Koska imetysfanaatikot ymmärtävät, ettei imetys tee parempaa äitiä
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
Kommentit (761)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:52"]
Voi herranjestas näitä juttuja taas... Vasta-aineita ei todellakaan muodostu sitä mukaa kun lapsi on kipeänä, vaan jos äiti sairastuu ja elimistö tuottaa vasta-aineita, osa niistä voi siirtyä äidinmaitoon ihan kuten muihinkin äidin eritteisiin. On kokonaan toinen asia pystyykö vauva imaisemaan nuo vasta-aineet suolistollaan itselleen.
[/quote]
No ei vaan pidä paikkaansa. Näin sanoo ainakin imetyksen tuki ry:
"Äidinmaidon koostumuksessa on hiukan vauvan tarpeista johtuvaa vaihtelua. Koostumus vaihtelee jonkin verran ainakin lapsen iän, nälkäisyyden, vuorokaudenajan, syötön vaiheen ja vallitsevan tautiuhan mukaan (Kuusisto, 1989). Esim. sairaan lapsen saama maito on erilaista kuin terveen. Se sisältää enemmän vasta-aineita, koska hän tilaa sylkikontaktin kautta äidiltään maidon välityksellä vasta-aineita."
[/quote]
Mitä jos sairas lapsi ei viihdy sylissä, saako hän silloin vähemmän vasta-aineita?
heroiininkäyttöni johdosta sorruin korvikkeisiin heti ensimetreillä. mutta vauvani parasta ajattelen. ja nyt jake-poika jo kasvattaa ekaa hammastaan!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:57"]
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
[/quote]
Itseasiassa tekee. Imetys on ainoa terveellinen tapa ruokkia lapsi. Jos lapsia hankkii niin pitää olla valmis imettämään jos vain ikinä pystyy.
On naurettavaa että nykyäidit eivät ole valmiita synnyttämään, imettämään eikä hoitamaan lapsiaan. Älkää hankkiko niitä lapsia jos se on noin vastenmielistä touhua
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:23"]
Voi hellanlettas. Ai minä oon katkera? Ei, en ole katkera. Olen imettänyt molempia lapsiani suurella menestyksellä. Korvikkeita en ole pelännyt jos minulla on ollut menoa, eli isäkin on päässyt kyllä viettämään läheisiä hetkiä lastemme kanssa (ja viettää niitä ihan tarpeeksi muutenkin kuin pullon kanssa).
Täysimetin toista lasta 4 kk ja toista lasta 6 kk. Sen jälkeen olen jatkanut osittaisimetystä yli 1-vuotiaaksi asti. Lapsemme ovat kasvaneet ja kehittyneet tosi hyvin, terveitä ovat ja harvoin sairastelevat.
Meillä, yhdessä lasten kanssa, imetys onnistui niin hyvin että koko perhe oli tyytyväinen. Eli ei mulla tietääkseni mitään katkeruutta ole tässä..? Ymmärrän että kaikki eivät imetä, mutta en mä siitä ole muille katkera. Olen kyllä kieltämättä tyytyväinen että olen itse pystynyt ruokkimaan omat lapseni.
Vielä tosta vasikanmaito vs. ihmislapsen maito -jutusta... Väitätkö tosissaan, että tämä ikivanha, miljoonia vuosia kehittynyt luonnonmukainen ja muutoksille herkkä imetystoiminto, häviäisi teollisesti tuotetulle KORVIKEmaidolle? Korvike (=EI se aito tavara). Korvikkeelle, joka on lehmänmaidosta tuotettu proteiinit pilkkoen, synteettisiä ravintoaineita lisäten? Hmmmm.... En edes tiedä miksi kanssasi jankkaan, koska onhan päivänselvää että korvike ei koskaan voi voittaa aitoa äidinmaitoa, jos kyseessä on siis päihteetön äiti.
Ja mihin perustat väitteesi, että äidinmaito olisi nykyään saastunutta? Myrkkyä, jopa? :) Ei ole.
Kyllä mä luulen että ne katkeruuspisteet menee tässä SULLE, kun haukut äidinvaistoaan noudattavia äitejä hormonihirviöiksi :).. Sori hei, et sulla ei imetys onnistunu ;) Ehkä ens kerralla sitten!
[/quote]
Ja sit ihmetellään, miksi tällaisia äitejä kutsutaan hormonihirviöiksi? :-D Jotain tän elämässä on mennyt todella pahasti pieleen... ei normaalilla ihmisellä ole missään tilanteessa tarvetta ylentää tuolla tavoin itseänsä muita paremmiksi ja samalla henkisesti lyödä toista. Ja siis tämä äiti mittaa itseään ja muita imetyksen määrällä? Kuule olet ihan väärässä maassa, keskimääräinen täysimetys Suomessa kestää 1,7kk. Viestilläsi teilaat aika monta kymmentä tuhatta äitiä joka vuosi...
Mutta tämä ylläoleva viesti kertoo kyllä siitä, että koko perheen elämä on pyörinyt imetyksen ympärillä, ihan normaaliahan sen pitäisi olla (siis imetyksen), eikä sankariteko, jolla pelastetaan miljoona ihmistä julmalta nälkäkuolemalta...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:34"]
Yhyy. Juota sinä vain sitä teollista Nan-litkua lapsellesi, niin minä vietän ihania, läheisiä imetyshetkiä upeasti kasvavan ja kehittyvän vauvani kanssa ;).
Äidinmaito on..
-helppoa ja nopeaa
-ei tarvita mikroa, astioita, ei edes RAHAA
-oikea koostumus aina vauvan tarpeiden mukaan (tähänkään ei korvike pysty)
-äidin ja vauvan tunneside syvenee hetki hetkeltä kun vauvaa imetetään (mm. ihokontakti)
-parasta ravintoa lapselle. Lehmän maito on VASIKOILLE, äidinmaito IHMISLAPSELLE :)
[/quote]
No nyt kun on kerran "asiantuntija" langoilla, niin kerropas vastauksesi tähän minua askarruttaneeseen kysymykseen: Väitteesi "oikea koostumus aina vauvan tarpeiden mukaan" ei voi pitää paikkaansa, sillä silloinhan kiinteitä ei tarvitsisi aloittaa ja rautaa lisätä 6kk ikäiselle? Äidinmaidon rauta kun ei riitä enää tuon ikäiselle ja loppuu useimmiten jo aikaisemmin. Miksi näin käy? Mitä rintamaidolle tapahtuu, jos imetetään yhtäaikaa sekä taaperoa että vastasyntynyttä, kumman mukaan maito silloin muodostuu? Toiselle se on automaattisesti väärää koostumusta esim. raudan osalta.
Korvikkeella tuo voidaan helposti huomioida, kun vaihdetaan 4-6kk iässä toiseen versioon. Kai olit tästä tietoinen? Muutahan tuossa koostumuksessa ei tarvitsisi huomioidakaan, paitsi että se länsimaisten naisten rintamaito on jo todella saastunutta ja rasvahappokoostumus nurinkurinen.
Äidin ja vauvan tunneside ei kyllä vaadi sitä lihapalaa suuhun, tai ehkä toisilla se vaatii senkin... Meillä myös isä on saanut muodostettua vahvan tunnesiteen lapseensa heti syntymästä saakka ruokkimalla pullosta, ja se on kyllä ihan silikonitutti, ei lehmännahkainen. Mutta tietysti hormonihuuruissa se on elämää suuremman tuntuinen juttu tuokin.
Korviketta ei lämmitetä mikrossa, missään vaiheessa elämää. Jos joku tekee näin, hävetköön syvästi.
Lehmän maito on vasikoille, rintamaito ja korvike vauvoille. Tuossa on pieni, hienoinen ero.
En tiedä mistä koet jääneesi paitsi, mutta ymmärräthän, etteivät muut ihmiset tee valintojaan kuten sinä haluat. Edes omat lapsesi. Ihan turha siis purkaa katkeruuttasi imetyksen vuoksi ainakaan minulle, sillä minua ei voisi toisen valinta vähempää kiinnostaa. Mielipiteisiin otan kyllä mielelläni kantaa, sillä suurin osa näistä imetysfanaatikoista vaikuttaa todella vanhentuneilta ja puutteellisilta (jopa höyrähtäneiltä) tietoineen ja koen velvollisuudekseni valistaa heitä. Jos on kysyttävää, kysy rohkeasti. Vastaan kunhan seuraavan kerran palstalle osun. :-)
P.S. Nutrilon Pepti on meille sopivampaa kuin NAN.
[/quote]
Tiedätkö edes mistä korvikemaito tehdään?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 23:52"]
Voi herranjestas näitä juttuja taas... Vasta-aineita ei todellakaan muodostu sitä mukaa kun lapsi on kipeänä, vaan jos äiti sairastuu ja elimistö tuottaa vasta-aineita, osa niistä voi siirtyä äidinmaitoon ihan kuten muihinkin äidin eritteisiin. On kokonaan toinen asia pystyykö vauva imaisemaan nuo vasta-aineet suolistollaan itselleen.
[/quote]
No ei vaan pidä paikkaansa. Näin sanoo ainakin imetyksen tuki ry:
"Äidinmaidon koostumuksessa on hiukan vauvan tarpeista johtuvaa vaihtelua. Koostumus vaihtelee jonkin verran ainakin lapsen iän, nälkäisyyden, vuorokaudenajan, syötön vaiheen ja vallitsevan tautiuhan mukaan (Kuusisto, 1989). Esim. sairaan lapsen saama maito on erilaista kuin terveen. Se sisältää enemmän vasta-aineita, koska hän tilaa sylkikontaktin kautta äidiltään maidon välityksellä vasta-aineita."
[/quote]
Tuo "Kuusisto, 1989" ei ole tutkimus, vaan kirja. Imetysopas. Vähän niin kuin lastenhoito-opas... Kirjoittaja on kirjoittanut sen omien fiilistensä pohjalta, jonka jokainen av-mammakin saisi raavittua kasaan. Jospa nyt pysyttäisiin tutkimuksissa ja niiden tulosten tulkinnassa, eikä fiktiivisen kirjallisuuden mutu-jutuissa? :-D Voi herranjumala näitä "lähteitä"... :-DDD
Jos tuota Kuusiston teosta haluaa käyttää vakavasti otettavana lähteenä, kannattaa muistaa, että siellä ohjeistetaan äitiä ottamaan vauva rinnalle imemään, jos tämä herää kesken rakastelun, ja siinä samalla jatkaa rakastelu loppuun saakka... Kuka sellaista tekee, saatikka neuvoo toista?
[/quote]
Kiitos tästä! Tuo argumentti sylikontaktista ja vasta-aineista kuulostikin suht erikoiselta. Propagandasivustojen lähteisiin tosiaan kannattaa suhtautua terveen varauksellisesti vaikka tavoite ihan hyvä olisikin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:57"]
[/quote]
Itseasiassa tekee. Imetys on ainoa terveellinen tapa ruokkia lapsi. Jos lapsia hankkii niin pitää olla valmis imettämään jos vain ikinä pystyy.
On naurettavaa että nykyäidit eivät ole valmiita synnyttämään, imettämään eikä hoitamaan lapsiaan. Älkää hankkiko niitä lapsia jos se on noin vastenmielistä touhua
[/quote]
Jos nyt johonkin pitäisi rajaa vetää lastenhankinnan suhteen, niin sitä kovasti sydämensä pohjasta toivoisi etteivät tällaiset ääriainekset lisääntyisi. Kovia, armottomia ja julmia ihmisiä.
Toivotan kuitenkin nämäkin ihmiset tervetulleiksi tälle vuosituhannelle, korvikkeet ovat hyviä ja lapset kasvavat niillä normaalisti. Ei ole enää nykyaikana myöskään suotavaa parjata toista tämän tekemien, omista poikkeavien valintojen vuoksi, sitä kutsutaan rasismiksi.
Siis itse synnytin tyttäreni hätäsektiolla ja otin kaikki mahdolliset tulehdukset ja pöpöt itseeni ja en voinut imettää tyttöä. Silti tiedän olevani hänelle Maailman Paras äiti. Sanoitta te mitä hyvänsä! :)
Muistan myös tuttavani joka sai ensimmäisen lapsensa alateiste synnyttämällä ja minulle leikatulle ukisi, että hänen mielestään se ei ole kunnollista synnyttämistä kun leikataan, hän ei ikinä haluaisi sellaista ja diipa daapa, mutta kuinkas kävikään hänelle toisen kanssa, leikkurin kautta tuli ja niin tyytyväinen oli synnytykseen :) Ei ole ollut siitä sen jälkeen mitään pahaa sanottavaa. Eiköhän se mene tässä imettämisessäkin niin, että kun ne jotka ovat niin niin imettämisen kannalla, joutuvat tilanteeseen, etteivät yksinkertaisesti pysty imettämään toteavat, että kyllä sitä maitoa kannattaa ennemmin antaa sieltä pullosta sille lapselle kuin jättää nälkää näkemään! Itse ainakin koin hyväksi ratkaisuksi! :)
Imetän ekaa lastani(nyt 3,5kk) ja aluksi se oli todella aikaavievää, ekat pari kk imetin aina kun vauva halusi ja sehän halusi noin 1/2h - 2h välein vuorokauden ympäri. Ajattelin että nyt ku on eka lapsi niin sama yrittää tosissaan ku huomiota ei tarvii jakaa muiden lasten kanssa. Oli väsyttävää olla vauva rinnalla lähes koko ajan, kaikki sukulaiset ja mies tsemppasivat kuitenkin hyvin. Jouduin antaan kerran päivässä korviketta lisäksi ku muuten ei rauhoittunu yöunille sen ekat 2kk. Sit se korvikkeentarve alko pikkuhiljaa vähentyä ja nyt kuukauteen ei oo tarvinnut lisämaitoa enää ollenkaan. Kaikki sanoo että lopulta imetys onnistuu ku jaksaa sinnikkäästi yrittää ja niinhän se mun kohdalla kävi! Oon tosi onnellinen ja ylpeä itestäni! Sain paljon tsemppiä mutta myös kritiikkiä siitä että imetän liian tiheään. Kritiikistä en välittänyt, ajattelin että kyllä se luonto tietää ja jos vauva haluaa rinnalle niin otetaan rinnalle :) tsemppiä kaikille vauva-arkeen, ruokittepa lapsenne tissillä, korvikkeella tai niillä molemmilla :)
Yhyy. Juota sinä vain sitä teollista Nan-litkua lapsellesi, niin minä vietän ihania, läheisiä imetyshetkiä upeasti kasvavan ja kehittyvän vauvani kanssa ;).
Äidinmaito on..
-helppoa ja nopeaa
-äidin ja vauvan tunneside syvenee hetki hetkeltä kun vauvaa imetetään (mm. ihokontakti)
-parasta ravintoa lapselle. Lehmän maito on VASIKOILLE, äidinmaito IHMISLAPSELLE :)
[/quote]
No nyt kun on kerran "asiantuntija" langoilla, niin kerropas vastauksesi tähän minua askarruttaneeseen kysymykseen: Väitteesi "oikea koostumus aina vauvan tarpeiden mukaan" ei voi pitää paikkaansa, sillä silloinhan kiinteitä ei tarvitsisi aloittaa ja rautaa lisätä 6kk ikäiselle? Äidinmaidon rauta kun ei riitä enää tuon ikäiselle ja loppuu useimmiten jo aikaisemmin. Miksi näin käy? Mitä rintamaidolle tapahtuu, jos imetetään yhtäaikaa sekä taaperoa että vastasyntynyttä, kumman mukaan maito silloin muodostuu? Toiselle se on automaattisesti väärää koostumusta esim. raudan osalta.
Korvikkeella tuo voidaan helposti huomioida, kun vaihdetaan 4-6kk iässä toiseen versioon. Kai olit tästä tietoinen? Muutahan tuossa koostumuksessa ei tarvitsisi huomioidakaan, paitsi että se länsimaisten naisten rintamaito on jo todella saastunutta ja rasvahappokoostumus nurinkurinen.
Äidin ja vauvan tunneside ei kyllä vaadi sitä lihapalaa suuhun, tai ehkä toisilla se vaatii senkin... Meillä myös isä on saanut muodostettua vahvan tunnesiteen lapseensa heti syntymästä saakka ruokkimalla pullosta, ja se on kyllä ihan silikonitutti, ei lehmännahkainen. Mutta tietysti hormonihuuruissa se on elämää suuremman tuntuinen juttu tuokin.
Korviketta ei lämmitetä mikrossa, missään vaiheessa elämää. Jos joku tekee näin, hävetköön syvästi.
Lehmän maito on vasikoille, rintamaito ja korvike vauvoille. Tuossa on pieni, hienoinen ero.
En tiedä mistä koet jääneesi paitsi, mutta ymmärräthän, etteivät muut ihmiset tee valintojaan kuten sinä haluat. Edes omat lapsesi. Ihan turha siis purkaa katkeruuttasi imetyksen vuoksi ainakaan minulle, sillä minua ei voisi toisen valinta vähempää kiinnostaa. Mielipiteisiin otan kyllä mielelläni kantaa, sillä suurin osa näistä imetysfanaatikoista vaikuttaa todella vanhentuneilta ja puutteellisilta (jopa höyrähtäneiltä) tietoineen ja koen velvollisuudekseni valistaa heitä. Jos on kysyttävää, kysy rohkeasti. Vastaan kunhan seuraavan kerran palstalle osun. :-)
[/quote]
Voi hellanlettas. Ai minä oon katkera? Ei, en ole katkera. Olen imettänyt molempia lapsiani suurella menestyksellä. Korvikkeita en ole pelännyt jos minulla on ollut menoa, eli isäkin on päässyt kyllä viettämään läheisiä hetkiä lastemme kanssa (ja viettää niitä ihan tarpeeksi muutenkin kuin pullon kanssa).
Täysimetin toista lasta 4 kk ja toista lasta 6 kk. Sen jälkeen olen jatkanut osittaisimetystä yli 1-vuotiaaksi asti. Lapsemme ovat kasvaneet ja kehittyneet tosi hyvin, terveitä ovat ja harvoin sairastelevat.
Meillä, yhdessä lasten kanssa, imetys onnistui niin hyvin että koko perhe oli tyytyväinen. Eli ei mulla tietääkseni mitään katkeruutta ole tässä..? Ymmärrän että kaikki eivät imetä, mutta en mä siitä ole muille katkera. Olen kyllä kieltämättä tyytyväinen että olen itse pystynyt ruokkimaan omat lapseni.
Vielä tosta vasikanmaito vs. ihmislapsen maito -jutusta... Väitätkö tosissaan, että tämä ikivanha, miljoonia vuosia kehittynyt luonnonmukainen ja muutoksille herkkä imetystoiminto, häviäisi teollisesti tuotetulle KORVIKEmaidolle? Korvike (=EI se aito tavara). Korvikkeelle, joka on lehmänmaidosta tuotettu proteiinit pilkkoen, synteettisiä ravintoaineita lisäten? Hmmmm.... En edes tiedä miksi kanssasi jankkaan, koska onhan päivänselvää että korvike ei koskaan voi voittaa aitoa äidinmaitoa, jos kyseessä on siis päihteetön äiti.
Ja mihin perustat väitteesi, että äidinmaito olisi nykyään saastunutta? Myrkkyä, jopa? :) Ei ole.
Kyllä mä luulen että ne katkeruuspisteet menee tässä SULLE, kun haukut äidinvaistoaan noudattavia äitejä hormonihirviöiksi :).. Sori hei, et sulla ei imetys onnistunu ;) Ehkä ens kerralla sitten!
[/quote]
Et sinä kyllä kovin tasapainoiselta ja onnelliselta valintoihisi vaikuta.
t. kolme lasta vaivatta imettänyt
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:57"]
Imetän ekaa lastani(nyt 3,5kk) ja aluksi se oli todella aikaavievää, ekat pari kk imetin aina kun vauva halusi ja sehän halusi noin 1/2h - 2h välein vuorokauden ympäri. Ajattelin että nyt ku on eka lapsi niin sama yrittää tosissaan ku huomiota ei tarvii jakaa muiden lasten kanssa. Oli väsyttävää olla vauva rinnalla lähes koko ajan, kaikki sukulaiset ja mies tsemppasivat kuitenkin hyvin. Jouduin antaan kerran päivässä korviketta lisäksi ku muuten ei rauhoittunu yöunille sen ekat 2kk. Sit se korvikkeentarve alko pikkuhiljaa vähentyä ja nyt kuukauteen ei oo tarvinnut lisämaitoa enää ollenkaan. Kaikki sanoo että lopulta imetys onnistuu ku jaksaa sinnikkäästi yrittää ja niinhän se mun kohdalla kävi! Oon tosi onnellinen ja ylpeä itestäni! Sain paljon tsemppiä mutta myös kritiikkiä siitä että imetän liian tiheään. Kritiikistä en välittänyt, ajattelin että kyllä se luonto tietää ja jos vauva haluaa rinnalle niin otetaan rinnalle :) tsemppiä kaikille vauva-arkeen, ruokittepa lapsenne tissillä, korvikkeella tai niillä molemmilla :)
[/quote]
Ihanaa kuulla tähänkin ketjuun tällaista kommenttia, tällainen on järkevän ihmisen neutraali suhtautuminen tähän asiaan! Lisää näitä! Ja onnea sinulle vauvasta!
t: korvikemutsi
Huoh. Mulle on ihan sama kuka imettää ja kuka ei. MUTTA, imetys on lapselle terveellisempää mitä se teollisuuslitku. Sanokoot kuka mitä tahansa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:59"]
Voi hellanlettas. Ai minä oon katkera? Ei, en ole katkera. Olen imettänyt molempia lapsiani suurella menestyksellä. ...
(blaa blaa blaa)
...
[/quote]
Et sinä kyllä kovin tasapainoiselta ja onnelliselta valintoihisi vaikuta.
t. kolme lasta vaivatta imettänyt
[/quote]
:-D Sama kävi täällä mielessä
t: korvikemutsi
Heh heh , jotkut jaksaa vaahdota tisseistä ja rintamaidosta! Kasvakaa aikuiseksi ja antakaa ihmisten valita! Vastustan tämänkinlaista fanatismia.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 04:06"]
Jos on kaksi muuten yhtä hyvää äitiä, imettävä äiti on kylläkin sen imettämisen verran parempi.
[/quote] minkä teet kun maitoa ei tule kun tipottain, oli "lypsykonekin" ei vaan herunut. Silti tunnen että oon hyvin onnistunut kasvatustyössä.
[/quote]
Miksi aina jokun pitää tulla selittämään uudestaan ja uudestaan, kuinka yritti mutta ei silti onnistunut imettämään? Ei kai kukaan ole käskenyt siitä potea huonoa omaa tuntoa, että ei yrityksestä huolimatta onnistunut. Ja oletteko te muutenkin noin epävarmoja oman äitiytenne hyvyydestä? Jos teiltä esim. katkeaa jalka, ettekä voi ulkoilla lapsenne kanssa, tai menee ääni, ettekä voi lukea iltasatuja, niin luuletteko te silloinkin olevanne muiden silmissä huonoja äitejä?
[/quote]
Jotta näiden "maito ei voi vaan loppua" "kipu on pientä ja menee ohi" "imetys kyllä onnistuu jos vaan ei anna periksi" inttäjien päähän joskus menisi, että maailma on pullollaan naisia, joilla on ollut isompia ongelmia kuin pieni kipu, maito on voinut loppua, tai sitä ei ole tullut alunalkaenkaan tai että jokainen itse tietää milloin on yritetty tarpeeksi. Siksi. Vain puhumalla avoimesti erilaisista epäonnistuneista imetyksistä, voidaan lisätä sitä arvokasta tietoa asiasta. Sitä tietoa tarvitaan, jotta syyllistäminen ja valheelliset väitteet loppuisivat.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:01"]
Huoh. Mulle on ihan sama kuka imettää ja kuka ei. MUTTA, imetys on lapselle terveellisempää mitä se teollisuuslitku. Sanokoot kuka mitä tahansa. Piste.
[/quote]
Tai sitten ei...
"Tuore vertailu Amazonin intiaanien ja amerikkalaisäitien rintamaidon koostumuksesta kertoo karua kieltä siitä, miten erilaista ravintoa heidän lapsensa saavat. Intiaanien rintamaito on tulvillaan hyviä rasvahappoja ja siinä on vain vähän huonoja, kun taas amerikkalaisäideillä tilanne oli päinvastainen."
"Tulokset osoittivat, että tsimanenaisten äidinmaidon DHA-pitoisuus oli 400 prosenttia korkeampi kuin amerikkalaisnaisilla. DHA, eli dokosaheksaeenihappo, kuuluu omega-3-rasvahappoihin. Vastaavasti omega -6- rasvahapppoihin kuuluvan linoleiinihapon pitoisuus oli 84 prosenttia ja transrasvojen 260 prosenttia alhaisempi kuin amerikkalaisnaisilla."
Lähde: Maternal and Child Nutrition
Tämä sillä oletuksella, että keskivertoamerikkalaisäidin rintamaito vastaa suomalaiskeskivertoäidin rintamaitoa. Suurin piirtein yhtä käsiteltyä ruokaa mekin syömme.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:49"]Kiitos alkupaloista. Ihan hienoa, että löysit muutaman artikelin tukemaan näkemystäsi. (Niitä vastakkaista näkemystä tukevia artikkeleita, tutkimuksia jne. löytyy muuten huomattavasti enemmän, muttei tartuta nyt tuohon.) Pääruoaksi voisit sitten kertoa, miksi lastenlääkärit ja muut alan asiantuntijat yhä lähes poikkeuksetta suosittelevat imetystä ykkösvaihtoehtona ja korvikkeita vasta toisena. Ovatko hekin pelkkiä imetysfanaatikkoja, jotka kinaavat tutkimustietoa vastaan pelkkää ilkeyttään? Ja jos listallasi pääruoaksi olisi taas selitys "imetystä suositellaan äitien hyvinvoinnin takia", niin ei kiitos, en ole kiinnostunut tuosta huonosti kokatusta selityksestä. Jottei kellekään tulisi turhaan paha mieli, niin sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että korvikkeen antaminen vauvalle ei tee mielestäni kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä. [/quote] Imetystä nyt satutaan suosittelemaan äidin hyvinvoinnin ja lapsen varhaisen vuorovaikutuksen takia. Jos se ei sinulle sovi, niin se on sinun ongelmasi. Olen kätilö eikä meille koulutuksessa koskaan tarjottu mitään muuta syytä. Itse olen käyttänyt korvikkeita jotta yöheräämiset voi kätevästi jakaa. Jokainen parhaaksi katsomallaan tavalla:)
[/quote]
Noin ammattilaisena sinun varmaan kannattaisi sitten vähän päivittää tietojasi. Lisäkoulutusta on varmasti saatavilla.
Esim. HUS:illa on muuten ihan virallinen Imetyksen edistämisen toimintaohjelma (luettavissa myös netissä). Tietoa löytyy myös Helsingin kaupungin Vauvamyönteisyys-ohjelmasta (myöskn netissä). Tässä lainaus jälkimmäisestä: Raskaudenaikainen imetysohjaus sisältää perustiedot imetyksen eduista: ravitsemuksellinen merkitys vauvalle, [...], rintamaidon suojaava merkitys vauvalle, [...]. Sinäkö kätilönä et olisi tietoinen näistä? Epäilen. Tai sitten olet vain "kätilö".
Tuosta jälkimmäisestä ohjelmasta löytyy muutenkin hyvää tutkittua ja kiihkoilematonta perustietoa imetyksestä, joten sen lukemista voi hyvin suositella imetysasioita miettivälle (tulevalle) äidille/perheelle - ja toki myös jopa kätilölle/"kätilölle", jolle on jäänyt ammattiinsa kuuluviin perustietoihin noinkin merkittävä aukko, kuin lainaamalleni henkilölle.
Myös THL:lä (Terveyden ja hyvinvoinin laitoksella) on Imetyksen edistämisen toimintaohjelma (jälleen kerran löytyy myös netistä), jonka lukemista voin suositella. Otetaanpa siitäkin yksi kohta: Imetyksen terveysvaikutukset vauvalle: Vähentää hengitystietulehdusten, ripulitaudin, virtsatietulehdusten ja korvatulehdusten riskiä; Tehostaa joidenkin rokotteiden immuunivastetta; Vähentää atooppisen ihottuman, tyypin I ja II diabeteksen ja myöhemmin lihavuuden riskiä. Eivät mitään ihan pikkujuttuja, vai kuinka?
Se, että joutuu imetyksen ohella tai kokonaan sen sijaan käyttämään korviketta, ei tee kenestäkään huonompaa äitiä. Imettäminen kuitenkin aina kun se onnistuu edes osittain kannattaa. Siksi disinformaation (imettämistä suositellaan vain äidin vuoksi, äidinmaidon paremmuutta verrattuna korvikkeisiin ei voida tutkimuksilla osoittaa tms. tässäkin ketjussa esitettyä) levittäjät voisivat mennä itseensä.
[/quote]
Tässä näkee todella hyvin kuinka otetaan rusinat pullasta ja HALUTAAN JONKIN ASIAN OLEVAN PAREMPAA. Imetys altistaa atooppiselle ihottumalle. Tämö on todettu lukuisissa tutkimuksissa ympäri maailman. Että propagandaa niin kuin natsi saksassa aikoinaan. Imetyspropagandaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:06"]
No kyllä ne siinä imetysasiassa ovat parempia, koska äidinmaito on vauvalle parasta.
Miksi on niin vaikea hyväksyä, ettei ole täydellinen äiti?
Imettävä äiti voi jossain toisessa asiassa olla huonompi. Esim. että isommalle sisarukselle riittää vähemmän aikaa, kun imetys on niin hidasta.
Tai sitten jossain ihan muussa asiassa.
Ei tuo huonommuudentunne sillä ratkea, että vääristellään faktoja tai vähätellään asiaa. Imettäminen on vauvalle parasta (tietysti siihen voi olla lääketieteellisiä rajoituksia, esim. äidillä puhjennut sellainen sairaus, jonka lääkekuurin aikana ei saa imettää), ja itse asiassa se myös pienentää rintasyöpäriskiä.
[/quote] Ei se korvikkeenkaan anto tee huonoksi tai epätäydelliseksi äidiksi. Kukin kykyjensä mukaan. Harvoin nämä ovat valintakysymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 04:06"]
Jos on kaksi muuten yhtä hyvää äitiä, imettävä äiti on kylläkin sen imettämisen verran parempi.
[/quote] minkä teet kun maitoa ei tule kun tipottain, oli "lypsykonekin" ei vaan herunut. Silti tunnen että oon hyvin onnistunut kasvatustyössä.
[/quote]
Varmasti oletkin hyvin onnistunut! Ja totta on, ettei imetys kaikille onnistu, lähtien ihan fyysisistä syistä, joille ei itse yhtään mitään voi.
Mutta kun ap:n väite oli, ettei imetys tee parempaa, niin sinäkin olisit sen imettämisen verran parempi äiti, jos se olisi onnistunut. Täysin riittävän hyvä, ja suorastaan erinomainen, voi olla ilmankin.
Äidinmaito on..
-helppoa ja nopeaa
[/quote]
[/quote]