Pelkään hysteerisesti lastensuojelua ja tuntuu että jokainen pienikin epäkohta katsotaan suurennuslasilla kun olen yksinhuoltaja
Kerran päiväkodista tehtiin lasu kun olin juuri menettänyt molemmat vanhempani ja olin surullinen ja itkuinen. Eniten olisin kaivannut aikaa surun käsittelyyn, mutta siihen ei ollut mahdollisuutta lasustressin takia. Meillä ei siis ollut muuta ”ongelmaa” kuin tuo suruni. Hoitaja oli kai hyvää hyvyyttään ajatellut että saisin jotain keskustelutukea, mutta asiahan kääntyi lasussa vanhemmuuden arvioinniksi. Meillä kävi jos jonkinlaista tätiä istumassa sohvalla ja pelaamassa nallekorteilla lapsen kanssa. Kytättiin ja kirjattiin ja lässytettiin itsestäänselvyyksiä. Puoli vuotta kesti tuo arviointi ja lopulta päädyttiin että ei olla asiakasmateriaalia. Olin henkisesti ja fyysisesti täysin loppu tuon rääkkäyksen jälkeen. Surutyön pääsin aloittamaan vasta tuon ruljanssin päätyttyä.
Pelkään nykyään käydä lääkärissä valittamassa mitään vaivaa lasun pelossa, pelkään viedä lasta hammaslääkäriin koska jos hampaassa on reikä, pelkään että minua pidetään huonona äitinä ja meistä tehdään ilmoitus. Pelkään jos lapsi huutaa, ja joku naapuri tai muu tekee lasun. Pelkään jos koulussa tulee jokin ongelma niin lasu on kohta mukana. Pelkään käydä töissä lasun takia, jos joku tekee lasun 9-vuotiastani kun joutuu olemaan parisen tuntia kotona yksin koulun jälkeen. En yksinkertaisesti kestä enää jos joku änkeää elämäämme. Tuntuu että tällä pienellä pohjoisella paikkakunnalla ja isosta kaupungista tulleena yksinhuoltajana minua katsotaan tarkemmin kuin muita. Joudun jatkuvasti skarppaamaan etten olisi esim. väsyneen näköinen. Tämä ei ole enää normaalia. Mikä avuksi?
Kommentit (42)
Sama tunne täällä. Tuntuu kuin kokonainen perhe olisi jotenkin suojatumpi kuin yhperhe. Ihan turhista asioista on tehty lasuja, mistään ei jatkunut mikään asiakkuus. Tunnen suurta helpotusta, että nuorimmainenkin on jo teini-iässä ja kohta tää jatkuva lasu-jännite häviää. Aina olen pyrkinyt ymmärtämään, miltä nämä meidänkin tilanteet ovat näyttäneet jonkun toisen silmissä ja lasu on tehty. Sitten alkaa se prosessi, jossa on ne syynäykset ja haastattelut ja kotikäynnit , olen nekin yrittänyt ymmärtää asiaan kuuluviksi ja ne on hoidettu. Silti. Paine. Väsymys. Väärinymmärretyksi tulemisen pelko.
Terv. Yh-äiti, ei päihteitä eikä mt-ongelmia
Toisaalta ajattele, että lapsen ottaminen huostaan maksaa yhteiskunnalle 50 000 euroa/vuosi per lapsi. En usko, että kovin helposti tämmöisiä päätöksiä tehdään.
Stasi kyttää ja kyykyttää ketä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tunne täällä. Tuntuu kuin kokonainen perhe olisi jotenkin suojatumpi kuin yhperhe. Ihan turhista asioista on tehty lasuja, mistään ei jatkunut mikään asiakkuus. Tunnen suurta helpotusta, että nuorimmainenkin on jo teini-iässä ja kohta tää jatkuva lasu-jännite häviää. Aina olen pyrkinyt ymmärtämään, miltä nämä meidänkin tilanteet ovat näyttäneet jonkun toisen silmissä ja lasu on tehty. Sitten alkaa se prosessi, jossa on ne syynäykset ja haastattelut ja kotikäynnit , olen nekin yrittänyt ymmärtää asiaan kuuluviksi ja ne on hoidettu. Silti. Paine. Väsymys. Väärinymmärretyksi tulemisen pelko.
Terv. Yh-äiti, ei päihteitä eikä mt-ongelmia
Ehkä ongelma on tuo viimeinen rivi. Jos välillä vetäisit rauhottavia tai edes iltaviinit, stressiä kestäisi paremmin. Lapsille ei tietenkään saa vihjata, että juonut saunakaljan, koska saattavat kuulustelussa vahingossa lipsauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ajattele, että lapsen ottaminen huostaan maksaa yhteiskunnalle 50 000 euroa/vuosi per lapsi. En usko, että kovin helposti tämmöisiä päätöksiä tehdään.
Antaisivat edes yhtenä vuonna tuon rahan sille yh-äidille. Siihen loppuisi kaikki ongelmat.
Pari juttua tulee mieleen. Onko sun mahdollista keskustella jonkun ammattilaisen kanssa? Ymmärrän, että viralliset tahot tuntuvat pelottavilta, mutta on saatavilla esim kriisikeskuksista apua ja nimettömiä chatteja, joissa asiasta voi puhua. Tai voi käydä omalla kustannuksella esim lyhytterapeutilla. Käsittelemättä jäänyt suru on myös hyvä aihe.
Toinen, mistä voisi olla apua, on kirjoittaminen. Tee itsellesi kirje tai vahvistuslista, kirjoita ylös kaikki, mitä teet hyvin ja mistä kaikesta huomaa, että olet hyvä äiti. Voit vaikka lisäillä siihen asioita pikkuhiljaa ja lukea sitä, kun pelot tulevat.
Et ole yksin ja sinua on kohdeltu väärin, kun olet joutunut tuollaiseen kriisin keskellä. Mutta lisää se siihen listaasi: sun vanhemmuutesi on tutkittu ja todettu riittäväksi jopa tuollaisessa tilanteessa, kun olet ollut heikkona ja valtavan surun keskellä.
Tämä on syrjinnän eräs muoto. Itse tekisin kyllä valituksen ja rikosilmoituksen noista lasujen tekijöistä. Näiden kateuslasujen tekijät on saatava vastuuseen. Joku hintalappu pitää saada ihmisten ajan tuhlaamisesta. On se kumma, että väkivaltainen isä on parempi kuin ei isää ollenkaan. Tällainen systeemi on sairas.
Ei ihme ettei Suomeen synny lapsia, kun jokainen perhe voi hajota ja sen jälkeen naisesta voi tulla yksinhuoltaja.
Itse en vastaisi ollenkaan puhelimeen tuntemattomista numeroista. Eivät he voi tulla kotiin ilman poliisin lupaa, eikä sellaista voi poliisilta tullakaan. Ei lapsia voi kaapata sillä perusteella, ettei halua olla lastensuojelun kanssa tekemisissä.
Ap:n tapaus on klassinen esimerkki, mihin lastensuojelu käyttää aikansa. Huumenuoriin ja väkivaltaisiin perheisiin he eivät halua lainkaan puuttua, vaan on kiva käydä kahvittelemassa ja tuhlata perheen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syrjinnän eräs muoto. Itse tekisin kyllä valituksen ja rikosilmoituksen noista lasujen tekijöistä. Näiden kateuslasujen tekijät on saatava vastuuseen. Joku hintalappu pitää saada ihmisten ajan tuhlaamisesta. On se kumma, että väkivaltainen isä on parempi kuin ei isää ollenkaan. Tällainen systeemi on sairas.
Ei ihme ettei Suomeen synny lapsia, kun jokainen perhe voi hajota ja sen jälkeen naisesta voi tulla yksinhuoltaja.
Itse en vastaisi ollenkaan puhelimeen tuntemattomista numeroista. Eivät he voi tulla kotiin ilman poliisin lupaa, eikä sellaista voi poliisilta tullakaan. Ei lapsia voi kaapata sillä perusteella, ettei halua olla lastensuojelun kanssa tekemisissä.
Ap:n tapaus on klassinen esimerkki, mihin lastensuojelu käyttää aikansa. Huumenuoriin ja väkivaltaisiin perheisiin he eivät halua lainkaan puuttua, vaan on kiva käydä kahvittelemassa ja tuhlata perheen aikaa.
Jos sitä lastensuojelijaa ei päästä kotiinsa, se ei irrota ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta veikkaan, että jos itse ehdottelisi lasten "palauttamista", jotta saisi enemmän peppujumppa-aikaa, niin ehkä alkaisivat lyömään jarrua suunnitelmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän voi sitten tehdä rikosilmoituksen vainoamisesta. Älkää suostuko tähän pelleilyyn. Kenenkään kotiin ei voi tunkea ilman lupaa. Se on kotirauhan häirintää.
Mä tiedän niin tuon pelon, meillä sen käynnisti eläinsuojeluilmoitus. Se puoli hoitui mutta olin aika huolestunut, että seuraavaksi aletaan ilmoittaa lapsesta koska se ensimmäinen ilmoitus oli sisällöstä päätellen joko hysteerisen tai pahantahtoisen ihmisen tekemä. Kanssakäyminen kyläläisten kanssa loppui koko lailla siihen, kun ei tiedä kuka se oli. Minäkin olen tullut muualta, ja vaikka mies on täkäläinen, se ei suojannut tarpeeksi.
Lapsella menee koulussa hienosti, oletan että tämä suojasi meitä mutta ensin jännitin todella tilannetta, yritin huolehtia ettei lapsi herätä huomiota olemalla fiiniysasteikon ääripäissä. Näin koin pystyväni vaikuttamaan paineeseen edes jotenkin. Luonteeltani olen hyvinkin painetta sietävä ja rento, joten oli hämmästyttävää miten kova puristus tuossa tilanteessa tulee, kun uhka on niin musertava vaikka riski olisi pieni.
Murrosiän lähestyminen on rentouttanut minua, eli kun mitään ei toistaiseksi ole tapahtunut ja lapsi ei ole enää pieni, olen alkanut lopulta hengittää vapaammin. Samaten muut ongelmat elämässä ovat olleet kevenemään päin, ja se on auttanut.
Mitä enemmän saat rakennettua elämääsi leveämmäksi, sitä parempi. Ystäviä, sukulaissuhteita, harrastuksia muualta. Tosi helposti alkaa käpertyä sisäänpäin ja se vain vaikeuttaa tilannetta, koska käpertyä voi loputtomiin ja se ei pelkoa helpota. Sitten voi käyttää hiukan energiaansa sen pohtimiseen, mikä osuus pelosta on aiheellista ja mikä on turhaan ruokittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaana lapsi itse voi sanoa näille, että älkää häiritkö perheemme elämää ja estäkö meitä pääsemästä harrastuksiimme. Jos yrittäisivät tulla virka-aikana niin ei kannata ottaa vastaan, jos on töissä. Iltaisin voi toivottaa tervetulleeksi ulkoulemaan. Kunnon rankka lenkki niin läskeillä virkamiehillä loppuu kiinnostus tai siinähän saavat sydänkohtauksen ulkoilessaan. Lastensuojelu on täysin pilipaliorganisaatio ja haitallinen perheille. Jonkun täytyisi nyt kunnolla jyrähtää, ettei virkamiehen kuulu hukata yksinhuoltajan aikaa puolivuotta. Se aika on tärkeämpi sille lapselle kuin näille virkailijoille.
Minä miettisin myös omia tunteita tuossa tilanteessa. Siinähän on mukana katkeruutta, vihaa, jne. Muista käydä ne läpi ja antaa niille oma tilansa. Muuten nekin roikkuvat mukana ruokkimassa pelkoa sen sijaan että ne toimisivat aktivoivassa roolissa, jolloin alat kulkea enemmän pää pystyssä kuin siihen asti. Jos sinut on päätelty surkimukseksi, tekee kaikille hyvää nähdä ettet ole sitä.
On kyllä kamalaksi mennyt maailma. Tuossakin tilanteessa muista ihmisistä olisi voinut olla sinulle iso apu ja lohtu. Nyt heistä on vain uhkaa ja huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisivat edes yhtenä vuonna tuon rahan sille yh-äidille. Siihen loppuisi kaikki ongelmat.
Eli päihde- ja mt-ongelmat loppuisivat, kun annetaan riihikuivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt-ongelmista kärsiville raha olisi iso apu ja ehkäisisi myös mt-ongelmien syntymistä. Jatkuva puute, turvattomuus, miettiminen ja stressi sekä pahentavat jo olemassa olevia ongelmia että sairastuttavat. Nämä ongelmat kertautuvat lapsille. Riihikuivaa tosiaan on paras ratkaisu köyhyyden ja huono-osaisuuden torjumiseksi. Tiedän, että ajatukseni on vallankumouksellinen ja vaikea käsittää.
Kiitos kommenteista. En uskalla ottaa mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä tästä. Mutta johonkin missä voi pysytellä anonyyminä voisin soittaa. Pappihan ei ainakaan saa puhua eteenpäin asioista. Seurakunta voisi olla sellainen minkä puoleen kääntyä. Voimia muille samojen asioiden kanssa painiville. Ei asioiden pitäisi mennä näin.
Ap
Lasua ei tarvitse päästää sisälle. Älä vastaa puhelimeen, älä avaa ovea.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. En uskalla ottaa mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä tästä. Mutta johonkin missä voi pysytellä anonyyminä voisin soittaa. Pappihan ei ainakaan saa puhua eteenpäin asioista. Seurakunta voisi olla sellainen minkä puoleen kääntyä. Voimia muille samojen asioiden kanssa painiville. Ei asioiden pitäisi mennä näin.
Ap
Tai kriisikekus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, että kaikki yksinhuoltajat, jotka joutuvat lasun kanssa tekemisiin, ovat automaattisesti päihde- ja mt-ongelmaisia?
Olen pahoillani puolestasi, sairaaksi on mennyt. Tavallisia perheitä ja vanhempia kytätään ja kyykytetään, samalla kun ne oikeat ongelmaperheet riehuvat kuten ennenkin.