Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkosuoja, lainaturva – ottaisitteko pieneen asuntolainaan?

Vierailija
01.01.2015 |

Olen ottamassa 12000 euron lainan asumisoikeusasuntoa varten. Korkokattoa en ajatellut ottaa, koska näin pienellä lainamäärällä maksuerät eivät nouse pilviin vaikka korko nousisikin. Onko silti tyhmyyttä olla ottamatta, sen hinta kun on vain 110 euroa? Korkokatto on 2% (+ marginaali) ja se kattaa seuraavat 5 vuotta. Onko seuraavat 5 vuotta korkeiden vai matalien korkojen aikaa, sitä ei kai voi ennustaa.

Entä lainaturvan järkevyys, kun minulla on lapsi eikä mitään muita vakuutuksia kuoleman tai sairauden varalle? Omalla kohdalla lainaturva tulisi työkyvyttömyyden, syövän, sydäninfarktin tai kuoleman varalle. Työttömyyttä ei siis korvaa, koska on määräaikainen työsuhde. Lainaturvan hinta on siksikin vain 9 euroa kuussa. Eli 108 euroa vuodessa ja tuo maksu pienenee lainamäärän pienentyessä. Normaali sairausvakuutus tulisi omalla kohdalla kalliiksi, koska minulla yleissairaus. Henkivakuutuskin vaikuttaa kohtuuttoman hintaiselta (verrattuna tuohon 9 e/kk). Toisaalta ei tuo korvattava summakaan suuri ole...

Miten toimisitte tai onko muilla kokemuksia? Tietysti sillä, otanko lainaturvan tai korkokaton on jonkin verran vaikutusta myös marginaaliin. Eli jos otan, on pankin marginaalikin pienempi. Mutta ei olennaista vaikutusta, kuukausitasolla ehkä 2 euroa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla