Teinit kesävaatteissa -15 asteen pakkasessa
Eikö niillä ole kylmä? Kiinnitin tänään huomiota n. 10-16-vuotiaisiin nuoriin kaupungilla. Ohuet syystakit repsottivat auki, ei pipoa tai hanskoja, harvalla edes kaulahuivi. Parilla oli jalassa Conversen tennistossut, tässä säässä!
Luulisi että paleltaa näillä pakkasilla...
Kommentit (53)
Ne kesäkengät on usein ihan lämpimiä esimerkiksi Adidaksen tavallisissa lenkkareissa ei tule kylmä edes 20 asteen pakkasessa ja ei edes villasukkia tarvitse olla.
Meidän 15v poika kulkee pyörällä kouluun ja ilmeisesti koko talven kesätakissa. Nyt on tilauksessa talvitakki, kun poika lupasi, että EHKÄ saattaisi sellaista pitää. Pipo on onneksi muotia ja kunnon hanskatkin on. Ja peräti vedenpitävät talvikengät, eikä tennarit, kuten monena talvena on ollut. Ostin ja hoksasi varmaan kuinka mukavat ovat, kun ei mene lunta sisään niin helposti jne. Pohjoisessa asutaan.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:18"]
Sä et oo teini koskaan ollut?
tällä palstalla on kyllä hämmästyttävän paljon ihmisiä, jotka ovat onnistuneet skippamaan teini-iän.
[/quote]
Niin että jos on teini, automaattisesti kulkee 20 asteen pakkasissa melkein kesävaatteissa?
Opettajana olen myös kauhistellut tuota conversekulttuuria. Alakoulussa välitunnit ollaan ulkona, ja yleensä ne cooleimmatkin sitten eksyvät vahingossa leikkimään. Loppupäivä hytistään märissä sukissa tai varpasillaan kun conssit ovat likomärät. Tytöt pitävät melko hyvin pipoa, pojat useat eivät kampauksen vuoksi. Siksipä en päästä ulos välitunnille enää jos pipoa ei löydy.
No, vanhana kärsivät reumatismeistä kun eivät snaijaa pitää kledjuja päällänsä. Tyhmä pää - kärsii koko kroppa.
Teininä itsekin pidin napamittaista kevyttoppatakkia, kireät farkut ja tietenkään ei pipoa. Nykyään pitkä paksu talvitakki, villapipo, villahuivi ja lapaset, pitkikset housujen alla, villasukat ja maiharit. Nuorena oli niin tärkeää näyttää seksikkäältä, nykyään riittää että näyttää asialliselta ja on lämmin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:21"]Helsingin keskustassa taas näkee teinejä, joilla on paksu Canada Goose -takki - tietysti auki niin, että alla oleva napapaita ja paljas maha näkyy.
[/quote] joo, Canada Goose (auki) ja conssit jalassa :D naurattaa, kun Canada Gooset on alumperin luotu oikeasti arktisiin oloihin, ja teinit käyttävät niitä noin
Joo oon itse 15-vuotias ja tänään kattelin samaa ku tyypit vaan kävelee ihan ohuissa takeissa kans takit auki ilman mitään muta ulkovaatetta kuin ohuet kengät. Itellä oli kylmä ja mulla oli sentään pitkä toppatakki ja todellalämpöset kengät, pipo, hanskat ja huivi.
Näille on kiva naureskella lämpimän takin,pipon ja huivin alta ;) olin teininä ihan samanlainen, hassua ettei silloin tajunnut miten huvittava näky ne conssit on lumihangessa :p
Jos sanot miinus 15 astetta, niin kaikki tajuavat sen olevan pakkasta eikä hellettä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:21"]Helsingin keskustassa taas näkee teinejä, joilla on paksu Canada Goose -takki - tietysti auki niin, että alla oleva napapaita ja paljas maha näkyy. Kengät taas on lämpimät Uggit tai ne Timberlandin maiharit, mutta housut hullun tiukat.
[/quote]
En ole muuten ikinä ymmärtänyt että onko siinä nyt mitään eroa oikeesti jos käyttää pillejä tai tavallisia farkkuja...
Ostakaa muksuillenne Consseihin ja Vansseihin ja muihin kesälipareisiin alumiinipohjalliset, ne eristävät maasta hohkaavaa kylmää ihan mahtavasti, mutta ovat vain millin-pari paksut!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:47"]
Ne kesäkengät on usein ihan lämpimiä esimerkiksi Adidaksen tavallisissa lenkkareissa ei tule kylmä edes 20 asteen pakkasessa ja ei edes villasukkia tarvitse olla.
[/quote]
Mutta jos niillä ravaa sisään ja ulos (kuten teinit koulussa välitunneille) niin kastuvat kyllä nopeasti. Puhumattakaan siitä että joutuu tarpomaan niillä lumikinoksen läpi, hrrh.
Olin 80 luvulla ja vastaava höntti. Kylmin hetki oli bussilakon aikana, kun seisoin Pyynikin harjulla sattumaa odottamassa pari tuntia. Yli kakskyt astetta pakkasta ja tuuli järviltä. Päällä pilotti, auki! Pitkähihainen paita, pintamyötäiset trikoot, mutta oli sentään 40 denierin sukkikset alla, niin ja conssit.
Jukolauta, että oli kylmä. Ja sama seuraavana päivänä uudestaan jne.
Omat teinit sentää uskoa kokemusta aavistuksen. Mutta sainpa laittaa monta euroa, että suostuvat talvivaatteita käyttämään.
Ei av-mammat antanu vielä lupaa pukeutua lämpösemmin, kun tuolla loka-marraskuulla kyselin. Syyskuussa päivittelitte meidän palelijoiden vokottelevan miehiänne pukeutumalla paksuihin vaatteisiin ja esittäen näin heikkoa. Logiikkaa en silloin ymmärtänyt, tämän huolenne kyllä ymmärrän.
Veljeni teini pukeutuu nätisti paksuun pipoon, lapasiin, talvikenkiin ja kaulaliinaan, mutta mistäs sitä tietään josko heittää talviromppeet kassiin heti nurkan takana. Oma lapsi vielä tyytyväinen toppahaalariinsa, jota itsekin hieman kadehdin :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:18"]Jos se palelu heitä häiritsisi niin kulkisivat toisenlaisissa asuissa tai jalkineissa. Kuka tampio tulee tänne palstalle kysymään että paleleeko ihminen liian vähissä vaatteissa? Vissiin se aina niin järkevä nynnerö jota harmittaa ihan vähäsen kun ei itse kehtaa tai voi tehdä jotain ei-järkevää ja pitää sitten korostaa ettei haluaisikaan.
[/quote] kuitenkin ne bussipysäkillä kovaan ääneen valittaa kun on niin vitun kylmä ja converseihin meni lunta...