riittääkö 130€/kk markettiin?
taloudessa 1 aikuinen ja kaksi koululaista...pärjäisittekö?
Kommentit (29)
Jos ei ole lomia ja koululaiset syövät kunnolla koulussa, niin erittäin tarkalla taloudenpidolla ehkä. Tarkoitat siis, että päivittäistavaroihin ja ruokaan? Pitää tehdä paljon itse, leivistä alkaen.
Pärjää sillä yhden kuukauden jos kaapeissa ja pakkasessa on jotain. Jatkuvasti tuollainen ruokabudjetti on kyllä liian pieni.
kaksi vuotta olisi tarkoitrus pärjätä. ap
Arvaan, että ap on menossa johonkin koulutukseen ja tulot tippuvat siksi. Jos näin, tiukkaa tekee, koska välttämättä ei jaksa leipoa ja tehdä itse. Pitää metsästää tarjoustuotteita, ostaa sikaneljännes ja jauhaa lihat itse yms.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:42"]
kaksi vuotta olisi tarkoitrus pärjätä. ap
[/quote]
ja kyllä, summa sisältää myös taloustarvikkeet kuten shampoo, hammastahnat, pesuaineet jne
Sisältääkö tuo ruuan lisäksi myös muun marketista ostettavan tavaran, vessapaperista sampooseen ja käsisaippuasta hammastahnaan? Jos sisältää, niin ei toimi millään. Muuten EHKÄ, mutta ääääääärimmäisen tarkalla suunnittelulla, punalapputuotteita ostaen ja mieluiten vain hyvin lyheyn aikaa.
Citymarketissa oli nyt jotain hammastahnoja 5 kpl 5 euroa, liekö vielä? Niillä pärjää aika pitkään. Jos ei ole allergoita, litrahinnaltaan halvimmat pesuaineet. Papereissa katso rullan koko ja hinta kohti rullaa. Leikkeleet voitte unohtaa jatkuvassa käytössä, vaan ostatte ison palan arkijuustoa kerrallaan. Mehut pois ruokavaliosta, karkit minimiin, ei leivoksia. Lettuja tai pullaa joskus herkkunälkään, ei paljon muuta. Kesällä jos pääsette marjaan, se on hyvä homma. Tämän tyyppisellä suunnittelulla pärjää johonkin asti. Riippuu myös koululaisten iästä, teinien kanssa ei kyllä riitä.
Säälin lapsiasi jos joutuvat yli kuukauden tuolla budjetilla elämään.
Siis pitäisikö tuolla summalla hankkia vaatettakin? (ymmärsin et kaksi vuotta, varmaan joskus jotain vaatettakin on pakka saada edes käytettynä). Väitän että liian tiukkaa tekee, budjetoi uudelleen.
Jos et tuolla reilulla reilulla eurolla per nokka/päivä saa perhettäsi ruokittua niin aika pahalta näyttää. Pelaatko uhkapelejä, käytätkö huorien palveluja, oletko alkoholisoitunut? Ei tuota oikein muulla selitä miksi ei muka tuo teille riittäisi marketin antimiin.
Minä pärjäsin vuosina 2009 ja 2010 100€/kk. En kuitenkaan joka kuukausi edes yrittänyt. Pitää elämässä olla joskus luksustakin. Tuolloin ruoka oli halvempaa kuin nyt ja lapset (2kpl) olivat silloin vielä päiväkodissa.
Nykyään meillä menee n. 200€
Mistä johtuu, että juuri tuolla määrällä on pärjättävä? Käytkö töissä?
Itse en kyllä saisi mitenkään riittämään. Taitaisi mennä jo melkein viikossa tuon..
Mulla menee kertakäynnillä tuo summa. Käyntejä 4-5 per kk. Lapsia tosin 3, 2 aikuista. En silti pärjäisi.
Lähdetään miettimään ongelmaa vaikka näin. Suositusten mukaan kouluikäisen pitäisi juoda maitoa 3 lasia päivässä eli 6 dl. Kaksi lasta siis 1,2 litraa maitoa/päivä. Jonkin verran sinunkin sitä pitäisi juoda, mutta oletetaan, että se menee päikseen koulussa juodun maidon kanssa. 1,2 litraa x 30 päivää = 36 litraa / kk. Halvin maito taitaa olla n. 80 snt/litra. 28,80 €/kk eli lähes neljännes budjetista jo maitoon, jonka jälkeen sulla jää satanen aivan kaikkeen muuhun ruokaan. Eli 1,11 €/päivä/henkilö. Tuohon ei pystyisi edes koulukeittäjä. Puhumattakaan niistä muista taloustavaroista.
Myönnettäköön, että provoilin tuon viestin 12. Niin taisi myös ap, vai oliko tämä jokin toive millä toivoisit tulevasi toimeen marketissa/kk .
Kerrohan nyt ap mitä kaikkea tuohon 130€ sisältyy (vain ruokako?). Vaikka olisit työtön ja ulosotossa ja max. isossa asunnossa niin tuo summa kuulostaa kahden lapsen kanssa täysin mahdottomalta. Mitä tuloja/tukia saat per kuukausi ja mihin nämä menevät?
Vastaile rehellisesti ja osoita tilanteesi. Varmasti 99% sympatia on puolellasi, että systeemi on mätä. Jos et tähän pysty olet trolli ja saastaa.
Käsittääkseni edes sosiaalivirkailujat eivät budjetoi lasten ruokiin näin vähän. Minusta on käsittämätöntä että sinä laitat lapsesi näin rankalle budjetille kahdeksi vuodeksi- en millään jaksa uskoa että tällä rahalla saat riittävän terveellisesti ja monipuolisesti ruokittua lapsesi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:54"]Jos et tuolla reilulla reilulla eurolla per nokka/päivä saa perhettäsi ruokittua niin aika pahalta näyttää. Pelaatko uhkapelejä, käytätkö huorien palveluja, oletko alkoholisoitunut? Ei tuota oikein muulla selitä miksi ei muka tuo teille riittäisi marketin antimiin.
[/quote]kuukaudessa pösilö.
En edes yrittäisi pärjätä tuolla summalla tuon kokoonpanon kanssa. 3x130 e olisi jo hyvä.