Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuoden alusta sijoitukset nousseet 30k

Vierailija
24.10.2021 |

Todella tyytyväinen olen. Aloitin osakesijoitukset vasta 2019 alkuvuodesta ennen koronaa. Alexandriassa (tiedän, että monet vihaa tätä. Itse olen tyytyväinen) ollut jo pitempään jotain vuodesta 2011.
1.1.2021 sijoitukset (osakkeet, Alex ja paska Mandatum Life) oli 95.317,62 ja nyt 21.10.2021 summa oli 124.785,44).
Tämän vuoden aikana on säännöllisesti mennyt Alexiin 300, Lifeen 80,16 ja osakkeisiin 400/kk. Ja tietty en nosta osinkoja, vaan sijoitan ne takaisin.
Tiedossa hyvin on, että kurssit voivat heitellä, miten vaan... Oma sijoitusjänne on pitkä. Tästä eteenpäin ainakin 10 vuotta.

Pankkitalletuksia en tässä vertailussa nyt käytä, kun ne elää ja osa on toiminimiyritykseni alla. Mutta samoissa lukemissa ollaan. Siinä 55.000 - 65.000 nuo pyörineet jo vuosikaudet. Tuleva remontti pudottaa käteisvarantoja.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Ap, kun tuosta salkkusi nykyarvosta vähentää nuo pääomanlisäykset (780e/kk), niin salkkusi on tuottanut reilusti alle Helsingin indeksin (omxh25) keskituoton. Olisit päässyt parempaan tuottoon pienemmällä riskillä jos rahasi olisivat esimerkiksi Seligsonin Suomi 25-rahastossa.  

Hyvin mahdollista. Tai jos olisin osannut ostaa jotain tuota tai tätä, mikä olisi pongahtanut pilviin vuodessa. Aina voi jossitella. Täytyy ottaa huomioon, että sijoitteluni on vasta tämän vuoden aikana siirtynyt osinkoyrityksiin, joten osinkoja ei vielä paljoa kerry (aloitin alle 2 v sitten osakkeet).

En tavoittelekaan mitään pikavoittoja. Tarkoitukseni on kehittää maltillista tuottoa. Totta kyllä, että rahastot yleensä tuottavia. En ole perehtynyt tuohon Seligsoniin. Jatkan kuitenkin tällä samalla linjalla. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen.

Voisinhan makuuttaa rahoja tililläni, jolloin en olisi saanut tätäkään tulostani. Eli voittoja laskennallisesti 20 000 e 10 kuukauden aikana. Minulle se riittää. 

Tuo paska Mandatum Life -eläkevakuutus vain ärsyttää. Siitä kun ei pääse eroon. Otin joskus iät ajat sitten ja on aivan p yll y stä. 

ap

Siksi juuri tuottoa verrataankin markkinoiden keskituottoon. Salkkusi on jäänyt ja tulee erittäin suurella todennäköisyydellä jäämään markkinoiden keskituotosta myös jatkossa. Kehottaisin perehtymään asiaan ja laatimaan kunnollisen sijoitussuunnitelman sekä lukemaan alan kirjallisuutta. Oppirahat kannattaa maksaa mahdollisimman aikaisin ja pitää mahdollisimman pienenä. 

Varmaan pitäisi. Olet oikeassa. Olen vaan hieman laiska siihen. Mutta kritiikistäsi huolimatta itse olen erittäin tyytyväinen tuohon laskennalliseen 20k voittoon 10 kk sisällä. 

Varmaan tulee jatkossakin jäämään keskituotosta jälkeen. Johtuu siitä, että haluan salkkuuni "varmoja" osinkoja tuottavia. Nämä harvoin singahtavat ylös. 

ap

Vierailija
22/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä makuuttaa tilillä jotain 60 000 euroa vuosikausia..... Sijoita ihmeessä ap. Jos siis oikeasti tilillä tuollainen summa

Joko sitä rahaa ei ole tai sitten uskallus/osaaminen ei riitä ;)

No, taisin tuossa aloituksessani sanoa, että osa on toiminimiyritykseni alla (tällä hetkellä 45 000) ja osa omalla tililläni (20 000). Tietenkin toiminimiyritykseni raha on suoraan omaa rahaani, mutta sen verran turvallisuushakuinen olen, että yritykseni rahavarat olen päättänyt pitää vähintään 40 000 eurossa. Yrityksen laskuja + veroja tulee jatkuvalla syötöllä.

Säästötilirahoista menee 6 000/vuosi ratsastukseen ja remontti odottaa. Näitä varoja en tuhlaa muuhun, vaan tavoite tuo 20 000 saada aina takaisin.

Sijoituksiin menee sitten liikenevä raha eli 780.

ap

Vierailija
24/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä makuuttaa tilillä jotain 60 000 euroa vuosikausia..... Sijoita ihmeessä ap. Jos siis oikeasti tilillä tuollainen summa

Onhan rahasta aina huolta kun tilillä makaa, Talvivaaraan aikoinaan sjoittaneilla ei enää ongelmia.

Niin tai Saksasta aikoinaan miljardeilla ilmaa ostaneilla? Tosin olihan se Soneran osake ihan hyvä sijoitus. Toki joku vääräleuka laski, että jos olisi ostanut samalla summalla kaljaa, niin tyhjät pullot palauttamalla olisi jäänyt enemmän rahaa käteen kuin tuohon osakkeeseen sijoittamalla.

Vierailija
25/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan rahasta aina huolta kun tilillä makaa, Talvivaaraan aikoinaan sjoittaneilla ei enää ongelmia.

talvivaarallakin monet, kuten minä, teki hyvän tilin. Jos lukee osavuosikatsaukset ja katsoo tuloslaskelmat niin ei pieleen voi mennä. Minulla muutama tonni oli siinä kiinni (ajoissa lähdin mukaan) ja tuplasin rahani (ajoissa myös hyppäsin ulos). Se loppuralli anteineen yms oli kyllä huvittavaa katseltavaa kun huipulla ostaneet epätoivoisesti lisää rahaa kaatoi kankkulan kaivoon. Minä kutakuinkin huipuilla hyppäsin pois kun totesin että eivät saa prosessejaan toimimaan.

Vierailija
26/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Kehottaisin lopettamaan kaiken sijoittamisen Alexandrian kautta (jos mahdollista ilman niitä sisään leivottuja sakkomaksuja, heh) Tämä foorumi on ehkä väärä paikka käydä läpi sitä mikä kaikki Alexandrian tuotteissa ja palkkioissa on pielessä mutta näin alalla aika kauan olleena ja kaikenlaista nähneenä olen varma, että et saa Alexandrian kautta rahoillesi millään tavalla hyvää tuottoa. 

Itse olen ollut ihan tyytyväinen. Ainoastaan turvallisuushakuinen kiinteistösijoitus on tuottanut huonosti (noin 600 euroa/4 vuotta). Mutta se oli tiedossa etukäteen. No, se laukeaa ensi vuonna ja nostan rahan pois. Menee säästötililleni tulevaan remonttiin. 

Muut on ollut ihan ok. Tosin, kun ne laukeavat, niin tarkastelen tilannetta. Todennäköisesti nostan pois, sillä niille varmaan ihan käyttöä. Remonttiasioihin nekin. 

Ei varmasti kaikki ole tyytyväisiä Alexiin. Mutta minulla ei ole pahaa sanottavaa. Ne, keiden kanssa olen jutellut, ei ole ollut tyytyväisiä, mutta on tullut esille se, että ovat nostaneet varoja pois ennen sijoitusten laukeamista, jolloin on aika isot maksut. Minulla ei ole siihen ole tarvetta. 

ap

Vierailija
27/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on 30k?

Kerrosta?

Kuhatta, 30 Kuhatta 😂

Vierailija
28/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei tuo onnea. Erittäin epävarma elämäntarkoitus. Olen uskossa ja kehotan aloittajaa ja kaikkia niitä jotka rahaa rakastavat, kääntymään Kristuksen puoleen. Kyllä uskossa on hyvä olla.

Vierailija
29/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon sijoituksia on kokonaisuudessaan ja mitä isoja menoja on odotettavissa lähitulevaisuudessa. Minullakin on 60 000 euroa pankkitilillä, mutta tarkoituksena on tehdä seuraavan vuoden aikana remontti, johon menee ainakin 20 000. Remonttirahat kannattaa olla tilillä, jotta niitä tarvitessa ei tarvitse myydä sijoituksia huonoon hintaan. Lisäksi osa rahasta on tilillä odottamassa sitä, että osakkeiden hinnat laskevat. Tällä hetkellä osakkeisiin menee noin 800 euroa kuukaudessa, enkä näe oikein järkevänä kasvattaa summaa tästä nyt, kun osakkeiden hinnat ovat korkealla. Tällä hetkellä osakkeissa ja rahastoissa on niin 160 000. Minusta nykytilanteessa on ihan järkevää riskin pienentämistä pitää osaa rahoista tilillä.

Vierailija
30/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Kehottaisin lopettamaan kaiken sijoittamisen Alexandrian kautta (jos mahdollista ilman niitä sisään leivottuja sakkomaksuja, heh) Tämä foorumi on ehkä väärä paikka käydä läpi sitä mikä kaikki Alexandrian tuotteissa ja palkkioissa on pielessä mutta näin alalla aika kauan olleena ja kaikenlaista nähneenä olen varma, että et saa Alexandrian kautta rahoillesi millään tavalla hyvää tuottoa. 

Itse olen ollut ihan tyytyväinen. Ainoastaan turvallisuushakuinen kiinteistösijoitus on tuottanut huonosti (noin 600 euroa/4 vuotta). Mutta se oli tiedossa etukäteen. No, se laukeaa ensi vuonna ja nostan rahan pois. Menee säästötililleni tulevaan remonttiin. 

Muut on ollut ihan ok. Tosin, kun ne laukeavat, niin tarkastelen tilannetta. Todennäköisesti nostan pois, sillä niille varmaan ihan käyttöä. Remonttiasioihin nekin. 

Ei varmasti kaikki ole tyytyväisiä Alexiin. Mutta minulla ei ole pahaa sanottavaa. Ne, keiden kanssa olen jutellut, ei ole ollut tyytyväisiä, mutta on tullut esille se, että ovat nostaneet varoja pois ennen sijoitusten laukeamista, jolloin on aika isot maksut. Minulla ei ole siihen ole tarvetta. 

ap

vain idiootti on tyytyväinen epälikvidiin ("sijoitukset laukeaa") sijoituskohteeseen jonka tuotto on heikompi kuin likvidien kohteiden tuotto on ollut.  Likvideistä kohteista saat rahat pois päivissä ILMAN mitään sanktiomaksuja yms. Epälikvideillä kohteilla on aina enemmän riskejä sijoittajan kannalta, joten sen tuoton pitäisi olla parempi kuin likvideissä kohteissa on.

Vierailija
31/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa verrata noiden Alexin rahastojen tuottoja saman riskiprofiilin omaavien muiden rahastojen tuottoihin, esimerkiksi juuri Seligsonin indeksirahastoihin. Seligsonin indeksirahastot ovat siitä hyvä vertailukohta, että ne kuvaavat nimenomaan samalle alueelle (esim. Suomi, Eurooppa tai Pohjois-Amerikka) tehdyn hyvin hajautetun osakesalkun kehitystä. Kysymyksessä ei siis ole mikään "jos olisi onnistunut tuurilla valitsemaan oikean rahaston" -juttu.

Esimerkiksi Seligsonin Suomi indeksirahasto on tuottanut tämän vuoden alusta 17,36 %. Paljonko sen Alexin rahastosi tuotto on vuoden alusta?

Pidän kyllä suunnitelmaasi tehdä suoria osakesijoituksia hyvää osinkoa maksaviin firmoihin hyvin järkevänä, mutta Alexista yrittäisin päästä eroon niin pian kuin se on mahdollista ilman suuria sakkomaksuja.

Vierailija
32/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo riippuu täysin siitä, kuinka paljon sijoituksia on kokonaisuudessaan ja mitä isoja menoja on odotettavissa lähitulevaisuudessa. Minullakin on 60 000 euroa pankkitilillä, mutta tarkoituksena on tehdä seuraavan vuoden aikana remontti, johon menee ainakin 20 000. Remonttirahat kannattaa olla tilillä, jotta niitä tarvitessa ei tarvitse myydä sijoituksia huonoon hintaan. Lisäksi osa rahasta on tilillä odottamassa sitä, että osakkeiden hinnat laskevat. Tällä hetkellä osakkeisiin menee noin 800 euroa kuukaudessa, enkä näe oikein järkevänä kasvattaa summaa tästä nyt, kun osakkeiden hinnat ovat korkealla. Tällä hetkellä osakkeissa ja rahastoissa on niin 160 000. Minusta nykytilanteessa on ihan järkevää riskin pienentämistä pitää osaa rahoista tilillä.

Olisin itse voinut kirjoittaa tämän viestin...

Juurikin näin. Minulla 45 000 firman tilillä ja 20 000 omalla tilillä. Molemmat omaa rahaa, sillä toiminimiyritys.

Remontti odottaa ja siihen menossa noin 30 000. Firmalle koko ajan tuloja, mutta myös pirusti laskuja. En näe järkeväksi vetää tilejä tiukalle ja sitten murehtia, mistä rahat. Sijoituksiin en aio koskea. 

Mulla menee se 780 sijoituksiin ja se saa riittää. Jos osakedippi tulee, niin siihenkin on varaa irrottaa. 

Rauhoittaa kummasti mieltä, kun tietää, että tileillä on myös rahaa eikä kaikki kiinni osakkeissa.

ap

Vierailija
33/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaan tätä, kun itse mietin, uskaltaako ryhtyä sijoittaan.... Saisin 100 euroa varmaan kuukaudeessa laitettua

Vierailija
34/34 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koit tarvetta julkaista tämän?