Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan lasta. Mitä terapiaa/tukea?

Vierailija
28.12.2014 |

Lapseen ei tunnesidettä vaan koen lapsen hoitamisen ahdistavaksi. En ole masentunut mutta en vain kestä lasta. Inhoan vauvaa ja toisaalta pelkään satuttavani raivonpuuskassa esim.lyömällä. Vihaan lapsen huutamista ja meinnaan oksentaa vaipanvaihdon yhteydessä. Minkälaista terapiaa tai tukea on tarjolla ja kuinka nopeasti siihen voi päästä? En halua että minusta tehdään lasuilmoitusta koska haluan pitää lapsen mutten vain koe häntä kohtaan minkäänlaista kiintymystä. Ei ole edes vaativa lapsi mutta koen äitiyden äärimmäisen hermoja raastavaksi.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:35"]

Kiitos teille! Tämä ketju on antanut paljon mietinnän aihetta kannoilta miltä en ole osaanut sitä jatellla vaan olen yrittänyt torjua ja olla ajattelematta, ja hyviä vinkkejä mitä kannattaa seuraavaksi tehdä. Olette ainoita, jotka ovat ottaneet hätäni vakavasti. Kaikki tuttuni ovat vähätelleet tunteitani huolimatta siitä vaikka tietävät mitä taustalla on - jopa mieheni!! Näytän todella viattomalta, eikä minusta voisi päällepäin uskoa mitään tällaista. Pidän eläinten pennuista paljon mutta olen ollut aina tunnekylmä vauvoja kohtaan. Luulen, että tilanne helpottuu, kun lapsi kasvaa sillä lapsista pystyn pitämään. Mutta olen todella huolissani sen suhteen, miten selviän vauvan kanssa, minkä vuoksi yritän hakea apua. Kiitokset teille kaikille. Ap

[/quote]

parempi olisi selvitä. josset selviä, niin sossu vie lapsesi pois ja siitäkös koko kylä juoruaa. ja perheesi leimaa sinut epäonnistujaksi. kukapa mieskään haluaa olla "hullun" kanssa. ero tulee. joten oleppa reipas ja taistele itsesi ja perheesi vuoksi!! tämä ei ole mitään leikkiä.

[/quote]

Ap:n äiti on ollut hullu, ei Ap. Kaksi eri henkilöä! En tiedä missä äiti nyt on, mutta tuskinpa auttamassa vauvan hoidossa. Ap on todennäköisesti ottanut jo aikoja sitten välimatkaa kyseiseen henkilöön. Ja vanhempiaan ei voi valita. Ap:n reaktio on täysin ymmärrettävä ja tuskinpa Ap:n mieskään olisi "hullun" kanssa lasta hankkinut. Sossut ei ihan tuosta vain tempaise lasta pois biologiselta äidiltään...

Kunpa olisi vielä vanhan kunnon ajan kodinhoitajia...

Vierailija
22/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.  minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!  [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun [/quote] voin kertoa, että minä olen elänyt täysin epäharmonisen elämän ja olen vahvempi kuin koskaan. minä nousen mistä tahansa liemestä. moni ei tiedäkään mitä olen kokenut. enkä niistä vaahtaa. haluan olla normaali. kaipaan hyväksyntää. sanon kuitenkin sen, että elämäni olisi voinut mennä toisin. olen kuitenkin itseni ja perheeni vuoksi ponnistellut. [/quote] kuulostat vähän äidiltäni, mikäli tuo edeltäväkin viesti oli sinun. En vain ole tämän vahvempi. Minut on murrettu ja vielä samaa toitotettu, että vahva pitää olla, eikä mitään saa näyttää. Kaikki pitää niellä, mitä elämä heittää. Toivottavasti et murra omia lapsiasi tuolla asenteellasi. Ap

[/quote]

ehkä kuulostankin äidiltäsi, mutta sanoin vain tosiasiat. itse olen niin "vahva" etten menisi millekään psykologille. minusta on sääli, että ihmiset eivät keskustele keskenään asioista. vaan tarvitaan joku "ulkopuolinen" avuksi. oikeasti ihmisten kuuluisi jutella asiat läheistensä kanssa. ollaan niin "täydellisiä", ettei mitään ongelmia ole. kaikki ongelmat ovat muka "epänormaaleja". sinunkin pitäisi pyytää apua perheeltäsi. rahaa, lasten hoitoapua ym. PURA MIELTÄSI!!! AVAA SUUSI!! minusta ihminen on myös itse itsensä paras psykologi. olen kuullut tämmöisen sanan. itsekin puin asiat omassa mielessäni ja luen netistä ohjeista, miten selvitä stressistä. sitten selviän. EI ELÄMÄ OLE NIIN VAKAVAAAA!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:45"]

Minäkin vihaan vauvoja ja pikkulapsia, olen tuntenut jonkin asteisia negatiivisia tunteita heitä kohtaan niin kauan kuin muistan. Nyt tunnen voimakasta kiukkua, ehkä siksi kun oma elämäni on kriisissä. En ole ajatellutkaan, että omalla lapsuudellani voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Isoäidilläni oli narsistinen persoonallisuushäiriö, mistä muistoista äitini ja hänen sisaruksensa kärsivät vielä keski-ikäisinäkin. Äitini kai yritti olla omille lapsilleen hyvä äiti. Mutta no, ei se tainnut ihan onnistua. Hän oli usein epävakaa ja pelottava, mutta välillä kyllä äidillinenkin. En ymmärrä, miksi hän suuttui joistain turhista asioista. Minusta kai tulee samanlainen. Näköjään kaikki tässä suvussa allekkain kulkevat ovat hieman mallikelvottomia tuossa asiassa.

[/quote]

Niin se menee. Joudutaan katsomaan useammankin sukupolven taakse omia kokemuksiamme. Ja ne voidaan yhdistää äiteihin, joilla ei ollut mahdollisuutta (kykyä) rakastaa lastaan

Vierailija
24/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.  minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!  [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun

[/quote]

voin kertoa, että minä olen elänyt täysin epäharmonisen elämän ja olen vahvempi kuin koskaan. minä nousen mistä tahansa liemestä. moni ei tiedäkään mitä olen kokenut. enkä niistä vaahtaa. haluan olla normaali. kaipaan hyväksyntää. sanon kuitenkin sen, että elämäni olisi voinut mennä toisin. olen kuitenkin itseni ja perheeni vuoksi ponnistellut.
[/quote]
kuulostat vähän äidiltäni, mikäli tuo edeltäväkin viesti oli sinun. En vain ole tämän vahvempi. Minut on murrettu ja vielä samaa toitotettu, että vahva pitää olla, eikä mitään saa näyttää. Kaikki pitää niellä, mitä elämä heittää. Toivottavasti et murra omia lapsiasi tuolla asenteellasi. Ap
[/quote]

Juu, näitähän on, jotka ylpeilevätsillä kuinka elämä on kovettanut. Ja sikdi ei kukaan saa kodkaan valittaa mistään koska minäminäminä... AP pajasti olevanss rikkinäinen mutta haluavansa korjata tilanteen, estää historiaa toistamasta itseään. Siinä teille todellista vahvuutta! Onnea matkaan AP, rankkaa tulee, mutta sä selviät!

Vierailija
25/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.  minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!  [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun [/quote] voin kertoa, että minä olen elänyt täysin epäharmonisen elämän ja olen vahvempi kuin koskaan. minä nousen mistä tahansa liemestä. moni ei tiedäkään mitä olen kokenut. enkä niistä vaahtaa. haluan olla normaali. kaipaan hyväksyntää. sanon kuitenkin sen, että elämäni olisi voinut mennä toisin. olen kuitenkin itseni ja perheeni vuoksi ponnistellut. [/quote] kuulostat vähän äidiltäni, mikäli tuo edeltäväkin viesti oli sinun. En vain ole tämän vahvempi. Minut on murrettu ja vielä samaa toitotettu, että vahva pitää olla, eikä mitään saa näyttää. Kaikki pitää niellä, mitä elämä heittää. Toivottavasti et murra omia lapsiasi tuolla asenteellasi. Ap

[/quote]

ehkä kuulostankin äidiltäsi, mutta sanoin vain tosiasiat. itse olen niin "vahva" etten menisi millekään psykologille. minusta on sääli, että ihmiset eivät keskustele keskenään asioista. vaan tarvitaan joku "ulkopuolinen" avuksi. oikeasti ihmisten kuuluisi jutella asiat läheistensä kanssa. ollaan niin "täydellisiä", ettei mitään ongelmia ole. kaikki ongelmat ovat muka "epänormaaleja". sinunkin pitäisi pyytää apua perheeltäsi. rahaa, lasten hoitoapua ym. PURA MIELTÄSI!!! AVAA SUUSI!! minusta ihminen on myös itse itsensä paras psykologi. olen kuullut tämmöisen sanan. itsekin puin asiat omassa mielessäni ja luen netistä ohjeista, miten selvitä stressistä. sitten selviän. EI ELÄMÄ OLE NIIN VAKAVAAAA!!

[/quote]

Joskus ei ihminen itse osaa muuttaa tunteita sanoiksi tai antaa tarkkaa nimeä ongelmalle, silloin olisi hyvä tavata muutaman kerran jokin mielenterveyden ammattilainen, joka antaa vahvistusta omille luuloille ja sanoittaa ongelman mahdollisimman spesifisti. "Kaveriterapia" on tietysti myös hyvää, mutta minusta Ap:n miehen pitäisi auttaa enemmän. Ehkä heidän pitäisi mennä yhdessä tapaamaan ammattilaista, jotta vähättely loppuisi. Ja Ap:n ongelmassa on kyse vain vauva-ajasta, muun ajan hän varmasti pystyy olemaan täysipainoinen äiti.

Vierailija
26/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.  minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!  [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun

[/quote]

Ei vaan tässä mesoo sellainen, jota ei ole rakastettu riittävästi. Ei saa olla tarvitseva
[/quote]

Sekin on mahdollista! Itse olen tuntenut myös henkilön jolla omien ssnojensa mukaan oli ollut niin ihana elämä, ettei HÄN mitenkään voi tajuta, että jollakulla voi olla vaikeaa ja voi tarvita vaikka apua. Tavallaan kiinnostavaa, että aivan päinvastaiset kasvuolosuhteet tuottaa samanlaisen empatiakyvyttömyyden. No, nyt poikkesin aiheesta.

Vierailija
27/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei ole epänormaalia, jos hakee apua. Ei ole heikkoutta, jos hakee apua. Sen jälkeen voi olla taas vahvempi.

Vierailija
28/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:53"]

[/quote]

[/quote]

Joskus ei ihminen itse osaa muuttaa tunteita sanoiksi tai antaa tarkkaa nimeä ongelmalle, silloin olisi hyvä tavata muutaman kerran jokin mielenterveyden ammattilainen, joka antaa vahvistusta omille luuloille ja sanoittaa ongelman mahdollisimman spesifisti. "Kaveriterapia" on tietysti myös hyvää, mutta minusta Ap:n miehen pitäisi auttaa enemmän. Ehkä heidän pitäisi mennä yhdessä tapaamaan ammattilaista, jotta vähättely loppuisi. Ja Ap:n ongelmassa on kyse vain vauva-ajasta, muun ajan hän varmasti pystyy olemaan täysipainoinen äiti.
[/quote]

Kavereiden ja puolison tuki on korvaamatonta, mutta toisaalta hekin voivat kuormittua liikaa. Siksikin ulkopuolinen apu on hyvä olemassa.

Vierailija
29/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

en minä sano, etteikö ihminen saisi olla heikko. kyllä voi olla heikko, mutta ihmisen pitää osata myös pyytää apua, eikä vain antaa ongelman pahentua. voi olla, että ongelmasi ovat ehkä ihan muualla kuin lapsessa. onko rahanpuute, huono parisuhde, stressi? sinun täytyy keksiä, miksi olet noin hermostunut ja tehdä ongelmille jotakin. monesti useat pienet ongelmat tuntuvat yhdessä suurelta. ehkä sukulaisesi osaisivat auttaa sinua lastenhoidossa ja antaa rahaakin. sitten olisi yksi ongelma vähemmän, kun olisi rahaa jne. ennen kaikkea, sinun vanhempiasi varmasti kiinnostaa, miten pärjäät. kaikki haluavat sinun parastasi. puhu heille, niin he varmasti auttavat mielellään!

Vierailija
30/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:46"]Entä perheneuvola? Tk psykologi?
[/quote]
Edelleen, ota yhteyttä neuvolaan, em paikkoihin tarvitaan yleensä lähete, esim. neuvolan th:n.

Vierailija
31/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Juu, näitähän on, jotka ylpeilevätsillä kuinka elämä on kovettanut. Ja sikdi ei kukaan saa kodkaan valittaa mistään koska minäminäminä... AP pajasti olevanss rikkinäinen mutta haluavansa korjata tilanteen, estää historiaa toistamasta itseään. Siinä teille todellista vahvuutta! Onnea matkaan AP, rankkaa tulee, mutta sä selviät!

[/quote]

Hyvä! Ap osoittaa todellista vahvuutta!

Vierailija
32/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:53"]

[/quote]

[/quote]

en minä sano, etteikö ihminen saisi olla heikko. kyllä voi olla heikko, mutta ihmisen pitää osata myös pyytää apua, eikä vain antaa ongelman pahentua. voi olla, että ongelmasi ovat ehkä ihan muualla kuin lapsessa. onko rahanpuute, huono parisuhde, stressi? sinun täytyy keksiä, miksi olet noin hermostunut ja tehdä ongelmille jotakin. monesti useat pienet ongelmat tuntuvat yhdessä suurelta. ehkä sukulaisesi osaisivat auttaa sinua lastenhoidossa ja antaa rahaakin. sitten olisi yksi ongelma vähemmän, kun olisi rahaa jne. ennen kaikkea, sinun vanhempiasi varmasti kiinnostaa, miten pärjäät. kaikki haluavat sinun parastasi. puhu heille, niin he varmasti auttavat mielellään!
[/quote]

Mahdoitko nyt ollenkaan lukea, mitä AP kettoi äidistään? Ja lapsi itdesään on kuulemma varsin helppo. Rahasta ei lisäksesi ole tainnut puhua kukaan mitään.

Vierailija
33/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:46"]Entä perheneuvola? Tk psykologi? [/quote] Edelleen, ota yhteyttä neuvolaan, em paikkoihin tarvitaan yleensä lähete, esim. neuvolan th:n.

[/quote]

Ei tarvita lähetettä kumpaankaan. Perheneuvolaan voi soittaa, yhteystiedot löytyy helposti netistä. Tk psykologille pääsee myös ilman lähetettä. Psykiatriseen erikoissairaanhoitoon tarvitaan lähete

Vierailija
34/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kuulostaa todella kylmäkiskoiselta henkilöltä, kun sanon selviäväni mistä vaan. mutta itseasiassa minä olen poikkeuksellisen empaattinen, vaikka olenkin itsenäinen ja menestyvä. minä tiedän, mistä puhun, kun sanon että ihmiset nauravat sinulle ja saat kärsiä "heikkoudestasi" kaksin kerroin. siispä itse autan läheisiäni niin paljon kuin pystyn. olen todella auttavainen. haluan, etteivät he koe samaa, kuin minä. jos ap olisit minun läheiseni, varmasti auttaisin! tietenkin yrittäisin omalla esimerkilläni istuttaa saman selviytymis- asenteen sinuunkin. ensi kerralla sinä voit sitten tukea muita!

Vierailija
35/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää ap:lle ja ap:n vauvalle. Tuollaiset "kielletyt negatiiviset tunteet" vauvaa kohtaan taitavat olla aika yleisiä, vaikkei niistä useinkaan ääneen puhuta. Samoin lapsen syntymä ja pikkulapsivaihe nostattaa usein äidillä omat kipeät lapsuudenkokemukset pintaan. Torjutut tunteet ja kipeät kokemukset ajalta, jolloin itselläsi ei ollut vielä kieltä ja puhetta kertoa ja ymmärtää, mistä on kysymys. Kannattaa kysyä neuvolasta, mistä voisi saada keskusteluapua tmv.

Vierailija
36/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut ja paljon. Ihmisiä on mutta eivät ymmärrä. Heillä on ollut helppo lapsuus. Mies ymmärtää ja käsittää jonkin verran, on oppinut vyosien aikana, kun on katsonut vierestä äitini käytöstä, mutta haluaa uskoa minusta vain hyvää. Myös monet muutkin tekevät sen virheen. He eivät halua uskoa, että olisin se paskapää, joka tekee asiat väärin, etenkin kun avustan muita heidän ongelmissaan ja kuuntelen, vaikka asia olisi miten "hullu" ja keskustelen, vaikka saatankin sanoa, ettei asia välttämättä ole niin. Se on eräs ongelma - kun ne läheiset haluavat uskoa minusta vain hyvää. Että eivät näe ongelmaa, koska on helpompi kieltää ja ajatella, että tuo osaa. Olen monella tavalla vahva, minkä takia minulle toistellaan sitä, etteivät he näe mitään ongelmaa, vaikka kerronkin siitä ääneen. Mutta tämä on osoittautunut aika ylitsepääsemättömäksi, koska minulla ei ole työkaluja käsitellä asiaa. Eivätkä muutkaan osaa auttaa, koska heidän on vaikea ymmärtää, miten vaikea asia minulle on, koska heille itselleen se on vähintään kohtuullisen helppoa. Joten kiitos. Ehkä tämä lähtee tästä ratkeamaan. Ehkä joku muukin oppii ajattelemaan asiaa eri silmin ja hakee apua. Koska en usko olevani ainoa, jota tämä ongelma riivaa. Ap

Vierailija
37/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun haet apua, ap. Ehkä inho vaipanvaihtoa kohtaan johtuu äitisi tavasta puuttua vessakäynteihisi? Tuli vaan mieleen.

Vierailija
38/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:22"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:16"]Juuri sinunkaltaisilta tulee ottaa lapsi pois. Pilaat sen lapsuuden. Itselläni on juuri sinunlaisesi äiti. Paskaa oli. 16-vuotiaana muutin mummolaan ja 18-vuotiaana katkaisin välit kerrasta poikki äitiini. [/quote] oma äitini huusi minulle joka päivä ja elämä oli yhtä helvettiä. Hän kontrolloi vessakäyntejänikin. En haluaisi olla paska äiti mutten vain tunne mitään positiivisia tunteita lasta kohtaan. Pelkäsin sitä jo ennen kuin sain lapsen mutta mies yritti vakuuttaa, että minusta tulee vielä hyvä äiti... ei se vakuuttelu riittänyt. Ap [/quote]   Minulla oli aivan samanlainen äiti ja en ole koskaan tuntenut kiintymystä pikkulapsia kohtaan, mutta eläinpentuja kyllä. Taustalla on varmaan kokemus siitä, että on jäänyt ilman äidin pyyteetöntä rakkautta ja hyväksyntää ja ettei ole voinut olla turvallisella tavalla oma itsensä. Olen yrittänyt hoitaa muiden lapsia ikään kuin harjoitusmielessä, mutta takana olevat tunteet ovat niin alitajuisia ettei ongelma ole korjaantunut. Toisaalta olen kehittänyt itselleni muutakin elämää, enkä ole edes tavannut sopivaa miestä. Mutta pelottaa kyllä, että jos se oikea tulisi vastaan niin muuttuisiko mieleni lapsen hankinnasta ja mitä siitä seuraisi...Jokatapauksessa en haluaisi, että mieheni jättäisi minut yksin ongelman kanssa. Ainakin vauva-aikana tarvitsisin paljon apua ja tukea, mutta sitten kun lapsi kasvaisi ja muuttuisi itsenäisemmäksi ja oppisi puhumaan, voisin ehkä olla parempi äiti...On vaikeaa rakastaa vauvaa, johon on niin yksipuolisessa suhteessa - siis rakastaa niin, että tietää että alitajuinen katkeruus/hylätyksi tulemisen pelko katoaisi...Aikuisia olen kyllä osannut rakastaa pyyteettömästi ja olen ollut ihan hyvä nuorten ja isompien lasten kanssa (olen opettaja). Ajattele, että kunhan lapsi kasvaa niin suhtautuminen helpottuu... [/quote] Olipa viisasta ajattelua, allekirjoitan nämä mietteet täysin! Yksipuolinen rakkaus ei tosiaan eheytä.

[/quote]

Yksipuolinen rakkaus omaa lastaan kohtaan eheyttää lopulta parhaiten

Vierailija
39/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:59"]Hyvä kun haet apua, ap. Ehkä inho vaipanvaihtoa kohtaan johtuu äitisi tavasta puuttua vessakäynteihisi? Tuli vaan mieleen.
[/quote]
En osaa sanoa. Äidin omat taarpeet menivät tarpeiteni edelle ja aina kun olin vessassa hän hääti minut ulos. Hän koputteli ovelle ja huuti sen takana niin pitkään, kunnes menin ulos olin sitten ehtinyt tehdä tarpeitani tai en. Monesti hän sitten vielä jaksoi huomauttaa, kun menin vessaan suureen ääneen, että taasko käyn vessassa. Muistan myös kun joskus isäni pieraisi eräässä näyttelyssä niin äiti veti minut sivulle ja löi persaukselle, koska kai kuvitteli minun pieraisseen. E edes ehtinyt sanoa mitään mutta vaikka olisin sanonutkin niin eipä hän olisi kuunnellut, tullut hyvin selväksi kaikesta muusta. Mitä tahansa olen vängännyt vastaan äiti tukisti minua. Aikuisiällä varsinkin, vasta silloin nimittäin uskalsin ruveta sanomaan mitään, koska tiesin lapsena, että minun oli turha sanoa mitään. Aikuisena tajusin, etttä mielipiteelläni ja ajatuksillani ei ollut mitään väliä, kun hän edes viitsi tehdä niin... näin mm. Paljon on asioita ja juttuja ja rankaissut hän on minua jatkuvasti. Ap

Vierailija
40/81 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:52"]

Olen puhunut ja paljon. Ihmisiä on mutta eivät ymmärrä. Heillä on ollut helppo lapsuus. Mies ymmärtää ja käsittää jonkin verran, on oppinut vyosien aikana, kun on katsonut vierestä äitini käytöstä, mutta haluaa uskoa minusta vain hyvää. Myös monet muutkin tekevät sen virheen. He eivät halua uskoa, että olisin se paskapää, joka tekee asiat väärin, etenkin kun avustan muita heidän ongelmissaan ja kuuntelen, vaikka asia olisi miten "hullu" ja keskustelen, vaikka saatankin sanoa, ettei asia välttämättä ole niin. Se on eräs ongelma - kun ne läheiset haluavat uskoa minusta vain hyvää. Että eivät näe ongelmaa, koska on helpompi kieltää ja ajatella, että tuo osaa. Olen monella tavalla vahva, minkä takia minulle toistellaan sitä, etteivät he näe mitään ongelmaa, vaikka kerronkin siitä ääneen. Mutta tämä on osoittautunut aika ylitsepääsemättömäksi, koska minulla ei ole työkaluja käsitellä asiaa. Eivätkä muutkaan osaa auttaa, koska heidän on vaikea ymmärtää, miten vaikea asia minulle on, koska heille itselleen se on vähintään kohtuullisen helppoa. Joten kiitos. Ehkä tämä lähtee tästä ratkeamaan. Ehkä joku muukin oppii ajattelemaan asiaa eri silmin ja hakee apua. Koska en usko olevani ainoa, jota tämä ongelma riivaa. Ap

[/quote]

Täällä myös on yksi "kaikkien terapeutti" ja kylmähermoinen kuuntelija, joka ei säiky mitään puheenaihetta. Olen sairastunut vahvuuteen nuorempana ja minulle on kehittynyt sellainen rooli, ettei minua tarvitse auttaa tai neuvoa, vaan tiedän itse kaiken parhaiten ja osaan tehdä kaiken yksin, itsenäisesti. Vaikutan muiden silmissä vain "sitkeältä sissiltä" ja "osaan ajatella, joten osaan ratkaista ja valita kaiken yksin". Joskus rooli imarteli, mutta sittemmin siitä on muodostunut taakka. En saa (vieläkään) olla tarvitseva. Toki olen myöhemmin alkanut harjoitella tervettä itsenäisyyttä ja löytänyt rajani ja oppinut sanomaan ei kaiken maailman avun pyytäjille. Olin tosi pitkään sellainen olkapää, jota vasten kaikki tulivat itsemään surunsa, mutta minulla ei ollut samaa oikeutta muihin. Tällaisen kehän voi vain itse rikkoa, mutta muilla menee tosi kauan ennen kuin he ottavat minut tosissaan heikkona tai tietämättömänä. Anyway, laitoin itselleni ja toisille rajat ja aloin edellyttää enemmän vastavuoroisuutta ja tasa-arvoisuutta. Apua sinullakin on oikeus odottaa, Ap. Ei kenelläkään ole velvollisuutta olla yli-ihminen, eikä myöskään kykyä. Muista että tarkasti ottaen et inhoa lastasi, vaan ongelma luuraa syvällä sisimmässä, eikä ole edes alunperin sinusta lähtöisin. Eläinvauvoista pitäminen on jo rohkaisevaa - eikö vain. 

Ja kiitos Ap, nyt ymmärrän paremmin miksi minullakin on joskus ollut vaikeaa "antaa itsestäni". (Itseltä on puuttunut tunne siitä, että saan rakkautta tarpeeksi.) 

t. opettaja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme