Saako keikkatyöt perua maksamatta palkkaa?
Olen nuori opiskelija ja teen keikkatöitä opintojeni ohella. Välillä työnantaja peruu työvuoroja, koska tekijöitä ei tarvitakaan niin monta kuin oli ajateltu. Perutuukset tulee yleensä hyvissä ajoin, mutta joskus ne tulee vasta edellisenä iltana. Perutuilta vuoroilta ei makseta koskaan palkkaa. Olenkin ruvennut miettimään, voiko tällainen olla laillista? Kyse on siis keikkatyöstä, jossa jokainen työvuoro muodostaa erillisen määräaikaisen työsuhteen.
Kommentit (8)
Mitä olette sopineet työsopimuksessa?
Entä mikä on liiton kanta, olit jäsen tai et? Heillä lienee neuvontapalveluita kaikille?
Työsopimus on sellainen, että sovitaan sähköpostilla tai tekstiviestillä päivä ja kellonajat.
En ole ollut yhteydessä mihinkään liittoon.
Tietenkään ei kuulu maksaa palkaa, jos keikka peruuntunut.
Riippuu ihan mitä olette sopineet. Esim. itse olen eräässä kaupassa töissä nollasopparilla, ja työvuorot sovitaan aina viikko kerrallaan. Ne viikoksi eteenpäin sovitut vuorot ovat pitäviä, eli jos vuoro peruuntuu työnantajasta johtuen, niin hän on velvollinen korvaamaan tämän rahallisesti, koska vuorosta oli jo sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei kuulu maksaa palkaa, jos keikka peruuntunut.
Miten niin? Työsopimus sitoo molempia osapuolia eikä yrittäjä voi ulkoistaa yrittäjälle kuuluvia riskejä työntekijälle. Eihän jäätelönmyyjänkään työvuoroa saa perua, vaikka olisi koko vuosisadan pahin myrskypäivä ja jätskikiska täytyisi pitää turvallisuussyistä kiinni. Sovitusta työvuorosta täytyy maksaa palkka, vaikka työntekijän vapauttaisi velvollisuudesta tehdä työtä.
Se on tietysti eri asia, jos ap ei ole työntekijä vaan esim. kevytyrittäjä. Silloin voidaan sopia, että laskun saa lähettää vain tehdystä työstä.
Jos palkkaa ei tarvitse maksaa varatulle niin työnantajahan voisi varmuuden vuoksi varailla tekijöitä vaikeisiin vuoroihin ja sitten vain peruutell. Ei taida mennä oikein. Työntekijä varaa aikansa ja mahdollisesti kieltäytyy toisesta työtarjouksesta. Sopimus työstä syntyy, kun työntekijä varataan. Palkka maksetaan.
Nosto