Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsen kastaminen on niin

Vierailija
01.01.2015 |

paha asia monen mielestä? Päättäähän vanhemmat niin monesta muustakin lapseen liittyvästä asiasta eikä niitä kritisoida.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se monen mielestä sotii uskonnon- ja omantunnonvapautta vastaan. Pieni vauva liitetään uskonnolliseen yhteisöön kykenemättä itse vielä ilmaisemaan mielipidettään. Tämä lienee se ajatus taustalla. Toisaaltahan tuo on vähän turhaa saivartelua; kuten sanoit, vanhemmat päättävät kaikesta muustakin lapseen liittyvästä. Saahan lastaan ohjata vaikkapa vegaaniksi, tai vaikkapa jonkun tietyn poliittisen aatteen suuntaan. Itse en näe sinänsä ongelmaa kastamisessa, koska vasta rippikouluun menohan ratkaisee, tuleeko lapsesta lopulta kirkon jäsen. Siinä vaiheessa nuoren on helppo jättäytyä pois, jollei halua kirkon jäsenyyttä. Ongelman näen ainoastaan lapsikasteen teologiassa, sillä vaikka raamattua lukee miten päin, sitä ei sieltä löydy. Ja itsehän olen uskonnoton, mutta olen ollut uskonnoista aina hyvin kiinnostunut, raamattu on luettu jne.

Vierailija
2/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieneltä tuo vaikuttaa siihen verrattuna, että Suomessakin juutalaiset ja muslimit silpovat poikavauvojen sukupuolielimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:03"]

paha asia monen mielestä? Päättäähän vanhemmat niin monesta muustakin lapseen liittyvästä asiasta eikä niitä kritisoida.

[/quote]

Hullua liittää vauva satuja totena pitävään yhteisöön.

Vierailija
4/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:03"]

[/quote]

Vierailija
5/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmiset uskovat homeopatiaan, chakroihin, energiameridiaaneihin, enkeleihin, yksisarvisiin ja markkinatalouteen, eivät välttämättä kaikkiin yhtä aikaa. Markkinataloususkovaisuutta ei juuri kukaan kritisoi, se liturgia on kyllä opittu.

Vierailija
6/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsi on luonnollista kastaa seurakunnan jäseneksi. Kun lapset oli pieniä, käytettiin paljon seurakunnan palveluita, käytiin perhekerhossa, lapset kävi päiväkerhossa, oli kesäleirejä, erilaisia harrastekerhoja ja tapahtumia. Kerran oltiin viikon perheleirillä. Rippikoulu oli molemmille lapsille iso ja tärkeä juttu, varsinkin leiri. Enpä olis kehdannut antaa lasten osallistua seurakunnan juttuihin jos eivät kuuluisi kirkkoon. Ei sellainen olisi ollut minusta oikein. Jos haluavat erota kirkosta, saavat sen tehdä kun ovat täysi-ikäisiä. Ei kumpikaan oo mua syyttänyt että miksi minut seurakuntaan liitit, oi äiti.

Vierailija
7/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt varmaan mitenkään paha asia ole. Itselleni ei vaan tullut lapseni kastaminen mieleenkään, koska en itse ole ikinä kuulunut mihinkään uskontokuntaan.

Vierailija
8/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös kun vittuillaan kun toiset eivät ole samaa mieltä kuin joku toinen. Sehän ei kuulu kenellekään kastaako joku lapsensa vai ei.

Vierailija
9/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

Mien se sinua häiritsee vai luuletko olevasi tyyppi, joka pelastaa kaikki maailman lapset tältä hirveältä henkeä uhkaavalta teolta? Sinäkin ajattelet vain itseäsi.

Vierailija
10/10 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestään selvää, että vanhemmat kasvattavat lapsensa omien arvojensa ja moraalisääntöjensä mukaisesti. Jos vanhemmat ovat uskovaisia, on selvää, että he kasvattavat myös lapsensa uskovaisiksi. Mutta en ymmärrä, miksi ne lapset pitäisi kastaa vauvana. Voihan lapsi olla uskovainen ilman kastettakin. Lapsi voi sitten itse päättää, haluaako kasteen vai en, kun kokee olevansa valmis asiasta päättämään. Täysi-ikäisyyttä tämä ei välttämättä vaadi vaan sitä, että lapsi pystyy itse ilmaisemaan oman halunsa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi