Mulla todettiin endometrioosi :(
Hakeuduin vatsakipujen takia lääkäriin ja muutaman mutkan kautta löytyi keskiviikkona kysta oikeesta munasarjasta ja kohdusta endometrioosipesäke. Onko sieluntovereita? Olen vasta 23-vuotias ja en ole oikein osannut vielä käsitellä asiaa, välillä itkettää kivut jotka poistunevat kun saan aloittaa e-pillerit (menkat tulkaa jo) ja välillä itkettää todettu sairaus.
Kommentit (28)
Kandee yrittää raskautua mahdollisimman pian, ihan varmuuden vuoksi.
Eikös tuon voi hoitaa ihan munasarjat poustamalla?
Aloittaja, älä murehdi. Alkuun tuntuu pahalta mutta eikö helpota saada tieto mistä kivut johtuu? Mulla ollut lapsesta saakka hirveät kivut ja syy selvisi vasta
parikymppisenä että on endometrioosi. Kyllähän silloinkin sanottiin, ettei kannata lykätä lapsen saamista. Haluatko lapsia? Nyt voit tietty alkaa miettiä mitkä asiat elämässä on niitä joita haluat toteuttaa. Erilaista endo on itse kullakin mutta esikoisen sain 28v. Ennen tuota en edes halunnut lapsia joten sopiva ikä eikä ongelmia. Tehtiin sektio ja samalla poltettiin pesäkkeitä pois. Pitkä tauko välissä. Seuraava pieni lähti keskenmenolla. Nyt kolmas raskaus ja vauva pian syntymässä joten mikäli perheen haluat vielä niin älä ota paineita. Oot tosi nuori :) Nykyään on keinot ja hoidot hyvät joten sen suhteen murehtiminen vie vain energiaa.
Voin suositella e-rengasta. Käytin pitkään Nuvaringiä, kettumainen kapistus mutta parhaat hyödyt. Pillerit tahtoo sekoittaa kropan täysin. Nyt vain asennoidut siten ettei sinussa ole mitään vikaa ja elät paremmin kun voit vaikuttaa omaan elämääsi.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 03:32"]Lol
[/quote]
Painuhan sinä idiootti mistä tulitkin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 18:21"]
Itseltään poistettiin munasarjaendokysta säästävällä menetelmällä yksityisellä, joten toinen munasarja on normaali ja toinen osittainen. Leikkaava lääkäri lupaili, että tuo leikattukin munasarja toimii. Olisivatko tehneet yleisellä puolella munasarjaa säästävää operaatiota. Laparoskopiassa endoa oli kohdun takana, suolen pinnalla, kohtu ja muut synnytyselimet liimautuneet toisiinsa endon takia.
Kaksi lasta operaation jälkeen.
Tuo kohdussa oleva endo kuulostaa raskaaksi tulon kannalta haastavalta. Onko se tarkoitus poistaa? Pieni polyyppikin kohdussa estää useimmten raskautumisen.
Endon oireiden voimakkuus ei sidoksissa siihen kuinka paha endo on leikkaavan lääkärini mukaan.
[/quote]
Ei ollut puhetta poistamisesta. Minulla on kontrolliaika maalis-huhtikuussa, katsotaan ovatko epillerit pienentäneet kystaa yms. Pitääkin siellä sitten kysyä tarkemmin siitä kohdussa tuntuvasta endosta...
Älä murehdi etukäteen. Endon kanssa voi pärjätä ihan hyvin. Ei se välttämättä mene niin että elämä on yhtä kipua ja lapsettomuutta, niin kuin kurjimmista tarinoista netissä saa lukea. Yritä olla murehtimatta mahdollisia tulevia ongelmia etukäteen, mutta älä myöskään mieti sopivaa lastenhankintaikää loputtomiin, jos niitä joskus haluat.
Itselläni endo todettiin laparoskopiassa kun olin 28v. Olin kärsinyt kovista menkkakivuista ja kivuista kierron keskivaiheilta menkkoihin, mutta mielestäni selvisin kuitenkin ihan ok särkylääkkeiden avulla. Endoa oli pitkin poikin vatsaa, ja osa toisesta munasarjasta jouduttiin poistamaan. Raskaaksitulossa oli suuria vaikeuksia, mutta lopulta sain hoidoilla kaksoset ja siitä puolentoista vuoden päästä "luomuvauvan". Menkkakivut loppuivat raskauteen.
Sukulaisellani todettiin endometrioosi vähän päälle 30-vuotiaana. Teki vielä yhden lapsen ja muutaman vuoden päästä pääsi kohdunpoistoon, että vaivat loppuivat. On tyytyväinen tilanteeseen.