Ravintolat etsivät nyt epätoivoisesti työntekijöitä – ”On maksettava vähimmäispalkkoja enemmän, että työntekijöitä löytyy”
On kieltämättä outoa että tietyillä aloilla kysynnän ja tarjonnan laki ei lainkaan päde.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Huono ala. Jatkuva kiire ilman kunnon taukoja ja palkka työn kuormittavuuteen nähden huono.
Monella työkaverilla on päihdeongelmia, lisäksi muutama tarjoilija syö ns. Kuormasta eivätkä edes häpeile mainettaan.
Onneksi on kohta pidempi loma.
No ei tartte lähihoitajan ainakaan ravintola-alalle vaihtaa. Eihän tuossa ole juurikaan eroa. Työvuorotkin varmaan ihan kamalia ja asiakkaat yhtä öykkärimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
"Onneksi löytyy niitäkin, jotka osaavat hoitaa asiansa siihen malliin, ettei tarvitse työntekijöitä riistää."
Tarkoittanet omistajia, jotka eivät raaski palkata ketään ulkopuolisia, koska se tuntuu aina olevan omasta lompakosta pois... Painavat sitten vain itse 24/7... Yleensä se kyllä näkyy annoksista, mutta kukapa heille voisi sanoa mitään poikkipuolista... Itse asiassa Kuppilat kuntoon -ohjelma on hyvä esimerkki tällaisesta omistajien venymisestä. Selvästikin työntekijöiden palkkaaminen tuntuu olevan se vaikein ja ikävin "rasti".
Kuppilat kuntoon on hyvä esimerkki siitä, miten amatöörit ryhtyvät pitämään ravintolaa ymmärtämättä alasta yhtään mitään ja sitten ihmettelevät, kun homma ei toimi ja itse on haudan partaalla, kun kaikki aika menee töissä. Osin tilanteet ovat lavastettuja, mutta valitettavasti osa ravintola-alan yrittäjistä on tosiaan niin pihalla, ettei mikään ihme, että työntekijöitä, saati sitten asiakkaita ei löydy.
Ravintola-ala on aina ollut huonosti palkattu, vaativa perhe-elämän kannalta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysynnän ja tarjonnan laki toimii. Ravintoloiden on vain pyydettävä enemmän hintaa ruuasta, jotta voivat palkata työntekijöitä suuremmalla palkalla töihin.
Mitäs jos nyt kerrankin tehtäisiinkin niin, ettei otettaisikaan sitä duunarin tai asiakkaan selkänahasta, vaan että yrittäjä olisikin valmis hiukan pienentämään miljoonavoittojaan?
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että ravintolat ovat kultakaivoksia, joista tuosta vaan louhitaan miljoonavoittoja?
En väittänyt että jokainen kippola olisi, mutta on paljon niitäkin jotka tahkoavat suuria voittoja, mutta eivät ole valmiit maksamaan sentiäkään yli minimin.
Olin 18 vuotta alalla ja aika monessa eri firmassa, joten tunnen alan läpikotaisin.
No et todellakaan tunne, jos kuvittelet, että Suomessa ravintola-alalla vedellään miljoonavoittoja edes 10% paikoista :D:D:D
Suomessa on useita ravintolaketjuja, jotka tahkoavat miljoonavoittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin ei saa työntekijöitä, koska kalliit vuokrat, rikkaiden on itse tehtävä ruokansa.
Helsingissä on kodinhoitajistakin pulaa. Suomessa jokainen saa valita oman kotikaupunkinsa, joten työttömiä ei voi siirtää.
Eläkeläiset joutuu muuttamaan pois Helsingistä saadakseen kodinhoitajan.
Mistä ihmeen kodinhoitajista? Eihän sellaista ammattia ole ollut vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai tuo Välimäki ihan oikeissa kuppiloissa käy? Ja ihan oikeiden ongelmien parissa askartelee omistajien kanssa...
Käy toki. Mutta pitää nyt sen verran käsittää, että kyseessä on viihdeohjelma. On siellä totuudensiemen taustalla, mutta tietysti asioita on dramatisoitu tv-viihteen vuoksi. Ei muualla kuin satukirjoissa täysin kuralla oleva ravintola, jossa omistajat eivät erota leipää juustosta yhtäkkiä super-Hansin myötä muutu kannattavaksi ravintolaksi. Toki osa ohjelmaan osallistuneista on ollut sen verran kartalla, että pienellä tönäisyllä ovat päässeet oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysynnän ja tarjonnan laki toimii. Ravintoloiden on vain pyydettävä enemmän hintaa ruuasta, jotta voivat palkata työntekijöitä suuremmalla palkalla töihin.
Mitäs jos nyt kerrankin tehtäisiinkin niin, ettei otettaisikaan sitä duunarin tai asiakkaan selkänahasta, vaan että yrittäjä olisikin valmis hiukan pienentämään miljoonavoittojaan?
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että ravintolat ovat kultakaivoksia, joista tuosta vaan louhitaan miljoonavoittoja?
En väittänyt että jokainen kippola olisi, mutta on paljon niitäkin jotka tahkoavat suuria voittoja, mutta eivät ole valmiit maksamaan sentiäkään yli minimin.
Olin 18 vuotta alalla ja aika monessa eri firmassa, joten tunnen alan läpikotaisin.
No et todellakaan tunne, jos kuvittelet, että Suomessa ravintola-alalla vedellään miljoonavoittoja edes 10% paikoista :D:D:D
Ketju on eri asia kuin ravintola, jos et vielä tiennyt. En tosin usko hetkeäkään, että kovin moni suomalainen ravintolaketjukaan miljoonavoittoja vetää. Todista toki minun olevan väärässä luotettavilla lähteillä.
Vierailija kirjoitti:
Huono ala. Jatkuva kiire ilman kunnon taukoja ja palkka työn kuormittavuuteen nähden huono.
Monella työkaverilla on päihdeongelmia, lisäksi muutama tarjoilija syö ns. Kuormasta eivätkä edes häpeile mainettaan.
Onneksi on kohta pidempi loma.
Riippuu missä olet töissä. Itse töissä ruokatehtaassa, ja saan parhainta palkkaa mitä olen ravintola-alan urani aikana ikinä saanut. Lisäksi aikaa pitää tauot, ym. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai tuo Välimäki ihan oikeissa kuppiloissa käy? Ja ihan oikeiden ongelmien parissa askartelee omistajien kanssa...
Mutta alkaa taas helmikuussa, kun Lapin ravintolat alkaa taas nillittämään työvoimapulaansa. Palkkaa eivät tosin ole valmiit maksamaan senttiäkään yli minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kohta pidempi loma.Riippuu missä olet töissä. Itse töissä ruokatehtaassa, ja saan parhainta palkkaa mitä olen ravintola-alan urani aikana ikinä saanut. Lisäksi aikaa pitää tauot, ym. :)
Elintarviketeollisuus ei ole ravintola-alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on aina ollut huonosti palkattu, vaativa perhe-elämän kannalta jne.
Siksipä onkin hyvä, että viimein työntekijät alkavat äänestämään jaloillaan. Saattaa työnantajienkin silmät aueta sille, että orjatyön aika on ohi.
Kuka uskaltaa lähteä tuolle alalle kun seuraava sulku vie heti työt?
Ysärillä olin alalla ja silloin se oli siihen elämän vaiheeseen sopivaa hommaa. Ei ollut vielä perhettä.
Silloin baarimikkona sai kyllä ihan hyvät lisätulot ansioiden päälle tippeinä, kun suurin osa maksoi ostoksensa käteisellä. Viikonloppuiltoina saattoi ihan hyvin saada 300-400 markkaa tippiä per ilta.
Ihmiset toki joi silloin ennemmän kuin nykyään ja porukkaa liikkui baareissa paljon. Nyt boomerina en tietysti enää alalle haikaile enkä haluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulku? Sitä vartenhan meillä on koronapassi, että ravintolat ja muutkin paikat saavat olla auki, vaikka tulisi rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on eri asia kuin ravintola, jos et vielä tiennyt. En tosin usko hetkeäkään, että kovin moni suomalainen ravintolaketjukaan miljoonavoittoja vetää. Todista toki minun olevan väärässä luotettavilla lähteillä.
Missä kohtaa oli kyse ravintolasta?
Oli kyse ravintola-alan yrityksistä ja yrittäjistä. Monella ravintola-alan yrittäjällä on useampi ravintola, jos et vielä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kohta pidempi loma.Riippuu missä olet töissä. Itse töissä ruokatehtaassa, ja saan parhainta palkkaa mitä olen ravintola-alan urani aikana ikinä saanut. Lisäksi aikaa pitää tauot, ym. :)
Elintarviketeollisuus ei ole ravintola-alaa.
Niin, mutta sinne voi mennä ravintola-alan koulutuksella, senkin pölkkypää.
Sain henkilöstöravintolan kokkina 2400e/kk. Ei mitään lisiä.
Vaihdoin hoitoalalle koronan vuoksi, nyt tienaan n.3300-4200e/kk.
Pitäkööt kattilansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään sulkuja enää tule. Rokotekattavuus alkaa olla jo lähellä 80% ja sehän on annettu rajaksi sille, että rajoituksista luovutaan kokonaan. Nytkään ei ole voimassa kuin muutamia aukiolorajoituksia, jotka koskevat pääosin pk-seudun yökerhoja. Nekin voi kiertää rokotepassia kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa oli kyse ravintolasta?
Oli kyse ravintola-alan yrityksistä ja yrittäjistä. Monella ravintola-alan yrittäjällä on useampi ravintola, jos et vielä tiennyt.
Jos et edes ymmärrä, mikä ero on ketjuravintolalla ja useamman ravintolan omistamisella, on ehkä parempi, ettet osallistu koko keskusteluun.
Muistetaan nyt sekin, että tämä rutina loppuu taas tammikuussa!