Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantajan joustamattomuutta, jos haluaa syöpäsairaan sairaslomalle?

Vierailija
25.10.2021 |

Ajatellaan että työntekijä on epäsäännöllisesti poissa joku 2, 3, 5 päivää kerrallaan, toistuvasti mutta ei siis viikoittain eikä ikinä samoina viikonpäivinä, sekä lähtee monta kertaa kuussa kesken päivän syöpähoitoihin mutta tulee tai saattaa olla tulematta takaisin iltapäivällä. Eikö olekin aika joustamatonta jos tuossa tilanteessa kysytään sairasta työntekijää jäämään sairaslomalle? Ihan kuin työnantaja ei arvostaisi epäsäännöllisiä, ennalta-arvaamattomia ja tipoittain tulevia työpanoksia vaan haluaa syrjiä sairasta työntekijää. Mietteitä?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoittaa suht automaattisesti sairasloman hoitojen ajaksi (been there)

Jos potilas väen väkisin välttää, ettei oikeasti tarvitse sairaslomaa, pitäisi lääkärin silti se kirjoittaa.

Työnantajan tulisi edellyttää sairasloman pitoa jo ihan sen työpaikan potentiaalisen korvausvastuun takia. Hoitojen aikana vastustuskyky muille sairauksille on heikentynyt ja muu sairaus saattaa toisaalta estää syöpähoitoputken jatkamisen.

Ja mikäli sairas on jatkuvalla sairaslomalla, hänen sairausajan palkkaosuutensa maksaa Kela, firman omavastuupäivien jälkeen, mikäli sairas hyppää edes takas vähän töissä ja pari päivää poissa jatkuvasti, on palkanmaksuvelvoite firmalla.

Eli järkevintä firmalle on myöntää heti se lääkärin antama esim 9kk sairaslomaa ja palkata siksi ajaksi sijainen, joka oikeasti pystyy sitten myös paikkaamaan työntekijän poissaolon. Kollegat eivät joudu sijaiskärsijöiksi.

Minkä potentiaalisen korvausvastuun takia? Sairauslomalla on vakuutukset voimassa. Ne korvaavat jos jotain töissä sattuu. Lääkärin antama sairausloma on vain suositus, ei mikään pakko. Työntekijä saa tulla töihin jos niin haluaa. Ei sitä voi työnantaja tai lääkäri kieltää. Toki silloin pitäis pystyä tekemään ne työt, eikä olla pois miten itse haluaa ja tulla mennä milloin sattuu.

Mutta mitään korvauksia ei työnantajan tarvi maksella jos työntekijä itse ei pidä sairauslomaa. Työntekijä lienee aikuinen ihminen, joka tekee itse päätöksen ja ottaa siitä myös vastuun.

Jos työnantaja "päästää" töihin vaikka sulla on sairasloma, ja se sun sairasloman syy -vaiva pahenee, on työlainsäädännöllisesti työnantaja korvausvastuussa.

Ei näin, ei todellakaan.

Työnantajalla on korvausvastuu vain siinä tapauksessa, jos hän velvoittaa työntekijän tulemaan töihin vaikka lääkäri on myöntänyt sairauslomaa. 

Käytännössä työnantajaan pitäisi pystyä todistamaan että hän on määrännyt potilaan pysymään pois. Eli jos se "mä en oo ikinä liian kipee töihin" väittääkin yhtäkkiä, ettei "saanut jäädä pois" ni työnantaja on kuses.

Vierailija
42/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni syövän sairastanut keikkuu työelämässä kuin ei mitään, sen jälkeen kun hoidot ovat onnistuneet. Yksi tuttuni sanoi, että ei puhu hoidoista mitään töissä, kun ei halua leimautua syövän sairastaneeksi, vaan haluaa olla oma itsensä. Viisas päätös, koska parani ja sai jättää syövän taakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ehtinyt ottaa nimiä talteen sillä ajatuksella, että jonkun täytyy kostaa Netan puolesta. 

Jokuhan väitti tallentaneensa koko blogin... 

Hyvin mahdollista, olihan joku silloin aikoinaan tallentanut sen Päivikirja-bloginkin.

Vierailija
44/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme sentään näitä kommentteja. Kukaan ei ajattele sairastunutta, vaan touhotetaan reiluudesta työnantajaa ja työkavereita kohtaan. Sitten sen ymmärtää, kun nakki napsahtaa omalla kohdalla.

Kukaan ei ole niin korvaamaton (tosin kommenteista päätellen suuri osa tekee Todella Tärkeää Työtä), että ei voi olla pois. Työnantaja voisi toisaalta toimia toisinkin, eli soveltaa työtehtävät kunnon mukaan, eikä vain olettaa kaiken sujuvan täydellä teholla. Ja työkaverit voisivat osoittaa edes jonkinlaista empatiaa sairastunutta kohtaan.

Lääkärit suosittelevat vahvasti sairauslomalla oloa hoitojen ajan, ja hiukan sen jälkeenkin, eikä ihan suotta. Ei siihen kuole, että ei voi käydä töissä. Sinä aikana voi kuntonsa puitteissa keskittyä paranemisprosessiin täysillä.

"Kukaan ei ole niin korvaamaton" - aivan. Jokaisen meistä pystyy korvaamaan sen sairasloman ja toipumisen ajaksi.

Miltä sinusta tuntuisi, jos viikosta toiseen lapsesi kertoisi ettei taas ollut opettajaa paikalla vaan naapuriluokan ope kävi jakamassa monisteita - tai, hommaat itse töistä vapaata ja menet vaikkapa silmälääkärille, niin siellä kerrotaan, että tuleepa joku toinen kerta, kyseinen lääkäri on tänään (taas, kuten viime kerrallakin) pois? Harvassa on ne työpaikat, missä naapuripöydässä ääressä istuskelee toimeton kollega valmiina nappaamaan sen sairastuneen yllätyspoissaoloista 100% koppia.

Ps. Mulla ollut rs. Ollut saikulle kiltisti sen liki 9kk hoitojen ajan. Minä en kuvitellut olevani korvaamaton.

Ja taas muutamalla sisälukutaito loistaa poissaolollaan. Sellaisiakin työpaikkoja on, joissa voi tehdä lyhyempää päivää osasairauspäivärahalla, hoitaa kevennettyjä tehtäviä, jne. Se tukee kokoaikaiseen työhön paluuta pitkissä sairaslomissa. Aina se ei onnistu, enkä missään niin väittänytkään. Näissä kommenteissa vaan on aika ikävä sävy, kun suurimmalle osalle tärkeintä on työnantaja ja muut työntekijät.

Eli tiivistettynä, jos lyhyempää työaikaa tai kevennettyjä tehtäviä on mahdollista tehdä, miksei niin voisi toimia, jos se sopii sekä työnantajalle, että -tekijälle?

Ja jotta ei syntyisi vääriä käsityksiä, niin olen itsekin rs-diagnoosin saatuani ollut pois töistä.

Vierailija
45/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme sentään näitä kommentteja. Kukaan ei ajattele sairastunutta, vaan touhotetaan reiluudesta työnantajaa ja työkavereita kohtaan. Sitten sen ymmärtää, kun nakki napsahtaa omalla kohdalla.

Kukaan ei ole niin korvaamaton (tosin kommenteista päätellen suuri osa tekee Todella Tärkeää Työtä), että ei voi olla pois. Työnantaja voisi toisaalta toimia toisinkin, eli soveltaa työtehtävät kunnon mukaan, eikä vain olettaa kaiken sujuvan täydellä teholla. Ja työkaverit voisivat osoittaa edes jonkinlaista empatiaa sairastunutta kohtaan.

Lääkärit suosittelevat vahvasti sairauslomalla oloa hoitojen ajan, ja hiukan sen jälkeenkin, eikä ihan suotta. Ei siihen kuole, että ei voi käydä töissä. Sinä aikana voi kuntonsa puitteissa keskittyä paranemisprosessiin täysillä.

"Kukaan ei ole niin korvaamaton" - aivan. Jokaisen meistä pystyy korvaamaan sen sairasloman ja toipumisen ajaksi.

Miltä sinusta tuntuisi, jos viikosta toiseen lapsesi kertoisi ettei taas ollut opettajaa paikalla vaan naapuriluokan ope kävi jakamassa monisteita - tai, hommaat itse töistä vapaata ja menet vaikkapa silmälääkärille, niin siellä kerrotaan, että tuleepa joku toinen kerta, kyseinen lääkäri on tänään (taas, kuten viime kerrallakin) pois? Harvassa on ne työpaikat, missä naapuripöydässä ääressä istuskelee toimeton kollega valmiina nappaamaan sen sairastuneen yllätyspoissaoloista 100% koppia.

Ps. Mulla ollut rs. Ollut saikulle kiltisti sen liki 9kk hoitojen ajan. Minä en kuvitellut olevani korvaamaton.

Ja taas muutamalla sisälukutaito loistaa poissaolollaan. Sellaisiakin työpaikkoja on, joissa voi tehdä lyhyempää päivää osasairauspäivärahalla, hoitaa kevennettyjä tehtäviä, jne. Se tukee kokoaikaiseen työhön paluuta pitkissä sairaslomissa. Aina se ei onnistu, enkä missään niin väittänytkään. Näissä kommenteissa vaan on aika ikävä sävy, kun suurimmalle osalle tärkeintä on työnantaja ja muut työntekijät.

Eli tiivistettynä, jos lyhyempää työaikaa tai kevennettyjä tehtäviä on mahdollista tehdä, miksei niin voisi toimia, jos se sopii sekä työnantajalle, että -tekijälle?

Ja jotta ei syntyisi vääriä käsityksiä, niin olen itsekin rs-diagnoosin saatuani ollut pois töistä.

Eräässä tapauksessa nimenomaan työntekijälle ei sopinut mikään. Ei osa-aikatyö, ei muut tehtävät, ei sairasloma. Halusi olla tiimin täysivaltainen jäsen, mutta olla kuitenkin arvaamattomasti pois, itkeä ja kuormittua päiväkausiksi kaikesta klo 15 jälkeen tapahtuvista asioista, osallistua tasapuolisesti mutta kuitenkin omilla säännöillään ja niin edelleen.

Aika hankala tilanne, sanoisin.

Vierailija
46/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työssäni, esimerkiksi, on niin, että tuuraajan saa palkata vain pitkille sairaslomille. Tuo säännöllisen epäsäännöllisesti poissaoleminen on se just pahin. Työt ei hoidu tarvittavassa tahdissa, mutta tuuraajaakaan ei saa ottaa.

Vierailija
47/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin surullista että Suomessa yhä edelleen on joillekin työ niin tärkeä että sinne pitää vääntäytyä vielä kuolemansairaana.

Kyllä on alamaiset nöyriksi koulutettu.

Vierailija
48/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ehtinyt ottaa nimiä talteen sillä ajatuksella, että jonkun täytyy kostaa Netan puolesta. 

Jokuhan väitti tallentaneensa koko blogin... 

Niinpä. Toivottavasti se oli joku joka ajatteli, että jos poliisit poistattaa blogin väkisin niin postaukset jatkaa silti elämäänsä. Ehkä tilanne rauhoittuu nyt kun nimet sisältäneet viestit on poistettu Netan ystävän toimesta, ilman mitään viitteitä siitä että taustalla olisi minkäänlaista painostusta, uhkailua tai pelkoa oikeusjutuista. 

Vierailija
49/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoittaa suht automaattisesti sairasloman hoitojen ajaksi (been there)

Jos potilas väen väkisin välttää, ettei oikeasti tarvitse sairaslomaa, pitäisi lääkärin silti se kirjoittaa.

Työnantajan tulisi edellyttää sairasloman pitoa jo ihan sen työpaikan potentiaalisen korvausvastuun takia. Hoitojen aikana vastustuskyky muille sairauksille on heikentynyt ja muu sairaus saattaa toisaalta estää syöpähoitoputken jatkamisen.

Ja mikäli sairas on jatkuvalla sairaslomalla, hänen sairausajan palkkaosuutensa maksaa Kela, firman omavastuupäivien jälkeen, mikäli sairas hyppää edes takas vähän töissä ja pari päivää poissa jatkuvasti, on palkanmaksuvelvoite firmalla.

Eli järkevintä firmalle on myöntää heti se lääkärin antama esim 9kk sairaslomaa ja palkata siksi ajaksi sijainen, joka oikeasti pystyy sitten myös paikkaamaan työntekijän poissaolon. Kollegat eivät joudu sijaiskärsijöiksi.

Minkä potentiaalisen korvausvastuun takia? Sairauslomalla on vakuutukset voimassa. Ne korvaavat jos jotain töissä sattuu. Lääkärin antama sairausloma on vain suositus, ei mikään pakko. Työntekijä saa tulla töihin jos niin haluaa. Ei sitä voi työnantaja tai lääkäri kieltää. Toki silloin pitäis pystyä tekemään ne työt, eikä olla pois miten itse haluaa ja tulla mennä milloin sattuu.

Mutta mitään korvauksia ei työnantajan tarvi maksella jos työntekijä itse ei pidä sairauslomaa. Työntekijä lienee aikuinen ihminen, joka tekee itse päätöksen ja ottaa siitä myös vastuun.

Jos työnantaja "päästää" töihin vaikka sulla on sairasloma, ja se sun sairasloman syy -vaiva pahenee, on työlainsäädännöllisesti työnantaja korvausvastuussa.

Ei näin, ei todellakaan.

Työnantajalla on korvausvastuu vain siinä tapauksessa, jos hän velvoittaa työntekijän tulemaan töihin vaikka lääkäri on myöntänyt sairauslomaa. 

Käytännössä työnantajaan pitäisi pystyä todistamaan että hän on määrännyt potilaan pysymään pois. Eli jos se "mä en oo ikinä liian kipee töihin" väittääkin yhtäkkiä, ettei "saanut jäädä pois" ni työnantaja on kuses.

Höpö höpö. Työntekijällä on täysi oikeus tehdä töitä saikulla, jos se sopii työnantajalle. Tällaisessa tilanteessa kaikki vakuutukset sun muut on voimassa normaalisti, eikä työnantaja ole missään vaarassa joutua maksamaan mitään ylimääräistä. 

Vierailija
50/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä ei löydy työlainsäädännöstä lainkaan, laitatko tarkan luvun ja pykälän, kiitos.

Vierailija
51/64 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ehdota osa-aikaisuutta? Mun kollega taitaa tehdä vain 16-tuntista työviikkoa syöpähoitojen takia. Kaikille sopiva ratkaisu.

Vierailija
52/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on alipeukutettu mutta olet oikeassa. Luulo siitä ettei vakuutukset olisi voimassa sairaslomalla on pitkään elänyt urbaani legenda joka ei meinaa kuolla millään. 

Tässä Ylen juttu aiheesta, lisää löytää googlella vaikka kuinka: https://yle.fi/uutiset/3-5766693

Vierailija
53/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai otin ja varmasti moni muukin otti. Tietää keitä varoa ja kelle ei voi mennä ja kuka on epäpätevä työtään tekemään.

Vielä viitisitään täällä yrittää loata Netan muistoa. Ei mitään rajaa. Ajatelkaa omalle kohdalle... tai lapsenne kohdalle.

Vierailija
54/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvää on, että tuossa kunnossa olevalle lääkäri on jo kirjoittanut sairauslomaa. Miksi tämä henkilö ei ole tätä työnantajalle esittänyt? Työnantajalla on oikeus kutsua tämä henkilö kolmikantaneuvotteluun, jossa lääkäri mukana. Keskustellaan työkyvystä. Tämä työntekijä on korvausvelvollinen, mikäli olisi ollut sairauslomalle kirjoitettu koko ajan. Btw, lääkäri määrää sairausloman, johon työntekijällä on tällöin oikeus. Lääkäri ei kuitenkaan pysty määräämään työnantajan palkkavelvollisuutta, sen määrää työnantaja tulkiten lääkärintodistusta ja lakia, toisarvoisesti TES. Lisäksi työnantajalla on oikeus tarjota muuta työtä sairauslomalaiselle, siitä ei voi kieltäytyä. Esim sulla on jalassa varvas murtunut, et voi juosta hoitsuna kiireessä. TA voi määrätä sut koko työajaksi töihin (vaikka saikku) istumaan koneelle jalka pystyssä tekemään kirjauksia tms. Jos et tule, ei juokse saikkupalkka eikä kelaraha, eikä muukaan tuki.

Mutta tässä tapauksessa ehdottomasti täysi sairausloma on tarpeellinen.

Vierailija
55/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni varmaan muistaa nuo nimet vaikka niitä ei enää missään lue.

Vierailija
56/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut vissiin nyt Netasta etkä itsestäsi, mutta jos nyt yleisesti puhutaan, niin jos hoidot aiheuttavat useamman pvän/vko poissaoloja, sairasloma ehdottomasti. Ja työnantaja sen viimekädessö ”päättää”.

Vierailija
57/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ehdota osa-aikaisuutta? Mun kollega taitaa tehdä vain 16-tuntista työviikkoa syöpähoitojen takia. Kaikille sopiva ratkaisu.

Koska hyvin monessa työpaikassa pitää sijainen palkata sille loppuajalle eikä se ole ihan yksinkertaista.

Vierailija
58/64 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ainakin niin kriittinen työ ettei voida jäädä tuossa tilanteessa ihmettelemään vaan syöpäsairas saisi sitten hypätä mielensä mukaan työssä vaikkapa ylimääräisenä siivoojana tms jolla ei niin väliä olisi vaikkei joku päivä pääsisikään työpaikalle. 

Kyllä lääkäri sitten viimekädessä on se joka huomioi työn kriittisyyttä tai vaarallisuutta jne kun sairaslomaa kirjoittaa, ei sun tarvitse sitä miettiä.

Vierailija
59/64 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motiiveista en tiedä, mutta eiköhän aika moni ottanut vähintään kuvakaappauksia teksteistä.

Vierailija
60/64 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni varmaan muistaa nuo nimet vaikka niitä ei enää missään lue.

Niinpä, ainakin mulla sen lähiesimiehen nimi jäi mieleen vaikka kävin vain kerran lukemassa viimeisen kirjoituksen enkä muutenkaan ole seurannut aktiivisesti kohua, tämä ketju on toinen keskustelu koko aiheesta mitä olen av:lla klikannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi