Koulun vai päiväkodin esikoulu - kumpi parempi?
Kumpaan mieluummin laittaisit lapsen?
Olen itse kuullut, että koulun eskariin vanhemmat laittaa mielellään lapsia, jotka ovat hyvin kehittyneitä ja pärjäävät. Heidän kanssaan tehdään sitten aika koulumaisia juttuja ja ekaluokan alkaessa on koulurakennus ja sen tavat tuttuja.
Päiväkodin eskariin menee taas lapset, joita vanhemmat haluaa pitää lapsina.
Osa näistä on ihan kauhuissaan koulun alkaessa, sopeutuminen tosi takkuista ja itkuisaa.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:35"]
Meillä Helsingissä on molemmissa lähikouluissa (alakoulu) päiväkoti ja eskari myös. Ajattelin sen olevan nykyään yleinen muoto. Päiväkotilaiset on rajattuna aidalla omalle pihalleen. Eskarit ja koululaiset toisella omalla pihallaan. Mutta sama rakennus kaikilla. Ei siis vaihtoehtoja, jos tohon lähimpään menee.
[/quote]
Toi on varmaan suht "uusissa" kouluissa tapana, tai jos on rakennettu vasta siihen yhteyteen lisää tiloja. On meilläpäinkin toisen koulun vieressä pk. Mutta niitä esiopetuspaikkoja on sitten vaikka ja missä päiväkodissa, yhteensä meidän koulupiirin alueella on varmaan toistakymmentä esikoulua. Lähimmät sitten on kaksi koulua ja lukuisa määrä päiväkoteja.
Harmi, ettei omien lasteni päiväkoti enää saanut järjestää esikouluopetusta. Muuten olisivat jääneet sinne vielä vuodeksi.
ap
Voikos teillä valita itse? Me asuttiin aiemmin Vantaalla. Siellä oli vain päiväkodin eskari, joka oli meille hyvä, koska olin silloin töissä. Oli eskari ja hoitopaikka samassa talossa. Sitten muutimme maalle. Täällä eskari on koulussa. Jos tarvitsee hoitoa, se on sitten erikseen esim. perhepäivähoidossa.
Kumpaankin eskariin olen ihan yhtä tyytyväinen. Kunnon koululaisia on tullut kaikista viidestä lapsestamme. Toki lapset, jotka ovat käyneet eskarin samassa koulussa, jossa alottavat ekaluokan, tuntevat koulun ja sen tavat jo valmiiksi. Tuttuja aikuisiakin on. Eskarissa ruokaillaan koulun ruokalassa, joten sekin on jo tuttua. Eskariryhmä säilyy samana ekaluokkana, joten tutut kaverit.
Toiveita voi ainakin esittää. Tilanne on se, että lapset on nyt päiväkodissa, jossa ei esikoulua. Eskariin pitää siis hakea joko kouluun tai päiväkotiin. Kahdesta suht lähellä olevasta koulusta toisessa on pk:n alaisuudessa esikoulu ja toisessa koulutoimen alaisuudessa.
Olen vähän ymmärtänyt, että se koulu, jonka tiloissa toimii pk:n eskari, pitää ryhmää lähinnä kiusallisena tilanviejänä. Tilat tosi ahtaat ja siellä oleilee/riehuu iltapäivisin iltiskerholaisia ns. sulassa sovussa.
Moni päiväkoti on kuulemma kiva, mutta minusta pikkasen tuntuu tylsältä, kun lapset saattaa joutua menemään eskariin ihan eri lasten kanssa kuin keiden kanssa koulu alkaa.
Ai niin. Koulun alaisuudessa olevassa eskarissa on myös ip-hoito saman katon alla, käsittääkseni.
Aloitukseni oli siis tosi kärjistetty, mutta näin minulle on muutama vanhempi sanonut.
Ap
Höpö, se riippuu aina niistä eskariopeista. Tietty koulun yhteydessä olevassa eskarissa voi olla enemmän paineita tuottaa hyviä kouluun menijöitä. Tämä taas vaatii lapseltakin aika paljon!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:22"]Höpö, se riippuu aina niistä eskariopeista. Tietty koulun yhteydessä olevassa eskarissa voi olla enemmän paineita tuottaa hyviä kouluun menijöitä. Tämä taas vaatii lapseltakin aika paljon!
[/quote]
Toki riippuu. Siitä on joku vanha tutkimus, että koulujen eskareissa on koulumaisempaa. En tiedä, onko sama edelleen. Itse kävin koulun eskarin ja se oli tosi koulumaista, oppi kyllä hyvin, mutta ei se minusta mitään super-ihmistä leiponut.
Ap
Meillä oli esikoinen eskarissa koulun yhteydessä ja olin siihen tosi tyytyväinen. Nyt kuopuksen eskari sitten päätettiinkiin siirtää päiväkodin yhteyteen enkä hirveesti tykkää. Kaikki paapoo siellä niitä lapsia kuin jotain päiväkotilaisia ja joulujuhlatkin pidettiin päiväkotilaisten kanssa! Hassua että lapset jotka ei ole ikinä tarvinneet päivähoitoa (ja niitä tässä ryhmässä on muitakin kuin omani) joutuu juhlimaan 1-2 vuotiaiden kanssa. Lisäksi tilanpuute on niin hirveä ettei kaikki askarilaiset edes mahdu syömään yhtäaikaa eikä kaikki mahdu tekemään läksyjä tms yhtäaikaa pöydä ääreen. Olen pettynyt tähän päiväkodin eskariin.
Meillä Helsingissä on molemmissa lähikouluissa (alakoulu) päiväkoti ja eskari myös. Ajattelin sen olevan nykyään yleinen muoto. Päiväkotilaiset on rajattuna aidalla omalle pihalleen. Eskarit ja koululaiset toisella omalla pihallaan. Mutta sama rakennus kaikilla. Ei siis vaihtoehtoja, jos tohon lähimpään menee.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:26"]
Meillä oli esikoinen eskarissa koulun yhteydessä ja olin siihen tosi tyytyväinen. Nyt kuopuksen eskari sitten päätettiinkiin siirtää päiväkodin yhteyteen enkä hirveesti tykkää. Kaikki paapoo siellä niitä lapsia kuin jotain päiväkotilaisia ja joulujuhlatkin pidettiin päiväkotilaisten kanssa! Hassua että lapset jotka ei ole ikinä tarvinneet päivähoitoa (ja niitä tässä ryhmässä on muitakin kuin omani) joutuu juhlimaan 1-2 vuotiaiden kanssa. Lisäksi tilanpuute on niin hirveä ettei kaikki askarilaiset edes mahdu syömään yhtäaikaa eikä kaikki mahdu tekemään läksyjä tms yhtäaikaa pöydä ääreen. Olen pettynyt tähän päiväkodin eskariin.
[/quote]
Mun mielestä kyllä tuo kuulostaa ihan sympaattiselta, että juhlassa on myös pikkuisia mukana. Ei kaikki esikouluikäiset inhoa "vauvoja" ja tekee minusta ihan hyvääkin, että joutuu eri-ikäisten kanssa tekemisiin.
Toisaalta huonot ja pienet tilat voi kyllä olla tosi ankeat. Ja jos haluaisi tulla kohdelluksi jo isompana, niin paapominen ei ole kivaa.