P*skin duuni missä olet ollut
Kauanko kestit sitä, millä ehdoilla menisit uudelleen
Kommentit (344)
puhelinmyyjä, 10 pv, irtisanouduin.
En millään ehdolla, ihmisten kusetusta, ei sovi mulle.
Päiväkoti. Ei ollut mun juttu todellakaan. Lähinnä vanhempien takia, mutta en jaksa sitä pukemista, leikkimistä, ruokailuja, askarteluja.. eli mitään mikä tuohon kuuluu. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti, jaksoin 2 viikkoa. Sain YHDEN ainoan lehden myytyä. Inhotti kiusata ihmisiä.
Lehdenjakaja. Yhden yön jaksoin. Autolla tuo homma ois ehkä mennyt, mutta pyörällä ei helvetti. Jakolaukunkin sain vaan taakse, eikä kaikki jaettavat lehdet mahtuneet sinne.
Ihme että pidettiin 2 vkoa noin huonoa myyjää. Mä olin kanssa, siellä jokaisen tulos käytiin läpi vuoron päätteeksi. Heikosti myyneille ( 0-2 tilausta per vuoro) sanottiin ettei tartte enää tulla, vaikka palkka oli pelkkä provisio.
Hirveä duuni 90-luvun alun syvimmässä lamassa.
Päiväkoti. Ei ollut mun juttu todellakaan. Lähinnä vanhempien takia, mutta en jaksa sitä pukemista, leikkimistä, ruokailuja, askarteluja.. eli mitään mikä tuohon kuuluu. Ei enää ikinä.
Keskikaljaräkälä, siis myytiin melkein ainoastaan keskikaljaa ja puitteet oli jo senkin ajan kriteereiden mukaan ankeat. Humalaiset asiakkaat arvioivat rintavarustustani. Ikää oli 19. Kuukauden kestin tuota kesätyötä mutta pomo kyllä toivoi minun palaavan takaisin syksyllä vaikkapa keskiviikkoiltoja tekemään. Ilmeisesti olin ahkera ja tunnollinen myös hänen mielestään.
Vittu mitä paskaa kirjoitti:
Jäteaseman ylläpitäjän duun se on paskaa. Asema on kolmesti viikossa auki joka toinen päivä + viikonloput on vapaa, mutta palkka jää tästä syystä vähäiseksi vain 1000e ja joskus vain 800e kuussa.
Työ on hyvin asiakaspalvelu painoitteista ja suurin osa asikkaista on dementtoituneita vanhuksia jotka ei kuule, näe taikka ymmärrä. Nämä kävelevät ruumiit ovat hamstranneet tavaraa ainakin sen 80 vuoden ajan, ja kuormat ovat välillä sen näköisiä. Näistä lajittelemattomista peräkärri kuormista löytyy sitten ihan kaikkea, Esim electroniikkaa, energiajätettä, puujätettä, Lajiteltavaajätettä (kansankiellä rakennusjäte), metallijätettä, ongelmajätettä, asbestia, biojätettä, kuivajätettä, akkujätettä, maalijätettä.
Nämä kuormat eivät ole näkönsä vuoksi pelkästään henkisesti raskas vaan myös usein fyysisestikin, koska metallin seasta löytyy välillä autojen koriosia, pappatuntureita, moottoriosia/ moottoreita. Electroniikan seasta pesukoneita, uuneja, jääkaappeja. Lajiteltavastajätteestä löytyy erillaisia huonekaluja kuten sänkyjä, sohvia, tuolija jopa kokonaisia veneitä. Vanhushan ei sitten tietenkään pysty nostamaan näitä kyseisiä esineitä jäte lavoille ja melko usein ei edes voi auttaakkaan niiden nostamissa, kun on mukamas käsi tai olkapää leikattu. Siinä on aika vaikea heittää jotain smoltalkkia tai edes hymyillä samalla kun roudaat 70kg kuvaputkea.
Pieniintavaroihin päästessä viimein, luulisi vanhuksen tai keski-ikäisen henkilön jo pärjäävän kunhan on hänelle selittänyt tarkasti mihin mikäkin esine kuuluu ja perään sanonut että lavoissa vielä lukee mitä niihin laitetaan ja jos silti on epävarma niin senkun tulee kysymään neuvoa niin selitän uudelleen. Niin paskat ne mitään niistä lavoista lukee tai tulee kysymään, lappaavat vaan tavarat sokkona sinne lavoille ja jälkeen päin saa kuulla, että ei saa muka palvelua ja pomo huutaa että lavat on sekaisin tavarasta. No jos kuitenkin tulevat kysymään niin sitten saa selittää vähintään 100kertaa ja senkin jälkeen pihalla pyöritään kuin poranterä, ihmetellään, raavitaan kaljuuntunutta päälakea ja katellaan hämmentyneenä.
Laitoksemme on aidattu alue missä lavat ja kontit ovat erikseen kontit vasemmalla, lavat oikella, molemmat nätissä rivissä. Aidan toisella puolen on toinen jätefirma, joka hakee ympäri kaupunkia erinäköistä jätettä. Sen kuorma-autot vievät meidän lavat tyhjennykseen. Tämä takia aidassa on kuorma-auton mentävä rako. Osa asiakkaista on kuitenkin niin juntteja, että selitettyäni, Esim puujätteen, (Kädellä näytän jonka jälkeen sanon), Oikeallapuolen tässä rivissä 5:s ja 6:s lava eli kaksi viimeistä LAVAA, ovat puujettä. Tämän sanottuani asiakas ajaa auton peräkärreineen aidan toiselle puolen teollisuus alueen puuläjään, joka on aivan toisessa suunnassa. Siinä kohtaan päässäni alkaa napsahdella oikeen kunnolla ja erillaisia kysymyksiä herää kuten miten voi mailmassa olla noin idioottia sakkia.
Tiedän, että näitä vanhoja ihmisiä pitäisi ymmärtää, mutta kun näitä tulee tarpeeksi sekä suurempi ja suurempi joukko keski-ikäisiä ihmisiä liittyy tähän junttienjoukkoon, niin ymmärys loppuu ja toivo ihmiskuntaa kohtaan. Minä en ole mikään helvetin lähihoitaja.
Teillä on huonot opasteet ja sulla heikko asenne.
Kauppa. Alassa oli omat hyvät puolensa, mutta kammottavat, vittumaiset, luonnehäiriöiset työkaverit, huono johtaminen, työpaikkakiusaaminen, ilkeät asiakkaat, kiire, yksitoikkoiset ja aivottomat työtehtävät, osa-aikaisena tehty vuorotyö (brutto jatkuvasti alle 1400e/kk, silti piti kaikki vapaa-aika olla valmis uhraamaan työlle) jne vievät niistä ylivoimaisen voiton. Never again! 3 myymälää kokeilin ja kaikissa samat ongelmat.
Kasarmilla.
Säälittävimmät köppänät ovat puolustusvoimissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:21"]Tuo on oikeasti laitonta! Anna mä arvaan... Et kuulu mihinkään liittoon? Sieltä saisit heti avun ja työnantajasi joko parantaisi työolojasi tai potkisi sinut pihalle ja maksaisi pitkän pennin korvauksia. Ja miten niin et saa sairaspäivärahaa? Kelahan sen maksaa. Työ eikä raha ole koskaan tärkeämpää kuin terveys. Lähde kävelemään tuollaisesta paikasta. Käy samalla tekemässä vaikka rikosilmoitus työnantajastasi. Sen avulla et välttämättä saisi karenssiakaan irtisanottua itsesi näistä syistä. Älä ole tuollainen lapanen, vaan ryhdistäydy ja ota oma elämä haltuun!
Olisikohan kyseessä vuokratyöpaikka? Niitä eivät normaalit sopimusehdot koske. Yritykset käyttävät vuokratyötä yhä enemmän, koska vakityöntekijöiden edut on ruuvattu niin hulppeiksi että ne maksavat yritykselle liikaa. Sitten mennään suoraan tähän toiseen ääripäähän.
Mielestäni kaikilta tulisi tasapuolisesti karsia kaikki paitsi tarpeellisimmat u7edut, mm. lomarahat voisi jättää mutta lomaltapaluuraha ja pekkaset pois jne. Näin useampi saisi sen kunnollisen työpaikan ja vuokratyön käyttäminen ei olisi niin yleistä.
AI miten niin ei koske? Vuokratyöntekijällä voi olla ihan normaali vakituinen työsopimus, ja jos on tuntipalkalla, työvuorolistan mukaiset työtunnit maksetaan sairausajan palkkana, jos on sairaana. Eri asia on, jos on tarvittaessa töihin kutsuttava, niitä voi olla vuokratyöntekijöissä ja ns. omassa henkilöstössä yhtä lailla.
Viimeisin. Kestin tuon yrityksen kulttuuria viisi vuotta, viimeinen vuosi meni oireillessa psyykkisesti ja fyysisesti. Huomasin hyvin pian taloon tultuani huonon työilmapiirin ja työpaikkakiusaamisen. Esimiehen taidotkaan eivät olleet riittävät. Lopulta itse jouduin silmätikuksi. Kenellekään en toivoisi samanlaisia kokemuksia. Koen kuitenkin, että jokaisesta huonostakin kokemuksesta voi oppia niin itsestää, muista kuin myös siitä, miten vastaavassa tilanteessa myöhemmin voisi toimia paremmin.
Tosi sääli juttu. Th:na neuvolassa. Yli 20 vuotta nuhteetonta palvelusta. Sitten paska esimies. Unelma-ammatti valui katuojaan. No, onneksi on muutakin elämää.
Ja jos esimies X tunnistat itsesi, niin kannattaa todella paneutua siihen johtamiseen, mikä niin oli missiosi, mutta todellisuudessa p*erseennuolijoiden hyysäystä as usual.
Omassa työhistoriassani synkin ajanjakso koskee opintojen aikana tehtyjä kesätöitä. Olin kolmena kesänä kotikuntani ruokakaupassa töissä, parin kuukauden kestoisia pätkiä. Joka kesä päätin etten seuraavana kesänä enää mene mutta silti menin kun rahaa piti saada.
Kamalinta työssä oli se, että se oli niin yksitoikkoista. Olin suurimman osan ajasta täyttämässä maitokaappia. Vietin kesäpäiväni +4 asteessa. Jugurttipurkkipinojen järjestäminen oli ihan helvettiä. Maitokaapissa myyntiin pääsyä odottavat tuotteet oli järkyttävissä pinoissa, mistä ei koskaan löytänyt mitään, tai jos löytyi niin se oli pinon alimmaisena ja sitten joutui nostelemaan helkkaristi tavaraa päältä pois ja lopulta takaisin pinoon. Taisin saada noista hommista lievän pysyväisvamman selkääni kun en osannut heti ergonomista nostotekniikkaa.
Ja kun luulin ettei työ olisi voinut muuttua epämiellyttävämmäksi niin sitten piti ruveta huolehtimaan pakastealtaan täydennyksestäkin. Pakastinhuoneessa oli KYLMÄ! Ja kaikki pakasteet oli samannäköisissä, ruskeissa pahvilaatikoissa.
Onneksi viimeisenä kesänä sain olla jonkin verran kassalla. Se oli sentään ns. Siistiä sisätyötä, tosin kääntöpuolena tietenkin asiakkaat, joita ei paljoa tarvinut kohdata siellä maitokaapissa ja pakastinhuoneessa.
En lähtisi töihin ruokakauppaan enää.
Postin lajittelukeskus. Joulukorttien lajittelua. Onneksi työsuhde kesti vain 2vk.
Järjettömän tylsääääääääää..............................................................................................
Hgin postikeskus on aivan hervottoman iso mesta, jouduin aina menemään taukotiloihin jonkun imussa, koska olisin muuten eksynyt. Mulla meni siellä täysin suuntavaisto sekaisin.
Joudun syömään tuona aikana ennätysmäärän särkylääkkeitä kun puolessavälissä vuoroa alkoi AINA särkemään päätä..
Hyvä puoli oli että pystyi tekemään yövuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi viimeisenä kesänä sain olla jonkin verran kassalla. Se oli sentään ns. Siistiä sisätyötä, tosin kääntöpuolena tietenkin asiakkaat, joita ei paljoa tarvinut kohdata siellä maitokaapissa ja pakastinhuoneessa.
En lähtisi töihin ruokakauppaan enää.
Kaikki asiakkaat oli susta jotenkin ikäviä vai?
Kumma, mä olen ollut monenlaisessa asiakaspalvelutyössä, ja suurin osa asiakkaista on ollut mukavia.
Toinen juttu: kai sitä muutaman päivän maitokaapista paleltuaan oppi miten kannattaa pukeutua?
Kokoonpanija. Otetaan osa x, ruuvataan osaan y. Toista. Jatka samaa koko päivän.
ISS, en menisi IKINÄ enää, älkää menkö tekään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti, jaksoin 2 viikkoa. Sain YHDEN ainoan lehden myytyä. Inhotti kiusata ihmisiä.
Lehdenjakaja. Yhden yön jaksoin. Autolla tuo homma ois ehkä mennyt, mutta pyörällä ei helvetti. Jakolaukunkin sain vaan taakse, eikä kaikki jaettavat lehdet mahtuneet sinne.Ihme että pidettiin 2 vkoa noin huonoa myyjää. Mä olin kanssa, siellä jokaisen tulos käytiin läpi vuoron päätteeksi. Heikosti myyneille ( 0-2 tilausta per vuoro) sanottiin ettei tartte enää tulla, vaikka palkka oli pelkkä provisio.
Hirveä duuni 90-luvun alun syvimmässä lamassa.
Olikohan meillä sama työ? Gummeruksen tietosanakirjan myynti? Itse olin joka tapauksessa sitä myymässä ja työ oli juuri sellainen kuin kuvailit. Työntekijöiden ja asiakkaiden kusettamista. Kaiken huippu oli, että palkkaa piti jälkikäteen karhuta (oli kai 250 MK viikon työstä). Piti kilauttaa kelloa aina kun sai kirjan myytyä jollekin hyväuskoiselle. Yksi nuori poika oli niin fiksu, että häipyi ekana päivänä ekan kolmen tunnin jälkeen eikä enää palannut. Pomo oli tohkeissaan että "mihnnekäs se karkas". Oli minua fiksumpi, vaikka oli nuorempi varmaan 10 vuotta. Itse olin viikon ja sain potkut. Mutta opin läksyni, menin yliopistoon ja nyt hyvä duuni.
Huonoja kokemuksia löytyy juuri näistä kesätyöpaikoista ja näistä työnantajista, ketkä palkkaavat nuoria ja osaamattomia töihin ilmeisesti kustannussyistä.. Tässä paskimmat: (firmojen nimiä en uskalla mainita)
- Iso supermarketti kauppakeskuksessa. Minut palkattiin 17-vuotiaana töihin hyllyttämään tähän valtavaan markettiin ja perehdytys oli luokkaa: työvaatteet päälle ja rullakoita purkamaan. Minulla olisi ollut varmasti jokin tietty tahti, johon mennessä rullakoita olisi pitänyt saada tyhjäksi ja työpanokseeni ei tietenkään oltu tyytyväisiä. En osannut enkä ymmärtänyt tuon ikäisenä selvittää työnkuvaani ja minulta odotettuja asioita tarkasti. Opiskelin kuitenkin kaupallista alaa ja osasin palvella asiakkaita iloisesti ja aina parhaani mukaan. Yhtäkkiä nimeni oli poistettu työvuorolistalta asiasta minulle ilmoittamatta, asiaa kysyessäni sain vastaukseksi osaston päälliköltä että minusta on valitettu että näytän semmoista naamaa etten halua olla siellä töissä. Lisäksi päällikkö luetteli kasan valheita mitä muka olisin sanonut asiakkaille, jotka olivat täyttä bullshittiä joka sana. Kauppias kyttäs työntekijöiden toimintaa kameroista ja ikkunoista, ja tuli paikalle lähinnä pelottelemaan ja vittuilemaan työntekijöille. Työntekijät, jotka hänen menestyvää bisnestään periaatteessa työnteollaan pyörittävät olivat hänelle ns . alinta paskaa. Ihmettelen tuon paikan täyttä kommunikoinnin puutetta ja sitä, että työhön palkataan kokematon nuori, jota ei perehdytetä tehtäviinsä ja sitten vielä pallotellaan asian kanssa, että ei me nyt tiedetä saatko sä jatkaa vai et.. No potkut vaan reippaasti, koeajalla kun olin.. käsittämätöntä. Olin töissä tuolla n 3 kk kunnes ilmoitin ennen vuoroni alkua, että en vain pysty tulemaan tänne enää, perustelin em asioilla.
Useat franchishing-yrittäjät kahvila- ja pikaruoka-alalla. Palkat maksettu miten sattuu, lasketaan sen varaan että nuori ei tiedä/ymmärrä/uskalla vaatia oikeuksiaan. Täysi tietämättömyys elintarviketurvallisuudesta. Olin vatsataudissa ja kun ilmoitin asiasta työnantajalle niin hän vain tiukkasi, että olenhan tulossa kuitenkin huomenna töihin?!?!
Tuota kaupan hyllytyshommaa en tekisi mistään hinnasta uudelleen! Rankkaa, tylsää, ahdistavaa.
Nykyään ravintola-alan ammattilaisena ja liiton jäsenenä tuo kahvila/pikaruoka-ala olisi tietysti aivan eri asia, kuin silloin n 12 v sitten :)
Huonekaluliikeketju.
Aina kiire. AINA. Kontteja purettiin hiki hatussa, jos tahti ei ollut juoksu niin katsottiin pahalla. Varastossa oli sääntöjen mukaan pidettävä ovea auki purun ajan, 30 asteen pakkasella muistan kun huuleni jäätyivät kohmeisesti yhteen enkä tuntenut sormiani moneen tuntiin.
Myyntejä valvottiin haukan lailla. Toimiston oveen teipattiin joka kuukausi lista siitä kuinka paljon ketäkin oli myynyt, huonoimmalle puhuttelu. Itse tein vain 2 kokonaista päivää viikossa, joten olin ymmärrettävästi usein loppupäässä ja joka kuun lopussa sai elää pelossa että onko myynyt tarpeeksi. Kampaniat vaihtuivat viikoittain, ja aina piti olla vaihtamassa lappusia hullun lailla.
Ylitöitä ei saanut tehdä. Jos jostain syystä oli pakko jäädä hoitamaan tilanne loppuun niin voi voi, omaa aikaasi siinä käytit.
Forex