Voiko/pitääkö tästä tehdä ls-ilmoitus?
Kyselen nyt teiltä täällä, koska varmaan aiheesta enemmän tietäviä lukijoita (ja toivottavasti myös vastaajia) löytyy paljon.
Pohdiskelen pitäisikö minun tehdä seinänaapuristani ls-ilmoitus. Perheessä on ilmeisesti isä, äiti ja kaksi leikki-ikäistä lasta. En tunne heitä, tiedä ketä siinä asuu, enkä ole koskaan heitä nähnytkään. Asun siis tilapäisesti asunnossa, missä on todella huono äänieristys ja seinänaapurista kuuluu melkein kaikki äänet läpi. Sen myötä olen myös kuullut, että perheessä huudetaan ja tapellaan erittäin paljon. Yleensä huutaja on äiti, joka huutaa miehelleen ja lapsilleen päivittäin jopa kymmeniä kertoja ties mistä. Perheessä tapellaan huutamalla siivoamisesta, leikkimisestä ja kaikesta mahdollisesta, eniten taitaa kyse olla kuitenkin vanhempien välisistä riidoista. Yleisesti ottaen tilanne vaikuttaa hyvin kireältä, mutta en nyt mitenkään korva seinässä ole puheita kuunnellut joten sen tarkemmin en tiedä. En liioittele jos sanon, että päivässä huutoriitelyä kuuluu vähintään tunti pienissä pätkissä.
Elämisestä tulee meteliä ja kyllä meilläkin joskus huudetaan kotona, lapsia ei tosin ole. Joskus on kireämpiä aikoja ja riidellään enemmän. Tiedän ettei monissa perheissä huudeta koskaan, mutta en itse kavahda pientä äänen korotusta silloin tällöin, mutta koska tuo huutotappelu on niin usein toistuvaa ja jatkuvaa, että ahdistaa ajatus siitä kuinka lapset kuuntelevat tuota päivästä toiseen vierestä. Kuitenkaan en tiedä asiasta mitään muuta, saati siitä millaiset ihmiset siellä asuu.
En haluaisi kuitenkaan tehdä ns. turhaa ls-ilmoitusta ja aiheuttaa perheelle vaikeuksia tästä, joten kuulisinkin mielelläni; tekisittekö te tässä tilanteessa ilmoituksen perheestä ja miksi/miksi ette tekisi? Suuret kiitokset vastauksestanne.
Kommentit (55)
Siis tottakai perheissä huudetaan joskus, mutta onko teistä normaalia tuollainen jokapäiväinen karjuminen? Jos ei lasua tee niin ainakin lapun laittaisin postiluukusta että jos se karjuminen ei lopu niin ilmoitus menee sekä sossuun että isännöitsijälle. Ei kenenkään tarvitse kuunnella tollasta.
Melkoisessa liemessä ovat lastensuojelussa, jos jokaisesta huutavasta perheenäidistä tai -isästä tehdään ilmoitus. Ilmoituksia joutuisi itse kukin tehtailemaan useamman viikossa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:39"]
Italiassa eivät sitten muuta ehtisikään tekemään...
Ystäväni äiti on psykologi, ja sanoi ystävälleni ettei huuto lasta vahingoita.
[/quote]
Ai Italiassa normaaliperhe-elämä on pelkkää tappelua?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Ei olisi muuten ensimmäinen psykologi, joka on kotioloissa vähemmän tasapainoinen ihminen. Totta kai, jos hän on huutanut lapsilleen koko näiden lapsuuden, hänen on pakko sallia omalle lapselleen samanlainen käytös. Keinot kasvattaa lasta (huom. huuto ei ole kasvatusta) periytyvät usein omasta lapsuusperheestä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:42"]
Siis tottakai perheissä huudetaan joskus, mutta onko teistä normaalia tuollainen jokapäiväinen karjuminen? Jos ei lasua tee niin ainakin lapun laittaisin postiluukusta että jos se karjuminen ei lopu niin ilmoitus menee sekä sossuun että isännöitsijälle. Ei kenenkään tarvitse kuunnella tollasta.
[/quote]
Tässä on hyvä pointti. Lasten saaminen ei ole mikään tekosyy jättää huomioimatta toisten ihmisten oikeudet ja tunteet. Huutaja on viheliäinen naapuri. Jokainen normaaliälyinen tajuaa, että huuto kuuluu naapuriin, ja että on väärin että naapurin vapaa-ajan rauha ja lepo on sen myötä mennyttä.
Haluaisin tietää, että mikä teistä huutamisen puolustamisesta oikeuttaa siihen huutamiseen? Onko se rehellisesti nyt vaan se, että lapsi ei osaa puolustautua ja naapurit ei kehtaa puuttua asiaan, joten huudetaan kun kerran voidaan? Huudatteko päivät kaiket myös työpaikalla ja harrastuksissa, jos se on teille normaalia käytöstä?
Ei siitä mitään haittaa ole, jos ilmoituksen teet. Ls-työntekijät pähkäilevät sitten keskenänsä, ryhdytäänkö tekemään selvitystä. Ja jos taas perheestä on tullut muitakin ilmoituksia/perhe on jo ls-asiakkaana, niin hyvähän sosiaalityöntekijän on tilanteesta tietää.
Saat siis nyt itse päättää :)
T. Lastensuojelun työntekijä
Käy tarjoamassa apuasi. Kysy, mikä on hätänä, kun kuuluu kova huuto. Jos apu ei kelpaa, sano, että jos huuto jatkuu, lähtee ilmoitus isännöitsijälle.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:42"]
[/quote]
Mä vastasin etten tekisi ls-ilmoitusta mutta tekisi mieli selvittää onko kaikki ok. Jäin miettimään miten sen voisi tehdä, ajattelin että vois käydä ovella kysymässä niin vanhemmat havahtuisivat siihen että tosiaan huutavat paljon. Mutta se voi olla huono idea jos ei ole mitään käsitystä millaista porukkaa ovat, voivat alkaa riehumaan tai muuta joten tuo lappu postiluukusta on parempi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Ai Italiassa normaaliperhe-elämä on pelkkää tappelua?
[/quote]
no tuskin tuossa sitä tarkoitettiin. Italialaisten tempperamentti on hyvin voimakasta ja kiihkeää, joka näkyy kommunikoinnissa kiivautena ja äänen voimakkuutena.
kohta saadaan taas palstalta lukea, naapuri teki sitten perheestämme aiheettoman lasun.
No et tietenkään tee! Haloo, lastensuojeluilmoitus että äiti huutaa.
t.oikea lasun sossu
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:52"]
kohta saadaan taas palstalta lukea, naapuri teki sitten perheestämme aiheettoman lasun.
[/quote]
Niin, paitsi että sen kirjoittaja ei koskaan tunnustaisi huutavansa lapsilleen useita kertoja päivässä ja tappelevansa jatkuvasti miehensä kanssa. Hän kuvailisi itseään pikkusievästi sanoilla "olen saattanut joskus korottaa ääntäni kovapäisten lasten kanssa".
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:54"]
No et tietenkään tee! Haloo, lastensuojeluilmoitus että äiti huutaa. t.oikea lasun sossu
[/quote]
No kerrohan, oikea lasun sossu, että mistä tavallinen ihminen tietää, onko lapsella riittävän hyvä kasvuympäristö, jos jatkuva aggressiivinen huutaminen on ihan ok? Koska kaikissa niissä tuntemissani tapauksissa, joissa lapset on tarvinneet lastensuojelun apua, se huutaminen on ollut naapureille tärkein merkki siitä että perheessä ei ole kaikki ok. Sitä kun ei näe sinne naapurin huoneistoon, eivätkä pienet lapset osaa itse huutaa apua.
Laittaisin lapun postilaatikosta, että talosaa on huono äänieristys ja toivoisit vähän pienempää ääntä. Voisi herättää äidin tajuamaan, että kohta joku on ovella jos ei rauhoitu.
Toisaalta tunti päivässä pienissä osissa ei tunnu paljolta. Voi olla vaativa elämäntilanne. Tunnen erään tällaisen äidin, mutta hoitaalapsiaan hyvin ja tukiverkkoja on paljon. Eli jos olisi ihan lopussa saisi lapset heti hoitoon. Meillä lapsi saattaa huutaa vaikka 30 min putkee kun vaan kiukuttaa.
Jos metelöijä on perheen aikuisväki, on tunti paljon. Kiukutteleva pikkulapsi on aivan eri asia...
Tee! Olen itse elänyt huutokonsertin keskellä ja minusta tuli niin säikky että pelkään kaikkia ihmisiä vielä aikuisenakin. Jos saisivat apua, jos äidillä on vaikka masennus ym?
Mitä jos hankkisit oman elämän?