Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällainen lapsi olla todellinen?

Vierailija
30.12.2014 |

Kaveri kehuskelee koko ajan kummilapsellaan, joka on saman kuukauden nuorempi kuin minun 1v5kk vanha lapseni. Jutut ovat sellaisia, että minun alkaa olla todella vaikea uskoa tällaista lasta olevan olemassakaan.

- Lapsi on kuulemma motorisesti erinomainen. Kannatteli päätään kolmen päivän ikäisenä, kääntyi mahalleen kymmenviikkoisena, nousi istumaan viiden kuukauden ikäisenä, konttasi ja seisoi tuen kanssa puolivuotiaana ja oppi kävelemään kahdeksankuisena. Nykyisin kuulemma kiipeilee jo isojen kiipeilytelineissä ja skeittaa sisällä. 

- Lapsi sanoi ensimmäisen sanansa seitsemänkuisena ja nykyisin puhuu jo kahden sanan lauseilla

- Lapsi ei nuku enää päiväunia, ei käytä vaippaa päivällä eikä yöllä, ei tuttia,  syö itse, juo tavallisesta mukista ja nukkuu tavallisessa sängyssä pinnasängyn sijaan. 

Juuri tänään kävin tämän kaverin kanssa kahvilla, ja kuulin viimeisimmän kerran tämän kaiken. Ymmärrän, että vielä lapseton kaveri haluaa sanoa jotain omia kokemuksista, kun puhun lapsestani. Kuitenkin musta on alkanut tuntua, että tämä kaveri valehtelee tai liiottelee todella pahasti näitä juttuja. Varsinkin, kun se samaan hengenvetoon selittää, kuinka kummilapsen äiti jaksaa käydä kuusi kertaa viikossa lenkillä tai salilla ja sillä näkyy päkki. Huoh.

joten kertokaa arvon ihmiset, voiko tollaista lasta olla olemassa? Vai onko kaverini valehtelija/liiottelija? 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit, jotka kokoajan auttavat lapsiaan kehityksessä eteenpäin tekevät vain hallaa. Itse olen ollut valitettavan laiska, lapsi taas äärettömän näppärä oppimaan, sekä puhumisen että liikkumisen. Luki 4 vuotiaana. En ole yhtään iltasatua lukenut lapselle. Kiipeili keittiön tasoille ikäsenä ja seisoi tuetta, käveli myös muutaman askeleen, 8kk iässä. Jotkut vaan ovat tuollaisia luontaisesti itseoppivia.

Paljon olen lapsen kanssa liikkunut ja reissannut, puhunut olen hänelle paljon. Päivähoitoon vasta yli 3v ikäisenä. Olen yrittänyt pitää lapsena, mutta huonolla menestyksellä. Tottakai olen ylpeä lapsesta, joka on fiksu ja reipas,  mutta nykyään lapsuus on niin lyhyt. Harrastuksena meillä oli liikkuminen yhdessä ja matkailu, ei mitään muskarteita eikä värikylpyjä. Nyt lapsi on jo koulussa ja menestyy erinomaisesti. Enkä voi itseäni siitä kehua,  lapsi on luontaisesti ahkera ja tarkka.

Vierailija
42/58 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli aika lailla tuollainen, paitsi vaippojen osalta.

Myöskään kääntyminen ei onnistunut kuin vasta 3-4 kk:n välissä ekan kerran. Mutta istumaan, konttaamaan ja ylös nousemaan oppi 5 kk:na. 6 kk käveli tukia pitkin. Ei muuten ryöminyt ikinä, ja konttaskin hyvin vähän.

Yritti kiivetä talousjakkaraa ylös puolivuotiaana, sain ekalta askelmalta kiinni. 9 kk:n ikäisenä seisoi kolmiosaisen kirjahyllyn(sellainen vanhanaikainen) ekalla tasolla. Oli vetänyt laatikon portaaksi.

Tosin ei päästänyt tuesta irti kuin vasta 10 kk. Ja 1,5-vuotiaana puhui monen sanan lauseita. Koulussa ollut aina täydellinen todistus, ja yläasteella on aina ollut ysin keskiarvo. On hyvä myös inhoamissaan aineissa.

Osasi uida ja luistella ennen kouluun menoa. Mikä täällä Etelä_Suomessa näyttää olevan harvinaista. Yks juttu. Pyörällä oppi ajamaan vasta 8-vuotiaana, kun pakotin. Ei suostunut opettelemaan, kun kaatui 2,5-vuotiaana hyvin pehmeästi satuttamatta itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
44/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kuin minun poikani.

Vierailija
45/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni kuulemma ollaan oltu päiväkuivia vuoden ikäisenä. Oma vuoden ikäinen poikani puolestaan ei osoita mitään merkkejä, että ymmärtäisi potalla käymisestä mitään.

Skeittailusta tuli mieleen, että olen nähnyt videon, missä joku skeittailun maailmanmestarin tms. ihan pieni lapsi skeittasi (varmaan n. vuoden tai just kävelemään oppinut) ja isä ajoi pyörällä vieressä tai jotenkin näin. Jos lapsi siis skeittailua koko ajan näkee ja häntä siihen kannustetaan, niin miksipäs ei tosi nuorena jo  lähde ihan itsenäisestikin kokeilemaan.

Vierailija
46/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:40"]Meidän tyttö oli muutoin ihan samanlainen, paitsi päikkäreitten ja vaipan osalta, vaippa jäi pois kun täytti 2v ja päikkäreitä nukkuu välillä vieläkin, nyt täyttää 4v. Meillä on valokuviakin siitä kun lapsi istuu, tosin tuettuna 3,5kk ikäisenä, seisoo tukea vasten 4,5kk ikäisenä. 6kk neuvolassa istui ilman tukea lattialla ja pyöritteli palloa neuvolatädin kanssa jne. 
[/quote]

Lapsihan ei istu itse, jos pitää tukea. Muuten voisin väittää, että meidän 2-viikkoinenkin osaa istua, kun tarpeeksi tukee. En toki halua lapseni rankaa pilata.

Vierailija
47/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi nosti päätä ekan kerran jo synnärillä. Ja tämän huomion teki lapsen isä ja mummo, itse en tajunnut kiinnittää asiaan huomiota.

Oppi 10-kuisena syömään itse, en ole tuon jälkeen syöttänyt. Vaippa jöi pois 1v9kk iässä.

Oppi oikean kynäotteen vuoden ikäisenä.

Toisaalta lapseni oppi konttaamaan vasta 8-juisena.

Vierailija
48/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihana kummi, kun on ylpeä kummilapsesta ja jaksaa siitä kertoa ja selvästi tietääkin jotain. En itse ole ollut noin osallistuva kummi eivätkä lapseni kummitkaan. Sitä en osaa sanoa, voiko olla niin varhain kaikessa kehittynyt lapsi.

Vierailija
49/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole asiaa ajatellut mutta kyllä, kyllä tosiaan voi. Kuopukseni on aika tarkalleen tuota vauhtia kehittynyt. Oli siinä ihmettelemistä kun mietitiin miten vauva liikkuu 3-4 kuisena paikasta toiseen, luultiin että sisarukset juksaa meitä. Tyttö liikkui itse, työnsi itseään jaloillaan edespäin. konttasi jo täysiään 5 kuisenä ja käveli 8 kuisena. Tyttö on nyt 1v ja 8 kk ja juoksee, kiipeilee, puhuu todella paljon, laulaa, hiihtää, laskee pulkkamäkeä itse pulkan ylös tuoden, kiipeilee leikkikeskuksessa, hyppii trampoliinilla. Kehittyi vauvanakin huimaa vauhtia. Keskimmäinen lapsi oli meko saman tasoinen kehityksessään.

Esikoinen taasen oli todella keskiverto. Konttaus jäi välistä eikä koskaan osannut imeä rintaa. Dyspraksia todettiinkin myöhemmin.

Mitäpä ihmeellsitä tuossa on. Kaikki ajallaan :)

Vierailija
50/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 21:08"]

No enpä ole asiaa ajatellut mutta kyllä, kyllä tosiaan voi. Kuopukseni on aika tarkalleen tuota vauhtia kehittynyt. Oli siinä ihmettelemistä kun mietitiin miten vauva liikkuu 3-4 kuisena paikasta toiseen, luultiin että sisarukset juksaa meitä. Tyttö liikkui itse, työnsi itseään jaloillaan edespäin. konttasi jo täysiään 5 kuisenä ja käveli 8 kuisena. Tyttö on nyt 1v ja 8 kk ja juoksee, kiipeilee, puhuu todella paljon, laulaa,hiihtää, laskee pulkkamäkeä itse pulkan ylös tuoden, kiipeilee leikkikeskuksessa, hyppii trampoliinilla. Kehittyi vauvanakin huimaa vauhtia. Keskimmäinen lapsi oli meko saman tasoinen kehityksessään.

Esikoinen taasen oli todella keskiverto. Konttaus jäi välistä eikä koskaan osannut imeä rintaa. Dyspraksia todettiinkin myöhemmin.

Mitäpä ihmeellsitä tuossa on. Kaikki ajallaan :)

[/quote]

Jatkan vielä kun unohdin. Tytöt on meillä olleet todella kuivia, päivällä ja yöllä. Vaippaan tulee tosi harvoin mitään, aina keretään potalle. Käytin tyttöä myös lääkärissä vauvana kun vaippa oli aina kuiva yön jäljiltä. Ovat oppineet täysin kuivaksi reilusti alle 2 vuotiaina.

Nukkuu onneksi tosi hyvin, myös päivällä. Neurologisesti poikkeava esikoiseni taasen jätti päiväunet jo tuossa ikää pois. Ovat nukkuneet jo 1 vuotiaasta asti tavallisessa sängyssä. Puhuu nyt 3-4 sanan lauseita.

Missää papereissa ei kyllä hehkuteta aikaisia taitoja.

Vierailija
51/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti! Ensimmäistä kertaa ikinä tunnistan av:n puheenaiheen! Tai ainakin kuvaukseen sopivan.

Lapsen kehitys ja äidin Liikuntarytmi täsmäävät. Minun (lähisukuun kuuluva) tuntemani tapaus mätsää. Lapsi tosin ei kannatellut päätään kolmen päivän ikäisenä, vaan yritti sitä ja onnistui pieniä hetkiä kerrallaan, ei siis mitään jatkuvaa kannattelua. Muuten aika tarkalleen sukulaislapsen  ja äitinsä kuvaus.

Vierailija
52/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:31"]

Mun lapsihan teki jo väikkäriä.

[/quote]

Meillä lapsi väitteli jo vatsassa. Heti, kun otsaa vähän näkyi niin sille laitettiin tohtorin hattu päähän.

Meillä se kiikutettiin synnäriltä suoraan väittelytilaisuuteen, oli saanut väikkärin jo mahassa valmiiksi.

[/quote]

Vierailija
53/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin vauva on todennäköisesti tuohon ikään mennessä ominaisuuksiltaan kuvatunlainen. Mielenterveytensä se muksu menettää kuitenkin kouluikään mennessä lopullisesti, äitinsä ei anna ikinä olla rauhassa, koko ajan pitää tehdä jotain kehittävää. Laittoi lapsen istumaan puoltoistakuisena jotta oppis mahdollisimman nopeasti, kun lähti ryömimään nosti heti mahasta että konttaisi, kun konttasi, nosti lapsen aina jaloilleen jotta kävelisi mahdollisimman pian. Lapsiparalla varmaan ranka jo ihan sökönä. Jostain syystä sen äidin oli päästävä jakamaan kuvia kun lapsi tekee jotain varhaiskypsää, joten lapsen oli myös pakko tehdä jotain varhaiskypsää koko ajan.

Vierailija
54/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:02"]Mun kaverin vauva on todennäköisesti tuohon ikään mennessä ominaisuuksiltaan kuvatunlainen. Mielenterveytensä se muksu menettää kuitenkin kouluikään mennessä lopullisesti, äitinsä ei anna ikinä olla rauhassa, koko ajan pitää tehdä jotain kehittävää. Laittoi lapsen istumaan puoltoistakuisena jotta oppis mahdollisimman nopeasti, kun lähti ryömimään nosti heti mahasta että konttaisi, kun konttasi, nosti lapsen aina jaloilleen jotta kävelisi mahdollisimman pian. Lapsiparalla varmaan ranka jo ihan sökönä. Jostain syystä sen äidin oli päästävä jakamaan kuvia kun lapsi tekee jotain varhaiskypsää, joten lapsen oli myös pakko tehdä jotain varhaiskypsää koko ajan.
[/quote]
Hirveä äiti! Eikö sille neuvolassa sanota, että ei noin?

Vierailija
55/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisaruksilla on myös jonkin verran merkitystä, jos lapset touhuavat paljon yhdessä niin pienempi motivoituu eri tavalla yrittämään kaikkea perässä mitä isotkin.

Vierailija
56/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:47"]Ensimmäiset on kyllä ohan tavallisia, siis istumaannpusit ja muut. Osa lapsista kannattelee päätään jo syntyessään. Skeittaaminen kuulostaa vähän...epäilyttävältä, mutta meillä 2v oli viikosaa päiväkuiva joten kai puoltoistavuotias voi teoriassa olla. 
[/quote]

Tosta skeittaamisesta näin itseasiassa videon. Ihan pystyssä se siinä oli. Tosin oli hämärä puhelinvideo.

Vierailija
57/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:27"]

Kaikki nuo yksittäiset kohdat ovat täysin mahdollisia. En ole kuitenkaan koskaan kuullut lapsesta, jossa ne kaikki yhdistyisivät tuossa iässä.

[/quote] Juuri noin.

Omat lapsemme tai heidän serkkunsa ovat omanneet jokainen jotain noista taidoista, kenelläkään tietämälläni ei kuitenkaan ole noita kaikkia taitoja. Ei se kuitenkaan mahdotonta ole.

[/quote]

Samaa mieltä. Oma mieheni käveli 7-8 kuisena mutta meidän lapsemme vasta 18 kuisina. Vuoden ikäisinä tosin jokainen syönyt ja juonut jo pääosin itse (hirveä sotku mutta omatoimisesti:D). Nuo myöhään liikkeelle lähteneen lapsemme ovat puhuneet 2 sanan lauseita 1,5 vuotiaina - ensimmäiset sanat 2 lapsella 10 kk iässä: anna tota ja anna toi!

Pariviikkoiset voivat kääntyä mutta se on refleksi, ei taito.

Mutta olisi aikamoista jos kaikki osuisi yhteen lapseen.

Vierailija
58/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on hemmetin hyvä harhaluulo, että asiat voivat tapahtua ilman kypsyttelyjä. Vauva/lapsi treenaa tulevia taitojaan jo kauan ennenkuin ko taito on edes käytössä vielä. (Selällään, jalat ylös -> istuma-asentotreeni) JOKAINEN vaihe on yhtä tärkeä. Ei ole olemassa oikoteitä. Esim. Konttausvaiheen jäädessä välistä tai tullessa vain puutteellisesti toteutettua, on sillä pysyvät seuraukset myöhempään kehitykseen ja aivojen hermoratojen verkottumiseen.

on harhaa kuvitella, että nopea kehitys indikoisi suurempaa älykkyyttä myöhemmässä elämässä. Itseasiasiassa päinvastoin.

t. Lastentarhanopettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi