Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppojen kassat, miksi?

Vierailija
01.01.2015 |

Kertokaas te kauppojen kassat, että miksi te tervehditte pariskunnasta vain naista? Koskee etenkin Prismojen ja SMarkettin henkilökuntaa, kun taas Lidl:ssä kassa tervehtii kumpaistakin erikseen. Oletteko edes tulleet ajatelleeksi miten töykeältä se miehestä tuntuu?

Toinen kysymys mikä tuli tuosta "Saako sen ilmaiseksi"-ketjusta mieleen, että miksi hakeudutte sellaiseen ammattiin, jossa olette ihmisten kanssa tekemisissä, mutta ette selvästi nauti sosiaalisesta kontaktista? Olen esimerkiksi itse käynyt samassa kaupassa ruokaostoksilla 15 vuotta ja edelleenkään tunne kuin muutaman kassan silleen, että syntyy juttua. Ymmärrättekö ollenkaan miten suuren mahdollisuuden menetätte, kun ette kehitä tuota sosiaalista taitoa ja käytä asiakkaita harjoittelun välineinä siinä, että teistä kehkeytyisi uusia Krisse Salmisia tai Sami Hedbergejä? Ette edes halua tutustua ihmisiin, edes vakiasiakkaisiin ja, jos sellaista tapahtuukin, niin vain "kiinnostavan" ihmisen tullessa kassalle, jonka kanssa haluaa treffeille. Te siis teette työstänne tylsää ja ette näe mitä se voisi tarjota.

Lopuksi, tämä ei koske kaikkia kassoja. Osa on todellakin luontevia, sosiaalisia ja saavat varmaan oman sekä asiakkaan päivän tuntumaan hauskalta. Kiitos heille siitä! :) <3

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:28"]Ap, sä olet melko poikkeava asiakas suuressa otannassa.

Väitän (entisenä kassana) että suurin osa asiakkaista haluaa että kassa tervehtii ja on kohtelias, nopea ja tehokas, sekä huolellinen. Ei monikaan halua luoda syvempää suhdetta kassaneitiin tai halua jutustella peruskohteliaisuuksia enempää.

Väitän myös, että jos kaupassa olisi kaksi kassaa, jossa toisessa kyltti "hidas kassa, jutustelumahdollisuus" sekä "nopea kassa, lyhytsanainen palvelu", niin nopealla kassalla olisi järjetön jono ja hitaalla ei niinkään.
[/quote]

Itse asiassa jossakin ruuhkaisessa kaupassa on hidas kassa, olisikohan se ollut Espoossa. Se on ollut menestys ja sinne on pitkät jonot kun ihmiset haluavat kaivella rahojaan rauhassa tai vaikka rupatella. Voi olla että netistäkin löytyy juttua siitä, lehdissä on ollut ainakin paljon.

Vierailija
22/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliittoteoriaa ja arvostelua pukkaa ja nyt ap vielä myönsi lataavansa nettiin peppukuvia huomiohuoratakseen. Ja sitten ihmettelee, kun muut kiusaantuneena välttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:04"]

Mikähän arvon ap:ta estää moikkaamasta ensin jos kokee noin jäävänsä moikkailujen ulkopuolelle? Itse huikkaan tervehdyksen sille joka on sopivalla etäisyydellä sen kuulemassa, usein pariskunnista se toinen livahtaa esim kärryjä viemään tai muuten sivummalle. Jos jää siihen viereen osoitan tervehdykseni kyllä kummallekin yhdessä. Hymyilen aina ja vaihdan asiakkaiden aloitteesta myös vähän small talkia usein. Itse en lörpättelyä aloita, koska useimmat asiakkaat tulevat vain ostamaan ruokaa ja lähtevät. Hymy ja ystävällinen palvelu on se mitä haluavat sen ruokansa lisäksi vain. Itse tykkään kyllä ihmisten kanssa olla ja jutella, siksi kaupan kassalle hainkin (teen osa-aikaisena, harrastan kotiäitiyden ohessa :)), mutta ei se mikään seurustelupaikka tosiaan useimmille ole eikä siksi voi ihan kelle tahansa alkaa höpöttää ns turhanpäiväisyyksiä. Saati jos on jonoa kovasti. Pärstäkertoimella en palvelua jakele vaan ihan kaikille vauvasta vaariin sen hymyni väläytän ja arvokkaasti kohtelen. Monet myyjät olen itsekin nähnyt joille kassatyö ei yksinkertaisesti sovi, mutta ilmeisesti jotain on tehtävä että saa sitä leipää ja voita. Toki ihmettelen itsekin miten vaikeaa olisi se hymy sieltä pinnistää, mutta toisaalta kassatyö (varsinkin Prismassa ja s-marketissa missä yleensä istutaan koko vuoro lyhyitä taukoja lukuunottamatta siinä kassalla) on vain sellaista "hei" *piip... Piip... Piip... Piip* "kolme ja viisikymmentä kiitos jne" ja sama alusta kokoajan, kymmeniä ja ruuhkista riippuen vielä kymmeniä ellei satoja kertoja, kyllähän siihen saattaa vähän puutua ja vajota jonkinasteiseen koomaankin :D

[/quote]

Sä varmaan oletkin hyvä asiakaspalvelija ja tykkäät olla tekemisissä ihmisten kanssa. Jopa sun tapa kirjoittaa oli ystävällinen ja taidat tietää mitä tarkoitin, kun yritin rohkaista ottamaan enemmän irti työstään, siis itselle.

Tuossa moikkaamisessakin on varmasti eroja eri kassojen välillä, mutta kyllä toi monella menee silleen, että ensin katsotaan mua, sitten katse siirtyy vaimooni ja sanotaan moi. Todella harvoin niin, että ensin katsotaan naista ja sitten miestä, jolle sanotaan se moi. Lidlissä kassa sanoo molemmille erikseen moi ja, kun ero on niin selkeä ja koskee kaikkia Lidlin kassoja, niin kyllä siinä nyt vaan selkeä ero on Prismaan ja SMarkettiin. Ja tuntuu myös asiakkaasta kyllä kivemmalta, mutta kait se tunne on sitten väärä ja sairas, kuten täällä on jo monenkin suusta saanut kuulla.

Vierailija
24/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 01:57"]

Mä en tiedä mistään pinkkiboxereista, siihen en osaa kommentoida.

Mutta asiaan, olet ilmeisesti kuitenkin melko uusi asiakaspalvelutyössä? Kauanko olet tehnyt aspa-duunia?

[/quote]

No voihan kurja, ei ap ilmeisesti viitsinyt vastailla tähän aiempaan kysymykseeni. :( Olisin niin mieluusti hieman jutustellut?

[/quote]

En vielä vaan ehtinyt tälle sivulle asti, yritän kommentoida järjestyksessä.

Niin, en ole ollut asiakaspalvelutyössä kuin 15-vuotiaana torilla herneitä myymässä. Olin silloin liian nuori heitääkseni läppää, mutta muistan erityisen hyvin erään valkotoppisen asiakkaan, uuh, joka huikkaisi kevereileen, että laitetaan pojalle jono tähän pystyyn mun yrittäessä palvella asiakkaita parhaani mukaan.

Sellainen ura mulla siellä, pari hauskaa sanaa ja taisin vielä illalla nukkumaan mennessä muistella sitä.

Mites tämä muuten liittyy kassojen tasapuoliseen moikkaamiseen ja jutusteluun?

[/quote]

Kiva että ehdit vastata. :) Mua kiinnosti että millä kokemuksella tai koulutuksella sä täällä ohjeistat asiakaspalvelijoita ja eritoten kassamyyjiä. Mä kyllä kehottaisin perehtymään asiaan vielä hieman lisää ja erityisesti kokeilemaan aitoa kassamyyjän rutiinityötä ennen kuin neuvoisin osaajia. Varsinkin noin yleistäen vain muutaman henkilökohtaisen tilanteen pohjalta.

Vierailija
25/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:24"]

Salaliittoteoriaa ja arvostelua pukkaa ja nyt ap vielä myönsi lataavansa nettiin peppukuvia huomiohuoratakseen. Ja sitten ihmettelee, kun muut kiusaantuneena välttelee.

[/quote]

Myönnän, huomion ja huomatuksi tulemisen saaminen tuntuu ihan hyvältä, mutta sen peppukuvan laitoin kyllä tänne av-palstalle mammojen mielikuvituksen piristämiseksi. Menee pian kaikilta täällä usko miehiin, kun yksi lassukka itkee peniksenä mittaa, toinen haaveilee anaalista ja kolmas odottaa esiliina päällään ruuat valmiina pikkujouluista tulevaa vaimoaan, joka pettää tätä firman kaikkien urosten kanssa. Oli siis edes yksi mihin tahansa kalenteriin kelpaava perse laitettavaksi tänne, niin eipä se paljoa vaivaa tuottanut, mutta iloa varmaan kaikille niille 1500:lle, jotka kävi sitä katsomassa, tai ainakin osalle...

Vierailija
26/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä pieni tutkimusotos tämä ketju on ap sinun sosiaalisista taidoista ja kyvystä ilmaista itseäsi sekä tuottaa sitä iloa kommunikaatiolla kanssaihmisille.

Katso noita alapeukkujen määriä sun viesteissä?! Ei ole edes hajontaa.

Sä silitität nyt kissaa vastakarvaan...

Vierailija
27/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 01:57"]

Mä en tiedä mistään pinkkiboxereista, siihen en osaa kommentoida.

Mutta asiaan, olet ilmeisesti kuitenkin melko uusi asiakaspalvelutyössä? Kauanko olet tehnyt aspa-duunia?

[/quote]

No voihan kurja, ei ap ilmeisesti viitsinyt vastailla tähän aiempaan kysymykseeni. :( Olisin niin mieluusti hieman jutustellut?

[/quote]

En vielä vaan ehtinyt tälle sivulle asti, yritän kommentoida järjestyksessä.

Niin, en ole ollut asiakaspalvelutyössä kuin 15-vuotiaana torilla herneitä myymässä. Olin silloin liian nuori heitääkseni läppää, mutta muistan erityisen hyvin erään valkotoppisen asiakkaan, uuh, joka huikkaisi kevereileen, että laitetaan pojalle jono tähän pystyyn mun yrittäessä palvella asiakkaita parhaani mukaan.

Sellainen ura mulla siellä, pari hauskaa sanaa ja taisin vielä illalla nukkumaan mennessä muistella sitä.

Mites tämä muuten liittyy kassojen tasapuoliseen moikkaamiseen ja jutusteluun?

[/quote]

Kiva että ehdit vastata. :) Mua kiinnosti että millä kokemuksella tai koulutuksella sä täällä ohjeistat asiakaspalvelijoita ja eritoten kassamyyjiä. Mä kyllä kehottaisin perehtymään asiaan vielä hieman lisää ja erityisesti kokeilemaan aitoa kassamyyjän rutiinityötä ennen kuin neuvoisin osaajia. Varsinkin noin yleistäen vain muutaman henkilökohtaisen tilanteen pohjalta.

[/quote]

Ei näitä mun itkuja täällä tarvitse siellä kassalla sentään noudattaa. Jatkakaa edelleen niinkuin kauppias sanoo ja koulussa opettaja opetti. Mä en edes kuvitellut, että voisin muuttaa käytäntöjä ja suurin syy kirjoitella tänne oli siinä, että oli myöhään harkat enkä yleensä saa heti unta kovan rääkin jälkeen. Reväytin vähän myös tuota mun kuuluisaa toista pakaralihasta ja ei ole ketään, joka voisi hieroa sitä hellästi... Mutta nyt käyn nukkumaan ja nään varmaan unta jostain Justiina-kassasta naama väärinpäin... :D

Vierailija
28/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:55"]

Aika hyvä pieni tutkimusotos tämä ketju on ap sinun sosiaalisista taidoista ja kyvystä ilmaista itseäsi sekä tuottaa sitä iloa kommunikaatiolla kanssaihmisille.

Katso noita alapeukkujen määriä sun viesteissä?! Ei ole edes hajontaa.

Sä silitität nyt kissaa vastakarvaan...

[/quote]

Ei tämä ollutkaan tarkoitettu huviksi vaan anonyymi palaute kaikille robottikassoille, jotka aikansa mietittyään ehkä saavat langanpäästä kiinni tai sitten eivät. Myös käsitys siitä, että osa tekee tätä vain saadakseen rahaa ammatin opiskeluun, tukee ajatusta, etteivät he oikeasti kuuluisi kassalle monessakaan mielessä.

Jokainen taplaa tyylillään ja mikäli mulla itelläni on jatkossakin kassojen suhteen valinnanvaraa niin suosin kassaa, joka osaa tervehtiä ja jopa vaihtaa muutaman ystävällisen sanankin. Ei mulla muuta, nyt tosiaan hyvää yötä! <3

Vierailija
29/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä kun tulee päivittäin oltua paljon tekemisissä ihmisten kanssa, niin hyvässä kuin pahassa, ei useimmiten oikein huvita siihen työpäivän päätteeksi tutustua vielä kassaankin. Mieluummin säästän kuulumisten ja vitsien vaihdon perheen ja muiden läheisten kanssa tehtäväksi. Kassan työhön ei kuulu minun (tai kenenkään muun) viihdyttäminen, se riittää että hoitaa työnsä asiallisesti. Tietysti silloin tällöin sopivaan saumaan sattuva letkautus niin kassalta kuin vaikka bussikuskilta voi piristää päivää. Mutta että väkisin pitäisi alkaa vääntämään juttua.. ei.

Ps. Itse olen kokenut kauppojen moikkailut yhteisiksi. Menen kassalle yhdessä sitten äitini tai mieheni kanssa, yleensä kassa sanoo yhden kerran moi ilman että se kohdistuu kummallekaan erikseen. En kaipaa henkilökohtaista tervehdystä.

Vierailija
30/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin kai vaistomaisesti miestä siksi, että olen 21vuotias vaalea näyttävännäköinen nainen ja ikävä kyllä olen saanut niin jäätävät mulkaisut muutamalta mammalta. Ihan oikeasti hymyillen tervehdin ja nainen kokee tämän asiallisen palvelun uhkana. Mä en todella tyrkytä itseäni sen miehelle, joka ikänsä puolesta voisi olla mun isä. Kai muutaman mulkaisun jälkeen tulee vain vaistomaisesti.

Vierailija
31/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 jatkaa siis naista tervehdin ensiksi. Heh ajatuskatko sallittakoon tähän aikaan.

Vierailija
32/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän käyttämissä marketeissa kassa tervehtii yleensä kummankin erikseen tai molemmat yhdessaä. Joskus tulee sellaisia tilanteita että tervehtii vain sen joka on lähempiänä kassaa, mutta siiinä voi olla vähän sellaisia tilanteita että kassa ei tiedä vielä että ollaanko samaa vai eri seuruetta.

Mutta sen olen huomannut että saan paljon ystävällisemmän ja, miten sen sanoisi, merkityksellisemmän tervehdyksen, kun olen yksin kaupassa, verrattuna siihen että liikun vaimon kanssa yhdessä. Eli tervehdys tulee ystävällisemmin ja kovemmalla äänellä ja katsekontakti on paljon paljon pidempi jne.

t.mies

Vierailija
33/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle riittää kun kassa edes tervehtii asiallisesti, itse asioin lidlissä kun sattuu olemaan lähin kauppani, en tajua millä perusteella ne sinne palkkaa väkeä kun kaikki näyttää niin elämäänsä kyllästyneiltä ja ovat tympeitä. viime kerralla kassatyttö ei edes sanonut minulle hei, kyllä siinä vaiheessa rupesin näkemään punaista..... sen verran edes pitäisi jaksaa että tervehtisi jos ei muuten halua asiakkaan kanssa jutella.

Vierailija
34/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Meillä taas tervehditään aina miestä, kun ollaan yhdessä kaupassa. Mies vielä menee aina pakkaamaan ja minä maksan, silti vain miestä tervehditää. Ärsyttävää.

Vierailija
35/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 05:41"]

57 jatkaa siis naista tervehdin ensiksi. Heh ajatuskatko sallittakoon tähän aikaan.

[/quote]

Mulla on jotenkin sellainen tunne, että kyse on tosiaan vaistomaisesta toiminnasta. Niin monta kertaa olen huomannut saman toistuvan, katse käy miehessä ja siirtyy naiseen, jolloin tulee se "Moi!".

Lidlin kassojen kohdalla olen sitten vastaavasti huomannut, että siellä moikataan järjestelmällisesti molemmille ja ehkä se johtuu kansainvälisemmästä asiakaskunnasta, joka on "totuttanut" kassat moikkaamaan kumpaakin. En tiedä, mutta lopputuloksessa on selkeä ero Lidlin hyväksi. Kyseessä on varmasti asia, johon Prisman ja SMarkettien kassojen kannattaisi kiinnittää huomiota, vaikka opiskelemassa vain ovatkin. Mitä huonommin näillä menee, sitä vähemmän näillä on mahdollisuuksia palkata työntekijöitä sinne.

Ettekä te edes voi sanoa, että asiakas on väärässä! Asiakas on kuningas ja alaspeukuttamalla siirrätte jonot entistäkin nopeammin hymyileville kassoille Lidl suuntaan. Joskus myös on niin surkea katsella yksikseen nököttävää kassaa ja käyttää sitä vain säälin takia, vaikka oikeasti olisi valmis jonottamaan voidakseen vaihtaa moit kivan kassan kanssa.

Vierailija
36/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:05"]

Ai. Meillä taas tervehditään aina miestä, kun ollaan yhdessä kaupassa. Mies vielä menee aina pakkaamaan ja minä maksan, silti vain miestä tervehditää. Ärsyttävää.

[/quote]

Miehesi lienee sitten niin "namu" ja samanikäinen, etteivät malta olla moikkaamatta tai sitten näytät itse siltä, ettei susta ole uhkaa/vaaraa. Asiasta olisi kiva tehdä tutkimus, vaikka vaan jotta tietäisi jäävätkö rumat ihmiset ilman tervehdystä Prismojen ja SMarkettien kassoilla.

Vierailija
37/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua nää moikkausten analysoijat :D kun siinä kassalla sanoo ne samat fraasit muutaman sata kertaa päivässä, se sama geneerinen moi, kiitos, ole hyvä litania tulee kyllä ihan samalla äänenpainolla ja innokkuudella kelle tahansa. Ei kiinnosta onko asiakas mies, nainen, lapsi, perhe vai pariskunta, pointti on vaan hoitaa ostokset äkkiä ja seuraava kiitos!

Ja tosta jonotuksesta: kuvitteletteko oikeesti, että ihmiset valitsee kassan asiakaspalvelijan ilmeen mukaan :D sehän oiski hupaisaa ku ruuhka-aikana ois parille kassalle hirvee jono ja jollekin ei yhtään ja selitys kuuluis "noku se ei hymyilly ni mielummin jonotan puol tuntia tälle kivalle kassalle".

Itse jaksoin asiakaspalvelussa ollessani hymyillä kaikille, mutten ikinä huomannut että niiden hapannaamojen kassoille olisi ollut yhtään sen vähempää jonoa. Te, jotka tuutte tekemään kavereita kassalle, olette kuitenkin aika pieni vähemmistö, sillä suurin osa tosiaan tekee vain ne ostokset murehtimatta sen kummemmin että miten se kassa nyt tollee moikkas.

Vierailija
38/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:26"]

Siis apua nää moikkausten analysoijat :D kun siinä kassalla sanoo ne samat fraasit muutaman sata kertaa päivässä, se sama geneerinen moi, kiitos, ole hyvä litania tulee kyllä ihan samalla äänenpainolla ja innokkuudella kelle tahansa. Ei kiinnosta onko asiakas mies, nainen, lapsi, perhe vai pariskunta, pointti on vaan hoitaa ostokset äkkiä ja seuraava kiitos!

Ja tosta jonotuksesta: kuvitteletteko oikeesti, että ihmiset valitsee kassan asiakaspalvelijan ilmeen mukaan :D sehän oiski hupaisaa ku ruuhka-aikana ois parille kassalle hirvee jono ja jollekin ei yhtään ja selitys kuuluis "noku se ei hymyilly ni mielummin jonotan puol tuntia tälle kivalle kassalle".

Itse jaksoin asiakaspalvelussa ollessani hymyillä kaikille, mutten ikinä huomannut että niiden hapannaamojen kassoille olisi ollut yhtään sen vähempää jonoa. Te, jotka tuutte tekemään kavereita kassalle, olette kuitenkin aika pieni vähemmistö, sillä suurin osa tosiaan tekee vain ne ostokset murehtimatta sen kummemmin että miten se kassa nyt tollee moikkas.

[/quote]

Kyllä me joka kerta yritetään valita kassoista ne mukavimmat. Tietysti, jos just niillä kassoilla on alkavaa jonoa ja vieressä nököttää näitä huonompia kassoja, niin olisihan se noloa jättää menemättä sinne. Yleensä kuitenkin hidastellaan sen verran, että joku muu pääsee nauttimaan tuosta asiakaspalvelusta. Olin myös aika varma, että kauppiaskin seuraa asiakkaiden lukumäärien läpimenoa eri kassoilla ja ohjaa bonuksia paremmille. Ollaan vaimon kanssa myös laitettu kauppiaalle sähköpostilla kiitosta hyvien kassojen toiminnasta ja tehtiinpä yhdestä kassasta positiivinen pläjäys paikallislehteen. En usko, että yksikään tämän palstan alaspeukuttajista pääsee koskaan tuohon, jatkakaa ihmeessä samaan malliin....

Vierailija
39/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:23"]

Olin myös aika varma, että kauppiaskin seuraa asiakkaiden lukumäärien läpimenoa eri kassoilla ja ohjaa bonuksia paremmille.

[/quote]

Kaupan kassat eivät saa bonuksia eikä yksittäisten kassojen asiakasmääriä seurata. Kauppiasta kiinnosta lähinnä se, että kassassa oleva summa täsmää tilitykseen. Ja asiakasvirta riippuu itse asiassa hyvin pitkälti kassan sijainnista. Ihmiset ovat niin hölmöjä, että jäävät usein jonottamaan siihen kassalle joka sijaitsee loogisimmin kauppakierroksen lopussa. Varsinkin isoissa kaupoissa huomaa, miten alkupään kassoilla jonotetaan ja syrjemmällä istuvat pyörittelevät peukaloitaan. Olisi väärin rangaista heitä siitä, että sinä päivänä sattui sivukassavuoro.

Vierailija
40/70 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ainakin aikoinani kassalla töissä olosuhteiden pakosta. En ole mikään sosiaalinen mutta jotain työtä piti tehdä toimeentulon eteen.