Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kätisyys ei vakiinnu

Vierailija
29.12.2014 |

Onko kohtalotovereita? Meillä on kohta 10 vuotta täyttävä kolmasluokkalainen, jonka jonka lähes jokaisessa terveystarkastuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että kätisyys ei ole vakiintunut. Onneksi viime vuosina asiasta on vouhkattu enää vähemmän, mutta kuitenkin.

Muuta "vikaa" lapsessa ei sitten olekaan. Motorisesti hän on lahjakas, harrastaa useampaa motorisesti vaativaa urheilulajia ja pärjää hyvin. Lukemaan ja kirjoittamaan oppi 4-vuotiaana ja nykyisellään lapsella on perheen paras käsiala. Opetteli itse kirjasta soittamaan pianoa kaksikätisesti, kun vähän selitettiin nuottimerkintöjä, ei siis tietenkään mikään huippu ole, mutta uskomattoman hyvin soittaa itseoppineeksi. Puhuu kahta kieltä sujuvasti.

Mutta siis se kätisyys: Lapsi kirjoittaa vasemmalla kädellä, mutta leikkaa oikealla. Useammassa paikassa on lähes väkisin tungettu käteen vasenkätisen sakset (minäkin silloin kun kynä alkoi olla enemmän vasemmassa kädessä), mutta vasemmalla kädellä leikkaamisesta ei tule mitään, kun taas oikealla syntyy vaikka mitä. Lusikkaa pitää pääasiassa oikeassa kädessä, vasaraa vasemmassa... Omasta mielestään lapsi on sekakätinen eikä koe sitä ongelmaksi.

Onko kellään kokemusta - mitä näistä lapsista tulee ja missä vaiheessa kätisyydestä valittaminen lakkaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaus, että on molempikätinen? Ok, vasurit yleensä ovat molempikätisiä, oikeat eivät, mutta en mä nyt sitä rikkaudeski kutsuisi, yksi ominaisuus muiden joukossa. Ennen vasureita tosiaan yritettiin saada oikeakätisiksi, ehkä ap:n tapauksessa on tällainen vainhanaikainen??

Vierailija
22/28 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti sekakätisyys liittyy neurologisiin ongelmiin: aivojen puoliskojen erikoistuminen ei ole mennyt oikein. Sen takia asiaan kiinnitetään huomiota terveystarkastuksissa. Ap:n lapsella ei kuitenkaan selvästikään ole muita ongelmia, joten asiasta ei tarvitse murehtia. Pieni osa ihmisistä on luonnostaan molempikätisiä eikä heillä liity siihen mitään muita ongelmia.

Tällaisen selityksen sain toimintaterapeutiksi opiskelevalta tyttäreltäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on, että tietyt toiminnot ovat vakiintuneet tietylle kädelle, esim kynä on aina vašemassa ja lusikka oikeassa eikä niin että joka kerta kirjoittaessa käyttää eri kättä tai jopa vaihtaa kättä kesken kirjoittamisen. On toki heitäkin jotka pysyvät kirjoittamaan kummallakin kädellä yhtä hyvin, heidänkin tapauksessaan yleensä toista kättä suositaan enemmän. 

Miksi se olisi tärkeää?

Teen jotkut asiat vain vasemmalla ja jotkut vain oikealla, sitten on paljon asioita jotka teen paremmin joko oikealla tai vasemmalla mutta toisellakin sujuu, ja sitten on muutama juttu joissa on ihan sama kummalla teen (oven avaaminen avaimella, hampaiden harjaus ym.) En ole kokenut siitä olevan mitään haittaa, että jotkut asiat eivtä ole vain toiselle kädelle vakiintuneita.

Ja ikää kun aloituksessa kysyttiin niin olen 55-vuotias. En muista että missään vaiheessa olisi käsketty käyttää vain jompaakumpaa kättä. Eikä ole ollut lukihäiriöitä tms. mitä sekakätisyyteen väitetään liittyvän.

Vierailija
24/28 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaari oli kuollessaan 67v eikä kätisyys ollut vakiintunut😁 oli siis sekakätinen.

Oma poika on periaatteessa vasenkätinen, mutta tekee paljon oikeallakin kädellä, tuleekohan siitäkin sekakätinen?

Miten tuo maila vaikuttaa kätisyyteen peleissä?

Mulla on oikeakätisenä vasemmanpuolen lätkämaila, mutta pesäpalloa lyön vastapäivää.

Vierailija
25/28 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 58 eikä kätisyyteni ilmeisesti ole vakiintunut koska teen joitain asioita vasemmalla, joitain oikealla.

Tästä on ollut pelkkää hyötyä.

Vierailija
26/28 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti sekakätisyys liittyy neurologisiin ongelmiin: aivojen puoliskojen erikoistuminen ei ole mennyt oikein. Sen takia asiaan kiinnitetään huomiota terveystarkastuksissa. Ap:n lapsella ei kuitenkaan selvästikään ole muita ongelmia, joten asiasta ei tarvitse murehtia. Pieni osa ihmisistä on luonnostaan molempikätisiä eikä heillä liity siihen mitään muita ongelmia.

Tällaisen selityksen sain toimintaterapeutiksi opiskelevalta tyttäreltäni.

Meillä on sitten suku täynnä ongelmia koska meillä on paljon vasenkätisiä joilla on kyky käyttää paljon myös oikeaa kättä.

Akateemiset tutkinnot löytyy kaikilta, on sotasankaria ja suurtilallista ja useampi pappi.

Vammaisia kaikki näemmä.

Vierailija
27/28 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kohta 6-vuotias tyttö jolla ei ole kätisyys vakiintunut, kirjoittaa ja piirtää vasemmalla muta muuten tekee kaikkea vähän vaihtelevasti joko oikealla tai vasemmalla kädellä. Mä olen sitä mieltä, että tämä epäselvä kätisyys on haitannut hänen motorisia taitoja, ei ole hyvä leikkaamaan saksilla eikä millään osaa heittää frisbeetä, on muutenkin käsistään vähän kömpelö ja siksi ei kauheasti pidä askartelusta. Muuten on motorisesti taitava, ja harrastaakin tanssia ja jumppaa. Kauhulla vaan odotan tulevia käsityötunteja, jos näin jatkuu..

Mun poika, nykyään jo 36v, on täydellisen sekakätinen, pystyy tekemään lähes kaikki asiat kummalla kädellä vaan, mutta käyttää silti useammin samaa kättä tietyssä asiassa, eli on omalla tavallaan vakiintunut. Liikunnallisesti lahjakas, mailapeleissä erinomainen, kun voi vaihtaa kättä tarpeen mukaan. Käsitöissä kymppi. Elämässään menestynyt.

Eli älä suotta murehdi. Ei tuo sekakätisyys näytä haittaavan. Sisaruksillaan sama vika, vaimola perittyä, ja koko vaimon suku on täynnä sekakätisiä. Hyvin ovat kaikki selvinneet elämässään.

Vierailija
28/28 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa täällä outojakin kommentteja. Vai että ongelmia. No toimintaterapeutti osallistuu kuntoutuksiin, joten ehkä sitten hän näkee asioissa vain ongelmia. Diagnoosit eivät ole mitään tuomioita. Niiden pohjalta mietitään jatkoa ja mahdollisuuksia. 

Minun poikani on sekakätinen. Vanhempainvartissa opettaja alakoulussa mainitsi, että hyvä kun kehität molempia puolia. Muuta säännönmukaisuutta sekakätisyyteen ei ole löytynyt kuin että fyysistä voimaa käytettäessä toinen puoli ehkä tuntuu vahvemmalta. Muuten on se ja sama. Kitaran kielet voi vaihtaa päinvastaiseen järjestykseen, heittää kitaran kaulan touseen suuntaan ja soittaminen onnistuu yhtälailla.  Ampumaharjoitusten aikana intissä ohjaaja käveli taakse ja kysyi  varmistaakseen, että näkikö oikein, kun vaihtoi liipasinkättä.