Kaksivuotiaan oppimiskyky?
Kuinka vähällä toistolla muiden kaksivuotiaat oppivat ruumiinjäsenten nimiä tai huonekalujen ja esineiden nimiä? Itse tässä mietin, että onkohan oma lapsi sittenkin hieman hitaasti kehittyvää sorttia, kun hän ei meinaa millään oppia tiettyjä sanoja tai edes osoittamaan oikeaa ruumiinosaa tai esinettä, kun kyseinen sana sanotaan ja pyydetään osoittamaan.
Kommentit (8)
Tuskin on, koska lapsi osaa ylipäätään puhua ja ottaa normaalisti kontaktia. Minkä ikäinen lapsi tarkalleen on?
Oon miettinyt samaa, ja esikoinen kun on kyseessä niin ei oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Lapsi hieman alle 2v. Ei osaa mitään huonekaluja, ruumiinosia osaa muutamia ja loput sanoo miten sattuu. Muutamia eläimiä on oppinut tunnistamaan ja sanomaan viime aikoina, ja tietää miten ne ääntelevät. Mutta siis aika vähän osaa mitään sanoja (n.50? sanaa) eikä tunnu edes ymmärtävän läheskään kaikkea mitä sanon tai kysyn. Kauhea huoli välillä että onko tuo nyt ihan normaali vai ei.
Antakaa lastenne kehittyä omaan tahtiin.
onhan niitä opuksia, jos haluaa lukea keskimääräisestä kehittymisestä.
jotain kiinnostaa liikkuminen toista ne esineet, yks on kiinnostunut näpräämisestä toinen äänistä.
menee aalloittain. Ihmetelkää lasten kanssa yhdessä ja iloitkaa.
eu kannata hirveesti opettaa...kannattaa mieluummin ihmetellä ja herättää kiinnostusta lapsen omissa tutkimuksissa... Hieno se ja hieno tuo...minäkin huomasin ...piirretään, lauletaan, luetaan, muovaillaan, kuunnellaan, hypitään, pyöritään....sen...näytä...katso...kuuntele...huomasitko...tunnustele...vau! Ole läsnä itsenäsi. Yhdessä ja erikseen. Ja anna lapsen kehittyä.
On normaali. Kaksivuotis-neuvolassa jos lapsi osaa noin 50 sanaa ja osaa yhdistää kaksi sanaa lauseeksi, lapsen kielen kehitys katsotaan normaaliksi. Monet lapset eivät vielä tuolloin osaa noin montaa sanaa, ja heitä kutsutaan late talkereiksi, kielen kehityksessä on viivettä. Heistä puolet, siis joka toinen, ottaa myöhemmin kiinni ikätöverinsa, eikä kielen kehityksessä ole mitään häiriötä. Lapsen kielen kehitystä seurataan viiveisillä yleensä seuraavan kerran 2,5 -v. iässä tai 3-vuotiaana. Eli kummallakin aiemmin kirjoittaneella vanhemmalla kuulostaa lapsen puheen kehitys ihan tavanomaiselta. tosiaankaan mitään huolta ei minusta ole, jos kehitystä vertaa edellämainittuun neuvolan ja puheterapeuttien käyttämään puheen kehityksen seurantaluokitukseen.
Jos haluaa tukea lapsen kielellistä kehitystä, taaperon kanssa on tärkeä leikkiä yhdessä. Näyttää, miten eri esineillä leikitään ja miten esim. kattilaa hämmennetään "leikisti" kun tehdään nukelle leikisti puuroa tms. Lapsi oppii silloin symbolista toimintaa, joka on kielen eli symbolijärjestelmän omaksumisen perusta. Aikuinen voi rikastaa ja laajentaa leikkiä, ja samalla tukea lapsen kielellistä kehitystä. Leikki on tärkeä oppimisen konteksti edellämainittujen ( kirjoittaja nro 6) toimintojen lisäksi.
Pitääkö tenavat nykyään erikseen OPETTAA leikkimäänkin??? o_O
No joo, itse olen joutunut yhtä kolmesta opettamaan, mutta hän onkin kehitysvammainen...
Tässä siis on mietinnässä jopa sellainenkin, että onkojan lapsi jopa kehitysvammainen tai ns. heikkolahjainen. :(