Mulla todettiin endometrioosi :(
Hakeuduin vatsakipujen takia lääkäriin ja muutaman mutkan kautta löytyi keskiviikkona kysta oikeesta munasarjasta ja kohdusta endometrioosipesäke. Onko sieluntovereita? Olen vasta 23-vuotias ja en ole oikein osannut vielä käsitellä asiaa, välillä itkettää kivut jotka poistunevat kun saan aloittaa e-pillerit (menkat tulkaa jo) ja välillä itkettää todettu sairaus.
Kommentit (28)
Kivuista vielä. Minulla e-pillerit tekivät kuukautiskivut pahemmiksi. Ne kivut alkoivat heti laatan loppuessa ja kestivät päiviä jobennen itse menkkakipuja. Tosin nykyään endopotilaille suositellaan usean pilerilaatan ottamista putkeen, joten sitä kannattaa vakavissaan harkita. Esim. 4 laattaa putkeen ja viikon kivut ei kohtuuton yhdistelmä. Mutta 1 laatta ja viikon kivut - en pystynyt siihen.
Buranaa ei kannata vatsakipuisena käyttää. Pahinta myrkkyä. Se ei tehoa ollenkaan endoon ja on haitallista pitkäkestoisessa käytössä mihin se ei sovellu. Ärsyttää vatsaa ja jos ei tiedä missä pesäkkeitä on, voi kivut pahentua.
Mulla todettiin endo keisarinleikkauksessa. Lääkäri kysyi, oliko vaikeata tulla raskaaksi. No, ei ollut. Tärppäsi suunnilleen heti. Sepä selitti ne kovat kuukautiskivut. Asialle ei tehty mitään, nyt kaksi lasta. Ei se aina ole maailmanloppu:)
Itse olen epäillyt myös endoa koska helvetilliset kivut menkkojen ja ovulaation aikaan... ikinä ei ole tutkittu..noh tulin ainakin raskaaksi kertaheitolla 32v:nä.
Ei endo 23-v:na tarkoita sitä että lapset täytyy tehdä samantien, varsinkin jos tilanne ei ole millään tapaa otollinen. Odottele rauhassa, se ei ole maailmanloppu.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 03:19"]
Eikös tuon voi hoitaa ihan munasarjat poustamalla?
[/quote]
Ei
Toki haluan lapsia saada jossain vaiheessa, mutta en todellakaan vielä. Olen juuri muuttanut toiselle paikkakunnalle opiskelemaan yliopistossa ja parisuhteeni on vasta 3kk vanha. Lapsia ei olisi siis suunnitelmissa yrittää tehdä ainakaan ennen kuin olen 28-vuotias valmistunut maisteri ja sama poikaystävä toivottavasti vielä rinnalla. -ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 03:28"]Aloittaja, älä murehdi. Alkuun tuntuu pahalta mutta eikö helpota saada tieto mistä kivut johtuu? Mulla ollut lapsesta saakka hirveät kivut ja syy selvisi vasta
parikymppisenä että on endometrioosi. Kyllähän silloinkin sanottiin, ettei kannata lykätä lapsen saamista. Haluatko lapsia? Nyt voit tietty alkaa miettiä mitkä asiat elämässä on niitä joita haluat toteuttaa. Erilaista endo on itse kullakin mutta esikoisen sain 28v. Ennen tuota en edes halunnut lapsia joten sopiva ikä eikä ongelmia. Tehtiin sektio ja samalla poltettiin pesäkkeitä pois. Pitkä tauko välissä. Seuraava pieni lähti keskenmenolla. Nyt kolmas raskaus ja vauva pian syntymässä joten mikäli perheen haluat vielä niin älä ota paineita. Oot tosi nuori :) Nykyään on keinot ja hoidot hyvät joten sen suhteen murehtiminen vie vain energiaa.
Voin suositella e-rengasta. Käytin pitkään Nuvaringiä, kettumainen kapistus mutta parhaat hyödyt. Pillerit tahtoo sekoittaa kropan täysin. Nyt vain asennoidut siten ettei sinussa ole mitään vikaa ja elät paremmin kun voit vaikuttaa omaan elämääsi.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. En oo koskaan ollut varma haluanko lapsia, mutta aina olen naiivisti kuvitellut sen olevani täysin minun päätös. Eipä sitä nuorempana ole tullut ajateltua, että tommonen sairaus voisi mutkistaa asioita. Olen todella iloinen että syy jatkuville kivuille selvisi, ensin epäiltiin umpisuolta ja jouduin viettämään yön sairaalassa tutkimuksissa ja aamulla sitten gyne löysi kystan ja muitakin merkkejä endosta. Onneksi diagnoosi tuli niinkin nopeasti, kaikilla se ei ilmeisesti käy niin nopeasti ilmi.
Huolestuttaa vähän se, kun ilmeisesti lääkäri ei osannut tarkkaan sanoa miten levinnyt se on, ei ilmeisesti tunnustelemalla löytynyt kuin kohdun takaseinämästä. Söin nuorempana 6 vuotta pillereitä akneen ja kivuliaisiin kuukautisiin, olen myös ehkä sillä saanut endon etenemisen hidastumaan? Tätä asiaa on ollut vaan hankala käsitellä ja sulatella kun ei ystäväpiirissä kukaan oo koskaan kuullukkaan sairaudesta eikä oikeen oo ollu semmosta kenelle puhua tästä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 03:28"]Aloittaja, älä murehdi. Alkuun tuntuu pahalta mutta eikö helpota saada tieto mistä kivut johtuu? Mulla ollut lapsesta saakka hirveät kivut ja syy selvisi vasta
parikymppisenä että on endometrioosi. Kyllähän silloinkin sanottiin, ettei kannata lykätä lapsen saamista. Haluatko lapsia? Nyt voit tietty alkaa miettiä mitkä asiat elämässä on niitä joita haluat toteuttaa. Erilaista endo on itse kullakin mutta esikoisen sain 28v. Ennen tuota en edes halunnut lapsia joten sopiva ikä eikä ongelmia. Tehtiin sektio ja samalla poltettiin pesäkkeitä pois. Pitkä tauko välissä. Seuraava pieni lähti keskenmenolla. Nyt kolmas raskaus ja vauva pian syntymässä joten mikäli perheen haluat vielä niin älä ota paineita. Oot tosi nuori :) Nykyään on keinot ja hoidot hyvät joten sen suhteen murehtiminen vie vain energiaa.
Voin suositella e-rengasta. Käytin pitkään Nuvaringiä, kettumainen kapistus mutta parhaat hyödyt. Pillerit tahtoo sekoittaa kropan täysin. Nyt vain asennoidut siten ettei sinussa ole mitään vikaa ja elät paremmin kun voit vaikuttaa omaan elämääsi.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. En oo koskaan ollut varma haluanko lapsia, mutta aina olen naiivisti kuvitellut sen olevani täysin minun päätös. Eipä sitä nuorempana ole tullut ajateltua, että tommonen sairaus voisi mutkistaa asioita. Olen todella iloinen että syy jatkuville kivuille selvisi, ensin epäiltiin umpisuolta ja jouduin viettämään yön sairaalassa tutkimuksissa ja aamulla sitten gyne löysi kystan ja muitakin merkkejä endosta. Onneksi diagnoosi tuli niinkin nopeasti, kaikilla se ei ilmeisesti käy niin nopeasti ilmi.
Huolestuttaa vähän se, kun ilmeisesti lääkäri ei osannut tarkkaan sanoa miten levinnyt se on, ei ilmeisesti tunnustelemalla löytynyt kuin kohdun takaseinämästä. Söin nuorempana 6 vuotta pillereitä akneen ja kivuliaisiin kuukautisiin, olen myös ehkä sillä saanut endon etenemisen hidastumaan? Tätä asiaa on ollut vaan hankala käsitellä ja sulatella kun ei ystäväpiirissä kukaan oo koskaan kuullukkaan sairaudesta eikä oikeen oo ollu semmosta kenelle puhua tästä.
[/quote]
Ap siis
Mulle yksityinen lääkäri määräsi minipilsut endoon. Sopi mulle eikä ekan kuukauden päästä ollut vuotoja ollenkaan!
Minä olen menossa tutkimuksiin, lääkäri jo oireiden perusteella epäili endoa. Toki huonosta lääkäritilanteesta johtuen olen joutunut käymään monesti vastaanotolla, mutta tähän asti on käsketty syömään buranaa. Nyt vasta otettiin tosissaan ja määrättiin tutkimuksiin. Mulla oireet alkoi kun aloin käyttämään cerazette pillereitä. Kierrot on sekaisin, vuoto kestää viikkoja, kivut on järkyttävät ja seksi sattuu.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:19"]
Minä olen menossa tutkimuksiin, lääkäri jo oireiden perusteella epäili endoa. Toki huonosta lääkäritilanteesta johtuen olen joutunut käymään monesti vastaanotolla, mutta tähän asti on käsketty syömään buranaa. Nyt vasta otettiin tosissaan ja määrättiin tutkimuksiin. Mulla oireet alkoi kun aloin käyttämään cerazette pillereitä. Kierrot on sekaisin, vuoto kestää viikkoja, kivut on järkyttävät ja seksi sattuu.
[/quote]
Toivottavasti saat selville syyn kipuihin ja uudet pillerit/joku muu hoitokeino =( tsemppiä! -ap
Hei tietääkö joku onko endo perinnöllistä? En tiedä oliko äidilläni sitä, mutta häneltä jouduttiin myös nuoruudessa poistamaan toinen munasarja! Mulla vähän oireita :/
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:51"]
Hei tietääkö joku onko endo perinnöllistä? En tiedä oliko äidilläni sitä, mutta häneltä jouduttiin myös nuoruudessa poistamaan toinen munasarja! Mulla vähän oireita :/
[/quote]
On perinnöllistä niin, että jos äidillä on endo niin tyttärellä on seitsemänkertainen mahdollisuus saada se. Omalla äidilläni endo oli ja kohtu leikattiin pois kun lapset oli hankittu. -ap
Vähän päivitystä tilanteeseen. Maanantaina tämä kysta repesi ja aiheutti niin kamalat tuskat että uskoin kuolevani. Kylässä ollut ystävä soitti onneksi heti ambulanssin ja pääsin pian sairaalaan. Tutkimuksissa todettiin kystan revenneen ja minun tarvitsevan leikkausta. Leikkaus oli tiistai iltana, ja lääkäri kertoi minulla olevan aika kova tauti. Paljon siis pesäkkeitä, toinen munatorvista onneksi puhdas. En olisi koskaan kuvitellut, että tiedän kystan olemassaolosta vain 2 viikkoa ja sitten se jo repeää ja leikataan. Pääsen tänään sairaalasta kotiin, onneksi oli tähystysleikkaus niin toipuminen on nopeampaa kuin avoleikkauksesta. -ap
Sain itsekkin ton diagnoosin vähän aikaa sitten.. Oon 22-vuotias ja mulla se löytyi vatsantähystyksessä vahningossa kun sieltä muuta leikattiin. Mulla levinnyt munasarjoihin, munanjohtimiin, vatsanpohjaan, johonkin nivelsiteisiin, palleaan, keuhkoihin jne.. :( Juuri luin lehdestä, että tähänkin tautiin olisi kunnollinen lääkitys kehitteillä, sitä siis odotellessa ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:29"]Sain itsekkin ton diagnoosin vähän aikaa sitten.. Oon 22-vuotias ja mulla se löytyi vatsantähystyksessä vahningossa kun sieltä muuta leikattiin. Mulla levinnyt munasarjoihin, munanjohtimiin, vatsanpohjaan, johonkin nivelsiteisiin, palleaan, keuhkoihin jne.. :( Juuri luin lehdestä, että tähänkin tautiin olisi kunnollinen lääkitys kehitteillä, sitä siis odotellessa ja tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
[/quote]
Tsemppiä tosi paljon sulle! Ihan kamalaa kuulla :( toivon myös kunnon lääkkeen kehittymistä, ei lakata uskomasta! -ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:30"]
Älä murehdi etukäteen. Endon kanssa voi pärjätä ihan hyvin. Ei se välttämättä mene niin että elämä on yhtä kipua ja lapsettomuutta, niin kuin kurjimmista tarinoista netissä saa lukea. Yritä olla murehtimatta mahdollisia tulevia ongelmia etukäteen, mutta älä myöskään mieti sopivaa lastenhankintaikää loputtomiin, jos niitä joskus haluat.
Itselläni endo todettiin laparoskopiassa kun olin 28v. Olin kärsinyt kovista menkkakivuista ja kivuista kierron keskivaiheilta menkkoihin, mutta mielestäni selvisin kuitenkin ihan ok särkylääkkeiden avulla. Endoa oli pitkin poikin vatsaa, ja osa toisesta munasarjasta jouduttiin poistamaan. Raskaaksitulossa oli suuria vaikeuksia, mutta lopulta sain hoidoilla kaksoset ja siitä puolentoista vuoden päästä "luomuvauvan". Menkkakivut loppuivat raskauteen.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Oon lukenut ehkä hieman liikaa noita tarinoita, missä on kaikki mennyt päin helvettiä. -ap
Itseltään poistettiin munasarjaendokysta säästävällä menetelmällä yksityisellä, joten toinen munasarja on normaali ja toinen osittainen. Leikkaava lääkäri lupaili, että tuo leikattukin munasarja toimii. Olisivatko tehneet yleisellä puolella munasarjaa säästävää operaatiota. Laparoskopiassa endoa oli kohdun takana, suolen pinnalla, kohtu ja muut synnytyselimet liimautuneet toisiinsa endon takia.
Kaksi lasta operaation jälkeen.
Tuo kohdussa oleva endo kuulostaa raskaaksi tulon kannalta haastavalta. Onko se tarkoitus poistaa? Pieni polyyppikin kohdussa estää useimmten raskautumisen.
Endon oireiden voimakkuus ei sidoksissa siihen kuinka paha endo on leikkaavan lääkärini mukaan.