Hiusten värjäämättömyys
Olen päättänyt olla väräämättä ja tällä linjalla pysynytkin jo vuoden. Oma väri tuntuu haalealta - verrattuna muiden naiten hiusväreihin, he kun värjäävät hiuksiaan - vaiikka en perus-suomi-maantienvärinen olekaan. Miten saisi pidettyä itsensä tyytyväisenä värjäämättömiin hiuksiin? Miten hiuksia voisi piristää?
Muita värjäämättömiä paikalla?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:21"]
Itse sain vakavan allergisen reaktion viimeksi hiuksia värjätessä ja samalla karun opetuksen kuinka myrkkyä ne aineet on. Nyt olen jo tottunut ajatukseen, että loppuelämän olen värjäämättä (ja hengissä).
[/quote]
Minkälainen reaktio se oli?
En ole värjännyt vuosikausiin. Hiukseni alkoivat ajan myötä tummentua itsestään. Keskiruskea oli lapsena. Nyt yli 40-vuotias. Enää en yhtää ihmettele, kun äitini tukka oli lähes musta. Omanikin on nykyisin niin tumma ja tykkään tosi paljon. En toki muista enää millaista oli alkuaikoina, kun en enää värjännyt. Odottelen kammolla, milloin harmaita hiuksia alkaa tulla, että pitäisikö sitten taas alkaa värjätä.
Minä löysin oman hiusvärini 28 vuotiaana. Aikaisemmin olin käynyt läpi melkein jokaisen hiusvärin, jonka kaupan hyllyltä löysin. Oma hiusvärini on kultainen tummanvaalea tuhka. Nyt puoli vuotta täysin värjäämättä ja hiukset kasvavat kohisten ja hiuksiin on tullut luonnollinen kiilto. Innolla odotan mitä kesä tuo tullessaan hiusvärin suhteen.
Oma hiusvärini sopii minulle parhaiten. Ihoni näyttää hyvältä (väärä hiusväri saa näyttämään haalealta, kalpealta) ja on helppo löytää kaupassa vaatteita jotka sopivat omaan värimaailmaani.
Onko ongelmia päänahan kanssa värjäämättömällä? Ei ole, mutta joka toinen päivä on pestävä hiukset, muuten kutisee.
Minä päätin lopettaa värjäyksen. Takana 6kk ja mä tuun hulluksi, kun juurikasvua on ihan helvetisti, kasvaa noin 3 senttiä kuussa. Onneksi on talvi ja voi pitää pipoa. Kesään mennessä toivottavasti jo haalistunut tuo värikin vielä, onneksi en värjännyt ikinä kestovärillä. Minä siis olen nuoruuden "gootti ja kapina haistakaa kaikki paska vaiheessa" mustaksi värjännyt elovena ja pitäydyin siinä värissä vielä aikuisenakin ja hiukset yltää tietysti nykyään lähes polviin.
Kasvatin oman värini takaisin vaivalla. Tein päätöksen, että lopullisen päätöksen värjäänkö enää saan tehdä vasta kun minulla on ollut yksi kiva hiusmalli niin, ettei päässä ole yhtään värjättyä hiussuortuvaakaan. Sitten jos haluaa, värjää vaikka violetiksi. Toki se oma väri näyttää haalealta kun se pilkottaa sen värin alta, mutta edes pidemmästä juurikasvusta ei saa hyvää kuvaa omasta väristä. Se vääristää hyvinkin pitkälle omaa väriä (puhun kokemuksesta, kun olen oman värin kasvattanut takaisin). Nyt olen kasvattanut oman värini takaisin ja koen päässeeni kierteestä eroon! Oma väri sopii minulle todella hyvin, eikä se ole niin kamalan harmaa kuin muistin ja luulin. Väri on luonnostaan vivahteikas. En ole koskaan ollut näin tyytyväinen hiusteni väriin. Eipä tarvitse edes kuluttaa rahaa värjäilyyn, eikä tuhota hiuksia ja päänahkaa. Hiukset lisäksi uskomattoman hyvässä kunnossa nykyään.
Omassa värissä ehdottomasti parasta se ettei ole tyvikasvua!
Lopetin värjäilyt n.10 vuotta sitten. Oma väri keskiruskea luonnonkiharalla. Hiuslaatuni on vielä sellainen karkeahko, mutta siitä huolimatta hiuksissani on luonnollista kiiltoa. Ja kesällä kärvennän tarkoituksella auringossa, jolloin saan lämpimän kullan vivahteen hiuksiini.
Ei kannata verrata värjättyihin ja keinokiiltoisiin, tokihan luonnonväri useimmilla suomalaisilla varmaan on sellainen matta perusväri, mutta kokonaisuus ratkaisee. Ihon ja silmien värit sointuvat paremmin omaan väriin kuin purkista otettuun. Olen tyytyväinen värjäämättömiini, koska värjäämättömät näyttävät täällä suomenmaassa olevan selkeästi vähemmistössä :o)
Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten värjäyspakkomiellettä. Hiusvärit on minusta lähinnä sitä varten, jos kaipaa vaihtelua. Outoa, että niin moni värjää siksi, että pitää omaa väriään jotenkin viallisena. Oma väri sopii lähes poikkeuksetta parhaiten kaikille, eikä juurikasvu ainakaan ketään kaunista. Jos ihmiset käyttäisivät puoletkaan siitä värjäykseen käytetystä rahamäärästä kunnollisiin hiustenhoitotuotteisiin ja ravintoon, niin ei mitään värejä kaipaisi. Hyväkuntoiset hiukset näyttää hyvältä oli väri mikä tahansa. Itse olen värjännyt vain pari kertaa elämässäni kevytväreillä ja niistä opin ainoastaan sen, että oma värini on minulle ylivoimaisesti paras. Onneksi on luonnonkiharat hiukset, niin eloa ja volyymiä löytyy ihan omasta takaa.
Päänahka ongelmat loppuvat siihen, kun lopetin värjäämisen. Jälkeenpäin sain selville mikä kemikaalimyrkkypommi hiusvärit on ja enää en aio värjätä. Vaikka harmaantuisin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:06"]Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten värjäyspakkomiellettä. Hiusvärit on minusta lähinnä sitä varten, jos kaipaa vaihtelua. Outoa, että niin moni värjää siksi, että pitää omaa väriään jotenkin viallisena. Oma väri sopii lähes poikkeuksetta parhaiten kaikille, eikä juurikasvu ainakaan ketään kaunista. Jos ihmiset käyttäisivät puoletkaan siitä värjäykseen käytetystä rahamäärästä kunnollisiin hiustenhoitotuotteisiin ja ravintoon, niin ei mitään värejä kaipaisi. Hyväkuntoiset hiukset näyttää hyvältä oli väri mikä tahansa. Itse olen värjännyt vain pari kertaa elämässäni kevytväreillä ja niistä opin ainoastaan sen, että oma värini on minulle ylivoimaisesti paras. Onneksi on luonnonkiharat hiukset, niin eloa ja volyymiä löytyy ihan omasta takaa.
[/quote]
No mä kaipasin sitä vaihtelua ja ostin kuparinpunaisen värin jonka piti kulua kahdeksassa pesussa pois lähes huomaamattomaksi. Se jämähti eikä lähtenyt mihinkään. Vielä puolentoista kuukauden päästä mun pää oli ihan porkkanan värinen pesusta huolimatta. Siinä kohtaa kun aloitin työt mua ei enää huvittanut kulkea pää oranssina ja vaalensin. En tiedä mitä tapahtui mutta sen jälkeen mun tukka oli purukumin pinkki hamppu. Sen jälkeen oonkin sitten värjännyt, koska en halua leikata lyhyeksi, mutta en myöskään halua juurikasvua enkä todellakaan enää vaalenna.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:06"]Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä suomalaisten värjäyspakkomiellettä. Hiusvärit on minusta lähinnä sitä varten, jos kaipaa vaihtelua. Outoa, että niin moni värjää siksi, että pitää omaa väriään jotenkin viallisena. Oma väri sopii lähes poikkeuksetta parhaiten kaikille, eikä juurikasvu ainakaan ketään kaunista. Jos ihmiset käyttäisivät puoletkaan siitä värjäykseen käytetystä rahamäärästä kunnollisiin hiustenhoitotuotteisiin ja ravintoon, niin ei mitään värejä kaipaisi. Hyväkuntoiset hiukset näyttää hyvältä oli väri mikä tahansa. Itse olen värjännyt vain pari kertaa elämässäni kevytväreillä ja niistä opin ainoastaan sen, että oma värini on minulle ylivoimaisesti paras. Onneksi on luonnonkiharat hiukset, niin eloa ja volyymiä löytyy ihan omasta takaa.
[/quote]
No mä kaipasin sitä vaihtelua ja ostin kuparinpunaisen värin jonka piti kulua kahdeksassa pesussa pois lähes huomaamattomaksi. Se jämähti eikä lähtenyt mihinkään. Vielä puolentoista kuukauden päästä mun pää oli ihan porkkanan värinen pesusta huolimatta. Siinä kohtaa kun aloitin työt mua ei enää huvittanut kulkea pää oranssina ja vaalensin. En tiedä mitä tapahtui mutta sen jälkeen mun tukka oli purukumin pinkki hamppu. Sen jälkeen oonkin sitten värjännyt, koska en halua leikata lyhyeksi, mutta en myöskään halua juurikasvua enkä todellakaan enää vaalenna.
[/quote]
Oliko suoraväri? Mun siskolla oli vaalennuksen jälkeen mintunvihreä tukka.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:29"]
En värjäisi, ellei ol i si pakko harmaiden takia, omistan upean tumman kiiltävän tukan, joka kyllä harmillisesti harmaantuu otsalta, pakko siis niitä kohtia värjätä parin kuukauden välein, etten vielä 35v näyttäisi 50v
[/quote]
Ei hiuksia suinkaan ole pakko värjätä harmaiden takia! Olen itse myös 35v ja omistan vyötäröpituiset tumanruskeat hiukset hopeanhohtoisilla raidoilla. Tykkään kovasti, enkä todellakaan näytä 50v. Ja vaikka jonkun mielestä näyttäisin 100v, niin se ei minua hetkauta, tiedän itse, mitä haluan ;)
Minusta on paljon tyylikkäämpää olla reilusti oma itsensä omanvärisissä hiuksissa kuin esim. paniikissa kätkeä harmaita kovalla värjäämisellä (joka ei lopulta enää edes peitä kunnolla) ja saada huonokuntoiset, epätasaisesti värillä kyllästetyt hiukset tai sitten leikata joku lyhyt tanttatukka, kun hiukset täyttä haperoa värjäämisen takia. No, makunsa kullakin. Itse kyllä pidän näitä harmaiden peittelijöitä pelkästään huonoitsetuntoisina.
Värjäsin itse 15vuotta, vaihtelin vaalean ja tumman välillä
Viimeiset viisi vuotta värjäilin ruskealla ja kirosin aina kuinka hiusvärit taittavat hiuksissani punertavaan ja lämpimään sävyyn vaikka minkä värin valkkaisin. Tavoitteenani oli siis kylmä ruskean sävy.
Kyllästyin värjäämiseen ja annoin oman hiusvärini kasvaa. Kappas vain, oma luonnollinen hiusvärini onkin juuri se kylmä tummanruskean sävy mitä olin purkkikaupalla etsinyt kaupan värihyllystä! Viimeksi olen värjännyt 08/2013 ja raja värjäämättömän ja värjätyn välillä menee hieman korvan alapuolella. Odotan kesää jolloin napsasen kampaajalla viimeisetkin värjätyt pois! :)
Ainiin, olen huomannut kampaajalla myös tuon jonkun aiemmin kirjoittajan havaitseman nyrpeyden kun haluan ainoastaan leikkauttaa hiuksiani, en värjätä. Kovasti ovat aina tyrkyttämässä "jotain väriä piristykseksi" :/
Upea kiilto on tukassa kun väriaineet ei syö sitä. Käytän väriä korostavia hoitoaineita ja öljyjä. Vuosia on ollut jo harmaita siellä täällä, ne vain lisää kivasti kimallusta. Tykkään tukastani ja sen väristä vuosi vuodelta enemmän. Suomalaisilla naisilla on jokin joukkopsykoosi maantienruskean ankeudesta, vaikka varsinkin punaiset ja lämpimän ruskeat värit saa perussuomineidon haudan partaalla hoippuvan näköiseksi.
Hassua, että itsekin olin ennen värjäyskierteessä. Pidin omaa väriäni maantienharmaana. Nyt oma väri ollut noin pari vuotta.
Aikaisemmin värjäys oli pakkomielle ja jopa sairas tapa. Värjäsin hiuksia jopa parin viikon välein. Nykyisin ihailen luonnollisia hiuksia eri väreissä. Värjätyt hiukset näyttävät keinotekoisilta ja homssuisilta. Hassua, että ennen näin asian aivan toisin.
Olen värjännyt vuosia hiuksiani mustaksi, mutta nyt leikattuani polkkatukan ajattelin kasvattaa omaa väriä tukan mukana. Minulla on ruskea tukka, mutta valossa juurikaavu näyttää hyvinkin vaalealta! Koitan jaksaa tämän juurikasvuvauheen:s miten teillä on nyt voinut päänahka kun ette ole värjänneet? Olen huomenna ostamassa shampoota, olen käynyt kaikia läpi mmutta ei vaan mikään auta tähän päänahan kutinaan. Luonnollisuus on in!
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:53"]Hassua, että itsekin olin ennen värjäyskierteessä. Pidin omaa väriäni maantienharmaana. Nyt oma väri ollut noin pari vuotta.
Aikaisemmin värjäys oli pakkomielle ja jopa sairas tapa. Värjäsin hiuksia jopa parin viikon välein. Nykyisin ihailen luonnollisia hiuksia eri väreissä. Värjätyt hiukset näyttävät keinotekoisilta ja homssuisilta. Hassua, että ennen näin asian aivan toisin.
[/quote]
Niinpä! Värjäsin ennen tukkaa kirkkaanpunaiseksi ja olin varma ettei muu edes sopisi minulle. Nykyään värjätyt näyttävät vaa teennäisiltä, eikä se leiskuvan punainen tukka olekaan niin kaunis kuin ajattelin.. :D Olen todella tyytyväinen omaan väriin.
Lopetin hiusten värjäämisen n. 9 kk sitten. Kasvatan omat harmaat hiukset, olen 39-vuotias, aika nuori siis harmaahapseksi. Kyllästyin värjäysrumbaan. Luonnollinen on paras. Hiukset tuntuvat paksummilta ja rahaa säästyy...nyt kun katson jotain vanhoja kuvia, niin värjätyt hiukset näyttävät tosi kovilta, ei ollenkaan hyviltä. Luulen myös, että mun harmaat hiukset näyttävät cooleilta :) alku oli aika hankala juurikasvun takia, mutta menin "cold turkey" asenteella eli en mitenkään häivyttänyt juurikasvua. Olen ihan tyytyväinen nyt harmaine hiuksineni, tosin paljon pitää vielä kasvattaa, jottaa pääsee kaikesta väristä eroon.
Itse sain vakavan allergisen reaktion viimeksi hiuksia värjätessä ja samalla karun opetuksen kuinka myrkkyä ne aineet on. Nyt olen jo tottunut ajatukseen, että loppuelämän olen värjäämättä (ja hengissä).