Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholia juovat eivät nauti samalla tavalla asioista kuin raittiit ihmiset?

Vierailija
27.10.2021 |

Raittiit ihmiset tekevät käsitöitä, hoitavat puutarhaa, ulkoilevat yms ja saavat näistä asioista suurta mielihyvää.

Vieressä alkoholia käyttävä ihminen ei voi käsittää, miten raitis ihminen jaksaa jatkuvasti tuollasta elämää ilman, että välillä ”nollaa” tai pitää hauskaa alkoholin kanssa.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähes absolutisti mutta en silti nauti noista ap:n kuvailemista asioista yhtään. Ihmisillä on erilaisia mielenkiinnonkohteita riippumatta siitä juoko alkoholia.

Vierailija
62/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin nuorena muutaman vuoden 'kuivahkon' alkoholistin kanssa. Tosin alkoholismi ei valjennut minulle kuin vasta ajan kanssa. Joskus riitelimme minun alkoholin käyttämättömyydestäni - otin kyllä silloin tällöin opiskelijatapahtumissa tai illanistujaisissa, mutta minulle ei ikinä ollut tarvetta tai halua käyttää alkoholia ilman syytä: hänen mielestään olin tylsä ja olevinaan, kun en koskaan ehdottanut baariin menoa tai kotona ryyppäämistä. Hän sanoi, että maailma ja elämä ilman alkoholia on ankeaa, harmaata ja pikkusieluista. Alkoholi tuo värit ja merkityksen elämään.

Alkoholilla, silloinkin kun hänellä oli pitkiä kuivia kausia, oli suuri merkitys hänelle. Noista ajoista on kauan, ja itse käytän edelleen satunnaisesti, keikoilla tms. Mutta en ajattele alkoholia oikeastaan koskaan, ikinä ei ole sellaista oloa, että olisipa kivaa tai tarpeellista tulla humalaan. Ehkä siinä se ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan aloituksen hakevan ihmisiä, joiden alkoholin kulutus on muuta kuin lasi viiniä ruuan kanssa max 1-2 kertaa viikossa +- 1-2 saunaolutta.

Yksi sana: alkoholismi turruttaa aika hyvin nautinnon saamisen juuri mistään muusta. Se on surkeaa sivustaseurattavaa lähipiirissä. Voi kunpa alkoholismiin olisi pakollinen täsmälääkitys.

Vierailija
64/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämänkin trollin joku mamma ottaa tosissaan. Palstan taso on surkea, koska näin ala-arvoisia trolleja ruokitaan. Jos lopettaisitte, niin provojen olisi oakko parantaa tasoaan.

Vierailija
65/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole oikeasti keksinyt muuta ratkaisua työpäivien jälkeiseen aivojen nollaukseen kuin alkoholi. Olen lenkkeillyt, tehnyt hyvää ruokaa, katson telkkaria, meditoinut, tehnyt käsitöitä. Yms. Valitettavasti alkoholi on vaan se ainoa ”lääke”, joka oikeasti auttaa, kun haluaa ajatukset pois työstä. Pari lasia viiniä illalla auttaa.

Vierailija
66/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erosin" nuoruuden kaveripiiristä kun täysi-ikäistyttyä jokainen illanistujainen ja kissanristiäinen piti hoitaa alkoholin siivittämänä. Itse en juo, eikä muiden juominen koskaan loppunut siihen pariin lasilliseen.

Vierailija
67/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äärimmäisyyksien ihminen. Tarvitsen tunnekokemukseen ison tunteen eli metsässä kävely sateen jälkeen ei tunnu missään. Pidän adrenaliinista, vauhdista, äärimmäisestä urheilusta ja esimerkiksi nopeatempoisista elokuvista. Alkoholi nostattaa tunteita ja asiat alkavat tuntua joltakin. Käytän alkoholia kerran viikossa, ja se on viikon paras päivä. Muu elämä on sitten aika harmaata ja tunteetonta, jos liikuntaa ei lasketa mukaan. 

Vierailija
68/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puritaani Pakana kirjoitti:

Oma ystävä- ja tuttavapiirini on varsin kuivahenkistä ja meillä on tapana tai oli tapana ennen korona-aikaa tavata kahviloissa ja ruokaravintoloissa täysin selvinpäin. Omien kavereitten seurassa jutunaiheita ja puhetta riittää pelkän kahvinkin voimalla ja osaamme keskustella asioista avoimesti ja rehellisesti ilman kaljaa ja viinaa. En usko alkoholin mitenkään parantavan keskustelun tasoa sillä pikemminkin olisi rasittavaa kuunnella jonkun humalaisen örinöitä.

Jos jolloin on ongelmia ihmissuhteisssa tai työelämässä, niin tuskinpa se kaljoittelu mitenkään auttaa asiaa. Taloudellisesti ajateltuna ne alkoholista ja tupakasta säästyneet rahat voi käyttää omiin harrastuksiinsa kuten musikkiin ja elokuviin tai sitä voi ostaa vähän parempaa ruokaa tai kalliimpia vaatteita mitä sitten itse sattuu pitämään tärkeänä.

Eikö sinulle tosiaankaan ole olemassa mitään välimuotoa? Se on joko kahvinjuonti tai humalaisen örinä?

Ei minulla ole mitään tarvetta käyttää alkoholia, joten en ole suuremmin kiinnostunut mistään kosteista illanistujaisista. Juon toki muutakin kuin kahvia: kurria, cocacolazeroa, erilaisia täystuoremehuja, teetä ja kaakaota. Omat kaverinikin käyttävät erittäin vähän alkoholia eivätkä he ole tyrkyttämässä minulle olutta tai muuta vastaavaa.

Eikä minua välttämättä häiritse muiden juominen. Asuessani 3 hengen soluhuoneistossa toinen kämppäkaverini saattoi juoda puoli pulloa kossua eikä se edes näkynyt hänessä millään tavalla ja toinen kämppäkaverini muuttui huvittavasti vilkkaammaksi 2 oluen jälkeen. Itse olen luonnostani siinä määrin vilkas ja ulospäinsuuntautunut että en tarvitse mitään rohkaisuryyppyjä mikäli haluan olla seurallisempi.

Vierailija
69/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikkea noista mainitsemistasi ja nautin niistä paljon, niinkun monesta muustakin jutusta. Esimerkiksi olen iloinnut ja ollut innoissani nyt, kun pääsen lenkille aamun pimeydessä. Vasta oli yön aikana satanut lunta ja pääsi juoksemaan valkoisen maan keskellä ja se oli upeaa ❤️ Käsitöitäkin osaan ja teen paljon ja se on kivaa. Tykkään soittaa ja laulaa. Tykkään tehdä puutöitä. Iloitsin kun ikkunaremontti loppui ja tein ja maalasin uudet ikkunalaudat ja laitoin kasvit uusiin ruukkuihin ja ne näyttää tosi somalta rivissä ikkunalla nyt paikallaan.

Syksyn värit antaa tosi paljon energiaa ja olo on levollinen.

Tykkään mä silti olla kännissäkin välillä. Ehkä huomenna jo. Jos ei niin ylihuomenna kun on saunavuorokin.

Vierailija
70/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole oikeasti keksinyt muuta ratkaisua työpäivien jälkeiseen aivojen nollaukseen kuin alkoholi. Olen lenkkeillyt, tehnyt hyvää ruokaa, katson telkkaria, meditoinut, tehnyt käsitöitä. Yms. Valitettavasti alkoholi on vaan se ainoa ”lääke”, joka oikeasti auttaa, kun haluaa ajatukset pois työstä. Pari lasia viiniä illalla auttaa.

Sama. Ainoa tapa, jolla saa itsensä todella pysähtymään, on juoda itsensä sammuksiin. Jos ei tarvitse kokonaan pysähtyä,,niin juurikin se pari lasia viiniä rauhoittaa ja rentouttaa. Mulla on add ja aivoissa normaalisti "monta kanavaa auki", alkoholi on ainoa lääke, joka sulkee ylimääräiset kanavat.

Vierailija
71/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vähentää serotoniinia, aiheuttaa masennusta...

Alkoholia runsaasti kuluttava ei saa samanlaista mielihyvää pienistä asioista, kuin raitis.

Tarkoitan pienillä asioilla vaikkapa kauniissa luonnossa kävelyä, kupillinen hyvää teetä, hyvä kirja omassa sängyssä, ihan pieniä ilmaisia asioita, joista tulee äärimmäisen hyvä ja onnellinen olo.

Alkoholia käyttävät pitävät useammin esim. jääkiekosta, festareista, keikoista jne. Saavat kännätä siinä samalla. Saunakaljakin voi tehdä alkkiksen autuaaksi.

Vierailija
72/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ainoa tapa, jolla saa itsensä todella pysähtymään, on juoda itsensä sammuksiin. Jos ei tarvitse kokonaan pysähtyä,,niin juurikin se pari lasia viiniä rauhoittaa ja rentouttaa. Mulla on add ja aivoissa normaalisti "monta kanavaa auki", alkoholi on ainoa lääke, joka sulkee ylimääräiset kanavat.

Mulla on adhd ja paras lääke on ollut absolutismi, hyvä ruokavalio, säännöllinen uni ja urheilu. Toimii paljon paremmin kuin alko, lääkkeet, rööki, kahvi ja huono ruokavalio.

Vierailija
73/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi vähentää serotoniinia, aiheuttaa masennusta...

Alkoholia runsaasti kuluttava ei saa samanlaista mielihyvää pienistä asioista, kuin raitis.

Tarkoitan pienillä asioilla vaikkapa kauniissa luonnossa kävelyä, kupillinen hyvää teetä, hyvä kirja omassa sängyssä, ihan pieniä ilmaisia asioita, joista tulee äärimmäisen hyvä ja onnellinen olo.

Alkoholia käyttävät pitävät useammin esim. jääkiekosta, festareista, keikoista jne. Saavat kännätä siinä samalla. Saunakaljakin voi tehdä alkkiksen autuaaksi.

Tämä on vastaus.

Vierailija
74/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia paljon käyttävät eivät tule ns. känniin elämästä itsestään. Simppeliä.

Vierailija
75/77 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kuluttajalle raittiit juhlat ovat juhlat ilman alkoholia, eli juhlat ilman kivaa. Raittiille ihmiselle raittiit juhlat ovat ihan vain juhlat.

Muistan kun joskus täällä vauvapalstalla joku pohti, että jos pitäisi kokonaan alkoholittomat häät. Joku siihen kommentoi, että luuleeko hän, että häihin kukaan sitten haluaa tulla.

Omassa kaveripiirissä on ihminen, joka ei suostu lähtemään yhtään mihinkään, ellei siellä voi juoda. Oltiin sovittu porukalla, että mennään keilaamaan, mutta koska olimmekin varanneet radan paikasta, jossa ei ole tarjoilua eikä omia juomiakaan voi viedä, kaveri ilmoitti, ettei lähde ollenkaan. Joidenkin mielestä kaikkeen vapaa-aikaan ilmeisesti kuuluu alkoholi.

Vierailija
76/77 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin raskaan työsaran toivoo olevan määräaikainen komennus, jonka tietää päättyvän. Elleivät muut rentoutumiskeinot todella riitä, niin silloin on hyvä miettiä työjärjestelyjä. Työnkuvan muutos, työpaikan muutos, osa-aikaisuus nykyisessä työssä, jokin joka laittaa selkeän rajan työ- ja vapaa-ajan väliin.

Alkoholi ei koskaan saa olla se ainoa asia, joka tuo helpotusta. Paitsi joskus kaksisataa vuotta sitten tulehtuneita hampaita revittäessä.

Vierailija
77/77 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kuluttajalle raittiit juhlat ovat juhlat ilman alkoholia, eli juhlat ilman kivaa. Raittiille ihmiselle raittiit juhlat ovat ihan vain juhlat.

Muistan kun joskus täällä vauvapalstalla joku pohti, että jos pitäisi kokonaan alkoholittomat häät. Joku siihen kommentoi, että luuleeko hän, että häihin kukaan sitten haluaa tulla.

Omassa kaveripiirissä on ihminen, joka ei suostu lähtemään yhtään mihinkään, ellei siellä voi juoda. Oltiin sovittu porukalla, että mennään keilaamaan, mutta koska olimmekin varanneet radan paikasta, jossa ei ole tarjoilua eikä omia juomiakaan voi viedä, kaveri ilmoitti, ettei lähde ollenkaan. Joidenkin mielestä kaikkeen vapaa-aikaan ilmeisesti kuuluu alkoholi.

Meidän häihin olisi tullut miehen puolen suvun kaikki kolme jäsentä. Minun perheeni ja yhteiset kaverit lähtisivät heti baariin kun kehtaisivat, elleivät he sitten olisi tuoneet omia juomia mukana.

Minulla olisi isot pyöreät synttärit tulossa ja tekisi mieli jättää koko juhlat järjestämättä, kun en itse juo ja tiedän, että sanomista tulee jos ei ole alkoholitarjoilua. Inhoan humalaisia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi