Miten teillä on varaa matkustaa?
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:59"]
Teidän kaikki rahat menee ulkomaille (matkat, Lidl ja verkossa ostaminen). Ei oo ihme että Suomi köyhtyy.
[/quote]
Jokaisella on oikeus saada rahoilleen paras mahdollinen vastine. Jos kotimaiset ketjut myisivät esim ruokaa samalla hinnalla kuin Lidl (sitä samaa ulkomaista, kotimaista kun tuskin edes saa) niin voisin niistä ostaakin.
Sama matkojen suhteen - samalla rahalla kun olisin Levillä 4-5 pvää voin olla viikon Alpeilla tai Thaimaassa kaksi. Arvaa kumman valitsen??
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:52"]
Matkoja saa todella halvalla 150-300e etelän äkkilähdöstä on todella halpa hinta, lisäksi siihen kuuluu useimmiten majoitus+lennot, kuljetus ja buffet aamupala. Tietysti muunlaisetkin matkat voi tulla halvoiksi. Lennot on kalliita, ellei lennä halpalentoyhtiöillä. Laivamatkojakin saa todella halvalla. Ihmettelen jos ihminen on työssäkäyvä (tai työtön) eikä ole varaa matkustaa. Minulla ei ole autoa, en käytä päihteitä, en osta kalliita vaatteita/kenkiä/asusteita, ei ole muita harrastuksia eikä lemmikkiä (vielä) niin jää hyvin rahaa matkusteluun. Vaatteet ostan mieluiten ulkomailta josta niitä löytää 10 eurolla ja alle.
Jos ottaa asuntolainaa, käy baareissa joka viikonloppu, ostaa kaiken kalliilla vaatekaupoista, on lukuisia harrastuksia niin silloin ei ole ihme jos ei jää rahaa matkusteluun mutta elämä on valintoja!
[/quote]
No pakkohan jossain on asua?? 4 huoneen rivarin vuokra on n 1000-1200€ - samalla rahalla maksat omasta lainan ja asumiskulut.
Maksamme verkkopankissa ja otamme pankkikortin, jossa ei luotto-ominaisuutta, mukaan.
Juuri ihmettelemme usein, että miten te siellä Suomessa oikein pärjäätte niillä palkoilla ja hinnoilla, kun itse asumme Norjassa, yksi lapsi. Ei täällä tarvitse pihistellä arjessa, jos haluaa aurinkoon.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:51"]
Meillä talolaina, 2 autoa, ei lapsia ja tosiaan kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön jää mitään. Tulot 4000 euroa netto kuussa, mutta laskuihin ne menee+joka kuukausi jotain extraa. Vaatteet ym kaikki käytettynä ostetaan ja kirjastoa suositaan ja ulkoillaan, uidaan ym.edullista. Molemmilla vaan yksi maksullinen harrastus ja laskut tyyliin vakuutukset, öljy, vesi, sähkö, netti, puhelimet, lemmikit. Mietin et miten joillain varaa matkustella useinkin ja vielä lapsiperheillä. Ja joillain vielä kakkosasunnot, veneet ja muuta kivaa. Kun ei mielestäni olla mitään tuhlareita, mutta ehkä sitten ei osata käyttää rahaa. Oikeesti ottaa välillä päähän, kun töitä tehdään pirusti ja silti elintaso näin huono & ollaan jo 40-vuotiaita. Enkä edes tiedä mistä voisimme vielä säästää!??
[/quote]
Kaksi autoa? Isokin omakotitalo? Lemmikkejä montakin? Ruoka?
Kyllä tuollaisille nettotuloilla pitäisi pystyä kahden aikuisen elää aika leveästi. Käytätte selvästi rahat yllämainittuihin asioihin tai sitten ette tosiaan osaa vaan käyttää rahaa.
t. pk-seudulla yksinelävä n. 2200e nettoa tienaava asuntolainallinen kissanomistaja, joka kyllä voi matkustella vuosittain rahan puolesta.
[/quote]
Lapsiperheen menot on ihan toista luokkaa kuin yksin eläjän. Kerro kulusi neljällä, jos kaksi lasta ja kaksi aikuista, niin pääset lähelle.
[/quote]
Kirjoittaja, jolle vastasin, kirjoitti "ei lapsia". Lapseton pariskunta on Suomessa taloudellisesti huomattavasti sinkkutaloutta paremmassa tilanteessa eli alkuperäisellä kirjoittajalla pitäisi olla huomattavasti minua parempi rahallinen tilanne.
"Sinkku maksaa tuplasti:"
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:20"]Minun vuosituloni ovat 45 000 euroa ja miehellä noin 35 000 euroa. Maksamme asuntolainaa tonnin kuussa ja meillä on kaksi autoa, jotka ovat välttämättömät töissä käymisen takia. Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi.
Laitan joka tilistä säästöön 300 euroa matkusteluja varten. Kun matkaamme kotimaassa, kuljemme omalla autolla ja nukumme hotellissa 1-2 yötä. Tämmöisen matkan teemme kerran vuodessa Helsinkiin, Tampereelle tai Rovaniemelle riippuen kulttuuritarjonnasta. Toinen reissu kestää pari viikkoa ja suuntautuu ulkomaille, tavallisesti Pariisiin, Lontooseen, Prahaan, Espanjaan, Irlantiin tai Provinceen. Varaamme matkat ja yösijat itse netin kautta ja käytämme vuokra-autoa.
[/quote]
tässä sen huomaa. Te lyhennätte lainaa saman verran kuin me, mutta me tienaamme vähemmän. Nettona n. 50 000 vuodessa, ja on omakotitalo ja 2 lasta ja 2 pakollista autoa koska asutaan maalla. Lisäksi syömme puhdasta ruokaa, luomua esimerkiksi. Lidlissä emme ekologista ja yhteiskunnallisista syistä käy.
Meillä on nettotulot + lapsilisä yhteensä noin 3300€ kuukaudessa, ja hyvin matkustetaan pari-kolme kertaa vuodessa. Ja miten se sitten onnistuu?
No, asuntolaina plus vastike on noin 1300€/kk. Muut laskut...niitä ei juurikaan ole. Eli vakuutus on jotain 150€/vuosi, vesimaksu on jo tuossa vastikkeessa, sähköä menee n. 50€/kk. Puhelinlasku miehellä ja lapsella yhteensä noin 25€/kk ja mulla puhelinetu töistä. Nettimaksu on muistaakseni 23€/kk. Auto meillä on, maksoi peräti 700€ kun ostettiin ja siinä siis vain liikennevakuutus ja vero, tekevät yhteensä noin 30€/kk. Autoa ei tarvita työmatkoihin eli se on vain kauppareissuihin ym.
Eli meille jää palkasta kulujen jälkeen vielä sellainen puolitoista tonnia. Ruokaan menee ehkä kuutisensataa kuukaudessa, joten jäähän tuosta reilusti rahaa.
Ja matkoja on monenlaisia. Työkaverini matkustaa perheensä kanssa mutta harmittelee aina kovia hintoja. Ostavat valmispaketin ja all inclusiven. Me taas otetaan lennot halpalentoyhtiöltä ja hotelli hotels.comista. Saadaan yleensä noin puolet halvemmalla kuin he. Emme tarvitse valmispakettia mihinkään, joka ikiseltä lentokentältä tähän asti on päässyt bussilla/junalla/metrolla/taksilla hotellille, joten en keksi miksi maksaisin tuplahinnan matkasta jonka ainoa etu on kuljetus hotellille ja kaikesta muusta joutuu joka tapauksessa maksamaan extrahinnan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:20"]Minun vuosituloni ovat 45 000 euroa ja miehellä noin 35 000 euroa. Maksamme asuntolainaa tonnin kuussa ja meillä on kaksi autoa, jotka ovat välttämättömät töissä käymisen takia. Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Laitan joka tilistä säästöön 300 euroa matkusteluja varten. Kun matkaamme kotimaassa, kuljemme omalla autolla ja nukumme hotellissa 1-2 yötä. Tämmöisen matkan teemme kerran vuodessa Helsinkiin, Tampereelle tai Rovaniemelle riippuen kulttuuritarjonnasta. Toinen reissu kestää pari viikkoa ja suuntautuu ulkomaille, tavallisesti Pariisiin, Lontooseen, Prahaan, Espanjaan, Irlantiin tai Provinceen. Varaamme matkat ja yösijat itse netin kautta ja käytämme vuokra-autoa. [/quote] tässä sen huomaa. Te lyhennätte lainaa saman verran kuin me, mutta me tienaamme vähemmän. Nettona n. 50 000 vuodessa, ja on omakotitalo ja 2 lasta ja 2 pakollista autoa koska asutaan maalla. Lisäksi syömme puhdasta ruokaa, luomua esimerkiksi. Lidlissä emme ekologista ja yhteiskunnallisista syistä käy.
[/quote]
Siis ihmetteletkö, miksei teillä ole varaa matkustaa vai mikä pointti tässä on? Tietenkin jos syötte vaan puhdasta luomuruokaa, teillä menee ruokakuluihin suuret summat rahaa. Luomuvihannekset ovat melkein 100% kalliimpia, mitä tavalliset.
Säästän ja ostan halpoja matkoja. Nytkin pääsee Gambiaan pariksi viikoksi parilla sadalla. Eli ei kovin kalliiksi tule kun ostaa niitä mitä muut vieroksuvat. Hiihtolomalla emme ole koskaan matkustanut, koska se on niin kallista.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:01"]
Jaa, ehkä me ollaan vähän keskimääräistä parempituloisia. Mun tulot n. 20 te vuodessa, miehellä ehkä jotain 50 te? On omakotitalo, kaksi autoa ja kolme lasta.
[/quote]
Niin ne tulot, ne tulot...mutta aina te pelkäätte vastata kun kysytään että paljonko sitä säästöä onkaan?
Minulla on useita tonneja säästössä vaikka en käy edes töissä, enkä ole koskaan käynytkään. On oma mökkikin vesistön rannalla. Ja voisin asuakin siinä jos haluaisin (muijan työt eri kaupungissa ).
Auto on oma, käteisellä maksettu, liikkuu eteen ja taakse. Lapsia ei ole rasitteena, koska haluan olla vapaa vaimoni kanssa.
että jaa, ehkä meillä menee vaan paremmin kuin työn raatajilla :)
T: Janne
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote]
No mäpäs kerron.
Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä.
Me säästetään kaikessa muussa. Siis ihan oikeasti säästetään ja paljon. Käydään vain ja ainoastaan Lidlissä. KAIKKI tarvittava ostetaan alennusmyynneistä tai kirppareilta: vaatteet, kengät, huonekalut.. Ei osteta kun sellaisia asioita mitä ihan oikeasti tarvitaan. Ei heräteostoksia, vaan kaikki hankinnat mietitään tarkkaan. Myös alle 20e maksavat asiat ovat hankintoja! Ei käydä juurikaan ulkona syömässä tai esim elokuvissa varmaan koskaan. Sen sijaan käydään ahkerasti kirjastossa ja ilmaistapahtumissa.
Olisi varaa lähteä perheenä vaikka joka vuosi pari kertaa matkalle, mutta ei tehdä niin, koska lähden mielummin harvemmin ja vähän pidemmäksi aikaa kerrallaan.
[/quote]
"Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä."
Eli teillä on iso velkahelvetti.
MIksi autolaina? Eikös autoja saa käteiselläkin ostettua?
tyhmää maksaa useita tonneja autosta, kun se on oma vasta pitkän ajan kuluttua etkä voi vaihtaa pirssiä.
arvokin laskee.
"
Kyllä on varaa vaihtelevasti matkustella. Minun vuositulot 35te ja miehen 110te. Eli semmoisiakeskituloisia++.
Kaksi uudehkoa autoa ja asuntolainaan riittävästi. Aina sitä jotain säätöön jää, välillä enemmän, välillä vähemmän."
Sanonko mitä?
Entäs ne säästöt? Mitä niitä on? taitaa olla niin että vapaa-aika menee töihin ja ne tulot menee menojaan, eli ei jää säästöön. Parempaa elämää elää eläkeläinen joka ei käy töissä ja tienaa jobbailemalla rahaa, aina on varaa matkustaa ja säästöä kertyy koko ajan lisää vaan. Ei mitään vitun lainoja mihinkään.
Ne sun uudehkot autot ja asunnotkin on LAINALLA PANKIN AVULLA hankittua eli todellisuudessa sinulla kermaperseellä ei olisi kuin vuokrakämppä ja halvempi auto jos normaalisti eläisit etkä vaatisi liikaa kuten kaikki yhteiskunnan nuolijat, pellet...
Itse olen pienituloinen, yksin asuva, autoton ja lapseton. En erityisesti säästä, en etenkään pihtaile, mutta elämäntapani ei varmaan ole kovin kallis sitten poltan tosin tupakkaa ja juon alkoholiakin aina kun sattuu huvittamaan. Ulkomaille matkustan useita kertoja vuodessa, käytännössä aina kun minulla on lomaa tai saan järjestettyä pidemmän viikonlopun tai sellainen on arkipyhien ansiosta. Matkustan enimmäkseen Euroopassa, käytän usein halpalentoyhtiöitä eikä hotellinkaan tarvitse olla Hilton. Usein tosin yövyn ystävilläni. Tarkkaa palkkaa en viitsi paljastaa, mutta kyselyjen mukaan ei suurinosa suomalaisista nostaisi tällä rahalla persettä penkistä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:16"]Itse olen pienituloinen, yksin asuva, autoton ja lapseton. En erityisesti säästä, en etenkään pihtaile, mutta elämäntapani ei varmaan ole kovin kallis sitten poltan tosin tupakkaa ja juon alkoholiakin aina kun sattuu huvittamaan. Ulkomaille matkustan useita kertoja vuodessa, käytännössä aina kun minulla on lomaa tai saan järjestettyä pidemmän viikonlopun tai sellainen on arkipyhien ansiosta. Matkustan enimmäkseen Euroopassa, käytän usein halpalentoyhtiöitä eikä hotellinkaan tarvitse olla Hilton. Usein tosin yövyn ystävilläni. Tarkkaa palkkaa en viitsi paljastaa, mutta kyselyjen mukaan ei suurinosa suomalaisista nostaisi tällä rahalla persettä penkistä.
[/quote]
Lisään vielä että lainaa ei ole ja maksan matkani aina käteisellä. Ja viihdyn työssäni, se on samalla myös rakas harrastukseni ja toisaalta tarjoaa joskus mahdollisuuksia myös matkustaa työn merkeissä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:08"]Suurin osa pienellä budjetilla reissaajista on työttömiä, jotka ovat ehkä tehneet osa-aikatöitä ja säästyneet tai opiskelijoita. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua matkustaa pienellä budjetilla.
[/quote]
Niin, tai sitten sellaisia jotka eivät matkusta saadakseen kuvitella olevansa vähän parempia ihmisiä edes sen hiihtolomaviikon vuodessa. Jotkut matkustavat sen matkakohteen takia ja silloin riittää sama elintaso kuin Suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:04"]
Itse olen 26v 1 lapsen yksinhuoltaja. Olen vakituisessa työsuhteessa ja tuloni (lapsilisä+elatukset kuuluvat tähän) ovat 1790e kuussa. Asuntolainaa (asumisen kulut) maksan 740e kuussa,eikä minulla ole autoa. Jos miettii että asumiskulujen jälkeen minulle jää n.1000e rahaa niin eihän peruskuluja ole kuin puhelinlasku,bussikortti, ruoka ja talustavara kulut sekä lapsen pvhoitomaksu joka on vähän päälle 100. Joten minulle jää joka kuukausi 500-600e ylimääräistä,jonka säästän tai jolla hankin vaatetta,huonekaluja tms mitä nyt tarvii,törsään siis. Miten teillä EI ole rahaa matkustaa? MIKSI otatte isot ylimitoitetut asuntolainat ja muutatte korpeen ja sitten tarvitaan 2 auton lainat ja kulut ja uusiahan niiden autojen on oltava ja lapsilla oltava kalliita monen sada euron harrastuksia? Mulla on kerrostalo kolmio joka on lattiasta kattoon rempattu,olen asuinpaikkani valinnut niin etten tarvitse autoa,joten palvelut,koulu,pk ja työni ovat jkävely/bussimatkojen etäisyydellä :) fiksu kun on niin raha-asiat hoituu. Kerran kaksi vuodessa matkustan 6v lapseni kanssa pakettimatkoilla (usein sama hinta kuin kahdelta aikuiselta). niin ja saan myös lomarahat ja usein veronpalautuksia,mihin ne tuhlaat ap?
[/quote]
Oho! Nostan hattua sinulle! Melko pienillä menoilla selviätte
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:08"]Suurin osa pienellä budjetilla reissaajista on työttömiä, jotka ovat ehkä tehneet osa-aikatöitä ja säästyneet tai opiskelijoita. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua matkustaa pienellä budjetilla. [/quote] Niin, tai sitten sellaisia jotka eivät matkusta saadakseen kuvitella olevansa vähän parempia ihmisiä edes sen hiihtolomaviikon vuodessa. Jotkut matkustavat sen matkakohteen takia ja silloin riittää sama elintaso kuin Suomessakin.
[/quote]
Vaikka mulla on rahaa sopivasti emmekä ole opiskelijoita eikä työttömiä en suostu maksamaan mitä tahansa reissusta. Olen hyvin hintatietoinen. Aina mahd halvat (mutta mielellään suorat) lennot, 3* majoitus missä yleensä paras hinta-laatusuhde (Aasiassa tosin samalla hinnalla saa 4-5*) - mä säästän rahani syömiseen. Käymme hyvissä ravintoloissa vähintään kerran päivässä reissullamme, juomme hyviä viinejä jne. Shoppaillaankin vaikkei se ole matkan tarkoitus.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]
[/quote]
No mäpäs kerron.
Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä.
Me säästetään kaikessa muussa. Siis ihan oikeasti säästetään ja paljon. Käydään vain ja ainoastaan Lidlissä. KAIKKI tarvittava ostetaan alennusmyynneistä tai kirppareilta: vaatteet, kengät, huonekalut.. Ei osteta kun sellaisia asioita mitä ihan oikeasti tarvitaan. Ei heräteostoksia, vaan kaikki hankinnat mietitään tarkkaan. Myös alle 20e maksavat asiat ovat hankintoja! Ei käydä juurikaan ulkona syömässä tai esim elokuvissa varmaan koskaan. Sen sijaan käydään ahkerasti kirjastossa ja ilmaistapahtumissa.
Olisi varaa lähteä perheenä vaikka joka vuosi pari kertaa matkalle, mutta ei tehdä niin, koska lähden mielummin harvemmin ja vähän pidemmäksi aikaa kerrallaan.
[/quote]
"Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä."
Eli teillä on iso velkahelvetti.
MIksi autolaina? Eikös autoja saa käteiselläkin ostettua?
tyhmää maksaa useita tonneja autosta, kun se on oma vasta pitkän ajan kuluttua etkä voi vaihtaa pirssiä.
arvokin laskee.
[/quote]
En tiedä aikaisempien vastaajien työmatkoista. Itse olen opiskelija, matkaa kouluun 70km. Eli 700km tulee viikossa pakollista ajoa. Aikaisemmat autot ostin käteisellä ja sen ne oli näköisiäkin. Entinen auto alkoi leviämään käsiin koska oli loppuunajettu ja vanha, sitä olisi pitänyt kunnostaa niin isolla rahalla ja muutenkin sen ylläpitoon näytti alkavan menevän jatkuvasti rahaa, joten parempi oli pistää nekin rahat uuteen, koska vanhan arvo ei olisi miksikään noussut rempoista huolimatta.
Viimeisimpään otin lainaa jonkin verran, koska en todellakaan halua miettiä, jäänkö tien sivuun tänään ja kuka ehtii sinne tulla kesken päivän auttamaan. Lainan maksoin nopeammin pois, noin vuodessa, en nyt sentään niin usein vaihda autoa, joten ei haitannut ettei autoa voinut myydä.
Joku ostaa käsveskan 500 eu johon minä en laita kun alle 100,00 ja senkin hyvin harvoin.
Me säästetään. Tosin asutaan kolmiossa, meillä on vain yksi lapsi eikä autoa. Matkustaminen on meille henkireikä, joten siksi ollaan tingitty muista. :)
Matkoja saa todella halvalla 150-300e etelän äkkilähdöstä on todella halpa hinta, lisäksi siihen kuuluu useimmiten majoitus+lennot, kuljetus ja buffet aamupala. Tietysti muunlaisetkin matkat voi tulla halvoiksi. Lennot on kalliita, ellei lennä halpalentoyhtiöillä. Laivamatkojakin saa todella halvalla. Ihmettelen jos ihminen on työssäkäyvä (tai työtön) eikä ole varaa matkustaa. Minulla ei ole autoa, en käytä päihteitä, en osta kalliita vaatteita/kenkiä/asusteita, ei ole muita harrastuksia eikä lemmikkiä (vielä) niin jää hyvin rahaa matkusteluun. Vaatteet ostan mieluiten ulkomailta josta niitä löytää 10 eurolla ja alle.
Jos ottaa asuntolainaa, käy baareissa joka viikonloppu, ostaa kaiken kalliilla vaatekaupoista, on lukuisia harrastuksia niin silloin ei ole ihme jos ei jää rahaa matkusteluun mutta elämä on valintoja!