Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos vanhemmat eroaa kirkosta niin pääseekö lapsi rippikouluun?

Vierailija
29.12.2014 |

otsikko

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja höpö höpö, kyllä se ennenkin riitti että nuori liittyi itse kirkkoon, ei vanhempien tarvinnut. Itsekin olen rippikoulun käynyt 80-luvulla ja minut myös konfirmoitiin, koska olin liittynyt kirkkoon. Vanhempien luoa tuohon tarvittiin, mutta ei muuta

Vierailija
42/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:14"]No mä en oikasti tiennyt, että lapsi kuuluu erikseen kirkkoon. Luulin että ne jotka kirkollisveroa maksavat kuuluvat kirkkoon, ei muut. Jotenkin olen aina olettanut, että lapsi kulkee vanhempien mukana tällaisissa asioissa. No tein laskelmat paljonko maksan kirkollisveroa ja oli niin pieni ja mitätön summa vuodessa, että ei paljon tilipussissa tunnu jos sen maksan. Eli en eroa. Ap [/quote] Ennen olikin noin. Kaverin äiti joutui liittymään kirkkoon takas että tytär pääsi ripille -90.

[/quote]

Ei ole kyllä oikeasti ollut noin. Seurakunnassa on kusetettu äippäkin liittymäään kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:15"]

Erotaan kirkosta koska siinä säästää rahaa. Ihan vapaasti. Hassua kyllä moni kuolinvuoteellaan haluaa takaisin kirkkoon ja kirkkohautajaiset.

[/quote]

Paskapuhetta. Uskovien usko voi vahmistua kuolinvuoteella, mutta jos ei usko, niin sellainen ei kuolinvuoteella käänny. Tämä on urbaanilegenda ja juontaa juurensa niistä ajoita kun kirkkoon kuulummisella oli merkitystä hautaamiseen. Pappi ja leski saattoivat sopia että vainaja halusi palata kuolinvuoteella kirkon jäseneksi, jolloin hänene hautausmaksunsa oli halvepi ja sai hautausmaalla paremman hautapaikan.

Itse sain sydänifarktin vähän aikaa sitten ja voi kertoa että kertaakaan sen aikana ei käynyt jumalanne mielessä, vaikka kuolema oli läsnä.

Väitteesi on yhtä typerä kuin että itse alkaisit kuolinvuoteella rukoilla varmuuden vuoksi Allahia, sellaista ei vaan tapahdu, kun siihen ei usko.

t. 40 vuotta sitten kirkosta eronnut ateisti

Vierailija
44/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen oikein tyytyväinene että minut kasteen muodossa aikanaan "pakkoliitettiin" kirkkoon. Riparin jälkeen menin isoskoulutukseen ja vaikka kirkko jäi kuvioista siitä sitten parin vuoden päästä niin sain ystäväpiirin jonka kanssa olen yhä. Me hengattiin porukalla koko nuoruus, ei dokailtu tai törttöilty vaikka tehtiin mökkireissuja jne, ei kyllä oltu mitään hihhuleita, ei me koskaan mistään jumalasta puhuttu vaikka oltiinkin isoskoulutuksessa tutustuttu. Nyt olen miettinyt eroa kirkosta, lähinnä juuri koska olen tasa-arvon suuri kannattaja. Mutta arkkipiispan puheet pisti sille lykkäystä.

Hautasin kuluneena vuonna perheenjäsenen ja olin silloin kiitollinen siitä että tämä kuului kirkkoon. Ne hautajaiset eivät olleet mitenkään kovin uskonnolliset, kun ei ollut haudattavakaan, mutta jotenkin se miten kaikki hoitui kirkon kanssa toi lohtua tilanteeseen. Itse olin aika hukassa sen kanssa mitä piti tehdä ja sain todella korvaamatonta apua. Enkä edes tiedä mihin uskon tai uskonko mihinkään.

En hyväksy kirkkoon vetoamista lainsäädännön asioissa, mutta tuo se paljon hyvääkin ihmisten elämään.

Vierailija
45/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kastettu niin daa.

Vierailija
46/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:51"]

No minä olen oikein tyytyväinene että minut kasteen muodossa aikanaan "pakkoliitettiin" kirkkoon. Riparin jälkeen menin isoskoulutukseen ja vaikka kirkko jäi kuvioista siitä sitten parin vuoden päästä niin sain ystäväpiirin jonka kanssa olen yhä. Me hengattiin porukalla koko nuoruus, ei dokailtu tai törttöilty vaikka tehtiin mökkireissuja jne, ei kyllä oltu mitään hihhuleita, ei me koskaan mistään jumalasta puhuttu vaikka oltiinkin isoskoulutuksessa tutustuttu. Nyt olen miettinyt eroa kirkosta, lähinnä juuri koska olen tasa-arvon suuri kannattaja. Mutta arkkipiispan puheet pisti sille lykkäystä.

Hautasin kuluneena vuonna perheenjäsenen ja olin silloin kiitollinen siitä että tämä kuului kirkkoon. Ne hautajaiset eivät olleet mitenkään kovin uskonnolliset, kun ei ollut haudattavakaan, mutta jotenkin se miten kaikki hoitui kirkon kanssa toi lohtua tilanteeseen. Itse olin aika hukassa sen kanssa mitä piti tehdä ja sain todella korvaamatonta apua. Enkä edes tiedä mihin uskon tai uskonko mihinkään.

En hyväksy kirkkoon vetoamista lainsäädännön asioissa, mutta tuo se paljon hyvääkin ihmisten elämään.

[/quote]

Minä taas olen erittöin tyytyväinen että minua ei ole liitetty sopulien lailla kirkkoon. En ole yli 40 vuoteen kirkkoa tarvinnut niin mihinkään. Kirkon valta pitää ajaa alas Suomessa.

Vierailija
47/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Järkyttävää että vauvat liitettään jo kirkkoon ilman omaa päätäntävaltaa. Taas näitä suomalaisia tapoja. Muissa maissa aikaisintaan rippikouluiässä liitytään kirkkoon. Sairas systeemi meillä."

Ev.lut.srk lapsi liitetään kirkon jäseniksi kasteen yhteydessä, ihan samalla tavalla kuin monissa muissa ja uskonnoissa. Eikä se ole mikään Suomen "systeemi" vaan liittyy uskontoon kaikkialla maailmassa. 

Lapset ovat srk vanhempien mukana tai jos eronneen lapsi haluaa liittyä kirkon jäseneksi, niin hän voi mennä rippikouluun. Joissakin seurakunnissa rippikoulun käyvät 150% nuorista ja myös niiden lapsien vanhemmat jotka eivät kuulu kirkkoon.

Seurakunnat eivät tee ainoastaan kristillistä työtä, vaan myös yhteiskunnalle kuuluvia tehtäviä esim. hautausmaiden ylläpito ja hoito (myös kirkkoon kuulumattomille) ja diakoniatyö yhteistyössä poliisin ja muiden viranomaisten kanssa esim. kriisitilanteissa, onnettomuudet jne. vaikka asianom. ei kuuluisikaan kirkkoon ja nyt kulut katetaan kirkollisverosta, jonka monet veron takia kirkosta eroavat unohtavat, sillä noiden kulujen kattamiseen toinen vaihtoehto oli kunnallisveron korotus ja tehtävien siirtäminen kunnalle, sillä yhteiskunnalliset velvoitteet on joka tapauksessa hoidettava.

Vierailija
48/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jeesuksen mainostetaan olevan suuri hyväntekijä ja rakkauden lähettiläs. Mutta nämä uskovaiset kaivaa raamatun esille ja hakkaa sillä homoja päähän. Vittu mitä kaksinaamaisuutta.

Vierailija
49/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:54"]

[/quote]

Minä taas olen erittöin tyytyväinen että minua ei ole liitetty sopulien lailla kirkkoon. En ole yli 40 vuoteen kirkkoa tarvinnut niin mihinkään. Kirkon valta pitää ajaa alas Suomessa.

[/quote]

No sitten on hyvä että sinä et kuulu kirkkoon ja minä olen kuulunut. Siitä olen samaa mieltä ettei kirkolla saa olla valtaa poliittisissa päätöksissä mutta eipä sillä pahemmin ole. Kansanedustajien mielipiteet ja vakaumukset toki tulevat aina vaikuttamaan siihen miten he äänestävät. Olivat he sitten minkä tahansa uskontokunnan edustajia tai ateisteja. Kirkon saa puolestani erottaa valtiosta kunnolla, mutta tuo ei tule muuttumaan.

Vierailija
50/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:55"]

"Järkyttävää että vauvat liitettään jo kirkkoon ilman omaa päätäntävaltaa. Taas näitä suomalaisia tapoja. Muissa maissa aikaisintaan rippikouluiässä liitytään kirkkoon. Sairas systeemi meillä."

Ev.lut.srk lapsi liitetään kirkon jäseniksi kasteen yhteydessä, ihan samalla tavalla kuin monissa muissa ja uskonnoissa. Eikä se ole mikään Suomen "systeemi" vaan liittyy uskontoon kaikkialla maailmassa. 

Lapset ovat srk vanhempien mukana tai jos eronneen lapsi haluaa liittyä kirkon jäseneksi, niin hän voi mennä rippikouluun. Joissakin seurakunnissa rippikoulun käyvät 150% nuorista ja myös niiden lapsien vanhemmat jotka eivät kuulu kirkkoon.

Seurakunnat eivät tee ainoastaan kristillistä työtä, vaan myös yhteiskunnalle kuuluvia tehtäviä esim. hautausmaiden ylläpito ja hoito (myös kirkkoon kuulumattomille) ja diakoniatyö yhteistyössä poliisin ja muiden viranomaisten kanssa esim. kriisitilanteissa, onnettomuudet jne. vaikka asianom. ei kuuluisikaan kirkkoon ja nyt kulut katetaan kirkollisverosta, jonka monet veron takia kirkosta eroavat unohtavat, sillä noiden kulujen kattamiseen toinen vaihtoehto oli kunnallisveron korotus ja tehtävien siirtäminen kunnalle, sillä yhteiskunnalliset velvoitteet on joka tapauksessa hoidettava.

[/quote]

Ei lapsikaste ole mikään yleismaalmallinen tapa. Monissa maissa ja uskonnoissa varsinaiseksi jäseneksi voi liittyä vasta omasta tahdostaan, ei vauvana.

Miten ikäluokasta voi käydä rippikoulun yli 100%?

Kunnat varmati hoitaisivat hautaamisen halvemmalla kuin seurakunnat.

Vierailija
51/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:58"]

[/quote]

Jeesuksen mainostetaan olevan suuri hyväntekijä ja rakkauden lähettiläs. Mutta nämä uskovaiset kaivaa raamatun esille ja hakkaa sillä homoja päähän. Vittu mitä kaksinaamaisuutta.

[/quote]

Eivät kaikki uskovaiset. Älä yleistä. Esimerkiksi monet papit olisivat valmiita vihkimään homopareja. Kyllä niitä suvaitsemattomia löytyy ihan kaikista uskontokunnista ja ateisteistakin.

Ja itse en todellakaan hyväksy minkään väestönryhmän syrjimistä tai kohtelemista eriarvoisina. Raamattua jos lukee tajuaa tyhmäkin että se aika jona se on kirjoitettu heijastuu siinä ja meillä ei ole orjiakaan vaikka raamattu ne hyväksyy, raiskattujen ei tarvitse naida raiskaajaansa jne. joten homojen tuomitseminen sen perusteella on perusteetonta vaikka olisi kuinka uskovainen.

Vierailija
52/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:19"]

Eikös alle 15 v mene äidin uskontokunnan mukaan ainakin ennen oli niin jos äiti eroaa eroaa lapsikin kirkosta isät saa tehdä mitä vain.

[/quote]

Ei. Vanhemmat päättää yhdessä lapsen uskontokuntaan kuulumisesta tai siihen liittämisestä. Lapsen erottamiseksi kirkosta tarvitaan kummankin vanhemman suostumus.

Vierailija
53/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka lapsi ei kuuluisi kirkkoon, voi hän osallistua rippikouluun. Tällöin ripari maksaa enemmän kuin jos kuuluu kirkkoon. Kirkkoon kuulumatonta ei kuitenkaan konfirmoida."

Kaikki kirkon palvelut ovat käytettävissä ja saman hintaisia kuuluuko kirkkoon vai ei. Kirkon suorittamat yhteiskunnan velvoitteet esim. hautausmaiden ylläpito-ja hoito, poliisin ja muiden viranomaisten ohella tapahtuva diakoniatyö esim. onnettomuus ja kriisitilanteessa, suruviestit jne. on kaikkien käytettävissä, samoin lasten-ja nuorisotyö ja muut kirkon palvelut esim. leipäjonot, avustukset jne.

Eli kaikki kirkon palvelut ovat kaikille avoimena ja käytettävissä ja ainoastaan kristilliset toimitukset  ovat niiden ulkopuolella, eikä sekään perustu kirkkoon, vaan asianomaisen vakaamukseen, jota kirkko haluaa kunnioittaa ja vaalia.

Vierailija
54/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos en kuulu kirkkoon, voinko silti käydä rippikoulun?
Rippikouluun voi osallistua, vaikka ei olisi suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Konfirmaatioon ei voi osallistua, jos ei ole kirkon jäsen. Jäseneksi voi liittyä ja tulla kastetuksi myös rippikoulun aikana. Rippikoulun kuluessa voi siis miettiä, haluaako liittyä kirkkoon ja tulla konfirmoiduksi. Jos ei halua tulla konfiroiduksi, voi kuitenkin istua vaikka isosten kanssa kirkonpenkissä ja olla osallisena juhlasta tällä tavalla. Tällöin on myös hyvä säilyttää rippikoulutodistus, sillä rippikoulu on voimassa aina, voithan haluta liittyä kirkkoon vaikka 10 tai 20 vuoden päästä."

http://www.espoonseurakunnat.fi/web/rippikoulu/ripari-infoa#En%20kuulu

Vierailija
55/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:08"]

Älkää romuttako Suomen kirkkoa rahapulassanne, ihmiset!

[/quote]

Saatanan Pojat laittaa muutaman kirkon palamaan. Soon...

Vierailija
56/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja maksavat ekasta palkastaan 18v veroja. Kivan pakkomaksu yllätyksen olet heille järjestänyt.
Meillä lapsi ei kuulu kirkkoon kuten en minäkään ole koskaan kuulunut. Eipä tarvitse miettiä erotako kirkosta"

Pienituloiset eivät maksa lainkaan kirkollisvero, vaikka ovatkin kirkonjäseniä, vaan se on sidottu kunnallisveron tulorajoihin. Ja harvoin 18v. voi olla niin suuret tulot, että maksavat veroa, kun huomioidaan opintoraha- tai tulonhankkimisvähennys.

Vierailija
57/57 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:19"]

Eikös alle 15 v mene äidin uskontokunnan mukaan ainakin ennen oli niin jos äiti eroaa eroaa lapsikin kirkosta isät saa tehdä mitä vain.

[/quote]

Ei. Vanhemmat päättää yhdessä lapsen uskontokuntaan kuulumisesta tai siihen liittämisestä. Lapsen erottamiseksi kirkosta tarvitaan kummankin vanhemman suostumus.

[/quote]

Puhutaanpas oikeilla termeillä. Eli ei vanhempien vaan huoltajien.