Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä "opit" käyttämään rahaa ettet enää tuhlannut kaikkea mikä tuli?

Vierailija
25.10.2021 |

Eli milloin tämä valaistuminen sinulla entiselle tuhlarille tuli että säästöönkin on hyvä saada rahaa? Minulle tämä tuli ihan äsken kun täytin 38v. Toki iso elämänmuutos samalla aiheutti tämän että aloin laittamaan säästöön rahaa enkä enää elä hetkessä vaan ajattelen asioita myös pidemmälle. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 8-vuotiaana. Olin innoissani, että voin laittaa sukulaiselta saamani mummon markat säästöpossuun:D Taisin olla  hieman erilainen lapsi. Noh, nyt olen varakas, koska rahaa olen aina osannut säästää.

Vierailija
42/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta sen jälkeen kun muutin kotoa. Tajusin, etten pysty varautumaan mihinkään yllättävään tai ikinä tekemään mitään muuten.

Sen jälkeen olen joka kk säästänyt minkä pystynyt - ei mitään huimia säästöjä ole kertynyt, kun on hajonnut välillä auto, välillä pesukone, mutta velkaa ei ole tarvinnut ottaa kuin asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oppinut. Aloin saamaan riittävän hyvää liksaa ettei kaikki aina mene.

Vierailija
44/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö lapsena? Mulle aina opetettiin, ettei kaikkea rahaa saa käyttää heti. Olen aina ollut säästäväinen ja harkinnut kaikkia vähänkään isompia ostoksia hyvin hyvin tarkkaan.

Vierailija
45/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 35-vuotiaana. Nyt on harmittanut, etten tajunnut asiaa jo aiemmin. Toki olin ajoittain tilanteessa, jolloin säästäminen ei olisi edes ollut mahdollista.

Totta muriset. Opin säästämisen ja rahan käytön jalon taidon yli kolmekymppisenä.

Vierailija
46/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun muutin omilleni. Mutta, en myöskään säästä pakkomielteisesti. Inflaatio syö eikä mikään ole varmaa tässä ajassa. Pidän vain pientä puskuria pahan päivän varalle. Mikään ei ole tyhmempää kuin kituuttaa koko elämä jotta sitten joskus vanhana ja sairaana olis rahaa. Pyh.

Vierailija
47/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tuhlannut rahaa varsinkaan yli varojeni. Opiskeluaikoina tosin oli välillä rahat aika lopussa, mutta menivät täysin välttämättömiin asioihin kuten vuokra, ruoka ja sähkölasku. Kaikkien rahojen käyttämättä jättäminen on mielestäni helppoa nyt kuin tulot ovat suuret ja tarpeelliset isommat hankinnat jo tehty. Myöhemmin niille todennäköisesti on toki tarvetta esim. eläkkeellä tai vakavamman sairauden osuessa kohdalle.

Vierailija
48/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo lapsena mutta viimeistään 23-vuotiaana piti hallita talous, kun ostin ensimmäisen asuntoni.

Vierailija
49/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena säästin viikkorahoistani isojakin summia (satoja markkoja) ostaakseni isompia legopaketteja. Ikinä en ole tuhlannut kaikkea minkä saan, aina on ollut rahaa edes jonkun verran.

Vierailija
50/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana jo laitoin pennoset säästöön. Koskaan en ole lainannut enkä ostanut osamaksulla

Vierailija
51/51 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut säästäväinen. Rahankäyttö on luonteesta kiinni. Rahan käyttöä ei voi opettaa. Jos raha polttaa taskussa, niin sille ei voi mitään.

Tottakai rahankäyttöä voi opettaa. Itse opin 35-vuotiaana tuttavien esimerkistä (budjetointi, sijoittaminen ym).