Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällainen lapsi olla todellinen?

Vierailija
30.12.2014 |

Kaveri kehuskelee koko ajan kummilapsellaan, joka on saman kuukauden nuorempi kuin minun 1v5kk vanha lapseni. Jutut ovat sellaisia, että minun alkaa olla todella vaikea uskoa tällaista lasta olevan olemassakaan.

- Lapsi on kuulemma motorisesti erinomainen. Kannatteli päätään kolmen päivän ikäisenä, kääntyi mahalleen kymmenviikkoisena, nousi istumaan viiden kuukauden ikäisenä, konttasi ja seisoi tuen kanssa puolivuotiaana ja oppi kävelemään kahdeksankuisena. Nykyisin kuulemma kiipeilee jo isojen kiipeilytelineissä ja skeittaa sisällä. 

- Lapsi sanoi ensimmäisen sanansa seitsemänkuisena ja nykyisin puhuu jo kahden sanan lauseilla

- Lapsi ei nuku enää päiväunia, ei käytä vaippaa päivällä eikä yöllä, ei tuttia,  syö itse, juo tavallisesta mukista ja nukkuu tavallisessa sängyssä pinnasängyn sijaan. 

Juuri tänään kävin tämän kaverin kanssa kahvilla, ja kuulin viimeisimmän kerran tämän kaiken. Ymmärrän, että vielä lapseton kaveri haluaa sanoa jotain omia kokemuksista, kun puhun lapsestani. Kuitenkin musta on alkanut tuntua, että tämä kaveri valehtelee tai liiottelee todella pahasti näitä juttuja. Varsinkin, kun se samaan hengenvetoon selittää, kuinka kummilapsen äiti jaksaa käydä kuusi kertaa viikossa lenkillä tai salilla ja sillä näkyy päkki. Huoh.

joten kertokaa arvon ihmiset, voiko tollaista lasta olla olemassa? Vai onko kaverini valehtelija/liiottelija? 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo yksittäiset kohdat ovat täysin mahdollisia. En ole kuitenkaan koskaan kuullut lapsesta, jossa ne kaikki yhdistyisivät tuossa iässä.

Vierailija
2/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuollaisia lapsia... Esikoiseni oli vastaava aikanaan, tosi vaipatta oli vasta vajaa 2v iässä, mutta muutoin joo. Anna olla, sun lapsesi ei ole mitenkään huono tms jos joku taapero tekee ja touhuaa jo vaikka mitä. Kehitys on varmasti normaalia, skaala on onneksi erittäin laaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsihan teki jo väikkäriä.

Vierailija
4/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:27"]

Kaikki nuo yksittäiset kohdat ovat täysin mahdollisia. En ole kuitenkaan koskaan kuullut lapsesta, jossa ne kaikki yhdistyisivät tuossa iässä.

[/quote]

Samaa olin tulossa kirjoittamaan.

Vierailija
5/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:31"]

Mun lapsihan teki jo väikkäriä.

[/quote]

Meillä se kiikutettiin synnäriltä suoraan väittelytilaisuuteen, oli saanut väikkärin jo mahassa valmiiksi.

Vierailija
6/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vauva on 1v.4kk eikä käytä vaippaa edea yöllä?! En usko. Ellei sit vanhemmat ole luomuhippejä, joita pienet pissavahingot ei hetkauta.

Vierailija
7/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa minun lapsistani kääntyi kahden kuukauden ikäisenä, nousi seisomaan viisikuisena ja käveli kahdeksankuisena. Osa myös oppi puhumaan aikaisin ja jokainen on kiivennyt alle yksivuotiaana. Eli on se mahdollista, toki eivät ole skeitanneet ikinä.

Vierailija
8/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:27"]

[/quote] Juuri noin.

Omat lapsemme tai heidän serkkunsa ovat omanneet jokainen jotain noista taidoista, kenelläkään tietämälläni ei kuitenkaan ole noita kaikkia taitoja. Ei se kuitenkaan mahdotonta ole.

Vierailija
9/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä tulkinnalla miksipä ei. Eri asia mitä esim se skeittaaminen sitten oikeasti tarkoittaa.
Mutta tosiaan kaikki nuo yksittäisinä asioina on kyllä mahdollista, ainakin löyhästi tulkittuna.

Vierailija
10/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli muutoin ihan samanlainen, paitsi päikkäreitten ja vaipan osalta, vaippa jäi pois kun täytti 2v ja päikkäreitä nukkuu välillä vieläkin, nyt täyttää 4v. Meillä on valokuviakin siitä kun lapsi istuu, tosin tuettuna 3,5kk ikäisenä, seisoo tukea vasten 4,5kk ikäisenä. 6kk neuvolassa istui ilman tukea lattialla ja pyöritteli palloa neuvolatädin kanssa jne. 

Vierailija
11/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skeittaaminen voi tarkoittaa esim sitä että napero istuu skeittilaudan päällä ja potkuttelee jaloilla menemään :)

Vierailija
12/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:32"]

Siis vauva on 1v.4kk eikä käytä vaippaa edea yöllä?! En usko. Ellei sit vanhemmat ole luomuhippejä, joita pienet pissavahingot ei hetkauta.

[/quote]

Tyttäremme oli yökuiva todella aikaisin. Ei vaan pissannut öisin, vaan teki aamulla isot pissat. Päiväkuivaksi oppi täysin itsestään alle puolitoistavuotiaana. Normaalit kertakäyttövaipat olivat käytössä, potta käytössä 8 kk iästä lähtien jokusen tunnin välein. Tuon jälkeen tuli vuosien aikana vain muutama vahinko. Nyt tyttö jo koululainen.

Eli ei tuo kohta ole mitenkään mahdoton.

t.9

Vierailija
13/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista. Lapseni oli juuri tuollainen, tosin kuivaksi oppi vasta 3 vuotiaana. Hän myös oppi ajamaan pyörällä ilman apupyöriä 3 vuotiaana ja lukemaankin oppi jo alle 6 vuotiaana.

2 Muuta ei ihan noin ajoissa ole oppinut noita, onneksi :)

Vierailija
14/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset on kyllä ohan tavallisia, siis istumaannpusit ja muut. Osa lapsista kannattelee päätään jo syntyessään. Skeittaaminen kuulostaa vähän...epäilyttävältä, mutta meillä 2v oli viikosaa päiväkuiva joten kai puoltoistavuotias voi teoriassa olla. 

Vierailija
15/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on sen tapa sanoa, että sun lapses on huono, eikä se tykkää siitä. Piilovittuilee. Tai on kateellinen sulle sun lapsesta.

Vierailija
16/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoistyttö osasi, mutta poika oli sitten ihan toista maata! Kävi potalla alle yksi vuotiaana (nakuili enimmäkseen sisällä ja toisinaan huvitteli pukemalla huosuvaipan pissaamalla siihen ja viemällä sen sitten roskiin ;-)  Ei oon aina kiva jos lähtee käveleen liian aikaisin - meillä oli ainakin kamala vahtiminen. Eikä ollu oikeesti kivaa, kun kiipesi jäisellä leikkikentällä yli 2 m korkeuteen naruja pitkin kiipeily torniin, kun itse olin rakaana enkä uskaltanu kiivetä perässä mahani kanssa.Nykyään pimu on ihan normaali.

Nauti normaaliudesta, se voi säästää mahahaavalta. Sitäpaitsi erot yleensä tasottuu iän myötä. Mäkin tein väikkärin vasta mummoiässä, vaikka osasin lukea kolmivuotiaana, eikä siitä saanu mitään hyvitystä. Voihan se kaveri teitysti vähän huijatakin, tiedä omista motiiveistaan.

Väittäsin muuten yleensä, että tyttölapset tajuu enemmän ruumiintoiminnoistaan. Meiän pimu olisi varmaan sopinu siihen yhteen luomusuuntaukseen missä lapsi laitetaan nakuna lavuaarin päälle ja sanotaan pis, pis ja se pissaa siihen. poika taas ei vauvana tajunnu koko hommaa... Ja pienikokoiset hoikat ja jäntevät lapset oppivat usein nopeammin seisomaan ja kävelemään 8ja kolhimaan itseensä!)

Vierailija
17/58 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon jo 29-vuotias ja nukun vieläkin päikkärit

Vierailija
18/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1v5kk opettelee kiipeämääm sohvalle. Sanoo yksittäisiä epäselviä sanoja, korkeintaan parikymmentä sanaa käytössä, jos laskee sanat oho nam nam yms mukaan. Siisteys on sitä tasoa, että tänään teki kakan pottaan, sitä siivotessani toisen suihkunurkkaan ja vielä kolmannen kylppärin matolle ja pissat myös. Oi tätä ihanaa äitiyttä.

Taitaa olla ap:n kaverin kummilapsi jonkin sortin ihmelapsi. Omani vaikuttaa kehitysvammaiselta tuohon verrattuna.

Vierailija
19/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:02"]

Mun kaverin vauva on todennäköisesti tuohon ikään mennessä ominaisuuksiltaan kuvatunlainen. Mielenterveytensä se muksu menettää kuitenkin kouluikään mennessä lopullisesti, äitinsä ei anna ikinä olla rauhassa, koko ajan pitää tehdä jotain kehittävää. Laittoi lapsen istumaan puoltoistakuisena jotta oppis mahdollisimman nopeasti, kun lähti ryömimään nosti heti mahasta että konttaisi, kun konttasi, nosti lapsen aina jaloilleen jotta kävelisi mahdollisimman pian. Lapsiparalla varmaan ranka jo ihan sökönä. Jostain syystä sen äidin oli päästävä jakamaan kuvia kun lapsi tekee jotain varhaiskypsää, joten lapsen oli myös pakko tehdä jotain varhaiskypsää koko ajan.

[/quote]Ei onnistu noin, heijasteet ja aivojen kehitys pitää olla kunnossa kuten lihaksetkin. Omani nousi istumaan itse nelikuisena ja vasten tukea seisomaan viisikuisena eikä edelleenkään ole ranka muusina.

Vierailija
20/58 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:59"]

Tämähän on hemmetin hyvä harhaluulo, että asiat voivat tapahtua ilman kypsyttelyjä. Vauva/lapsi treenaa tulevia taitojaan jo kauan ennenkuin ko taito on edes käytössä vielä. (Selällään, jalat ylös -> istuma-asentotreeni) JOKAINEN vaihe on yhtä tärkeä. Ei ole olemassa oikoteitä. Esim. Konttausvaiheen jäädessä välistä tai tullessa vain puutteellisesti toteutettua, on sillä pysyvät seuraukset myöhempään kehitykseen ja aivojen hermoratojen verkottumiseen.

on harhaa kuvitella, että nopea kehitys indikoisi suurempaa älykkyyttä myöhemmässä elämässä. Itseasiasiassa päinvastoin.

t. Lastentarhanopettaja

[/quote]

Tää on niin totta. Mun sisko jätti konttaamisen pois ja oli pyllykiitäjä. No, sen aivotoiminta jäi rajalliseksi ja siitä tuli LTO. Minä konttasin ja minusta tuli hammaslääkärii. Veli ei kontannut eikä pyllykiitänyt, se onkin lakimies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän