Työssäkäyvät vanhemmat, jotka viette lapsenne tarhaan, millaisia ovat aamunne?
Palaan pian työelämään ja hirvittää etukäteen, miten saan aamut sujumaan. Työni alkaa aikaisin ja lapsen päiväkotikaan ei ole ihan 5 min päässä. Miten ihmeessä ehtii aamupöpperössä saada itsestään ihmisen näköisen ja lapsen hoidettua siinä sivussa? En kestä ajatusta aamu 5:n herätyksistä..
Kommentit (12)
Moneen mies menee? Oletko yksin lasten kanssa? Meillä mies hoitaa aamut kun menee myöhemmin töihin.
Herään tuntia aikaisemmin kuin lapset. Tuona aikana laitan itseni kuntoon, aamupalaa ja kun olen valmis, herätän lapset. Vihaan aikaisin heräämistä, mutta en voi kuvitella lähteväni aamun asiakastapaamisiin ihan homssuisena, joten pakko mikä pakko.
Meillä se vie lapsen joka menee myöhempään, se vaihtelee. Aamulla herätys klo 6:45 ja pikapukeutuminen ja meikkaus. Lapsen herätys ja pukeminen. Aamupalaksi rahka tai leipä (minulle, lapsi syö päiväkodissa). 7:30 autoon ja menoksi.
Mies vie aina, koska päiväkodit ei aukea kovin aikaisin, mun pitää lähteä töihin jo ennen seitsemää. Kannattaa vaan herätä itse aikaisin ja yrittää saada kaikki omat ruokailut ja laittautumiset tehtyä ennen kuin lapsi herää, koska lapsen herättyä ne sujuu noin miljoona kertaa hitaammin. On virhe laittaa lapsi katsomaan aamuohjelmia telkkarista, koska telkkarin sulkeminen kesken lastenohjelmien, kun pitää alkaa lähteä, aiheuttaa kamalan taistelun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:33"]
Kauanko sulla sitten kestää, että saat itsestäsi ihmisen näköisen? Monelta pitää olla töissä?
[/quote]
15 minuuttia riittää laittautumiseen. Töissä pitäisi olla 7-7.30 aikaan. matkaan menee n.30 min.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:38"]
Moneen mies menee? Oletko yksin lasten kanssa? Meillä mies hoitaa aamut kun menee myöhemmin töihin.
[/quote]
Miehestä ei ole aamuissa apua. Lähtee ennen minua.
Laitan usein itseni ensin (aikaa menee noin 30-40min), sitten herätän lapset ja he syövät keveän aamiaisen ja katsovat hetken aikaa piirrettyjä kun kokoan kamat kasaan ja ruokin koiran. Pyrin aina siihen ettei tarvitsisi kovasti hoputtaa, ja että aikaa jää vähän vaikka jutella ja olla hetki lähekkäin. Kauheasta kiireestä jää itsellä aina vähän tönkkö maku. Muistan kuinka ennen töihin paluuta vähän pelkäsin juuri niitä aamuja mutta tosi hyvin ovat sujuneet! Rutiini tulee alkuhäsellyksen jälkeen nopeasti ja itse huomasin että se auttaa kun "valmistaa" lasta jo illalla tyyliin "sitten aamulla taas herätään ja puetaan.. " jne. Auttoi meidän lapsia ja rutiinithan tiettävästi tuo turvaa :)
Asutaan aika lähellä pk:ta, mutta meillä menää näin. Itse herään klo 6.45, pistän hiusrullat lämpiämään, pesen kasvoni, meikkaan ja menen tekemään "koko poppoolle" (minä, mies ja lapsi) aamupalaa + omat työeväät. Noin 7.15 herätän miehen ja lapsen, jotka siis tulevat suoraan valmiiseen pöytään. Aamupalan jälkeen vaihdan aamutakin työkuteisiin, petaan sängyt ja vaille kahdeksan pääsen lähtemään omiin töihini (opetus alkaa 8.15). Mies on yrittäjä, joten hän vie lapsen töihin, kun ei ole niin minuutin päälle. Alkavat siis pueskella päälle, peseä hampaita yms. aamiaisen jälkeen, lähtevät pk:iin kasin pintaan.
Mies herää yleensä noin klo 6, menee laittelemaan aamupalaa. Kömmin ylös n. 6.30, alan meikkaamaan. Lapsi 5v havahtuu samoihin aikoihin. 7 syödään aamupalaa ja luetaan yhdessä lehteä, 7.30 puetaan, 7.45 about astutaan ovesta ulos. Useimmiten viedään ja haetaan yhdessä. Rentoja ja rauhallisia aamuja.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:33"]
Kauanko sulla sitten kestää, että saat itsestäsi ihmisen näköisen? Monelta pitää olla töissä?
[/quote]
15 minuuttia riittää laittautumiseen. Töissä pitäisi olla 7-7.30 aikaan. matkaan menee n.30 min.
-ap-
[/quote]
No, heräät kuudelta, laitat ittesi kuntoon ja sitten herätät lapsen, laitat sen kuntoon ja eikun menoksi :)
Silloin, kun minulla on luentoja, vien lapset päiväkotiin, siihen menee yhteensä n. tunti. Eli lähdetään seitsämän jälkeen ja koululla olen kahdeksan jälkeen. Työaamuina viedään lapset miehen kanssa kahdestaa, eli lapset on hoidossa klo 6.15 ja siitä jatketaan töihin. On noi aamut aika aikaisia lapsille, musta tuntuu usein että reppanat ei ole edes hereillä oikeasti siihen aikaan.
Viime vuosi, kun perhevapaat loppui, oli kamala. Pienempi ei voinut käsittää noita aikaisia herätyksiä ja hoitoon menokin oli shokki. Aamut oli kamalia, lapsi piti väkisin viedä hoitoon ja jäi sinne aina itkemään. Lapset myös saivat joka ikisen pöpön, ja olivat joka toinen viikko kipeinä. Mut kun viime talvesta selvittiin, niin nyt ollaan jo totuttu tähän, lapsetkin on terveempiä. Että kyllä se siitä. :)