Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholia juovat eivät nauti samalla tavalla asioista kuin raittiit ihmiset?

Vierailija
27.10.2021 |

Raittiit ihmiset tekevät käsitöitä, hoitavat puutarhaa, ulkoilevat yms ja saavat näistä asioista suurta mielihyvää.

Vieressä alkoholia käyttävä ihminen ei voi käsittää, miten raitis ihminen jaksaa jatkuvasti tuollasta elämää ilman, että välillä ”nollaa” tai pitää hauskaa alkoholin kanssa.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puritaani Pakana kirjoitti:

Oma ystävä- ja tuttavapiirini on varsin kuivahenkistä ja meillä on tapana tai oli tapana ennen korona-aikaa tavata kahviloissa ja ruokaravintoloissa täysin selvinpäin. Omien kavereitten seurassa jutunaiheita ja puhetta riittää pelkän kahvinkin voimalla ja osaamme keskustella asioista avoimesti ja rehellisesti ilman kaljaa ja viinaa. En usko alkoholin mitenkään parantavan keskustelun tasoa sillä pikemminkin olisi rasittavaa kuunnella jonkun humalaisen örinöitä.

Jos jolloin on ongelmia ihmissuhteisssa tai työelämässä, niin tuskinpa se kaljoittelu mitenkään auttaa asiaa. Taloudellisesti ajateltuna ne alkoholista ja tupakasta säästyneet rahat voi käyttää omiin harrastuksiinsa kuten musikkiin ja elokuviin tai sitä voi ostaa vähän parempaa ruokaa tai kalliimpia vaatteita mitä sitten itse sattuu pitämään tärkeänä.

Missä ja miten teidän kaltaisia ihmisiä löytää ja miten teihin voisi tutustua?

Vietin vuosikausia aikaa paikallisen yliopiston kuppilassa sekä ennen maisteriksi valmistumista että sen jälkeen. Siellä tottui tapaamaan ihmisiä lennosta ja viettämään aikaa saman pöydän ympärillä kahvin voimalla ja samalla tuli puhuttua ummet ja lammet. Monet parhaista ystävistäni ovat lähtöisin noilta opiskeluajoilta ja heidän ikäjakautumansa on varsin laaja.

Opiskeluaikana meillä on tapana viettää kortti-iltoja, jonne jokainen toi jotain syötävää ja juotavaa nyyttikestien tapaan. Ei sielläkään se alkoholi ollut mitenkään keskeisessä roolissa vaan tavallisesti nelihenkiset korttipelit kuten canasta ja tuppi. Niiden nyyttikestien idea oli siinä että sen illan isännän, jonka luona kokoonnumme ei tarvinnut kustantaa kaikkea.

Vierailija
42/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi vastata kuin omasta puolestani, mutta kun lopetin viikonloppunollaukset ja samalla alkoholinkäytön ihan kokonaan niin olen muuttunut ihan toiseksi ihmiseksi liki kaikessa.

Enää ei kiinnosta siis selvinpäinkään ne asiat kuin aiemmin vaan elämäntapani on aivan toisenlainen ja monelta osin ajatus-ja arvomaailmanikin on muuttunut.

Oli oikeasti yllätys kuinka kokonaisvaltaisesti alkoholi voikaan vaikuttaa. Myrkky mikä myrkky.

Jaa. No tossa kohtaa on aikaki lopettaa, jos ajatukset/arvomaailma selvänä  jotenkin muuttuu siitä, jos välillä ottaa alkoholia.

Mulla ei vaikuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi vastata kuin omasta puolestani, mutta kun lopetin viikonloppunollaukset ja samalla alkoholinkäytön ihan kokonaan niin olen muuttunut ihan toiseksi ihmiseksi liki kaikessa.

Enää ei kiinnosta siis selvinpäinkään ne asiat kuin aiemmin vaan elämäntapani on aivan toisenlainen ja monelta osin ajatus-ja arvomaailmanikin on muuttunut.

Oli oikeasti yllätys kuinka kokonaisvaltaisesti alkoholi voikaan vaikuttaa. Myrkky mikä myrkky.

Jaa. No tossa kohtaa on aikaki lopettaa, jos ajatukset/arvomaailma selvänä  jotenkin muuttuu siitä, jos välillä ottaa alkoholia.

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

Vierailija
44/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli aikamoinen olkiukko. Jos joku tuntemasi alkoholisti ei hoida puutarhaa tai nauti sienestämisestä, siitä ei seuraa että kaikki alkoholistit olisivat samanlaisia.

On niitäkin, jotka tekevät MUTTA juovat.

Osa ei pysty olemaan paikoillaan, toiset ottavat palkinnoksi tehdystä työstä. Joku peittelee juomista ahkeruudella.

Vierailija
45/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh? Teen käsitöitä, hoidan puutarhaa, ulkoilen, urheilen, nautin kotitöistä, käyn harrastuksissa, käyn mieleisessä palkkatyössä, olen aktiivinen. Eikä suuni ole tuohesta, viini ja gintonic maistuu.

Oletko alkoholisti vai käyttäjä?

Vierailija
46/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole elämää, känni auttaa hetkeksi unohtamaan.

Mikä sen vei?

Vierailija
47/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh? Teen käsitöitä, hoidan puutarhaa, ulkoilen, urheilen, nautin kotitöistä, käyn harrastuksissa, käyn mieleisessä palkkatyössä, olen aktiivinen. Eikä suuni ole tuohesta, viini ja gintonic maistuu.

Joo, samoilla linjoilla. Mutta ihmiset ovat uskomattoman kapeakatseisia. Jos tapaa ihmisen, joka ei voi tehdä noita asioita, koska juo liikaa, kukaan muukaan alkoholia käyttävä ei voi tehdä. Itse nautin viineistä ja voin tällaisen nautiskeluhetken jälkeen vaikka lähteä reippaalle kävelylenkille, pelata lasten kanssa tms., ei tarvitse juoda sammumispisteeseen. Voi elämä.

Näinpä. Ja usein ajatellaan, että alkoholin nauttiminen on jotain nollaamista. Ei minulla ainakaan. Kun on ollut hyvä päivä tai viikko tai jotain muuta hyvää, niin se alkoholi ikään kuin kruunaa ja juhlistaa vielä lisää sitä hyvää fiilistä. Hyvän aterian päälle lasillinen hyvää jälkiruokaviiniä vaikka suklaapalan kanssa, ahhh.

Sinä oletkin viisas kohtuukäyttäjä, et juoppo.

Ymmärtääkö kaikki tämän aloituksen väärin?

Vierailija
48/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, onko sinun mielestäsi olemassa kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka on raittiita ja nauttii asioista sekä niitä, jotka ryyppää, eivätkä saa iloa kuin alkoholista?

Jälkimmäinen ryhmä (alkoholistit ja alkoholin ongelmakäyttäjät) varmasti on olemassa, mutta kaikista alkoholia käyttävistä he ovat vähemmistö. He eivät nauti muusta kuin juomisesta siksi, että usein heidän elämänsä on ollut nautintoköyhää syystä tai toisesta (masennus, muut ongelmat) ja alkoholi on tullut lääkkeeksi. Alkoholi sitten depressanttina sotkee entisestään aivokemioita ja aiheuttaa anhedoniaa, jota taas lääkitään alkoholilla.

Sitten on ihan tavallisia ihmisiä, kuten esimerkiksi minä, jotka käyttävät kohtuudella alkoholia, mutta nauttivat kyllä muistakin asioista elämässä.

Vierailija
49/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kuluttajalle raittiit juhlat ovat juhlat ilman alkoholia, eli juhlat ilman kivaa. Raittiille ihmiselle raittiit juhlat ovat ihan vain juhlat.

Mä olen alkoholin kuluttaja, mutta voin olla myös selvinpäin juhlissa. Mullekin juhlat ilman alkoholia on ihan vain juhlat. Ei meillä esim. ristiäisissä tai rippijuhlissa ole tapana nauttia alkoholia eikä sitä edes ole tarjolla ja miksi pitäisikään olla?

Työpaikan pikkujouluihinkin olen menossa autolla ja selvinpäin. Pikkujoulut on toisella paikkakunnalla enkä mä jaksa sitä, että on jonkun toisen ihmisen kyydin varassa. Käyn osallistumassa aktiviteettiin ja sen jälkeen ruokailuun, lähden kotiin kun muut jatkavat baariin. On menoakin seuraavana päivänä.

Mä en tajua tuota ajattelua, että se on joko tai. Jos juot pisarankaan alkoholia, niin ei muka osaa pitää hauskaa selvinpäin, alkoholi kuuluu arkeen ja juhlaan, mitään ei osata tehdä ilman alkoholia ja alkoholi on ongelma. Ei tule teille raivoajille mieleen, että alkoholia voi käyttää myös kohtuudella ja joskus alkoholia juova osaa olla myös selvinpäin. Myös siellä juhlissa. En mä ainakaan tarvitse alkoholia nollaamiseen. Siihen mä tarvitsen ihan vapaa-aikaa töistä. Mä voin vapaalla lähteä vaikka luontoon kävelemään.

t:Se joka osaa neuloa vaikka joisi viiniä

Itse siinä raivoat tai ainakin kuohut yli reunojen. Ei kukaan ole sinua syyttänyt, haloo nyt!

Vierailija
50/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vetää pari kertaa vuodessa kunnon kännit, muuten kyllä nautin elämästä ihan selvinpäin ja esim. jos meen lasten kanssa juhliin missä on alkoa enkä itse juo niin ei se mitenkään minua vaivaa muitten juominen tai ajatus pyöri päässä, että voisinpa minäkin juoda.

Vierailija
51/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

No kuule, monesti. Ollu raskaana etc. Ja muutenkin ollu joskus pidempääkin ottamatta mitään. Ei vaikutusta arvomaailmaan.

Vierailija
52/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puritaani Pakana kirjoitti:

Oma ystävä- ja tuttavapiirini on varsin kuivahenkistä ja meillä on tapana tai oli tapana ennen korona-aikaa tavata kahviloissa ja ruokaravintoloissa täysin selvinpäin. Omien kavereitten seurassa jutunaiheita ja puhetta riittää pelkän kahvinkin voimalla ja osaamme keskustella asioista avoimesti ja rehellisesti ilman kaljaa ja viinaa. En usko alkoholin mitenkään parantavan keskustelun tasoa sillä pikemminkin olisi rasittavaa kuunnella jonkun humalaisen örinöitä.

Jos jolloin on ongelmia ihmissuhteisssa tai työelämässä, niin tuskinpa se kaljoittelu mitenkään auttaa asiaa. Taloudellisesti ajateltuna ne alkoholista ja tupakasta säästyneet rahat voi käyttää omiin harrastuksiinsa kuten musikkiin ja elokuviin tai sitä voi ostaa vähän parempaa ruokaa tai kalliimpia vaatteita mitä sitten itse sattuu pitämään tärkeänä.

Eikö sinulle tosiaankaan ole olemassa mitään välimuotoa? Se on joko kahvinjuonti tai humalaisen örinä?

Vierailija
53/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt usein juhlissa, kun raittiit ihmiset viihtyvät siinä missä muutkin ja heillä on hauskaa. Alkoholia normaalisti käyttävät ihmiset istuvat paikoillaan ja lähtevät aikaisin nukkumaan, jos tulevat paikalle ollenkaan.

Mitä ihmettä 🤣

Vierailija
54/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

No kuule, monesti. Ollu raskaana etc. Ja muutenkin ollu joskus pidempääkin ottamatta mitään. Ei vaikutusta arvomaailmaan.

Raskautta ei lasketa koska se on pakko + muutenkin etikoistilanne. Enkä muuten?

Vierailija
55/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

Mikä enkä muuten? Tossa jo kerroin. että olen muutenkin ollut ottamatta pitkiä aikoja, eikä vaikuta mihinkään arvomaailmaan yhtään mitenkään. Ihan samalla tavalla ajattelen asioista, otan välillä tai en ota. 

Ja kaikki saa tehä mitä lystää. Ottaa tai olla ottamatta. Siitä ei tarvi tehä mitään isoa asiaa. 

Vierailija
56/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noin ole. Kyllä mekin puuhaamme kaikenlaista vapaa-aikanamme. 

Nuorena tuli kännäiltyä enemmän, nykyisin muutama olut lauantaina saunassa ja sitten jotkut juhlat , muttta ei todellakaan hirveän usein.

Lisäksi tulee harrastettua kuntoilua ja tupakanpoltto lopetettu jo yli 20 vuotta sitten.

Raittiina ei jaksaisi koska työt raskaat ja perheessä on murheita, jotka liittyvät yhden perheenjäsenen terveyteen. Mulla ei ole käytännössä esim mahdollisuutta viettää omaa aikaa matkustamalla jonnekin minne haluaisin. Se että juon olutta lauantaisin ei kuitenkaan häiritse häntä eikä muita perheessä.

Vierailija
57/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

Mikä enkä muuten? Tossa jo kerroin. että olen muutenkin ollut ottamatta pitkiä aikoja, eikä vaikuta mihinkään arvomaailmaan yhtään mitenkään. Ihan samalla tavalla ajattelen asioista, otan välillä tai en ota. 

Ja kaikki saa tehä mitä lystää. Ottaa tai olla ottamatta. Siitä ei tarvi tehä mitään isoa asiaa. 

Piti lukea ”entä muuten”. Kuinka pitkiä aikoja olet ollut _täysin_ juomatta pl. raskaudet?

Vierailija
58/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta. 

Oletko kokeillut?

Piti lukea ”entä muuten”. Kuinka pitkiä aikoja olet ollut _täysin_ juomatta pl. raskaudet?

Vaihtelevasti joskus monta kuukautta. Viimeks olin 3kk. Ei muuttunu maailma. Keskityin sillo treenaamiseeen. En valaistunut, enkä alkanut nillitämäänihmisiä, jotka välillä ottaa alkoa.

Vierailija
59/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kuluttajalle raittiit juhlat ovat juhlat ilman alkoholia, eli juhlat ilman kivaa. Raittiille ihmiselle raittiit juhlat ovat ihan vain juhlat.

Mä olen alkoholin kuluttaja, mutta voin olla myös selvinpäin juhlissa. Mullekin juhlat ilman alkoholia on ihan vain juhlat. Ei meillä esim. ristiäisissä tai rippijuhlissa ole tapana nauttia alkoholia eikä sitä edes ole tarjolla ja miksi pitäisikään olla?

Työpaikan pikkujouluihinkin olen menossa autolla ja selvinpäin. Pikkujoulut on toisella paikkakunnalla enkä mä jaksa sitä, että on jonkun toisen ihmisen kyydin varassa. Käyn osallistumassa aktiviteettiin ja sen jälkeen ruokailuun, lähden kotiin kun muut jatkavat baariin. On menoakin seuraavana päivänä.

Mä en tajua tuota ajattelua, että se on joko tai. Jos juot pisarankaan alkoholia, niin ei muka osaa pitää hauskaa selvinpäin, alkoholi kuuluu arkeen ja juhlaan, mitään ei osata tehdä ilman alkoholia ja alkoholi on ongelma. Ei tule teille raivoajille mieleen, että alkoholia voi käyttää myös kohtuudella ja joskus alkoholia juova osaa olla myös selvinpäin. Myös siellä juhlissa. En mä ainakaan tarvitse alkoholia nollaamiseen. Siihen mä tarvitsen ihan vapaa-aikaa töistä. Mä voin vapaalla lähteä vaikka luontoon kävelemään.

t:Se joka osaa neuloa vaikka joisi viiniä

Itse siinä raivoat tai ainakin kuohut yli reunojen. Ei kukaan ole sinua syyttänyt, haloo nyt!

En raivoa enkä kuohu vaan yritän kertoa, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin jotkut kuvittelee.

Mua ei haittaa jos joku on absolutisti, mutta voisi absolustit vähän laajentaa omaa ajatusmaailmaa eikä tehdä oletuksia ihmisistä sen takia, että nämä saattavat juoda alkoholia. Eikä myöskään alkoholia juovien kannata tehdä typeriä oletuksia absolutisteista. Esim. miehen äiti ei juo ollenkaan alkoholia koska saa siitä niin herkästi migreenin. Ei se hänestä sen huonompaa tai parempaa ihmistä silti tee, että on juomatta. Osaa olla hauska ja pitää hauskaa ilman alkoholiakin. 

Vierailija
60/77 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella mielenkiintoista lukea ajatuksia alkoholista, kun on kasvanut perheessä, jossa raittius ei ollut kantapään kautta opittu välttämättömyys tai herran pelossa tehty moraalinen valinta.

Tällä taustalla minun on vaikea nähdä, kuinka alkoholiin liittyvä palkintomekanismi on pelkästään hälyttävä asia. Olen nähnyt, kuinka vaikeaa television tuijottaminen tai ristisanan täyttely oli vaihtaa ulkoiluun ilman viinan läsnäoloakin. Ja ulkoilun päämäärä oli hyvin usein vakioveikkauksen jättäminen huoltoasemalle ja pullakahvit huoltiksen baarissa. Ja nämä vaihtoehtoiset palkintomekanismit eivät tuntuneet estävän keskivartalolihomista, aikuisiän diabetesta ja maksan rasvoittumista.

Olen myös saanut kokea, kuinka alkoholia ei aina tarvita raittiin vappuaamun, mukavan seuran ja herkullisen piknikruoan kruunuksi. Itse asiassa raitis ilma, hyvä seura ja maittava ruokakin kuulostivat juhlapyhinä liian työläiltä suorituksilta, kun mennyt työjakso oli niin mukava nollata vain kuuntelemalla radiota kotisohvalla.

On ikävää, että alkoholiriippuvuus lamauttaa luonnostaan aktiivisia ihmisiä. Mutta kyllä Suomi on myös täynnä kalsarikännittömyyttä, jossa viikonloppu vietetään turtuneena Tanssi tähtien kanssa -ohjelman parissa astumatta kotiovesta ulos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi