Saako pomon kanssa käytävän keskustelun nauhoittaa?
Siis niin ettei pomo tiedä? Saisin näin todistusmatskua kiusaamisesta.
Kommentit (20)
Salaa nauhoitettu juttu ei kelpaa oikeudessa todistusaineistoksi, ellei nauhoittaja ole poliisi. Sähköpostit sen sijaan käyvät
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:50"]
Salaa nauhoitettu juttu ei kelpaa oikeudessa todistusaineistoksi, ellei nauhoittaja ole poliisi. Sähköpostit sen sijaan käyvät
[/quote]
Kelpaa todisteeksi, omia keskustelujaan kun saa nauhoittaa eli kyseessä ei ole mikään salanauhoitus. Oikeus toki voi tutkia ja miettiä onko nauhoitus aito vai onko tallennetta manipuloitu. Mutta ei sitä suoriltaan hylätä. Se hylätään vain jos on syytä epäillä manipulointia.
En nyt mihinkään oikeuteen vielä ole tätä viemässä, enkä varmaan viekään koska meidän yritystä kohtaan ei kannata käräjöidä. Casen häviää 100%:n varmuudella. Joutuu vielä maksamaan kulut.
Harmi vaan etten aiemmin tullut mieleen nauhoittaa keskustelut.
Mitenköhän nauhoitus parhaiten onnistuisi? Puhelimella pystyy nauhoittamaan, mutta jos puhelin taskussa, niin tuskin laatu kovin hyvä.
Ap
Laita puhelin käsilaukkuun tai sen sivutaskuun ja pidä sitä sylissäsi niin, että mikrofoni juuri pilkottaa raosta.
Kerroppas meille kuinka sua kiusataan. Tämä tuomioistuin jakaa tuomion sitten.
Työpaikkakiusaamisessa melkein ainoa järkevä ratkaisu on lähteä lätkimään - siis ihan oikeasti.
Toki voi lähteä muita ratkaisuja hakemaan esim työsuojelun kautta, mutta prosessit on pitkiä ja siinä helposti hajoaa itse.
Niin pitkä stoori etten nyt tässä lähde kertomaan sitä, mutta kiusaamista on.
Tiedän, että on uuvuttavaa taistella asiasta ja olidi helpompi lähteä. Olen nyt vuoden verran etsinyt uusia töitä, mutta ei ole onnistunut. Irtisanominen ei käy taloudellisista syistä.
Haluaisin taistella koska en halua että kukaan muu joutuu kokemaan saman.
Ap
Siinä vaan on se, että se taistelu harvoin johtaa muutokseen. Kiusaus on kulttuurissa ka ilmapiirissä, ei ne helposti muutu.
Taistelussa vain hajotat helposti itsesi ja masennut/uuvut. Poislähteminen on usein nopeampi ratkaisu.
Missä päin olet töissä?Jos laitan pomosi kuriin niin lähdetkö kanssani syömään ilman mitään "velvotteita"? T.Mies 30v
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:26"]
Niin pitkä stoori etten nyt tässä lähde kertomaan sitä, mutta kiusaamista on. Tiedän, että on uuvuttavaa taistella asiasta ja olidi helpompi lähteä. Olen nyt vuoden verran etsinyt uusia töitä, mutta ei ole onnistunut. Irtisanominen ei käy taloudellisista syistä. Haluaisin taistella koska en halua että kukaan muu joutuu kokemaan saman. Ap
[/quote]
Olet jalo, mutta kuka on ajatellut sinua, ettei sinua kiusata?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:35"]Missä päin olet töissä?Jos laitan pomosi kuriin niin lähdetkö kanssani syömään ilman mitään "velvotteita"? T.Mies 30v
[/quote]
Sorry, mutta haluan itse laittaa pomon kuriin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:26"]
Niin pitkä stoori etten nyt tässä lähde kertomaan sitä, mutta kiusaamista on. Tiedän, että on uuvuttavaa taistella asiasta ja olidi helpompi lähteä. Olen nyt vuoden verran etsinyt uusia töitä, mutta ei ole onnistunut. Irtisanominen ei käy taloudellisista syistä. Haluaisin taistella koska en halua että kukaan muu joutuu kokemaan saman. Ap
[/quote]
Olet jalo, mutta kuka on ajatellut sinua, ettei sinua kiusata?
[/quote]
Ei kukaan, mutta olen tottunut siihen ettei kukaan muu uskalla taistella. Itse olen tottunut taistelemaan oikeuksistani (sekä lapsen oikeuksista) koska on ollut pakko.
Ap
Usko pois, todella usein se kiusaaminen on kulttuurissa. Vaikka pomot vaihtuu, kiusaaminen säilyy. Mikä pahinta se tarttuu sinuunkin, kiusatusta tulee helposti "luulosairas", näkee kiusaamista missä sitä ei ole. Kiusaamisessa oma ajattelu muuttuu ja on niin ruvella, että herkistyy turhaankin.
Irtisanoutuminen on usein viisautta. Valitettavasti moni lähtee niin myöhään, että on jo aivan rikki ja särkynyt. Sitten tulee pitkää työttömyyttä, sairaseläkettä jne.
Luottamusmieheen yhteys. Sitä kautta selvitetään.
Tilanteita on niin erilaisia, että nämä yleistykset eivät ole suoria totuuksia, vaikka niissä kyllä hyviä pointteja onkin.
Sanoisin kuitenkin että vahvat ja selkeät todisteet on todella kova sana työpaikkakiusaamistapauksissa ja työpaikan ilmapiiriongelmissa. Ääninauhoja ja sähköposteja, kirjallisia todisteita ei voi väittää muuksi tai tapahtunutta kieltää.
Joskus yksi rohkea sissi saa myös muutaman taistelutoverin, hankalin on aina se ensimmäinen joka uskaltaa ja uhrautuu.
Arvostan ap asennettasi ja toivotan onnea taistoon. :) Sulla ei ilmeisesti kuitenkaan ole kamalasti menetettävää, kun olet toista työpaikkaakin hakenut?
Muistat vaan että mielenterveys on se tärkein, jos se vaarantuu niin on aika heittää pyyhe kehään!
Edelliselle, kiitos kannustavista sanoista.
Olen useampaan kertaan yrittänyt saada muita mukaan taistoon, mutta ovat aina perääntyneet lopuksi. Uhoavat kylläkin, mutta eivät uskalla tehdä asian eteen mitään. Mielestäni siinä vaiheessa on turha kitistä.
Mielenterveys on jo mennyttä, mutta päätin taistella asenteella "vaikka tämä on viimeinen tekoni maan päällä". Mitään en voi enää menettää.
Onneksi mies tukena ja hän on useapi vuosi sitten toiminut työsuojeluvaltuutettuna, joten tietää jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaamisessa melkein ainoa järkevä ratkaisu on lähteä lätkimään - siis ihan oikeasti.
Toki voi lähteä muita ratkaisuja hakemaan esim työsuojelun kautta, mutta prosessit on pitkiä ja siinä helposti hajoaa itse.
Juuri niin! Kokemusta on.
Saa nauhoittaa, sisällöstä riippuen mahdollisesti ei saa julkaista esim, somessa. Todisteena kiusaamisesta voit käyttää. Perussääntö: ketään ei saa salaa kuvata, kaikki keskustelut johon itse osallistut saa salanauhoittaa.