Miksi kissat valvoo öisin ja makaa päivisin?
Kommentit (24)
Miksi teet vähintään yhden kissa-aloituksen joka päivä? Eikö sinulla ole muuta elämää kuin kissat? Missä mies?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:25"]
Miksi teet vähintään yhden kissa-aloituksen joka päivä? Eikö sinulla ole muuta elämää kuin kissat? Missä mies?
[/quote]
Tulee ihan tämä klassikko mieleen:
Pitäähän sitä päivällä nukkua, ei sitä muuten jaksa yöllä maukua ja rapustella.
Kyllä minun kissa nukkuu osan yötäkin
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:25"]Miksi teet vähintään yhden kissa-aloituksen joka päivä? Eikö sinulla ole muuta elämää kuin kissat? Missä mies?
[/quote]
Hiekkapillu hiljaa, kissat on parhaita
Tämä on ensimmäinen kissa-aiheinen alotukseni. Kaiken kaikkiaan kolmas aloitus ikinä av:llä:)
Olen ollut vahtimassa joulukuussa kaiken kaikkiaann kolmea kattia ja jokainen pitänyt metakkaa öisin, niin maalaiskisut kuin citykisutkin.
Maalaiskisujen kanssa oli vaikeaa kun ne päästi yöllä ulos niin sitten joutui vahtimaan että milloin ne haluaa tulla takaisin sisään. Pakko oli laittaa herätyskello soimaan aina tunnin välein. Sitten kun tulivat sisälle niin taas vähän ajan kuluttua ulos. Päivisin nukkuivat 8 tuntia putkeen.
Öisin ne jyrsijätkin liikkuu ja öisin kissa pystyy hyödyntämään aistejaan paremmin ilman ulkopuolisia ärsykkeitä.
Kutonen jatkaa, että oma kissani riehuu harvemmin öisin. Pentuna toki ja jos on seuraa toisesta kissasta. Tai jos on kevättä rinnassa, raapii mm ikkunoita. Ja on leikattu.
Minun kisu nukkuu suurimman osan yöstäkin :)
Ei valvo yötä. Kissa ei ole yöaktiivinen, vaan hämäräaktiivinen eläin. Se nukkuu yöllä ja päivällä, mutta auringonnousun sekä -laskun tietämillä se on aktiivinen, koska silloin sen luontaiset saaliseläimet liikkuvat eniten.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:33"]
Öisin ne jyrsijätkin liikkuu ja öisin kissa pystyy hyödyntämään aistejaan paremmin ilman ulkopuolisia ärsykkeitä.
[/quote]
Ei se yksi kisu ainakaan metsästämään pystynyt, oli sen huonossa hapessa ja jäykkäliikkeinen. Tai ei ainakaan ikinä mitään saalista saisi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:33"]
[/quote]
Ei se yksi kisu ainakaan metsästämään pystynyt, oli sen huonossa hapessa ja jäykkäliikkeinen. Tai ei ainakaan ikinä mitään saalista saisi.
[/quote]
Ehkä sillä on kuitenkin saalistusvaisto tallellla, vaikka kömpelö onkin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:24"]
Kissa on yöaktiivinen eläin. Siksi.
[/quote]
Joudun olemaan taas ensi kuussa yhden katin vahtina. Voisiko sen unirytmiä siirtää hetkellisesti niin että siitä tulisi lyhyeksi aikaa iltapäiväaktiivinen? En jaksaisi millään herätä yhtä mittaa kun olen niin huonouninen.
Vietiin minun vanhemmille vanhuuden sairas kaupunkilaiskissa maalle hoitoon. Oli sitten sen kesän pyydystänyt joka yö kuistille rivin hiiriä ja myyriä. Vanhassa maalaistalossa kun ladoissa ja aitoissa on sen verran vanhoja jyviä että siellä jyrsijöitä pesii vuosia viljelyn lopettamisen jälkeenkin. Kissa kömpelö kissa virkistyi ja nuortui, mutta syksyllä meni niin huonoon kuntoon, että oli lopetettava.
Jäi hyvä fiilis kuitenkin, kun vanha sai nauttia viimeisen kesän kunnon kissanelämää.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:35"]
Kissa saalistaa öisin.
[/quote]
Kissanruokaa kupissako se saalistaa vai mitä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:35"]
Kissa saalistaa öisin.
[/quote]
Ei niiden tarvitsisi saalistaa mitään safkaa. Ruokin niitä Latzilla ja Purinalla ym mitä omistajat nyt ovatkaan hankkineet. En todellakaan pihtaile ruuan suhteen. Yhdeltä kaverilta tuli viestiä että katti (kolli, on omasta mielestäni ollut aika pulska aina) on lihonut jotain kilon kevään jälkeen, siis sen jälkeen kun minä aloin olemaan sen vahtina.
Meidän kissan pitää päästä illalla auringonlaskun jälkeen käymään pihalla katselemassa reviirin tilanne. Käydään lenkillä, ja kissa silmä tarkkana tarkistaa kaikki pensaanalustat. Näkee jo kymmenien metrien päähän minkä pensaan juurella kaninpoika istuu. Sitten pitää vielä vähän kiipeillä puihin ja nuuskia sadevesiviemärit, naapuritalojen sisäänkäynnit ja roskakatokset. Sitten ei tarvitsekaan niin kotona riehua, vaan voi nukkua melkein niin kuin ihmisetkin.
Kissa on yöaktiivinen eläin. Siksi.