Hesan/Stadin murteesta kysyttävää
Minkä ikäisiä te hesan murteen kirjoittajat olette? Täällä palstalla törmää usein tähän slangiin. Lyhennetään sanoja. Uusii kenkii jne.
Olen huomannut samaa fb:ssa ja ihan ikäisiltäni ihmisiltä (35v).
Ärsyttääkö muita lukea tuota slangia?
Kommentit (3)
En ole säännöllinen palstalle kirjoittelija, mutta varsinaisesti Stadin slangiahan puhuu nykyään aika vanhat tyypit, uudemmilla ikäluokilla puhe- ja kirjoitustapa on yleiskielistynyt sillä nuoremmat altistuvat muiden murrealueiden sanastolle helpommin, sillä he kommunikoivat niin monien nuorten kanssa netissä.
Mun mielestä on ihan ok lukea vähän rennompaa ja puhekielisempää tekstiä etenkin sosiaalisessa mediassa, kun se ei ole mitenkään virallinen taho, kunhan esim pisteet ja isot alkukirjaimet on paikallaan, niin että statuksista saa jotain tolkkua.
33 v. Puhekieli vaan puskee läpi myös kirjoittamiseen kun vapaamuotoisesta tekstistä kyse. Opiskeluun liittyvät tekstit kirjoitan tietysti kirjakielellä, kun kirjoittaminen on tieteellistä.
Olen 37v. Pyrin kirjoittamaan ymmärrettävää yleiskeiltä, mutta kyllä mä huomaan välillä itsekin sen, että puhetapa puskee esille. Kaikki varmaan silti ymmärtää mitä tarkoitan.
Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, jossa kulutan vapaa-aikaani, joten en revi turhaa stressiä. Pidän häiritsevämpänä yksinkertaisia yhdyssanavirheitä kuin mitään murresanoja.