Koska imetysfanaatikot ymmärtävät, ettei imetys tee parempaa äitiä
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
Kommentit (761)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä.
[/quote]
Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa.
[/quote]
Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä. [/quote] Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa. [/quote] Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille.
[/quote]
Taas se alkoi. "Et voi tietää, onko äidinmaitosi parempaa kuin korvike, jos et ole tutkituttanut sitä laboratoriossa."
Aikuisenakin tämä syöminen on yhtä arpomista. En voi koskaan tietää, onko syömäni ruoka _oikeasti_ terveellistä, koska en tutkituta jokaista annostani laboratoriossa. Esim. kasviksethan ovat terveellisiä, mutta enhän voi koskaan olla varma, ovatko juuri minun kaupasta hankkimani parasta A-laatua. Parasta varmaan olisi siis syödä esim. tuoreiden kasvisten sijasta jotain laboratorio-oloissa kehiteltyä teollisesti tuotettua tasalaatuista kasviskorviketta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:57"] Hei, olen 40v ylipainoinen av-elämäntapa-fanaatikkoimettäjä mamma. Päälläni on nansopaita ja haisen parsakaalille. Lapsia minulla on 7 ja vanhin on jo ensimmäisellä luokalla koulussa. Imetän edelleen kaikkia lapsiani, vaikka näistä nahkarukkasista ei oikeastaan enää mitään irtoakkaan, mutta saan imetyksestä niin voimakkaita orgasmeja etten pysty lopettamaan. Harrastan käsityöaiheisia blogeja ja perhepeteilyä. Teen myös tutkielmaa kouluikäisten lasten imetyksen hyödyistä. Avioliitossani ei harrasteta seksiä muutoin kuin lisääntymistarkoituksessa koska kaikki ylimääräinen aikani menee lasteni imettämiseen ja av palstalla korvikeäitien mollaamiseen. Tästä syystä mieheni on redtuben suurkuluttaja ja panee töissä sihteeriään. Kauppareissuilla mieheni kuolaa jokaisen vastaantulevan blondin persettä ja onanoi iltaisin itsensä uneen työhuoneessamme. [/quote] Hei, olen 25v ylipainoinen av-elämäntapa-fanaatikkokorvikkeenantaja mamma. Päälläni on napapaita ja haisen tupakalle. Lapsia minulla on 7 ja vanhin on jo ensimmäisellä luokalla koulussa. Loput 5 on päiväkodissa, kun hoidan pienintä kotona. Harrastan muotiblogeja ja kännäilyä. Teen myös tutkielmaa korvikkeen paremmuudesta verrattuna äidinmaitoon. Avioliitossani ei harrasteta seksiä muutoin kuin lisääntymistarkoituksessa koska kaikki ylimääräinen aikani menee lasteni ruokkimiseen eineksillä ja av palstalla imettäjien mollaamiseen. Tästä syystä mieheni on redtuben suurkuluttaja ja panee töissä sihteeriään. Kauppareissuilla mieheni kuolaa jokaisen vastaantulevan blondin persettä ja onanoi iltaisin itsensä uneen työhuoneessamme. [/quote] Melko köyhää. Keksisit omat jutut.
[/quote]
Niin. Sinun tekeleesihän ansaitsee suorastaan Nobelin kirjallisuuspalkinnon.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:57"] Hei, olen 40v ylipainoinen av-elämäntapa-fanaatikkoimettäjä mamma. Päälläni on nansopaita ja haisen parsakaalille. Lapsia minulla on 7 ja vanhin on jo ensimmäisellä luokalla koulussa. Imetän edelleen kaikkia lapsiani, vaikka näistä nahkarukkasista ei oikeastaan enää mitään irtoakkaan, mutta saan imetyksestä niin voimakkaita orgasmeja etten pysty lopettamaan. Harrastan käsityöaiheisia blogeja ja perhepeteilyä. Teen myös tutkielmaa kouluikäisten lasten imetyksen hyödyistä. Avioliitossani ei harrasteta seksiä muutoin kuin lisääntymistarkoituksessa koska kaikki ylimääräinen aikani menee lasteni imettämiseen ja av palstalla korvikeäitien mollaamiseen. Tästä syystä mieheni on redtuben suurkuluttaja ja panee töissä sihteeriään. Kauppareissuilla mieheni kuolaa jokaisen vastaantulevan blondin persettä ja onanoi iltaisin itsensä uneen työhuoneessamme. [/quote] Hei, olen 25v ylipainoinen av-elämäntapa-fanaatikkokorvikkeenantaja mamma. Päälläni on napapaita ja haisen tupakalle. Lapsia minulla on 7 ja vanhin on jo ensimmäisellä luokalla koulussa. Loput 5 on päiväkodissa, kun hoidan pienintä kotona. Harrastan muotiblogeja ja kännäilyä. Teen myös tutkielmaa korvikkeen paremmuudesta verrattuna äidinmaitoon. Avioliitossani ei harrasteta seksiä muutoin kuin lisääntymistarkoituksessa koska kaikki ylimääräinen aikani menee lasteni ruokkimiseen eineksillä ja av palstalla imettäjien mollaamiseen. Tästä syystä mieheni on redtuben suurkuluttaja ja panee töissä sihteeriään. Kauppareissuilla mieheni kuolaa jokaisen vastaantulevan blondin persettä ja onanoi iltaisin itsensä uneen työhuoneessamme. [/quote] Melko köyhää. Keksisit omat jutut.
[/quote]
Niin. Sinun tekeleesihän ansaitsee suorastaan Nobelin kirjallisuuspalkinnon.
[/quote]
Ei ollut minun tekeleeni.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä. [/quote] Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa. [/quote] Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille.
[/quote]
"Äidin oma ravitsemustila ei vaikuta paljoakaan äidinmaidon koostumukseen. Hyvissä oloissa elävien äitien ja köyhemmissä oloissa kehitysmaissa elävien äitien maito on pääosin (proteiini-, rasva-, hiilihydraattipitoisuus, volyymi) samanlaista. Rasvan koostumus vaihtelee äidin syömien rasvojen mukaan (tyydyttyneitä-tyydyttämättömiä). Vitamiini- ja hivenainepitoisuuksissa voi esiintyä eroja sen mukaan, miten äiti saa ko. ravinteita itse. (La Leche League International, 1998; Akre, 1989)".
Toki en ole omaa maitoani tutkituttanut laboratoriossa. Mutta mitä syytä minulla olisi uskoa, ettei se olisi silti parempaa kuin korvike? Varsinkin jos syö ravinteikasta, terveellistä, monipuolista ruokaa, ei polta/käytä lääkkeitä, jne.
Luuletko, että ihmisen kehittämä teollisuuslitku, synteettisillä vitamiineilla jatkettu lehmänmaito, olisi parempaa kuin luonnon kehittelemä äidinmaito? Korvikkeessa ei ole esimerkiksi minkäänlaisia vasta-aineita, ja sen koostumus on jatkuvasti sama kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee lapsen tarpeen mukaisesti. Jokaisella äidillä äidinmaito on ravinteikasta, vasta-aineita sisältävää, eikä vauva kärsi sitä juodessa minkäänlaisista puutoksista, on äärimmäisen harvinaista että tilanne olisi jotain muuta.
Elina Hermansonkin (lääketieteen lisensiaatti, lääketieteen tohtori, lastentautien erikoislääkäri) on varmaan kirjoittanut esim. tämän Duodecimin Terveyskirjastossa julkastun artikkelin Imetys kannattaa ihan vain"heikkojen oletusten" perusteella? Ja samoilla "heikoilla perusteilla" äidinmaidon puolesta liputtavat useimmat lääkärit ja esim. Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemustoimikunta, noin nyt vain joitain mainitakseni.
On ihan ok antaa vauvalle korviketta, kun imettäminen ei syystä tai toisesta onnistu, mutta sen väittäminen, että korvike olisi yhtä hyvää / parempaa ravintoa imeväisikäiselle kuin äm, on, noh sanotaan nyt vaikka korvikefanatismia ;)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"]
[/quote]
"Äidin oma ravitsemustila ei vaikuta paljoakaan äidinmaidon koostumukseen. Hyvissä oloissa elävien äitien ja köyhemmissä oloissa kehitysmaissa elävien äitien maito on pääosin (proteiini-, rasva-, hiilihydraattipitoisuus, volyymi) samanlaista. Rasvan koostumus vaihtelee äidin syömien rasvojen mukaan (tyydyttyneitä-tyydyttämättömiä). Vitamiini- ja hivenainepitoisuuksissa voi esiintyä eroja sen mukaan, miten äiti saa ko. ravinteita itse. (La Leche League International, 1998; Akre, 1989)".
Toki en ole omaa maitoani tutkituttanut laboratoriossa. Mutta mitä syytä minulla olisi uskoa, ettei se olisi silti parempaa kuin korvike? Varsinkin jos syö ravinteikasta, terveellistä, monipuolista ruokaa, ei polta/käytä lääkkeitä, jne.
Luuletko, että ihmisen kehittämä teollisuuslitku, synteettisillä vitamiineilla jatkettu lehmänmaito, olisi parempaa kuin luonnon kehittelemä äidinmaito? Korvikkeessa ei ole esimerkiksi minkäänlaisia vasta-aineita, ja sen koostumus on jatkuvasti sama kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee lapsen tarpeen mukaisesti. Jokaisella äidillä äidinmaito on ravinteikasta, vasta-aineita sisältävää, eikä vauva kärsi sitä juodessa minkäänlaisista puutoksista, on äärimmäisen harvinaista että tilanne olisi jotain muuta.
[/quote]
En voi väittää paremmaksi, koska kaikkien äitien tai edes tarpeeksi monien maitoa ei voida tutkia. Nuo vasta-aineet ovat hyödyttömiä suomessa ja lapsi nimenomaan hyötyy korvikkeen tasa-laatuisuudesta. Jostakin lukasin myös tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan teollistuneissa maissa elävien äitien maito on köyhempää kuin kehitysmaissa. Sekin oli vain pieni katsaus, kuten tuo sinunkin esittämäsi, ei sinäänsä tarjoa mitään kovin käyttökelpoista. Äm ja korvike ovat yhtä hyviä eli riittävän hyviä. Ei meillä muuta ole. Imetystä suositellaan siksi, kun se tekee äidit onnellisiksi, äidit nauttivat maitobaarina olosta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä. [/quote] Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa. [/quote] Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille. [/quote] "Äidin oma ravitsemustila ei vaikuta paljoakaan äidinmaidon koostumukseen. Hyvissä oloissa elävien äitien ja köyhemmissä oloissa kehitysmaissa elävien äitien maito on pääosin (proteiini-, rasva-, hiilihydraattipitoisuus, volyymi) samanlaista. Rasvan koostumus vaihtelee äidin syömien rasvojen mukaan (tyydyttyneitä-tyydyttämättömiä). Vitamiini- ja hivenainepitoisuuksissa voi esiintyä eroja sen mukaan, miten äiti saa ko. ravinteita itse. (La Leche League International, 1998; Akre, 1989)". Toki en ole omaa maitoani tutkituttanut laboratoriossa. Mutta mitä syytä minulla olisi uskoa, ettei se olisi silti parempaa kuin korvike? Varsinkin jos syö ravinteikasta, terveellistä, monipuolista ruokaa, ei polta/käytä lääkkeitä, jne. Luuletko, että ihmisen kehittämä teollisuuslitku, synteettisillä vitamiineilla jatkettu lehmänmaito, olisi parempaa kuin luonnon kehittelemä äidinmaito? Korvikkeessa ei ole esimerkiksi minkäänlaisia vasta-aineita, ja sen koostumus on jatkuvasti sama kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee lapsen tarpeen mukaisesti. Jokaisella äidillä äidinmaito on ravinteikasta, vasta-aineita sisältävää, eikä vauva kärsi sitä juodessa minkäänlaisista puutoksista, on äärimmäisen harvinaista että tilanne olisi jotain muuta. [/quote] En voi väittää paremmaksi, koska kaikkien äitien tai edes tarpeeksi monien maitoa ei voida tutkia. Nuo vasta-aineet ovat hyödyttömiä suomessa ja lapsi nimenomaan hyötyy korvikkeen tasa-laatuisuudesta. Jostakin lukasin myös tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan teollistuneissa maissa elävien äitien maito on köyhempää kuin kehitysmaissa. Sekin oli vain pieni katsaus, kuten tuo sinunkin esittämäsi, ei sinäänsä tarjoa mitään kovin käyttökelpoista. Äm ja korvike ovat yhtä hyviä eli riittävän hyviä. Ei meillä muuta ole. Imetystä suositellaan siksi, kun se tekee äidit onnellisiksi, äidit nauttivat maitobaarina olosta.
[/quote]
Ei jumalauta miten idioottimaista tekstiä sinä suollat, eihän tuohon voi enää muuta todeta kuin, että kipitä please navetan taakse ja *kabuuuuum*!!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä. [/quote] Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa. [/quote] Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille. [/quote] "Äidin oma ravitsemustila ei vaikuta paljoakaan äidinmaidon koostumukseen. Hyvissä oloissa elävien äitien ja köyhemmissä oloissa kehitysmaissa elävien äitien maito on pääosin (proteiini-, rasva-, hiilihydraattipitoisuus, volyymi) samanlaista. Rasvan koostumus vaihtelee äidin syömien rasvojen mukaan (tyydyttyneitä-tyydyttämättömiä). Vitamiini- ja hivenainepitoisuuksissa voi esiintyä eroja sen mukaan, miten äiti saa ko. ravinteita itse. (La Leche League International, 1998; Akre, 1989)". Toki en ole omaa maitoani tutkituttanut laboratoriossa. Mutta mitä syytä minulla olisi uskoa, ettei se olisi silti parempaa kuin korvike? Varsinkin jos syö ravinteikasta, terveellistä, monipuolista ruokaa, ei polta/käytä lääkkeitä, jne. Luuletko, että ihmisen kehittämä teollisuuslitku, synteettisillä vitamiineilla jatkettu lehmänmaito, olisi parempaa kuin luonnon kehittelemä äidinmaito? Korvikkeessa ei ole esimerkiksi minkäänlaisia vasta-aineita, ja sen koostumus on jatkuvasti sama kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee lapsen tarpeen mukaisesti. Jokaisella äidillä äidinmaito on ravinteikasta, vasta-aineita sisältävää, eikä vauva kärsi sitä juodessa minkäänlaisista puutoksista, on äärimmäisen harvinaista että tilanne olisi jotain muuta. [/quote] En voi väittää paremmaksi, koska kaikkien äitien tai edes tarpeeksi monien maitoa ei voida tutkia. Nuo vasta-aineet ovat hyödyttömiä suomessa ja lapsi nimenomaan hyötyy korvikkeen tasa-laatuisuudesta. Jostakin lukasin myös tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan teollistuneissa maissa elävien äitien maito on köyhempää kuin kehitysmaissa. Sekin oli vain pieni katsaus, kuten tuo sinunkin esittämäsi, ei sinäänsä tarjoa mitään kovin käyttökelpoista. Äm ja korvike ovat yhtä hyviä eli riittävän hyviä. Ei meillä muuta ole. Imetystä suositellaan siksi, kun se tekee äidit onnellisiksi, äidit nauttivat maitobaarina olosta.
[/quote]
Ihanko vain mutuiluun perustat noi väitteesi? Asiantuntijoiden tekstit (esim. tällä sivulla mainittu yksi) eivät taida sua kiinnostaa?
Väitteesi siitä, että imetystä suositellaan, koska se tekee äidit onnellisiksi (tällekin väitteelle olisi ihan kiva saada vähän lihaa luiden ympärille), on omituinen ihan jo siinäkin kontekstissa, että usein kuulee korvikkeisiin siirtymisen syynä olleen se, että imettäminen oli niin vaikeaa eli se teki äidin onnettomaksi.
[/quote]
Vasta-aineet hyödyttömiä Suomessa? Niin no, Suomessa ei kuole ripuliin, korvatulehdukseen, oksennustautiin, kuumeeseen, hengitystieinfektioihin jne. Mutta mukavampaa se kai on pitää lapsi terveenä äidinmaidolla kuin rampata sairaalassa.
Miten korvikkeen tasalaatuisuus hyödyttää lasta? Jokaisella äidinmaidon koostumus vaihtelee esim. lapsen iän ja terveydentilan mukaan, juuri siksi koska se hyödyttää lasta.
Tuo viimeinen lauseesi taas on täyttä potaskaa. Kukaan äiti ei imetä itsensä takia vaan lapsensa takia, ei se imetys nyt niin mukavaa ole. Voin luvata.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:40"]
[/quote]
Vasta-aineet hyödyttömiä Suomessa? Niin no, Suomessa ei kuole ripuliin, korvatulehdukseen, oksennustautiin, kuumeeseen, hengitystieinfektioihin jne. Mutta mukavampaa se kai on pitää lapsi terveenä äidinmaidolla kuin rampata sairaalassa.
Miten korvikkeen tasalaatuisuus hyödyttää lasta? Jokaisella äidinmaidon koostumus vaihtelee esim. lapsen iän ja terveydentilan mukaan, juuri siksi koska se hyödyttää lasta.
Tuo viimeinen lauseesi taas on täyttä potaskaa. Kukaan äiti ei imetä itsensä takia vaan lapsensa takia, ei se imetys nyt niin mukavaa ole. Voin luvata.
[/quote]
Lapsi pysyy terveenä myös korvikkeilla. Kaikki kolme lastani ovat erittäin terveitä eikä yksikään ole joutunut koskaan rampata sairaalassa toisin kuin esimerkiksi ystäväni lapsi joka jatkuvasti kipeä ja todella huonosti kasvanut pelkällä äidin maidolla. Nyt joutuu käymään kasvukontrolleissa yms kun ei vain suostunut antamaan vastoin ohjeita lisämaitoa lapselleen vauvaiässä. Ja Imettää edelleen, lapsi nyt melkein 2v. Hänellä siis oma maito ei riittänyt normaalin kasvun turvaamiseen. Hän todella imetti ja imettää vain omien mielihalujensa vuoksi. Ei lapsen.
Joku nyt ei ole tainnut tajuta, että omiin ja tuttavapiirin kokemuksiin perustuva tieto (kutsutaan usein nimellä arkitieto/arkikäsitys) ei ole samalla viivalla kuin ns. tieteellinen tieto.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:57"]
[/quote]
Tähän puutun, koska en voi sietää tietämättömyyttä tai väitteitä, jotka eivät oikeasti ole totta. Olen myös hiukan hämmentynyt tuosta kiihkeydestä, jolla moni pyrkii todistelemaan väitteitään todeksi. Olen kyllä imettänyt kolmea lastani mutta en koe minkäänlaista paremmuutta siitä. Siskoni osittaisimetti, kun maito ei vain riittänyt. Ei tullut mieleenkään vängätä siskolleni, että vika on hänen asenteessaan kun lapsi itki nälkäänsä joka syötön jälkeen.
Äidinmaito ei ole tasalaatuista mutta se vaihtelu ei todellakaan ole aina lapsen hyväksi vaan riippuu äidin ravinnosta, hormonitasosta lääkekuureista jne. Tietyt ruoka-aineet muuttavat äidinmaidon makua ja koostumustakin. Omat lapseni pysyivät juuri ja juuri hengissä maidollani, sillä sitä onneksi tuli paljon mutta olihan se sellaista kevytmaitoa ystäväni maitoon verrattuna. Kun vertailimme kerran pumpattuja maitopulloja niin ystävän maito oli selvästi kellertävämpää, paksumpaa ja siitä jäi pullon reunaan reunus. Omani oli sellaista ohutta purkkimaitoa, sinertävänvalkoista ja lapsetkin olivat painonsa suhteen miinuskäyrillä, lisää tuli kuukausittain alle minimin. Lasten paino lähti aina nousuun vasta kun alettiin kiinteiden maistelu. Sitä ennen imetin tuntikausia jotta vauva sai mahansa täyteen.
Kaverini ei voinut juoda kahvia kun vauva sai siitä vatsanväänteitä. Äidinmaitoon erittyy makuja ruoista joita äiti syö eikä se koostumus jokaisesta äidin syömästä ruoka-aineesta vääntäydy juuri lapselle sopivaksi. Itse yritin kovasti syödä terveellisesti mutta maito ei vain koskaan paksuuntunut. On täyttä huuhaata väittää että äidinmaito on juuri sille lapselle sopivaa, kun kuitenkin on monia allergisia vauvoja jotka eivät todellakaan voi juoda äitinsä maitoa, ellei äiti jätä pois allergisoivia ruoka-aineita. Ei se äidinmaito mitään mystistä tuotetta ole vaan perusidea on kaikilla sama, siihen vaikuttaa nautitun ravinnon lisäksi mm. stressitaso ja muut hormonit, jotka ovat jokaisella äidillä yksilölliset ja usein täysin vauvasta riippumattomat.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Tähän puutun, koska en voi sietää tietämättömyyttä tai väitteitä, jotka eivät oikeasti ole totta. Olen myös hiukan hämmentynyt tuosta kiihkeydestä, jolla moni pyrkii todistelemaan väitteitään todeksi. Olen kyllä imettänyt kolmea lastani mutta en koe minkäänlaista paremmuutta siitä. Siskoni osittaisimetti, kun maito ei vain riittänyt. Ei tullut mieleenkään vängätä siskolleni, että vika on hänen asenteessaan kun lapsi itki nälkäänsä joka syötön jälkeen.
Äidinmaito ei ole tasalaatuista mutta se vaihtelu ei todellakaan ole aina lapsen hyväksi vaan riippuu äidin ravinnosta, hormonitasosta lääkekuureista jne. Tietyt ruoka-aineet muuttavat äidinmaidon makua ja koostumustakin. Omat lapseni pysyivät juuri ja juuri hengissä maidollani, sillä sitä onneksi tuli paljon mutta olihan se sellaista kevytmaitoa ystäväni maitoon verrattuna. Kun vertailimme kerran pumpattuja maitopulloja niin ystävän maito oli selvästi kellertävämpää, paksumpaa ja siitä jäi pullon reunaan reunus. Omani oli sellaista ohutta purkkimaitoa, sinertävänvalkoista ja lapsetkin olivat painonsa suhteen miinuskäyrillä, lisää tuli kuukausittain alle minimin. Lasten paino lähti aina nousuun vasta kun alettiin kiinteiden maistelu. Sitä ennen imetin tuntikausia jotta vauva sai mahansa täyteen.
Kaverini ei voinut juoda kahvia kun vauva sai siitä vatsanväänteitä. Äidinmaitoon erittyy makuja ruoista joita äiti syö eikä se koostumus jokaisesta äidin syömästä ruoka-aineesta vääntäydy juuri lapselle sopivaksi. Itse yritin kovasti syödä terveellisesti mutta maito ei vain koskaan paksuuntunut. On täyttä huuhaata väittää että äidinmaito on juuri sille lapselle sopivaa, kun kuitenkin on monia allergisia vauvoja jotka eivät todellakaan voi juoda äitinsä maitoa, ellei äiti jätä pois allergisoivia ruoka-aineita. Ei se äidinmaito mitään mystistä tuotetta ole vaan perusidea on kaikilla sama, siihen vaikuttaa nautitun ravinnon lisäksi mm. stressitaso ja muut hormonit, jotka ovat jokaisella äidillä yksilölliset ja usein täysin vauvasta riippumattomat.
[/quote]
Ohiksena näin sivusta: Taisitte kyllä puhua nyt eri asioista. Koska et voi sietää tietämättömyyttä, niin googletapa vaikka tietoa äidinmaidon koostumuksen muuttumisesta esim. synnytyksestä lapsen ensimmäiseen ikävuoteen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :) [/quote] Tämä kertoo jo tarpeeksi. [/quote] Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä. [/quote] Se kertoo siitä, että pistit itsesi etusijalle lapsesi sijasta. Tupakanhimo oli tärkeämpi kuin että lapsi olisi saanut parhainta ruokaa, äidinmaitoa. Äidinmaidon lukuisat terveyshyödyt ovat sinulle toissijaisia, mieluummin saastutat itsesi tupakalla kuin tarjoat lapsellesi tuota terveysjuomaa. [/quote] Voi mikä jeesustelija. Oikeasti. Pientä rajaa nyt tuohon imetyksen hyödyistä hehkuttamiseen. Onko sinun maitosi tutkittu laboratoriossa? Kuinka ihmeessä voit silloin väittää SINUN maitosi olevan lapselle parempaa kuin korvike? Absoluuttisesti? Pitää olla aika köyhä kupoli, jos pystyy arvottamaan tunnetun ja tuntemattoman muuttuja paremmuusjärjestykseen. Ei taida äo yltää edes 120 paikkeille. [/quote] "Äidin oma ravitsemustila ei vaikuta paljoakaan äidinmaidon koostumukseen. Hyvissä oloissa elävien äitien ja köyhemmissä oloissa kehitysmaissa elävien äitien maito on pääosin (proteiini-, rasva-, hiilihydraattipitoisuus, volyymi) samanlaista. Rasvan koostumus vaihtelee äidin syömien rasvojen mukaan (tyydyttyneitä-tyydyttämättömiä). Vitamiini- ja hivenainepitoisuuksissa voi esiintyä eroja sen mukaan, miten äiti saa ko. ravinteita itse. (La Leche League International, 1998; Akre, 1989)". Toki en ole omaa maitoani tutkituttanut laboratoriossa. Mutta mitä syytä minulla olisi uskoa, ettei se olisi silti parempaa kuin korvike? Varsinkin jos syö ravinteikasta, terveellistä, monipuolista ruokaa, ei polta/käytä lääkkeitä, jne. Luuletko, että ihmisen kehittämä teollisuuslitku, synteettisillä vitamiineilla jatkettu lehmänmaito, olisi parempaa kuin luonnon kehittelemä äidinmaito? Korvikkeessa ei ole esimerkiksi minkäänlaisia vasta-aineita, ja sen koostumus on jatkuvasti sama kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee lapsen tarpeen mukaisesti. Jokaisella äidillä äidinmaito on ravinteikasta, vasta-aineita sisältävää, eikä vauva kärsi sitä juodessa minkäänlaisista puutoksista, on äärimmäisen harvinaista että tilanne olisi jotain muuta. [/quote] En voi väittää paremmaksi, koska kaikkien äitien tai edes tarpeeksi monien maitoa ei voida tutkia. Nuo vasta-aineet ovat hyödyttömiä suomessa ja lapsi nimenomaan hyötyy korvikkeen tasa-laatuisuudesta. Jostakin lukasin myös tuoreen tutkimuksen, jonka mukaan teollistuneissa maissa elävien äitien maito on köyhempää kuin kehitysmaissa. Sekin oli vain pieni katsaus, kuten tuo sinunkin esittämäsi, ei sinäänsä tarjoa mitään kovin käyttökelpoista. Äm ja korvike ovat yhtä hyviä eli riittävän hyviä. Ei meillä muuta ole. Imetystä suositellaan siksi, kun se tekee äidit onnellisiksi, äidit nauttivat maitobaarina olosta. [/quote] Vasta-aineet hyödyttömiä Suomessa? Niin no, Suomessa ei kuole ripuliin, korvatulehdukseen, oksennustautiin, kuumeeseen, hengitystieinfektioihin jne. Mutta mukavampaa se kai on pitää lapsi terveenä äidinmaidolla kuin rampata sairaalassa. Miten korvikkeen tasalaatuisuus hyödyttää lasta? Jokaisella äidinmaidon koostumus vaihtelee esim. lapsen iän ja terveydentilan mukaan, juuri siksi koska se hyödyttää lasta. Tuo viimeinen lauseesi taas on täyttä potaskaa. Kukaan äiti ei imetä itsensä takia vaan lapsensa takia, ei se imetys nyt niin mukavaa ole. Voin luvata. [/quote] Lapsi pysyy terveenä myös korvikkeilla. Kaikki kolme lastani ovat erittäin terveitä eikä yksikään ole joutunut koskaan rampata sairaalassa toisin kuin esimerkiksi ystäväni lapsi joka jatkuvasti kipeä ja todella huonosti kasvanut pelkällä äidin maidolla. Nyt joutuu käymään kasvukontrolleissa yms kun ei vain suostunut antamaan vastoin ohjeita lisämaitoa lapselleen vauvaiässä. Ja Imettää edelleen, lapsi nyt melkein 2v. Hänellä siis oma maito ei riittänyt normaalin kasvun turvaamiseen. Hän todella imetti ja imettää vain omien mielihalujensa vuoksi. Ei lapsen.
[/quote]
Onko varmaa tietoa, että lapsen pienikokoisuus johtuu nimenomaan ravinnosta, eikä geeneistä? Jotkut lapset eivät kasva normaalikäyrällä vaikka ovat aivan terveitä ja riittävästi ravittuja. Imetyksessä on myös muita hyötyjä kuin vain ravitseminen, siksi taaperonkin imettäminen on erittäin perusteltua. Nykyään lapsi saa jo muutakin ravintoa, imettäminen on siihen mukava ravinteikas bonus ja kaupanpäälle vielä vasta-aineet ynnä muut.
Lapsi voi pysyä pysyä terveenä saadessaan korvikkeitakin, mutta eivät korvikkeet sitä terveenä pysymistä saatikka parantumista mitenkään edistä, toisin kuin äidinmaito vasta-aineineen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:46"]
Koittakaa nyt jo rauhoittua. Sillä ei ole teidän lastenne elämään käytännön tasolla mitään vaikutusta, ruokitteko niitä vauvavuoden äidinmaidolla vai korvikkeella. Teidän lastenne terveys riippuu siitä, mitä ne syö loppuelämänsä ajan ja minkälaiset elämäntavat ne oppivat kotoa. Ajatelkaa, kuinka paljon paremmalla tolalla nykylasten terveys olisi, jos hormonihuuruiset raivotarmammat keskittyisivät olennaiseen sen sijaan, että vaahtoaisivat kaiken päivää korvikkeiden/imetyksen puolesta. Esim. kouluikäisten tai teinien terveellinen ruokinta on oikeasti mielekkäämpää ja haastavampaa pohdittavaa länsimaisessa ympäristössä.
[/quote]
Toinen järjen ääni tässä keskustelussa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:22"]
[/quote]
[/quote]
Imetyksen tuki ry:
Usein kuulee tuttavilta ja jopa lääkäreiltä ja neuvolasta, kuinka äidinmaito muuttuu jossain vaiheessa laihaksi, "sokerilitkuksi" tms. Nämä luulot eivät perustu faktoihin. Äidinmaito on erinomaista, hyvin sulavaa ravintoa koko imetyksen ajan, kestipä imetys kuukauden tai vaikkapa kolme vuotta. Äidinmaito ei koskaan muutu "laihaksi" tai "sokerivedeksi", vaan sisältää aina lapsen tarvitsemia ravintoaineita (mm. proteiineja, rasvaa, C-vitamiinia).
Synnytyksen jälkeen erittyvä kolostrum on kunnon rautaisannos vauvalle ja melkoinen vasta-ainepommi. Tämän jälkeen maito muuttuu kypsäksi äidinmaidoksi. Tämän kypsän äidinmaidon koostumus pysyy suunnilleen samana vaikka imetys kestäisi vuosia. Vieroituksen aikana äidinmaito tiivistyy taas vähän kolostrumia muistuttavaksi "vasta-ainerokotukseksi" vierottuvalle lapselle (La Leche League International, 1998). Äidinmaidon koostumuksessa on hiukan vauvan tarpeista johtuvaa vaihtelua. Koostumus vaihtelee jonkin verran ainakin lapsen iän, nälkäisyyden, vuorokaudenajan, syötön vaiheen ja vallitsevan tautiuhan mukaan (Kuusisto, 1989). Esim. sairaan lapsen saama maito on erilaista kuin terveen. Se sisältää enemmän vasta-aineita, koska hän tilaa sylkikontaktin kautta äidiltään maidon välityksellä vasta-aineita.
Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta.
Huvittavaa vänkäämistä. Eikö kannattaisi mielummin luottaa ihan tutkimustietoon, eikä omiin tai kavereiden kokemuksiin. Rintamaito on lapselle ravitsemuksellisesti parempaa kuin korvike, se on puhdas fakta ja siitä on turha väitellä. Korvike on hyvä korvike kun imettäminen jää väliin syystä tai toisesta. Surullista, että joku tuntee itsensä niin huonoksi vaikkei ole imettänyt, ettei edes totuutta kestä, vaan pitää tulla tänne haukkumaan imetyksessä onnistuneet. Voihan sitä sitten olla hyvä muilla äitiyden osa-alueilla, ei se imetys ole kuin yksi osa kokonaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 03:21"] [quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 01:25"] Ja hienoa toki, jos joku täysimettää, olipa se sitten neljä tai kuusi kuukautta. Parasta ravintoa. [/quote] ...niinpä. Mutta yhdentekevää pitemmänpäälle. [/quote] Se on erityisen merkittävää juuri pidemmän päälle :) [/quote] No ei se kyllä ole erityisen merkittävää. Isoin hyöty tulee vauvaiässä. :) [/quote] Ainoastaan siinä tapauksessa jos vauvaiän vatsatauti on mielestäsi merkittävämpi kuin esimerkiksi jokin autoimmuunisairauksista tai vaikkapa rintasyöpä :) [/quote] Lopeta jo! Kamalan tyhmä propagandan uhri. Todella ikävää tulla tänne syyllistämään noilla arvausjutuillasi. Kai pistät loton menemään, ja uskot sokeasti voittoon?
[/quote]
Ajatteletko, että kaikki tutkimukset ovat propagandaa? Vai ainoastaan tutkimukset imetyksen hyödyistä?
[/quote]
Imetystutkimusten tulokset vaihtelevat otannan mukaan niin paljon ettei niitä voi pitää luotettavana. Ainoa varma asia äidinmaidosta on se, että se on riittävän hyvää koska sillä kasvaa useimmiten terveitä ja kehittyviä lapsia. Samaa voidaan sanoa korvikkeesta. Ei pidä luottaa tutkimuksiin, jos ei ymmärrä niiden puutteita ja rajallisuutta. Tutkijat itse kyllä ymmärtävät, mutta heidän työstään artikkeleita kirjoittavat ihmiset eivät ymmärrä, joten lukija saa virheellisiä tietoja.