Ravintolat etsivät nyt epätoivoisesti työntekijöitä – ”On maksettava vähimmäispalkkoja enemmän, että työntekijöitä löytyy”
On kieltämättä outoa että tietyillä aloilla kysynnän ja tarjonnan laki ei lainkaan päde.
Kommentit (141)
Joo tosiaan jännä, että joillekin tulee yllätyksenä se, että TES:n mukaiset palkat ovat vain MINIMIpalkkoja, ei suinkaan mikään ohje, että juuri tämän verren pitää vain maksaa. Siitä ylöspäin mennään kysynnän ja tarjonnan mukaan.
Ravintolat tullaan taas pian sulkemaan. Työntekijöitä ei pian enää tarvita, joten ongelma poistuu.
Helsinkiin ei saa työntekijöitä, koska kalliit vuokrat, rikkaiden on itse tehtävä ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin ei saa työntekijöitä, koska kalliit vuokrat, rikkaiden on itse tehtävä ruokansa.
Helsingissä on kodinhoitajistakin pulaa. Suomessa jokainen saa valita oman kotikaupunkinsa, joten työttömiä ei voi siirtää.
Eläkeläiset joutuu muuttamaan pois Helsingistä saadakseen kodinhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kodinhoitajistakin pulaa. Suomessa jokainen saa valita oman kotikaupunkinsa, joten työttömiä ei voi siirtää.
Ja lastenhoitajista on pulaa, asuntovelkaiset joutuu irtisanomaan itsensä ja hoitamaan itse lapsensa.
Kalliit vuokrat niin työntekijöitä ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lastenhoitajista on pulaa, asuntovelkaiset joutuu irtisanomaan itsensä ja hoitamaan itse lapsensa.
Kalliit vuokrat niin työntekijöitä ei saada.
Minulla on siellä yksi tuttu asianajaja, kohta hänkin joutuu varmaan hoitamaan lapsensa itse kun kalliiden vuokrien takia ei saa hoitajia. Kodinhoidontuki on 300 ja työttömyystuki 660 jos 2 lasta
Ohisalo sanoi, että Suomeen tarvitaan 80 000 halpaduunaria lisää tällä vuosikymmenellä. Saarikon mukaan 10 000 vuodessa. Palkat eivät saa nousta!
Vau, että oikein ”yli minimipalkan” pitäisi maksaa. Enemmän maksaminen ilmeisesti kuitenkin auttaa ”työvoimapulaan”, siitä voisi kenties päätellä jotakin alan palkkauksesta? Ja kyllä, olen valmis asiakkaana maksamaan korkeampia hintoja jos sillä työntekijät saavat työstään siedettävän korvauksen.
Aina rahalla duunari löytyy. Kysyntä ja tarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Liian moni huomasi että työttömänä saa yhtä paljon
Antelias ja vastikkeeton ansiosidonnainen passivoitti suuren osan koronalomautetuista. Se olisi pitänyt toteuttaa niin että korvaus olisi maksettu työnantajan kautta ja työpaikalla olisi ollut pakko olla suhteessa siitä ajasta, mitä ansiosidon. palkasta kattaa (70%?). Järjetöntä juu, mutta olisi ehkäissyt sen passivoitumisen kotona.
Joka ravintolassa, missä olen käynyt pk-seudulla viime aikoina, on ollut henkilöstöä paikalla. Hesburgerillakin, aina.
"Palkat eivät saa nousta!"
Miten niin?
Englannissa inflaatio tällä hetkellä 5 %. Bensan hinta hipoo jo kahta euroa per litra. Hinnat ovat nousseet jo, palkkojen on seurattava perässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian moni huomasi että työttömänä saa yhtä paljon
Antelias ja vastikkeeton ansiosidonnainen passivoitti suuren osan koronalomautetuista. Se olisi pitänyt toteuttaa niin että korvaus olisi maksettu työnantajan kautta ja työpaikalla olisi ollut pakko olla suhteessa siitä ajasta, mitä ansiosidon. palkasta kattaa (70%?). Järjetöntä juu, mutta olisi ehkäissyt sen passivoitumisen kotona.
Sinähän voit testata tuota sitten, kun omalle kohdallesi sattuu lomautus tai yt:t. Tuossa jutussahan sanottiin, että moni lomautettu lähti muualle töihin tai opiskelemaan. Ja sinä neropatti ehdotat, että lomautettuna pitäisi olla työpaikan vankina.
Voi voi kun pitää maksaa vähimmäispalkkaa enemmän. Toivottavasti kukaan ei hae työtä.
"Hirveetä ja kauheeta kun kaikille ei voi maksaa alinta palkkaa."
On juu "kauheeeee" tilanne työnantajilla...
Eikö Suomessa ole nyt hirveä määrä työtä kipeästi etsivää väkeä?
Vierailija kirjoitti:
Suomen verotus. Ylimpään tulodesiiliin pääsee noin 5000e palkalla. Tästä jää käteen tuntikorvauksena luokkaa 20e.
Keskihintainen illallinen juomineen maksaa sen 20-30e. Eli jopa ylimmän 10% palkoilla siihen menee yli tunnin tienestit.
Mediaanituloisen pitääkin tehdä pari-kolme tuntia töitä syödäkseen yksi ateria.
Verokiila on ihan liian jyrkkä jotta ihmisillä olisi varaa käyttää palveluja, edes hyvillä palkoilla. Samoin pienet tuloerot vaikeuttavat tätä, kun juuri kukaan ei oikeasti tienaa hyvin vaan kaikki kitkuttaa.
Vielä suurempi ongelma on, ettei saa töitä lainkaan. Kyllä jo parin tonnin nettopalkasta pitäisi rahaa ravintolaillalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö saa enää riistää työntekijää?
Hulluksi on tämä maailma mennyt…
Siksipä monessa paikassa ei vaadita edes suomen kielen osaamista.
Hirveetä ja kauheeta kun kaikille ei voi maksaa alinta palkkaa. Kyllä pitää ottaa työläisiltä oikeudet pois.