Jumangeuda, veroprosenttini on 31!
Ja mitä sillä saa? Ei mitään! Kaikesta maksetaan suurimman mukaan, mutta mitä sillä saa?
Täällä päin lapset saa päivähoitopaikan liian isosta ryhmästä jossa hoitajat vaihtuu kuukausittain (enkä edes valehtele). Ruoka mitä siellä tarjotaan, on ala-arvoista. Lähin koulu natisee liitoksistaan. Teitä ei aurattu kaupungin toimesta kun lunta tuli, ja nyt kun katsoo ikkunasta ulos niin ei näköjään ole hiekoitettukaan. Yritin maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona saada kuopukselle lääkäriaikaa, mutta sellaista ei ole antaa. Päivystys on aivan täynnä ja iltapäivystykseen ei tietenkään flunssapotilaita oteta. Eli eikun yksityiselle.
Bussimaksut nousee, kaikki kustannukset nousee, ja oma pieni palkankorotus häviää nousevan veroprosentin alle. Nyt ottaa päähän ihan huolella tämä maa!
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:35"] Mulla veroprosentti 48.. aloitankin kesällä työt Norjassa jonne muutan. Palkka säilyy samana (12 t/kk) mut veroprosentti vain 20! Odotan innolla. Perhe jää suomeen. Pakkoratkaisu kun mies jäi työttömäksi ja iso talolaina maksettavana mun kontolla nyt. [/quote] Mihin menet töihin? Borvåån öljyjalostamolleko? [/quote] En. Olen yksityisellä kirurgina. Toimeenkuva pysyy samana, maa vaihtuu.
[/quote]
Ok. Itse taas aloitan Yhdysvaltojen presidenttinä, kunhan Obaman kausi päättyy. Sielläkin on tosi alhainen verotus.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:57"]
Mulla on brutto 4800 ja veroprosentti vain 28½. En kuulu kirkkoon ja asun Helsingissä. Toisaalta asunto- ja opintolainat on maksettu jo ajat sitten. Joskus olen miettinyt että sitten kun lapset aikuistuu niin myydään tämä ja ostetaan kolme pienempää tilalle, kaksi sijoitusasuntoa ja uusi koti jollain 70-80 prosentin velkaosuudella, saisi tuon veroprosentin korkovähennyksillä inhimillisemmäksi.
[/quote]
Eiköhän ne korkovähennyksetkin siihen mennessä ole poistuneet. Toivottavasti ainakin. En ole edes tajunnut, että muun kuin ensiasunnon lainan korkoja voi ylipäätään vähentää. Vielä on näköjään paljon kiristettävää, ei mene minun oikeustajuuni, että yksityisen omaisuuden kartuttamista valtio palkitsee veronkevennyksin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:48"]
Paljonko sulla on brutto?
Oletko tarkistanut, että kaikki vähennykset on mukana kortilla? Isolta veroprossalta kyllä kuulostaa!
[/quote]
Brutto on 4400e.
Aika vaivainen palkka, ja tänään siis avasin verottajan postit ja siinä se komeilee. Ette edes halua tietää, paljonko lisätöistä saisin pulittaa valtiolle. Ap
[/quote]
Lisätöistä saisit pulittaa eurolleen ihan sen verran kuin samansuuruisesta palkankorotuksestakin. Kyllä tuon suuruista palkkaa saavalla pitäisi jo sen verran olla älyä, että se lisätyöprosentti on sille summalle, mikä siinä verokortissa on suurin summa. Pienemmästä menee vähemmän, isommasta vieläkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:35"] Mulla veroprosentti 48.. aloitankin kesällä työt Norjassa jonne muutan. Palkka säilyy samana (12 t/kk) mut veroprosentti vain 20! Odotan innolla. Perhe jää suomeen. Pakkoratkaisu kun mies jäi työttömäksi ja iso talolaina maksettavana mun kontolla nyt. [/quote] Mihin menet töihin? Borvåån öljyjalostamolleko? [/quote] En. Olen yksityisellä kirurgina. Toimeenkuva pysyy samana, maa vaihtuu.
[/quote]
Aika harvalla yksityisellä sektorilla työskentelevällä kirurgilla talolaina on puolison tuloista kiinni, mutta ok. Mitä sillä talolla muuten tekee, jos ei siinä pysty asumaan, kun pitää muutta töiden vuoksi ulkomaille.
Ymmärrän kyllä valituksen, jos joku maksaa yli 45% veroja ansiotuloista. 33% on kuitenkin vielä kohtuullinen ja useimmat 4000-5000€ tienaavista ovat opiskelleet ilmaiseksi korkeakoulussa kera kaikkien opintososiaalisten etuuksien. Vastaavia summia tienaavilla amerikkalaisilla perheillä elintaso ei ole yhtään parempi, koska omat opintolainat painaa ja lasten college-rahastoon on laitettava rahaa. Myös päivähoidosta/hoitajasta on maksettava, kulttuuripalveluita on vähän, kouluruokailu maksaa, kiinteistövero on satoja euroja kuussa jne.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"]
[/quote]
Ok. Itse taas aloitan Yhdysvaltojen presidenttinä, kunhan Obaman kausi päättyy. Sielläkin on tosi alhainen verotus.
[/quote]
Sepä hienoa että sulle on varattu tuollainen "suojatyöpaikka" :).
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"]
[/quote]
Aika harvalla yksityisellä sektorilla työskentelevällä kirurgilla talolaina on puolison tuloista kiinni, mutta ok. Mitä sillä talolla muuten tekee, jos ei siinä pysty asumaan, kun pitää muutta töiden vuoksi ulkomaille.
[/quote]
Tienasimme mieheni kanssa suunnilleen samanverran. Talolainaa nyt jäljellä n. 400 tonnia. Toiset 400 ollaan sitä lyhennetty. Kallis talo on, mutta ihan täysin realistinen sen aikaisiin tuloihin, kun lainan otimme. Isot tulot ovat meillä tuoneet mukanaan myös isommat menot. Tämä talo on kuitenkin aina ollut suuri haaveeni ja unelmani jonka eteen olen paiskinut hirveän määrän töitä. Nyt tuli takapakkia, mutta ollaan laskeskeltu että kun olen ulkomailla töissä niin saadaan maksettua laina 5 vuodessa pois. Menoja kun ei asumiseen tule työsuhdeasunnon vuoksi. Onhan tämä tietysti myös mulle ainutlaatuinen tilaisuus kokea jotain uutta, joten miksi en lähtisi. Raha tietysti on suurin motivaationi sitä en kiistä.
Lisään vielä että talolla tekee paljon koska lapseni viihtyvät siinä erinomaisesti, sekä mieheni ja minä itse. Se tarjoaa meille erinomaiset puitteet harrastamiseen jne. Joten se etten pääse pian näistä puitteista nauttimaan on toki sinällään harmi, mutta en tätä möisi pelkästään itseni takia pois, kun mieheni ja lapsenikin rakastaa tätä paikkaa. Lisäksi tän hintaluokan asuntoja ei todellakaan noin vain myydä vaan ne on usein jopa vuosien projekti.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:35"] Mulla veroprosentti 48.. aloitankin kesällä työt Norjassa jonne muutan. Palkka säilyy samana (12 t/kk) mut veroprosentti vain 20! Odotan innolla. Perhe jää suomeen. Pakkoratkaisu kun mies jäi työttömäksi ja iso talolaina maksettavana mun kontolla nyt. [/quote] Mihin menet töihin? Borvåån öljyjalostamolleko? [/quote] En. Olen yksityisellä kirurgina. Toimeenkuva pysyy samana, maa vaihtuu. [/quote] Aika harvalla yksityisellä sektorilla työskentelevällä kirurgilla talolaina on puolison tuloista kiinni, mutta ok. Mitä sillä talolla muuten tekee, jos ei siinä pysty asumaan, kun pitää muutta töiden vuoksi ulkomaille. [/quote] Tienasimme mieheni kanssa suunnilleen samanverran. Talolainaa nyt jäljellä n. 400 tonnia. Toiset 400 ollaan sitä lyhennetty. Kallis talo on, mutta ihan täysin realistinen sen aikaisiin tuloihin, kun lainan otimme. Isot tulot ovat meillä tuoneet mukanaan myös isommat menot. Tämä talo on kuitenkin aina ollut suuri haaveeni ja unelmani jonka eteen olen paiskinut hirveän määrän töitä. Nyt tuli takapakkia, mutta ollaan laskeskeltu että kun olen ulkomailla töissä niin saadaan maksettua laina 5 vuodessa pois. Menoja kun ei asumiseen tule työsuhdeasunnon vuoksi. Onhan tämä tietysti myös mulle ainutlaatuinen tilaisuus kokea jotain uutta, joten miksi en lähtisi. Raha tietysti on suurin motivaationi sitä en kiistä.
[/quote]
Eikö tuohon samaan veroprosenttiin olisi päässyt Suomessakin, ei kai juuri kukaan yksityisellä sektorilla tienaava kirurgi maksa tuloveroa, kuin pienestä osasta palkkaa. Vaikka en pidä lain suomaa porsaanreikää lääkärien verokikkailuun sinänsä oikeudenmukaisena, niin olisi kuitenkin vastuullisempaa maksaa sekin vähä Suomeen. Ja voisi asua siinä unelmien täyttymystalossa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:53"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:35"] Mulla veroprosentti 48.. aloitankin kesällä työt Norjassa jonne muutan. Palkka säilyy samana (12 t/kk) mut veroprosentti vain 20! Odotan innolla. Perhe jää suomeen. Pakkoratkaisu kun mies jäi työttömäksi ja iso talolaina maksettavana mun kontolla nyt. [/quote] Mihin menet töihin? Borvåån öljyjalostamolleko? [/quote] En. Olen yksityisellä kirurgina. Toimeenkuva pysyy samana, maa vaihtuu. [/quote] Aika harvalla yksityisellä sektorilla työskentelevällä kirurgilla talolaina on puolison tuloista kiinni, mutta ok. Mitä sillä talolla muuten tekee, jos ei siinä pysty asumaan, kun pitää muutta töiden vuoksi ulkomaille. [/quote] Tienasimme mieheni kanssa suunnilleen samanverran. Talolainaa nyt jäljellä n. 400 tonnia. Toiset 400 ollaan sitä lyhennetty. Kallis talo on, mutta ihan täysin realistinen sen aikaisiin tuloihin, kun lainan otimme. Isot tulot ovat meillä tuoneet mukanaan myös isommat menot. Tämä talo on kuitenkin aina ollut suuri haaveeni ja unelmani jonka eteen olen paiskinut hirveän määrän töitä. Nyt tuli takapakkia, mutta ollaan laskeskeltu että kun olen ulkomailla töissä niin saadaan maksettua laina 5 vuodessa pois. Menoja kun ei asumiseen tule työsuhdeasunnon vuoksi. Onhan tämä tietysti myös mulle ainutlaatuinen tilaisuus kokea jotain uutta, joten miksi en lähtisi. Raha tietysti on suurin motivaationi sitä en kiistä.
[/quote]
Suomen lainsäädäntöhän mahdollistaisi, että voisit nostaa 90 000 euroa vuodessa verovapaana osinkona, eikä sinun siis tarvitsisi maksaa tuloveroa kuin 54 tuhannesta. Tuossahan ei tule veroetua ollenkaan, jos maksat Norjassa koko palkasta sen 20%...
Oletko tarkistanut, että kaikki vähennykset on mukana kortilla? Isolta veroprossalta kyllä kuulostaa!
[/quote]
Brutto on 4400e.
Aika vaivainen palkka, ja tänään siis avasin verottajan postit ja siinä se komeilee. Ette edes halua tietää, paljonko lisätöistä saisin pulittaa valtiolle. Ap
[/quote]
Jaa. Mulla on veroprosentti 26% ja palkkaksi arvioitu 50500€.
Toivottavasti yksityisellä kirurgilla on lääketiede paremmin hallussa, kuin matematiikka.
Etkai ap vaan ole säästösyistä eronnut kirkosta? Jos olet niin vain sitten olet köyhä.
Kannattaa muistaa että eläkemaksukin nousi eli tuon veroprosentin päälle tulee aika monta lisäprosenttia muitakin maksuja.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Brutto on 4400e.
[/quote]
Jaa. Mulla on veroprosentti 26% ja palkkaksi arvioitu 50500€.
[/quote]
Riittääkö? Toki ennakonpidätysprosenttiin lisätään se n. 6,5 prosenttiyksikköä niistä erilaisista maksuista. Minulla kokonaisprosentti 36,5.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:39"]
Etkai ap vaan ole säästösyistä eronnut kirkosta? Jos olet niin vain sitten olet köyhä.
[/quote]
Minua ei ole koskaan kastetuttakaan luterilaiseen seurakuntaan, joten vastaus on ei. Ap.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:48"] Paljonko sulla on brutto? Oletko tarkistanut, että kaikki vähennykset on mukana kortilla? Isolta veroprossalta kyllä kuulostaa! [/quote] Brutto on 4400e. Aika vaivainen palkka, ja tänään siis avasin verottajan postit ja siinä se komeilee. Ette edes halua tietää, paljonko lisätöistä saisin pulittaa valtiolle. Ap [/quote] Jotenkin hämmentää kuinka moni pitää sitä lisäprosenttia todellisena veroprosenttina. Se on ennakonpidätysprosentti. Oikeasti maksat lisätöistäsi varmaan saman n. 31% veroa. Ehkä vähän enemmän tai vähemmän, riippuen miten olet verokorttisi tilannut.
[/quote]
Jotenkin hämmentää, kuinka moni ei ymmärrä progressiivista verotusta. Lisätulojen verotus ei todellakaan ole tässä esimerkissä 31%, vaan se marginaaliveroprosentin mukainen noin 45%. Sen voi kuitata joko porrasverokortin lisätulojen ennakonpidäyksellä, tai sitten nostamalla KAIKKIEN tulojen ennakonpidätystä. Lopputulos on kuitenkin sama; lisätulosta menee veroihin vajaa puolet.
Esimerkkiä on helppo tarkastella esimerkiksi vero%laskurilla. Vuosituloilla 55 000 euroa veroprosentti on siis esim. 31. Käteen jää siis noin 34100 euroa (mukaan laskettu muut pakolliset esim. eläkemaksut noin 7%).
Tienataankin lisätuloina/palkankorotuksena 56 000 euroa, eli tonni enemmän. Käteen jää nyt noin 34600 euroa, veroprosentin ollessa koko vuoden tuloille noin 31,3%. Tai sitten 55 000 tonnille 31% ja lisätulolle 41% (+ molempiin se 7% päälle).
On siis ihan sama käyttääkö porrasverokorttia jossa se marginaaliveron vaikutus on läpinäkyvämpi ja lisäprosentti noin 40-50%, vai tilaako uuden kortin koko vuoden tuloille. Lopputuloksena kummassakin tapauksessa siitä lisätulosta jää käteen noin puolet, eli tässä tapauksessa tonnista ja viisisataa nettona.
Jokaikinen voi tarkistaa vastaavan esimerkin vero%laskurilla, jos on vaikea uskoa.
Lopputulos on kuitenkin sama; lisätulosta menee veroihin vajaa puolet.
Palkankorotuksesta menee ihan saman verran. Ei mene, jos lisätyö on vähäistä, esim. jos kokonaisveroprosentti nousisi vaikkapa %:n verran, niin saman verran nousisi päätyö+lisätyö yhteenlaskettuna, jos summa on sama. Sillä, että tuleeko lisäpalkka lisätyöstä vai palkankorotuksesta, ei ole euromääräisesti mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:35"]
Mulla veroprosentti 48.. aloitankin kesällä työt Norjassa jonne muutan. Palkka säilyy samana (12 t/kk) mut veroprosentti vain 20! Odotan innolla. Perhe jää suomeen. Pakkoratkaisu kun mies jäi työttömäksi ja iso talolaina maksettavana mun kontolla nyt.
[/quote]
Mihin menet töihin? Borvåån öljyjalostamolleko?
[/quote]
En. Olen yksityisellä kirurgina. Toimeenkuva pysyy samana, maa vaihtuu.