Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin ("ystävän") lapsi aina meillä kylässä...

Vierailija
01.01.2015 |

No niin, tiedän että kiristän pinnaa pikkumaisesta turhasta asiasta mutta jumankeka. Naapuritalossa asuu suhteellisen tuore tuttavani, olemme tunteneet vuoden verran lasten hoidon kautta. Kyseessä yh-äiti (minäkin olen) jolla yksi tytär, koululainen jo (itelläni on 2 muksua, molemmat alle kouluikäisiä). Noh, tytöt tykkäävät leikkiä keskenään mikä on tosi kiva juttu mulla mulla alkaa mennä hermo tähän täyshoidon ylläpitoon. Joulupäivästä lähtien tuo naapurintyttö on tullut meille aamupäivästä ovikelloa soittamaan ja hakemaan omaa tytärtäni leikkimään. No, päivä sitten on mennyt siinä on tuo tyttö on ollut meillä siihen asti kunnes olen joskus puol kasin maissa illalla patistanut hänet kotiin... tuona aikana (n. klo 11-20) ei tytön äidiltä ole tullut yhtenäkään päivänä yhtään viestiä että onko ok että tyttö tulee meille, olemmeko kotona, miten menee, lähetätkö tytön kotiin tms.

Ja tietysti tämän päivän aikana saan tehdä ne pari lämmintä ruokaa (mitkä toki muutenkin tekisin), välipalat ja iltapalan joihin myös tämä naapurintyttö ottaa osaa.  Kyse ei jotenkin ole ruoanlaitoista tms (vaikka välillä riipoo kun hän KOKO ajan on haluamassa jotain, on nälkä, on jano, haluaa jälkiruokaa, ahmii rypäleet keittiön pöydältä ohimennen tms) vaan se ettei äiti kysele onko OK jos lapsi on meillä, tai kiitä että kiva kun hän voi tulla meille. 

Muutamana päivänä on mennyt niin että olen suunnittelut tekeväni jotakin "isompitöistä" päivällistä, mutta kun tämä naapuri tuleekin leikkimään, tuleekin hänelle (ja sitten sympatiasta omalle tytölle) kauhea nälkä ja pitää heille vääntää jotain nopeeta vaihtoehtoa. Koko helkutan päivällisuunnitelma menee hanurilleen. Niin ja sit se, ettei tää naapurintyttö oikein haluis tehdä muuta kuin katsoa telkkaa, tekee sitä todella paljon kotonaankin (äiti jättää häntä paljon yksin kun menee omia menojaan/on vuorotöissä ja tyttö paljon yksin kotona).

Vihaan itseäni kun otan tästä pinnaa, mut nyt viiden päivän jälkeen alkaa pinna kiristymään. Itellä arki aikamoista härdelliä kun on pitkät päivät töitä, ja nuorempi muksu on alle 3-vuotias.. Rahaa ei ole mielettömiä määriä myöskään ja ymmärrän ettei mun tarvitse mitään ylimääräistä vaivaa nähdä naapurintytön takia. Mutta ahdistaa jos tässä käykin niin että tää tyttö alkaa luuhaa meillä JOKA päivä.

Miten mä tuolla äidille ilmaisen että ois kiva sopia näistä tuloista etukäteen ja muutenkin että ei mitenkään hirveen siistiä että minä ruokin hänen tyttärensä...

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:45"]Eka olit yh ja nyt sulla on mies?
[/quote]

Luin samaa.. Ja vaikeaa näytti myös olevan sen toisen naisen kotimaan kertominen.. Mutta ehkäpä AP saa tyydytystä siitä että edes netissä on huolehtiva äiti, joka ruokkii naapuri niin lapset..

Vierailija
22/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:45"]Eka olit yh ja nyt sulla on mies?
[/quote]

Luin samaa.. Ja vaikeaa näytti myös olevan sen toisen naisen kotimaan kertominen.. Mutta ehkäpä AP saa tyydytystä siitä että edes netissä on huolehtiva äiti, joka ruokkii naapuri niin lapset..
[/quote]

* ruokkii naapurinkin lapset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:45"]Eka olit yh ja nyt sulla on mies?
[/quote]

[/quote]

Tämä miehestä kirjoittanut ei käsittääkseni ollut ap vaan joku toinen kokemuksestaan puhunut...

Vierailija
24/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, osaatko puhua?

Vierailija
25/51 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taanoin lapseni silloinen kaveri miltei asui meillä. Lapseni nyt 12 eli tämä taisi olla eskari-eppuluokka aikoja. Eli tuli heti meille kun tulin itse kotiin ja lähti kun lähdimme käymään iltalenkillä eli tuossa 6-7 aikaan. Viikolloppusin oli koko päivän. Mielestäni on hyvää käytöstä VÄLILLÄ ruokkia lapsen kavereita mutta tätä jatkui viikkon verran joten käskin lapsen kotiin syömään. Yllättäen kyläilypäivät loppuivat ja tätä tyttöä ei ole näkynyt meillä. Vieläkin jos lasten kaverit ovat ruoka aikaan meillä ja jos tiedän että ruokaa on "yli" kysäsen että haluavatko syödä,usein on maistunut pöperöt.

Vierailija
26/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä keskustelua ylös.

Meidänkin kodista uhkaa tulla lapsemme kavereiden hoitopaikka.Kyläilystä pitää sopia tarkasti,ei koko päivää vaan pari tuntia kylässä leikkimässä silloin tällöin.En voi olla antamatta lapsille ruokaa kun omatkin lapset syövät,meillä lapsuudenkodissani aina kaikille riitti sapuskaa.Kurjalta tuntuu kun yritetään käyttää hyväksi,eikä meidän lasta koskaan kutsuta ko.lasten kotiin kylään.Sellaisista perheistä tykkään,joiden kanssa asiat hoituvat vastavuoroisesti,vuorotellen kuskataan harrastuksiin,tasapuolisesti lapset kyläilevät toistensa luona jne.

Vierailija
27/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ja jatkossa ulkona kaveeramiset.

Jos lapsi on heitteillä niin lasu on tehtävä.

Itse olet tuohon tilanteeseen mennyt ja olen itsekkin joskus ollut tuollainen, kunnes olin täysi loppu.

Lasten ystävyys meni mutta ei haittaa, äiti käytti minua täysin ilmaisena lapsenvahtina.

Vierailija
28/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on tuollaisesta! Lopulta passitin lapsen välillä kotiin syömään. Sanoin jämäkästi, että käy kotona välillä syömässä ja ilmoittamassa että olet meillä. Välimatkaa oli noin kilometri. Joskus tuli leipäpala ja jugurttiprk mukana eväinä lapselle. Tää oli lankapuhelinten aikana. Joskus vanhemmat kävi illalla kyselee lapsensa perään. Usein ohjasin naapuriin kun lapsi saattoi tosiaan viettää koko päivän niillä kulmilla vaellellen kavereiden kodista toiseen.

Kerran vanhemmista toinen soitti ja pahoitteli vuolaasti kun oli tälleen toiminut. Perusteluksi sanoi erään aikaa vievän asian järjestämisen. Olisi tuo ollut reilua että olisi heti alkuun kysynyt, sopinut jne. Vei sitten tenavat kerran uimaan ja pikaruokapaikkaan syömään.

En tiedä miten lapsen kävi kun muuttivat jonnekin muualle.

Vierailija
29/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne.. meillä myös "asuu" naapurin lapsi. Tulee joka aamu aikaisin ja lähtee illalla kun käsken kotiin. Kukaan ei kysele kotiin välillä. Syö aina meillä. Ärsyttää miten jotku kehtaa edes olla tämmösiä vanhempia. Voisin toki kieltää lasta tulemasta mutta sääliksi käy jos ei kotona välitetä.

Vierailija
30/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä, toimivia vastavuoroisia naapuruussuhteita on. Vastavuoroisesti on viety lapsia lasten tapahtumiin jne. Kukin vastannut kuluistaan tai jos joku on tarjonnut jotain vastaavasti seuraavalla kerralla toinen tarjonnut jotain. Yhteisesti sovittu, että lapset syö kotonaan ruoka-aikoina ellei toisin jostakin poikkeavasta syystä sovita.

Omia olen opettanut, että toisten jääkaapille ja ruokapöytään (ilman sopimusta/kutsua) ei mennä. Ja omalle jääkaapille ei ketään tuoda. Eri asia jos tarjotaan jotain. Ja on tarjottu sekä järjestetty välipalaa/ruokaa, ilman että siitä on jatkuvaa käytäntöä.

Vierailija
31/51 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulla on 3 lasa,

Mutta saat tuet vain kahdesta.

Naapurilla se ainoa, jonka tuet vissiin juo, polttaa ja kuluttaa typerän ukkonsa makkaroihin

Vierailija
32/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma kuin AP:lla. Lapsi seuraa lastani kotiin, väkisin astuu sisään kutsumatta. Lapseni ei edes halua häntä sisään eikä saa esiteltyä kun toinen eri kulttuurista tuntematta rajoja. Olen käännyttänyt kun koti ei ole mikään yleinen nuorisotalo mikä tulehduttanut naapurivälejä

Vierailija
33/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta ikuisuusongelma. Meilläkin naapurit yritti samaa. Heidän lapsensa oli meillä joka päivä ns. pois tieltä, kun vanhemmat olivat ties missä tai vaikka kotona, mutta halusivat omaa rauhaa. Jos meillä oli mummo hoitamassa lapsia, eli itse oltiin pois, he toivat lapsensa lisävahdittavaksi vanhalle ihmiselle, joka ei osannut sanoa ei. Toiselle naapurille he veivät aina koiransa leikkimään tämän naapurin koirien kanssa. Sama homma. Ja joo, ulkomaalaisia olivat, eräs vähemmistökansa Venäjällä, ja kulttuuriin kuuluu, että tutut ja tutun tututkin ovat ystäviä. Eli sikäli tajuan. Mutta: kulttuuriin kuuluu myös se, että hölmöjä käytetään hyväksi ja he ansaitsevat sen. Me kyllästyimme, lapsetkaan eivät aina jaksaneet naapuria, joten emme avanneet aina ovea tai laitoimme lapsen kotiinsa heti kun tulikin. Nyt ovat muuttaneet muualle, varmaan sama jatkuu uudessakin paikassa.

Vierailija
35/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapsella ei edes puhelinta ja vaeltelee muutoin pitkin katuja ellei pääse änkeää kylään

Vierailija
36/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju mutta ikuisuusongelma. Meilläkin naapurit yritti samaa. Heidän lapsensa oli meillä joka päivä ns. pois tieltä, kun vanhemmat olivat ties missä tai vaikka kotona, mutta halusivat omaa rauhaa. Jos meillä oli mummo hoitamassa lapsia, eli itse oltiin pois, he toivat lapsensa lisävahdittavaksi vanhalle ihmiselle, joka ei osannut sanoa ei. Toiselle naapurille he veivät aina koiransa leikkimään tämän naapurin koirien kanssa. Sama homma. Ja joo, ulkomaalaisia olivat, eräs vähemmistökansa Venäjällä, ja kulttuuriin kuuluu, että tutut ja tutun tututkin ovat ystäviä. Eli sikäli tajuan. Mutta: kulttuuriin kuuluu myös se, että hölmöjä käytetään hyväksi ja he ansaitsevat sen. Me kyllästyimme, lapsetkaan eivät aina jaksaneet naapuria, joten emme avanneet aina ovea tai laitoimme lapsen kotiinsa heti kun tulikin. Nyt ovat muuttaneet muualle, varmaan sama jatkuu uudessakin paikassa.

Tässä sarvimaasta (sensuuri) tulevat naapurilapset jotka jo viskelleet omaisuuttamme ja kutsuvat itse itsensä sisään johon lapseni ei osaa kieltää. Eivät edes tunne erityisemmin toisiaan

Vierailija
37/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapsi käyttää ikkunasta ja juoksee heti perään, jatkuvasti. Ei edes juttele erityisemmin, roikkuu vaan perässä ja änkeää kotiimmekin josta käännyttänyt

Vierailija
38/51 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/51 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi naapurin lapsi kutsui itse itsensä koulun jälkeen käymään. Seuraavana aamuna rimputti ovikelloa ja koputti ovea ankarasti kun halusi tulla uudestaan kutsumatta jolloin käännytin ettei tule liian rajatonta ravausta

Vierailija
40/51 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa ruokaa. Vain juomaa ja jotain pientä leipää joskus tms. pientä, jos on kovin pitkään. Samoin on kavereiden luona ja ei siellä syödä. Toki muutaman kerran pienenä söivät jossain kaverin luona, kun oli tarjottu. Nyt voivat olla kauan kavereiden luona ja eivät syö siellä vaan tekevät muuta kun kaveri syö. Ihan ok, mutta voisi tulla sillä aikaa kotiin syömään itse, kun kuitenkin 100metriä matkaa kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän