksi ottaa tuhansia (välillä kymmeniä tuhansia) elätettäviä sisään joka vuosi, voi AP ja hänen kaltaisensa ihan hyvillä mielin asua siinä 100 tai 200e "ylikalliissa" asunnossa.

Ja sekin on "ylihintainen" vain siksi, koska Kelan vuokranormit laahaavat pahasti yleistä vuokratasoa jäljessä.

ei se niin mene, että, jos rahaa haaskataan yhteen paikkaan, niin sitä ilmestyisi lisää haaskattavaksi toiseenkin paikkaan. Ap:n pitää nyt vaan olla ilman rahaa, koska valtion rahat on jo käytetty toisaalle

Vierailija
291/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

880e ja käyttörahaa 500e tää on just tätä, mulla jää palkasta käteen noin 1100e eikä tule mitään käyttörahaa, miksi työttömänä kuuluu saada enemmän kuin kokopäiväisesti työssä käymällä???

Vierailija
292/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa euroakaan sinun asumisestasi?

Sen vuoksi että yhteiskunta pyörisi, koska se ei onnistu pelkästään vahvimpien ja röyhkeimpien toimin niin joudutaan ottamaan myös heikommat messiin. Näin se menee joka paikassa.

Vierailija
293/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaapa viikko vaatehuoneessa tai kylpyhuoneessa ja miettikää, onko se aikuiselle ihmiselle riittävä asunto:

"HAKANSUIDEN sijoitusasunnoista pienin on Alppilassa sijaitseva 7 neliön kokoinen yksiö, joka on melko varmasti Helsingin – ellei koko Suomen – pienin asunto.

Vuokran suuruus on 499 euroa kuussa.

Muut pikkukodit ovat 11-, 13-, 15-, 20- ja 26-neliöiset huoneistot Kalliossa, Vallilassa ja Punavuoressa.

Pienenpieniin asuntoihin on riittänyt vuokralaisehdokkaita.

Hänen yksiöihinsä on valikoitunut varsin usein opiskelijoita mutta myös työssäkäyviä. Hakansuu on edellyttänyt, että luottotiedot ovat kunnossa tai että vuokralle on takaaja.

– Erään asunnon kellarikomerosta remontoin omin käsin vaatehuoneen, joka puolestaan vapauttaa asuintilaa varsinaisesta asunnosta. Nyt sinne komeroon mahtuu vaikka kanootti, Hakansuu naurahtaa.

MISTÄ SITTEN syntyi kiinnostus sijoittaa omaisuutta pikkukoteihin? Kiinteistöteknologiayrityksessä liiketoimintapäällikkönä työskentelevä Hakansuu tietää vastauksen.

– Näin pienissä asunnoissa on omistajan kannalta se hyöty, että yhtiövastikkeet ovat kohtuullisia, eivätkä esimerkiksi linjasaneerausten remonttikulut nouse järjettömälle tasolle.

HAKANSUUTA harmittaa se harhakuva, mikä monella helsinkiläisellä on sijoittamisesta pieniin vuokra-asuntoihin.

– Usein kuvitellaan, että vuokranantaja käärii hyvät rahat vuokralaisen selkänahasta, mutta itse asiassa vuokraaminen on bisneksenä varsin huono sijoitustapa ja vaatii sijoittajalta omaa työpanosta. Sijoitussäästötileissä olisi usein parempi tuotto ainakin vähemmällä vaivalla."

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4344145

Maksaisitteko 499 kuussa 7 neliön kopista? Koppeihin löytyy asukkaita, koska asuntoja on niin huonosti tarjolla ja niihin on valtavat määrät hakijoita. Kuinkahan moni kopperon asukas on vaikka kansanedustaja, joka asuu todellisuudessa muualla, mutta tarvitsee asuinosoitteen Helsingissä. (Kaikki varmaan muistaa Hakkaraisen sauna-asunnon.) Tai ei muista syistä varsinaisesti asu kopperossaan. Tämä oli esimerkki Helsingin asuntotilanteesta.

Vierailija
294/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat sivumpaan 

Eihän ihmistä nyt voi vaatia muuttamaan pois synnyinseudultaan tällaisen asian takia

Eivät ne ketään vaadi tai pakota muuttamaan pois synnyinseudultaan tai asuinkunnastaan, vaikkei se synnyinseutu olekaan. Mutta sosiaalituen määrää ne voivat vähentää, jos et osaa pelata systeemiä vastaan sen omilla säännöillä. Tähänkin on konstit olemassa, mutta pitää olle sen verran luihu, että tietää ne. Minä tiedän (olen lukenut, en itse pelaa systeemiä vastaan), mutta en kerro. Etsi itse, jos kiinnostaa.

Vierailija
295/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat sivumpaan 

Eihän ihmistä nyt voi vaatia muuttamaan pois synnyinseudultaan tällaisen asian takia

Totta ihmeessä voi. Miksi meidän verorahoilla pitäisi maksaa toisen asuminen kalliissa syntymäkunnassaan?

Vierailija
296/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat sivumpaan 

Totta ihmeessä voi. Miksi meidän verorahoilla pitäisi maksaa toisen asuminen kalliissa syntymäkunnassaan?

Onhan se varsin nurinkurista että viranomainen kehottaa muuttamaan muualle mutta kuitenkin korostaa tuen tilapäisyyttä, siinä koko ongelman ydin miksi ei haluta muuttaa muualle koska tuen päättyminen on varsin heikko kannustin myllertää koko elämä uusiin kuvioihin vieraalla paikkakunnalla. 

Siinä mielessä ollaan hakoteillä että painostetaan muuttamaan, pitäisi ensin olla tarjota jotain vastapainoksi.

297/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollaa koko juttu mielessäsi. Et ole ainoa. Sen jälkeen, kun tehtiin epäonnistunut , kela ja toimeentulotuki-yhdistelmä, kaikki muuttui huonompaan suuntaan. Minä olen hyvätuloinen, minulla on 20 euroa minimirajan yli työeläke. Siitä aiheutui kelan edustajien kanssa paljon ongelmia. "Maksa itse sähkölaskusi, miksi menit maksamaan sähkölaskun, nyt emme voi hyvittää sinulle. Ristiriitauksia vailla vertaa. Kerran sain samasta asiasta vastakkaiset mielipiteet, kysyin, kumpi on se oikea? Ainoa kerta, jolloin kela pyysi anteeksi.

Kela muistutti jatkuvasti, hae edullisempaa asuntoa. Kyllästyin siihen, en ole enää toimeentuloon tekemisissä.  Minulla on myös liikuntavaikeuksieni vuoksi sos.viraston kautta oikeus käyttää  edestakaisia matkoja 3 kertaa kuussa virkistykseen, huom. ei apteekkiin. Maksan aina kortilla tililtäni, koska en käytä käteistä missään. Maksu näkyy tiliotteella, erillistä kuittia en ole  pyytänyt. Tiliote ei kelpaa pelkästään kelalle, MIKÄLI kela pyytää kuitteja tarkistettavaksi, kuittirumbaa jatkettava...Jos niitä erillisiä kuitteja ei ole, joutuu kaikki kyydit maksamaan itse, uhkailee kela. Olen tasan kerran maksanut käteisellä, kuski otti sen mielellään, eikä antanut kuittia...Tiliote käy hyvin kelalle muissa asioissa. Poliitikkojen avulla kela vaati, että koronarokotukseen on mentävä heidän taksillaan, minulta meni siihen viikon ruokarahat. Takaisin kotiin pääsi miten halusi, ilman kelaa. Poliitikkojen nimet päätöksen takana, on julkaistu, katsoin ne.

Vierailija
298/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen yh, toinen nyt tokalla ja toinen 4 luokalla. Olen työtön ja muuttanut jo kaksi kertaa 2 vuoden sisällä lasten kanssa Kelan vaatimuksen takia, ensin Espoosta Helsinkiin kolmiosta kaksioon ja kaksiosta taas kolmioon Vantaalle. Oli pakko kun ruoka alkoi loppua kun toimeentulotukea pienennettiin liian kalliin vuokran takia. Lapset ovat joutuneet vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä kaksi kertaa jo, ja taas tuli ilmoitus että menee 30 e normin yli joten ehkä taas muutto edessä:/ ei vaan mahduta enää pikkukaksioon kun lapset eri sukupuolta keskenään. Olen ajatellut muuttaa vaikka Tampereelle mutta ongelma on tämä työttömyys, miten järjestän kaiken kun ei ole autoa eikä tukiverkostoa, enkä tunne ketään Tampereelta. Syrjäytyisinkö täysin ja miten lapset taas sopeutuisivat.

Ei kaikki tukea saavat ole sinkkuja, kyllä meitä perheellisiåkin vaaditaan etsimään niin halpaa asuntoa ettei sellaista ole tarjolla, edes kaupungin vuokra- asunnoissa!

Vierailija
299/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että moititaan ihmisiä siitä, etteivät asu edullisissa asunnoissa, oikea ratkaisu olisi puuttua kalliiseen asumiseen ja nimenomaan asuntosijoittajien härskiin toimintaan. Suomessa on maailman pienimmät asunnot ja täysin kohtuuttomat vuokrat. Valtion tuet valuvat suoraan sijoittajien taskuihin. Järjetön yhtälö.

Vierailija
300/330 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

Vanhempani, sisarukseni, ystäväni ja kaverini kaikki asuvat täällä Helsingissä.

Miten minä voisin enää tavata heitä Lohjalla asuessa?

Kohtuuton vaatimus mielestäni

ap

Kotipaikkakinnalla ei ollut töitä joten muutin 300 kilometrin päähän niin kuin sadat tuhannet muutkin tekevät kun pitää opiskella tai tehdä työtä. Olen yhteydessä vanhempiini ja sisruksiini päivittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi