Mitä teette saamillenne joulukorteille?
Itse repisin äsken kaikki ja tungin roskikseen. Kaveri oli lähettäny pennustaankin kuvan joulukortin muodossa, roskikseen sekin meni. Ei kai niitä säilyttää kuulu?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:52"] Itse repisin äsken kaikki ja tungin roskikseen. Kaveri oli lähettäny pennustaankin kuvan joulukortin muodossa, roskikseen sekin meni. Ei kai niitä säilyttää kuulu? [/quote] Itse repisin äsken kaikki...Outo ilmaisu. [/quote] Samaa ihmettelin. Repisin, mutta missä tapauksessa repisin?
[/quote]Kaikkea te kans mietitte :D
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:52"]
Itse repisin äsken kaikki ja tungin roskikseen. Kaveri oli lähettäny pennustaankin kuvan joulukortin muodossa, roskikseen sekin meni. Ei kai niitä säilyttää kuulu?
[/quote]
Itse repisin äsken kaikki...Outo ilmaisu.
[/quote]
Samaa ihmettelin. Repisin, mutta missä tapauksessa repisin?
[/quote]
Oisko Turun murretta tuo konditionaalimuoto? Siellä päin puhutaan noin kun tarkoitetaan ihan imperfektiä.
Tottakai säilytän, tuntuisi todella kauhealta laittaa roskiin tai polttaa, ja miksi ihmeessä ne pitää vielä repistää (sori en osaa taivuttaa tuollaista murresanaa) No kuitenkin, jos joku revitään se kuvastaa vihaa ja raivoa... aika outo tyyppi täytyy olla jos läheisimpien ja rakkaimpien ihmisten juuri sinulle valitsemia ja lähettämiä kortteja tai rakkaiden ihmisten kuvia repii... Niitä kortteja niin harva enää viitsii vaivautua lähettämään, että tottakai säästän ne muistona, kauniitahan ne yleensä on, ja erityisesti tykkään niistä lasten kuvista.
Roskiin menee..turha vanhoja muistella.
Valokuvalliset säilytän ja loput menee roskiin. Mutta itse asiassa tämän ketjun innoittamana tulikin mieleen, että jospa vaikka säilyttäisinkin kaikki! Tämä oli lapsen ensimmäinen joulu, ja hänen nimensäkin on mainittu lähes kaikissa.
Onko tuo jotain turun/porin murretta tuo repisin? Tarkoittaa siis ilmeisesti revin...
Huvittaa, kun oikein pitää korostaa että kortit joissa on lapsen naama revitään kun taas tavalliset kortit "vain" lentää roskiin.
Just näin. Tuo on Turun murteen imperfekti. Tosin sitä ei voi käyttää kaikissa lauseissa aina imperfektin sijaan. Turkuseuralla on varmaan joku kielioppi olemassa. Mutta voi sanoa, että repisin just vanhat laskut tms.
Mä en revi joulukortteja vaansäästän ne. Vuosikymmenten jälkeen ne tulee olemaan kivoja muistoja.t[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:52"] Itse repisin äsken kaikki ja tungin roskikseen. Kaveri oli lähettäny pennustaankin kuvan joulukortin muodossa, roskikseen sekin meni. Ei kai niitä säilyttää kuulu? [/quote] Itse repisin äsken kaikki...Outo ilmaisu. [/quote] Samaa ihmettelin. Repisin, mutta missä tapauksessa repisin? [/quote] Oisko Turun murretta tuo konditionaalimuoto? Siellä päin puhutaan noin kun tarkoitetaan ihan imperfektiä.
[/quote]
Tutun imperfekti on repiä stä repesin. Hesassa sanotaan revin.
Valokuvkortit poltan heti niiden tultua pannuhuoneen uunissa. Muut ripustan narulle ja joulukoristeeksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 08:32"]
Huvittaa, kun oikein pitää korostaa että kortit joissa on lapsen naama revitään kun taas tavalliset kortit "vain" lentää roskiin.
[/quote]
"Velat" taas vauhdissa luulisin.
Säästän ne joissa on jälkikasvun kuvia ja itse tehdyt sekä ostokorteista erityisen kauniit, muut laitan lasten askartelutarvikelaatikkoon. Minulle ne kortit on tärkeitä.
Säilytän kaikki kortit, joita saan.
Minäkin tuhoan joulukortit pian joulun jälkeen, aina tehnyt niin. En ole eläissäni (40v) lähettänyt ensimmäistäkään korttia, mutta saan niitä silti joka joulu varmaan parikymmentä tai yli. En arvosta niitä enkä varsinkaan toisten lasten kuvia. Miksi jotkut edes lähettää omien lastensa kuvia? Tyttärelle tulleet joulukortit annan tietty hänelle ja itse päättää mitä niillä tekee. Yleensä nekin löytää tiensä lopulta roskikseen.
Jouluksi lapsi tekee niistä koristeen sisäportaiden kaiteeseen, eli reikä korttiin ja lahjanarua läpi, kierretään kaiteeseen. Tuloksena siis metrejä pitkä naru jossa tasavälein kortteja. Kivan näköistä :)
Joulun jälkeen kortit ihan yllättäen menevät pahvikierrätykseen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oisko Turun murretta tuo konditionaalimuoto? Siellä päin puhutaan noin kun tarkoitetaan ihan imperfektiä.
[/quote]
Juu. Ja sitten, kun aikoisi repiä, sanoisi turkulainen repisisin.
Joskus heitän pois. Joskus säilytän. Mietinpä tässä just et pitäiskö säilyttää kaikki tänä vuonna saadut. Helppo katsoa ens jouluna kenelle lähettää kortti. Lähetän aina vain niille jotka meitä muistaa. Vois ens jouluna askarrella itse kortit. "Tuulikin" lähettämästä kortista askartelee tuulikille kortin. "Timon" lähettämästä kortin timolle jne.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:52"]
[/quote]
[/quote]