Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko/pitääkö tästä tehdä ls-ilmoitus?

Vierailija
01.01.2015 |

Kyselen nyt teiltä täällä, koska varmaan aiheesta enemmän tietäviä lukijoita (ja toivottavasti myös vastaajia) löytyy paljon.

Pohdiskelen pitäisikö minun tehdä seinänaapuristani ls-ilmoitus. Perheessä on ilmeisesti isä, äiti ja kaksi leikki-ikäistä lasta. En tunne heitä, tiedä ketä siinä asuu, enkä ole koskaan heitä nähnytkään. Asun siis tilapäisesti asunnossa, missä on todella huono äänieristys ja seinänaapurista kuuluu melkein kaikki äänet läpi. Sen myötä olen myös kuullut, että perheessä huudetaan ja tapellaan erittäin paljon. Yleensä huutaja on äiti, joka huutaa miehelleen ja lapsilleen päivittäin jopa kymmeniä kertoja ties mistä. Perheessä tapellaan huutamalla siivoamisesta, leikkimisestä ja kaikesta mahdollisesta, eniten taitaa kyse olla kuitenkin vanhempien välisistä riidoista. Yleisesti ottaen tilanne vaikuttaa hyvin kireältä, mutta en nyt mitenkään korva seinässä ole puheita kuunnellut joten sen tarkemmin en tiedä. En liioittele jos sanon, että päivässä huutoriitelyä kuuluu vähintään tunti pienissä pätkissä.

Elämisestä tulee meteliä ja kyllä meilläkin joskus huudetaan kotona, lapsia ei tosin ole. Joskus on kireämpiä aikoja ja riidellään enemmän. Tiedän ettei monissa perheissä huudeta koskaan, mutta en itse kavahda pientä äänen korotusta silloin tällöin, mutta koska tuo huutotappelu on niin usein toistuvaa ja jatkuvaa, että ahdistaa ajatus siitä kuinka lapset kuuntelevat tuota päivästä toiseen vierestä. Kuitenkaan en tiedä asiasta mitään muuta, saati siitä millaiset ihmiset siellä asuu.

En haluaisi kuitenkaan tehdä ns. turhaa ls-ilmoitusta ja aiheuttaa perheelle vaikeuksia tästä, joten kuulisinkin mielelläni; tekisittekö te tässä tilanteessa ilmoituksen perheestä ja miksi/miksi ette tekisi? Suuret kiitokset vastauksestanne.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Maailma olisi todella paljon parempi paikka jos ihmiset pitäisivät huolta omista asioistaan.

Vierailija
2/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta mietin pitäisikö kaverin tilanteesta tehdä myös ls-ilmoitus? Äiti ja isä juo alkoholia useasti pienen lapsen ollessa kotona ja kuulemma polttelevat joskus myös pilveä lapsen läsnäollessa. Tappeluitakin on kai aika paljon. Yksi ilmoitus toisesta syystä heistä on jo tehty, ja säälittää se lapsi kamalasti, kun joutuu humalaisia aikuisia katsomaan. Haluaisin tehdä ilmoituksen, mutta en tarkalleen tiedä mitä siellä kotona tapahtuu... Välit tietty menisi tuohon ystävään, vaikka ei sen niin väliä, lapsen etu on tietenkin se pääasia. Pitäisikö ilmoitus tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:45"]

En ole ap, mutta mietin pitäisikö kaverin tilanteesta tehdä myös ls-ilmoitus? Äiti ja isä juo alkoholia useasti pienen lapsen ollessa kotona ja kuulemma polttelevat joskus myös pilveä lapsen läsnäollessa. Tappeluitakin on kai aika paljon. Yksi ilmoitus toisesta syystä heistä on jo tehty, ja säälittää se lapsi kamalasti, kun joutuu humalaisia aikuisia katsomaan. Haluaisin tehdä ilmoituksen, mutta en tarkalleen tiedä mitä siellä kotona tapahtuu... Välit tietty menisi tuohon ystävään, vaikka ei sen niin väliä, lapsen etu on tietenkin se pääasia. Pitäisikö ilmoitus tehdä?

[/quote]

"Kuulemma" "kai". Näillä faktoilla en tekisi. Mikset itse puhu vanhemmille? 

Vierailija
4/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas naapurin äiti on pistänyt viime yönä kämppää paskaksi (lapsi ei ollut kotona) hirveän huudon saattelemana. Nyt ovat päivän kiltisti siivonneet sotkuja ja koonneet huonekaluja taas yhteen. Lapsi on ollut kotona nyt tunnin ja nyt äiti huutaa sille lapsireppanalle. Olen yliherkkä naapurin huudolle, kiva kun ei voi omassa kodissaan rentoutua kun milloin tahansa joku alkaa karjumaan seinän takana. Ja se lapsen huuto...:( Jos tää homma ei tästä lähde paranemaan, niin on pakko tehdä joku ilmoitus.

Jos toi on palstalaisten mielestä vaan normaalia perhe-elämää, olen tosi, tosi onnellinen että oma lapsuus ja oma perhe-elämä on ollut epänormaalia. En ymmärrä, miksi oma ainoa elämä ja lapsen ainoa lapsuus pitää käyttää huutamiseen ja tappelemiseen. Asioiden ei tarvitse olla niin.

Vierailija
5/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

No joo siis ne ovat faktoja, että juovat ja polttelevat lapsen läsnäollessa. Ovat myöntäneet. Ja olen yrittänyt puhua, ei auta. :(

Vierailija
6/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:50"]

[/quote]

[/quote]

No joo siis ne ovat faktoja, että juovat ja polttelevat lapsen läsnäollessa. Ovat myöntäneet. Ja olen yrittänyt puhua, ei auta. :(

[/quote]

Millaisista määristä alkoholia nyt puhutaan? 

Vierailija
7/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan naapurit!

Vierailija
8/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
9/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No en tiedä määriä, kun en ole koskaan ollut paikalla (asutaan eri kaupungeissa) mutta ihan siis humalassa selvästi usein, jonka kuulee puhelimessa siis äänestä ja jutuista ja itsekin sen myöntävät. Ja ihan aamusta alkaen voi olla sitä polttelua ja juomista. Uskaltaisin veikata, että juomista ainakin on ihan joka viikonloppu.

Vierailija
10/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No en tiedä määriä, kun en ole koskaan ollut paikalla (asutaan eri kaupungeissa) mutta ihan siis humalassa selvästi usein, jonka kuulee puhelimessa siis äänestä ja jutuista ja itsekin sen myöntävät. Ja ihan aamusta alkaen voi olla sitä polttelua ja juomista. Uskaltaisin veikata, että juomista ainakin on ihan joka viikonloppu.

[/quote]

No sitten teet ilmoituksen tietenkin.

Vierailija
11/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:45"]En ole ap, mutta mietin pitäisikö kaverin tilanteesta tehdä myös ls-ilmoitus? Äiti ja isä juo alkoholia useasti pienen lapsen ollessa kotona ja kuulemma polttelevat joskus myös pilveä lapsen läsnäollessa. Tappeluitakin on kai aika paljon. Yksi ilmoitus toisesta syystä heistä on jo tehty, ja säälittää se lapsi kamalasti, kun joutuu humalaisia aikuisia katsomaan. Haluaisin tehdä ilmoituksen, mutta en tarkalleen tiedä mitä siellä kotona tapahtuu... Välit tietty menisi tuohon ystävään, vaikka ei sen niin väliä, lapsen etu on tietenkin se pääasia. Pitäisikö ilmoitus tehdä?
[/quote]
päihteet ja huutaminen on vähän kaksi eri asiaa. ap.lle minäkin sanoin että antaa olla. kun kyseessä on päihteet, ilmoitus on tuskin koskaan turha. kerrot lasuun saman kuin meille, niin se varmasti riittää.

Vierailija
12/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kertokaa mulle, konkreettisesti, että miten te, joilla huutava naapuri, vaan lakkaatte välittämästä siitä huudosta? Huutaminen on kuitenkin melusaastetta. Eikö teitä muita vituta, omassa kodissanne, kalliilla rahalla maksetussa, aina joustaa ja joustaa omasta elämänlaadusta ja asumisen tasosta sen naapurin vuoksi, joka ei välitä teistä vaan pelkästään siitä omasta oikeudestaa huutaa ja riehua? Kuljetteko vaan tyynesti kuulosuojaimet päässänne ja lisäätte ääntä telkkariin, vai mitä? Millaisia yli-ihmisiä oikein olette?

Vierailija
13/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:50"]Meillä taas naapurin äiti on pistänyt viime yönä kämppää paskaksi (lapsi ei ollut kotona) hirveän huudon saattelemana. Nyt ovat päivän kiltisti siivonneet sotkuja ja koonneet huonekaluja taas yhteen. Lapsi on ollut kotona nyt tunnin ja nyt äiti huutaa sille lapsireppanalle. Olen yliherkkä naapurin huudolle, kiva kun ei voi omassa kodissaan rentoutua kun milloin tahansa joku alkaa karjumaan seinän takana. Ja se lapsen huuto...:( Jos tää homma ei tästä lähde paranemaan, niin on pakko tehdä joku ilmoitus.

Jos toi on palstalaisten mielestä vaan normaalia perhe-elämää, olen tosi, tosi onnellinen että oma lapsuus ja oma perhe-elämä on ollut epänormaalia. En ymmärrä, miksi oma ainoa elämä ja lapsen ainoa lapsuus pitää käyttää huutamiseen ja tappelemiseen. Asioiden ei tarvitse olla niin.
[/quote]
no herranjestas! ei kukaan ole väittänyt normaaliksi, että äiti hajottaa paikkoja. silloin ei äidillä tosiaankaan ole kaikki hyvin! tämäkin taas vähän eri tilanne kuin mistä ap kertoi, ap ei ainakaan harjoittamisesta mainittu.

Vierailija
14/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:45"]En ole ap, mutta mietin pitäisikö kaverin tilanteesta tehdä myös ls-ilmoitus? Äiti ja isä juo alkoholia useasti pienen lapsen ollessa kotona ja kuulemma polttelevat joskus myös pilveä lapsen läsnäollessa. Tappeluitakin on kai aika paljon. Yksi ilmoitus toisesta syystä heistä on jo tehty, ja säälittää se lapsi kamalasti, kun joutuu humalaisia aikuisia katsomaan. Haluaisin tehdä ilmoituksen, mutta en tarkalleen tiedä mitä siellä kotona tapahtuu... Välit tietty menisi tuohon ystävään, vaikka ei sen niin väliä, lapsen etu on tietenkin se pääasia. Pitäisikö ilmoitus tehdä? [/quote] päihteet ja huutaminen on vähän kaksi eri asiaa. ap.lle minäkin sanoin että antaa olla. kun kyseessä on päihteet, ilmoitus on tuskin koskaan turha. kerrot lasuun saman kuin meille, niin se varmasti riittää.

[/quote]

Joo niin se varmaan pitäisi tehdä. Se on kai tämä suomalainen mentaliteetti, että "naapurin juttuihin" ei puututa. Tosi vaikealta tuntuu, että oikeasti ottaisin yhteyttä sosiaaliviranomaisiin. En tiedä, en haluaisi jotenkin mutta tilanne on kyllä paha. Voi huoh, lapsea käy kyllä sääliksi...

Vierailija
15/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:26"]

no musta tunti per päivä pätkissä ei ole tosi paljon, jäähän siihen 23h rauhallista oloa, ja jos unet ottaa pois (n. 10h) jää edelleen 13h mukavaa hereilläoloa... mutta itseänihän mä tässä puolustelen myös, koska meidän perheessä päästään varmaan monena päivänä tuohon tuntiin, varsinkin kotipäivinä, jolloin ei ole koulua, harrastuksia, kyläilyä tms, vaan olla möllötellään täällä, silloin purkautuu monta asiaa kaikilla. Kuitenkin mulla on olo, että meillä lapsista välitetään riittävästi ja sen ylikin, kaikkemme pyritään heidän eteensä tekemään. 

[/quote]

Eli sulle olis ok, että minä tulisin huutamaan sulle vaikkapa sen 6x10min. Joka päivä. Vuosien ajan. Olo olis rento ja stressitön?

Mitäpä jos yrittäisitte vielä vähän enemmän? Oletsä kysynyt sun lapsilta, miltä se huutaminen heistä tuntuu? Kysypä huviksesi.

Vierailija
16/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:05"]Hei kertokaa mulle, konkreettisesti, että miten te, joilla huutava naapuri, vaan lakkaatte välittämästä siitä huudosta? Huutaminen on kuitenkin melusaastetta. Eikö teitä muita vituta, omassa kodissanne, kalliilla rahalla maksetussa, aina joustaa ja joustaa omasta elämänlaadusta ja asumisen tasosta sen naapurin vuoksi, joka ei välitä teistä vaan pelkästään siitä omasta oikeudestaa huutaa ja riehua? Kuljetteko vaan tyynesti kuulosuojaimet päässänne ja lisäätte ääntä telkkariin, vai mitä? Millaisia yli-ihmisiä oikein olette?
[/quote]
niin eli kumman vuoksi se lasu nyt pitäisi tehdä ap.n tapauksessa? naapurin lapsen? vai itsekkäästi periaatteessa lasta tekosyynä käyttäen, kun minä kärsin siitä huutamisesta.

Vierailija
17/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se huuto häiritsee naapuria, niin eiköhän se myös haittaa silloin lapsia. Naapurilla on sentään seinät välissä. Hän voi myös halutessaa laittaa vaikka kuulosuojaimet tai muuttaa toiseen asuntoon. Lapset ei tilanteesta pääse mihinkään pakoon.

Vierailija
18/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielläkö ihmetellään miksi lastensuojelu on ylikuormitettu ja homma ei toimi kuten pitäisi? todelliset avuntarvitsijat jää ilman apua, kun näitä naapureiden ym. kukkahattutätien nimettömiä ilmoituksia on pakko tutkia.
vilpittömästi pyydän! ottakaa ihmiset oikeasti nyt järki käteen.

Vierailija
19/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Huutaminen ei siis ole mitään "lelut pois lattialta"-tasoista, vaan nimenomaan tappelua - perheessä siis tapellaan pitkin päivää huutamalla. Ne aiheet sitten vaihtelee laidasta laitaan.

Ainakin itse mietin niin, että lapsille on varmasti todella ahdistavaa jos kotona huutoriidellään useita kertoja päivässä. Ehkä jonkun ulkopuolisen visiitti voisi avata vanhempien silmät omalle käytökselleen? En mitenkään epäile mitään kiireellinen huostaanotto-tasoista toimintaa, mutta en kyllä todellakaan tuolla riitelyn määrällä usko enää kaiken olevan täysin hyvin ja normaalisti. En kuitenkaan tunne lastensuojelun toimintatapoja ja siksi täällä kyselenkin teidän mielipiteitänne.

Vierailija
20/55 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa eivät sitten muuta ehtisikään tekemään...

Ystäväni äiti on psykologi, ja sanoi ystävälleni ettei huuto lasta vahingoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän