Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin ("ystävän") lapsi aina meillä kylässä...

Vierailija
01.01.2015 |

No niin, tiedän että kiristän pinnaa pikkumaisesta turhasta asiasta mutta jumankeka. Naapuritalossa asuu suhteellisen tuore tuttavani, olemme tunteneet vuoden verran lasten hoidon kautta. Kyseessä yh-äiti (minäkin olen) jolla yksi tytär, koululainen jo (itelläni on 2 muksua, molemmat alle kouluikäisiä). Noh, tytöt tykkäävät leikkiä keskenään mikä on tosi kiva juttu mulla mulla alkaa mennä hermo tähän täyshoidon ylläpitoon. Joulupäivästä lähtien tuo naapurintyttö on tullut meille aamupäivästä ovikelloa soittamaan ja hakemaan omaa tytärtäni leikkimään. No, päivä sitten on mennyt siinä on tuo tyttö on ollut meillä siihen asti kunnes olen joskus puol kasin maissa illalla patistanut hänet kotiin... tuona aikana (n. klo 11-20) ei tytön äidiltä ole tullut yhtenäkään päivänä yhtään viestiä että onko ok että tyttö tulee meille, olemmeko kotona, miten menee, lähetätkö tytön kotiin tms.

Ja tietysti tämän päivän aikana saan tehdä ne pari lämmintä ruokaa (mitkä toki muutenkin tekisin), välipalat ja iltapalan joihin myös tämä naapurintyttö ottaa osaa.  Kyse ei jotenkin ole ruoanlaitoista tms (vaikka välillä riipoo kun hän KOKO ajan on haluamassa jotain, on nälkä, on jano, haluaa jälkiruokaa, ahmii rypäleet keittiön pöydältä ohimennen tms) vaan se ettei äiti kysele onko OK jos lapsi on meillä, tai kiitä että kiva kun hän voi tulla meille. 

Muutamana päivänä on mennyt niin että olen suunnittelut tekeväni jotakin "isompitöistä" päivällistä, mutta kun tämä naapuri tuleekin leikkimään, tuleekin hänelle (ja sitten sympatiasta omalle tytölle) kauhea nälkä ja pitää heille vääntää jotain nopeeta vaihtoehtoa. Koko helkutan päivällisuunnitelma menee hanurilleen. Niin ja sit se, ettei tää naapurintyttö oikein haluis tehdä muuta kuin katsoa telkkaa, tekee sitä todella paljon kotonaankin (äiti jättää häntä paljon yksin kun menee omia menojaan/on vuorotöissä ja tyttö paljon yksin kotona).

Vihaan itseäni kun otan tästä pinnaa, mut nyt viiden päivän jälkeen alkaa pinna kiristymään. Itellä arki aikamoista härdelliä kun on pitkät päivät töitä, ja nuorempi muksu on alle 3-vuotias.. Rahaa ei ole mielettömiä määriä myöskään ja ymmärrän ettei mun tarvitse mitään ylimääräistä vaivaa nähdä naapurintytön takia. Mutta ahdistaa jos tässä käykin niin että tää tyttö alkaa luuhaa meillä JOKA päivä.

Miten mä tuolla äidille ilmaisen että ois kiva sopia näistä tuloista etukäteen ja muutenkin että ei mitenkään hirveen siistiä että minä ruokin hänen tyttärensä...

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on vastuu omista lapsistaan.  Toki itsekin olen tuohon sortunut että syötin naapurin lasta liian usein.

Hekään ei kaivanneet lapsiaan ennen nukkumaanmenoa joka oli mielestäni tosi surullista. Lapsia tuli liukuhihnalta ja ajattelivat vissiin että Jumala (lue naapurit) huolehtii niistä.

Tarvittaessa lastensuojeluilmoitus jos lapsi ei saa kotonaan ruokaa ja hoivaa.

Tällä järjellä varustettuna mitä minulla nyt on en enää syöttäisi ja hoitaisi naapurin lapsia. Mitään kiitosta en ole koskaan saanut eikä muutkaan naapurit. Lähettäisin ruoka-aikanamme lapset kotiinsa. Asettaisin selkeät vierailuajat milloin meille sopii tulla. Tekisin myös lastensuojeluilmoituksen heittelepanosta.

Meidän tapauksessa sinne naapuriin ei päässyt kylään kuin kerran pari vuodessa, heidän lapset oli naapureissa joka ikinen päivä.

Nyt ei olla enää naapureita ja kun eivät voi enää minua hyväksikäyttää välit ovat katkenneet, olen aiheesta katkera. Luulin että olimme ystäviä mutta eipä oltukaan.

Vierailija
2/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ollut jo kuuden vuoden ajan lasten kaveri, joka kausittain melkein asuu meillä. Kulkee mukana uimahallit, kylpylät, leffat ja kauppareissut.Meillä lasten kaverit saavat aina ruokaa, jos ovat meillä ruoka-aikaan. Ajattelen, että pitää kyllä olla talous tosi huonolla tolalla, jos ei sen vertaa ole tarjota lapselle syötävää.

Perheen ruoka-aikoja tai muita rutiineja en lähtisi muuttelemaan lasten kavereiden vuoksi. Laatisin myös selkeät rajat esim tv:n katseluun. Jos jonain päivänä haluan että ollaan vaan omalla perheellä, niin sanon sen lapselle sillä tavalla että meille ei voi huomenna tulla, koska on muita suunnitelmia. Huonosta käytöksestä tulee helposti vierailutaukoa. Hyvin on toiminut.

Aika noloa tuo lapsen vanhempien kannalta, etteivät yhtään kysele lapsen perään tai vaikka maksa uimahallilippua tms. Lisäksi aina ihmettelen, että mikseivät vanhemmat itse halua viettää lapsensa kanssa aikaa, tai miksei lapsi tahdo olla vanhempiensa kanssa koskaan? Itsestäni tuntuisi pahalta, jos lapsi viettäisi aina mieluummin aikaa vieraan perheen kanssa kuin meillä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää ei myös ole mikään periaatteellinen "maksaa paljon ni en syöty naapurin lasta"-juttu, vaan ennen kaikkea se tässä eniten hämmentää että miten äiti ei kysele ees että onko lapsi siellä tms. Eilen tekstasin äidille et monelta oot kotona niin hän vastasi että 3 tunnin päästä, eikä ole varma onko tytöllä kotiavaimia (=pidä nyt siellä se vaan).

Tässä on vielä semmoinen risteys matkassa, että kyseessä ei ole suomalainen perhe vaan äiti on ulkomaalainen (lapsi tosin syntynyt suomessa ja suomenkielinen jne), ja itse olen asunut omien lasten kanssa tuossa samassa maaassa - eli jaamme ns. suomen ulkopuolisen kulttuurin. Tässä toisessa kulttuurisa (kuten munkin mielestä muutenkin, moraaliarvojen mukaisest, mutta suomen tapojen vastaisesti) olisi todella noloa lähettää lapsi pois meiltä, kun meidän lapset syö. Se olisi siis todella tökeröä, itsekästä ja epäkunnioittavaa. Lapsi ei niin paljoa syö, että se vararikkoon ajaisi (muistan itsekin jotkut kaverit joiden luona kun vieraili, joutui odottamaan aina lasten huoneessa kun muu perhe söi - mikä oli musta todella outoa, kun meillä mun porukat aina tarjosi jos joku sattui tulemaan käymään just ruoka-aikaan). Nää on näitä kulttuurieroja, ja oletan että tää äiti ajattelee että ymmärrän ja olen vastaanottavaisempi ja joustavampi koska ymmärrän mistä he tulee.

Mutta kuten sanoin, kyse ei ole ruokkimisesta vaan siitä että tää muksu on tosiaan ollu kohta viikon meillä joka päivä aamusta iltaan (koulu kiinni eikä mitään tekemistä päivisin). mutta eikö näistä pitäis vanhempien sopia? Että onko ok jos tyttäreni tulisi teille nyt kun itse olen töissä? Pelottaa että tässä käy nyt niin että tuo tosiaan alkaa koko ajan juoksemaan meillä. Äh mitä mä tässä vatvon, otan asian puheeksi kun nähdään seuraavan kerran. 

Hyviä pointteja kaikilta, todellakin. Ite oon tämmönen empaattinen jeesailija, kunnes sit tulee se olki mikä katkaisee selän ja alkaa toden teolla menee naama mutruun. Nytkin mies lähti lasten kanssa pihalle kun meni hermo mun kiristelyyn.. "tarviit varmaan omaa aikaa" (vaikka oisin tarvinnut ennen kaikkea sitä OMAN PERHEEN seuraa). Hyvin menee! :P

Vierailija
4/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu lapsena juurikin tommoinen muiden nurkissa luuhaaja, eikä meille saanut koskaan tulla vastavierailulle. Mun omassa perheessä oli kaikenlaista ongelmaa.Olen vasta myöhemmin tajunnut kuinka rasittavaa tämä on ollut naapurin lasten äidille - hän käytännössä kasvatti myös minutkin. Pointtina se, että lapsi ei välttämättä ymmärrä ettei ole tervetullut tai on riesa. Itse pidän äitiäni syyllisenä siihen että tilanne pääsi tuollaiseksi - ei sitä kiinnostanut missä vietin aikani tai mitä kuluja minusta muille aiheutui. Siksi olisi ehkä parempi olla yhteydessä lapsen äitiin ja yrittää sitä kautta saada touhuun jotain tolkkua, en lähtisi ensisijasesti lapselle ilmoittamaan ettei ole tervetullut

Vierailija
5/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsella on huono olla kotona ja on sen takia mielummin teillä? mikset voi sanoa naapurin penskalle että teillä syödään ruoka-aikana kaikki yhdessä ja mitään välipaloja ei napostella,eikö lapset leiki keskenään? kun sanot että tuijottaa vaan telkkaa.

Vierailija
6/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin naapurissa tyttö joka "asui" meillä 4vuotta. Tuli aamulla 9 aikoihin ja laitoin kotiinsa 5-6 aikaan illalla kun mies ei tykännyt, että vieras lapsi asuu meillä aina.Joskus annoin olla vaikka 9 illalla ja odotin kyselläänkö kotiin kun oli sentään vasta 3 -4 vuotias, Mutta koskaan ei perään kyselty. Joskus kävi niin että kun meni meiltä vaikka 8 aikaan illalla kotiinsa, siellä oli ovet lukossa, eikä kukaan tullut avaamaan. Lapsi tuli meille takaisin ja minun piti soittaa heille ,että avaavat oven. Vanhemmat eivät edes tulleet puhelimeen vaan kotona asuva vielä pienempi vastasi puhelimeen ja hoiti homman. Joskus näin kun tytön äiti lähti kotoaan päivällä ,kun tyttö oli meillä. Koskaan ei kysynyt voiko lapsi jäädä meille vaan häipyi omille teilleen ja lapsi oli meillä "hoidossa" koko päivän.

Vierailija
7/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita äidille, että teet ls-ilmoituksen jos ei kykene huolehtimaan omasta lapsestaan.

Vierailija
8/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka olit yh ja nyt sulla on mies?

Vierailija
9/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:06"]Tietysti, mutta jotenkin tuntuu myös ihan sairaan pahalta et jos tyttö istuu KOKO ajan yksin siellä himassa. Äidillä uusi poikaystävä ja vuorotyö joten häntä ei paljon kotona näy. Se on kuitenkin lähimmäisenvastuu että kattoo perään, ja jos häntä ei ruokitakaan kotona. Olen aikuinen joo, mut kelaan myös tota puolta. Pitää jotenkin jutella ton äidin kanssa mutta oon niin kiltti etten tiedä miten ottaa se puheeks. 
[/quote]

Sitten sinä teet lastensuojeluun ilmoituksen!
Sinä mahdollistat tilanteen jatkumisen!

Ps. Miltä tuntuisi jos sinulla olisi tilanne päinvastoin ja joku naapuri huolissaan saako lapset ruokaa?

Vierailija
10/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:14"]Meilläkin naapurissa tyttö joka "asui" meillä 4vuotta. Tuli aamulla 9 aikoihin ja laitoin kotiinsa 5-6 aikaan illalla kun mies ei tykännyt, että vieras lapsi asuu meillä aina.Joskus annoin olla vaikka 9 illalla ja odotin kyselläänkö kotiin kun oli sentään vasta 3 -4 vuotias, Mutta koskaan ei perään kyselty. Joskus kävi niin että kun meni meiltä vaikka 8 aikaan illalla kotiinsa, siellä oli ovet lukossa, eikä kukaan tullut avaamaan. Lapsi tuli meille takaisin ja minun piti soittaa heille ,että avaavat oven. Vanhemmat eivät edes tulleet puhelimeen vaan kotona asuva vielä pienempi vastasi puhelimeen ja hoiti homman. Joskus näin kun tytön äiti lähti kotoaan päivällä ,kun tyttö oli meillä. Koskaan ei kysynyt voiko lapsi jäädä meille vaan häipyi omille teilleen ja lapsi oli meillä "hoidossa" koko päivän.
[/quote]

Täh?! Ja oliko todella noin pieni? Mitä aikaa elettiin kun tuo tapahtui? Millainen perhe?

Vierailija
11/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi asuu naapurissa. Sanoppa, että menee kotiin syömään. Sanoppa välillä, että nyt ei käy. Ihan ot itse oman kiristymisesi syy. Sä oot aikuinen. Sä saat päättää mitä sun perheessä tapahtuu.

Vierailija
12/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osaa sanoa ihan jo silel lapselle, ettei teille saa joka päivä tulla? Kun on ovella sanot, että olit jo eilen tänään ei ole sopivaa tulla kylään. Välillä hluatte olla perheen kesken.

Toki on hyvä sille äidillekin mainita, että olet ruokkinut hänen lastaan muutaan viikon.

Ja jos lapsi mankuaa ruokaa niin opettele herrantähden sanomaan EI. Voit yös sanoa, ettei vierailulla toisten kodissa ole sopivaa mankua mitään.

Älä ole kynnysmatto.

Vierailija
13/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  meilläkin sukulainen lähetti naapurin tytön välillä kotiin syömään, siitä huolimatta, että kotiolot olivat mitä olivat. Oppi arvioimaan, koska siellä kotona oli sellaista, että sinne saattoi lähettää. 

Kun olet opettanut, että teillä saa mitä haluaa, siitä on vaikea päästä eroon. Ottakaa muut opiksi ja lopettakaa tällainen heti alkuunsa. 

Vierailija
14/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, mutta jotenkin tuntuu myös ihan sairaan pahalta et jos tyttö istuu KOKO ajan yksin siellä himassa. Äidillä uusi poikaystävä ja vuorotyö joten häntä ei paljon kotona näy. Se on kuitenkin lähimmäisenvastuu että kattoo perään, ja jos häntä ei ruokitakaan kotona. Olen aikuinen joo, mut kelaan myös tota puolta. Pitää jotenkin jutella ton äidin kanssa mutta oon niin kiltti etten tiedä miten ottaa se puheeks. 

Vierailija
15/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottava suoraan että sovitaan ensin txt tai soittamalla jos voi tulla. Onko siellä edes äiti kotona kun on koko päivän teillä?
Meillä kanssa usein näitä lisälapsia, jotka notkuu koko pv. Eikä vanhemmusta kuulu/näy!! Niille täytyy vaan suoraan sanoa. Lähetä lapsi kotiinsa viimeistään lounasaikaan, tai sano että tulee uudestaan 12 jälkeen.

Vierailija
16/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi snä et vain nätisti sano tytölle esim. teidän ruoka-aikaan, että meillä ruetaan nyt syömään, ja menehän sinäkin jo kotiin ja käyt toisena päivänä uudelleen? Ja jos tyttö mankuu nälkää, sanot että meillä on ruoka klo silloin ja silloin, nyt en ala laittamaan mitään? En minä alkaisi kenenkään lasta joka päivä ruokkia, varsinkin kun sinun oma lapsesi ei ole edes samalla luokalla, joten ihan sama vaikka välit vähän viilenisikin. Ja mikset joskus sano ovella, että meillä on nyt muita suunnitelmia, nyt ei käy? Ei sinun tarvitse selittää mitä suunnitelmia, ja jos sitten sattuukin paljastumaan, että olitte koko päivän kotona, niin toteat että tulikin muutos :)

Vierailija
17/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samantapainen tilanne. Pojan kaveri olisi joka päivä tulossa kylään eikä hänen peräänsä todellakaan huudella ennen iltaseitsemää-kahdeksaa.

Jonkin aikaa tuota menoa katselin ja ihmettelin, kunnes tajusin että tämä perhe ei noudata samaa kaavaa kuin muut (kyläily sovitaan etukäteen ja sen kesto on pari-kolme tuntia).

Vaikka kuinka tuntui epäkohteliaalta, aloin ilmoittaa että meiltä täytyy sitten poistua silloin ja silloin, ja muutenkin kielsin joskus kokonaan tulemasta. Lisäksi tämä poika on niin huonokäytöksinen että hän on usein todellinen rasite vierailunsa ajan. Vaatii lähes jatkuvaa vahtimista ja komentamista, toisin kuin muut kaverit.

Vierailija
18/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin johonkin toiseenkin ketjuun, että meillä pojan yksi ekaluokalta löytynyt uusi kaveri olisi ollut iltakymmeneen, jopa koulupäivinä. mutta tein siitä välittömästi stopin. Ruokaa en ole ikinä tarjonnut kellekään, ellei asiasta ole ennalta sovittu tai sovittu vanhempien kanssa, välipalaa vain. Nyt ei enää ole pikkulapsia ja kavereiden kanssa sovitaan tilanne suoraan, jos heitä käy. 

Vierailija
19/51 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetän tuollaiset kotiinsa syömään.

Ongelmaa ei pääse edes muodostuman koska en moiseen suostu.

Vierailija
20/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:14"]Meilläkin naapurissa tyttö joka "asui" meillä 4vuotta. Tuli aamulla 9 aikoihin ja laitoin kotiinsa 5-6 aikaan illalla kun mies ei tykännyt, että vieras lapsi asuu meillä aina.Joskus annoin olla vaikka 9 illalla ja odotin kyselläänkö kotiin kun oli sentään vasta 3 -4 vuotias, Mutta koskaan ei perään kyselty. Joskus kävi niin että kun meni meiltä vaikka 8 aikaan illalla kotiinsa, siellä oli ovet lukossa, eikä kukaan tullut avaamaan. Lapsi tuli meille takaisin ja minun piti soittaa heille ,että avaavat oven. Vanhemmat eivät edes tulleet puhelimeen vaan kotona asuva vielä pienempi vastasi puhelimeen ja hoiti homman. Joskus näin kun tytön äiti lähti kotoaan päivällä ,kun tyttö oli meillä. Koskaan ei kysynyt voiko lapsi jäädä meille vaan häipyi omille teilleen ja lapsi oli meillä "hoidossa" koko päivän. [/quote] Täh?! Ja oliko todella noin pieni? Mitä aikaa elettiin kun tuo tapahtui? Millainen perhe?

[/quote]Oli oikeasti noin pieni .Juuri 3v täyttänyt ,kun muutettiin siihen naapuriin. Oli kuulema ollut jo 2 vuotiaasta naapureilla omia aikojaan(?). Kulki miten sattuu, vanhemmat ei välittäneet. Vuosi oli -95 ja siitä eteenpäin. Ihan" normaaleja"vanhempia. Äiti oli päivät kotona, kun oli lomittaja ja aamut ja illat töissä, mutta päivät siis kotona. Mies päivätöissä ja illat  kotona. joskus soittivat 9 aikaan illalla ja kysyivät onko tyttö meillä. Aina ei ollut ja kuulin kun kulkivat tiellä ja huutelivat tyttöä nimeltä. Äiti vielä kehui kylillä miten hyvin heillä lapset hoidetaan ,eikä tarvitse viedä hoitoonkaan:). Tyttö oli meillä niin kauan kunnes meni kouluun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi