Te refluksitaudista kärsivät!!
Miten tauti on teillä diagnoaoitu? Itsellä ärtyvä suoli ja on närästänyt viime aikoina enemmän. Aloitin itse somac 20 mg 2 viikon kuurin ja olenkin saanut siitä apua. Haittana järkyttävä päänsärky ja usvainen olo sekä hieman huimaa välillä ja ihottumaakin on tullut. Mikä siis teillä pahentaa oireita ja vaikuttaako esim rintaliivit painamalla pahentaen tautia? Itsellä vasta tulossa lääkäriaika ja koitan "itsetutkia" itseäni, jotta osaan kertoa mahd tarkasti kaiken.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"] Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle. [/quote] Mikä tämä tyrä on? Missä sijaitsee? Mitä oireita? Itsellä ei nouse ylöspäin mitään, on vain kipua ja polttavaa tunnetta, johon tosiaan somac auttaa. -ap
[/quote]
Ei kaikille nouse mitään nieluun asti. Minulla huomattiin refluxi, kun oli jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Lääkäri tutki, nielu turvoksissa, korvissa turvotusta ja nenä takaa turvoksissa. Refluksi siis ärsyttää nostaessaan mahansisältöä nieluun ja siitä eteenpäin. Jatkuva otsan päänsärky ja poskiontelon tulehdukset.
Kuvattiin magneettikuvaus ja siellä lieviä turvotuksia joka puolella.
...ja ohjeeksi sain tuon iltasyömisen pois jättämisen.
No 7.
[/quote]
Refluksitautia ei ikinä diagnosoida magneettikuvalla. Lievät turvotukset siellä täällä kielivät kyllä jostakin muusta kuin refluksista.
Olette ihania, kiitos avusta. Moni asia selkiintyy, vaikka diagnooseja ei vielä olekaan :) -ap
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"] Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle. [/quote] Mikä tämä tyrä on? Missä sijaitsee? Mitä oireita? Itsellä ei nouse ylöspäin mitään, on vain kipua ja polttavaa tunnetta, johon tosiaan somac auttaa. -ap
[/quote]
Ei kaikille nouse mitään nieluun asti. Minulla huomattiin refluxi, kun oli jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Lääkäri tutki, nielu turvoksissa, korvissa turvotusta ja nenä takaa turvoksissa. Refluksi siis ärsyttää nostaessaan mahansisältöä nieluun ja siitä eteenpäin. Jatkuva otsan päänsärky ja poskiontelon tulehdukset.
Kuvattiin magneettikuvaus ja siellä lieviä turvotuksia joka puolella.
...ja ohjeeksi sain tuon iltasyömisen pois jättämisen.
No 7.
[/quote]
Refluksitautia ei ikinä diagnosoida magneettikuvalla. Lievät turvotukset siellä täällä kielivät kyllä jostakin muusta kuin refluksista.
[/quote]
No voi harmi, kun menin hakemaan apua uusiutuvaan poskiontelotulehdukseen ja outoihin hammassärkyihin, aloitettiin MK tutkimuksella. Siitä sitten lopulta päädyttiin refluksiin, koeta kestää.
Ehkä kuitenkin uskon tuota omaa KKN erikoislääkäriäni, enkä sinua?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]
Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita.
Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne.
Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan.
[/quote]
Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle.
[/quote]
BTW, en ole sanonut, että ruokavaliota on muutettava, ainoastaan sen ruoan määrä ja ajankohta milloin syö.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] ruokailua olen muutenkin ränkännyt tässä vuoden mittaan todella paljon, kun ärtyvä suoli. Somac on hieman helpottanut myös niiden oireita. Tosiaan päänsärkyä olen kokenut, somacin aloittamisen jälkeen. Kipuja aiheuttaa myös suoli sekä tämä närästysvaiva, toivottavasti pääsen skopiaan kunhan olen lääkärillä käynyt. Voiko refluksi aiheuttaa mitään na vakavampia jälkitauteja? -ap [/quote] Voi, jos ruokatorven limakalvot on jatkuvasti tulehtuneet, saattaa jopa tulla syöpä. Itse ruoan laadulla päivän aikaan ei ole juurikaan merkitystä. Kunhan ei syö mahaa täyteen ja illalla todella kevyt ruoka ja tarpeeksi aikaa ennen kuin menee nukkumaan. [/quote] Minkälaista oiretta tämä ruokatorven tulehdustila aiheuttaa? Minulla on lähes jatkuvasti palan tunnetta kurkussa noin kilpirauhasen kohdalla, joten olen laitanut sen vajaatoimintariskini piikkiin (veriarvot seilaa lievään vajikseen vähän väliä) ei tyroksiinia. -ap
[/quote]
Tuo palantunne kurkussa voi olla vaan ihan se, kun refluksi aiheuttaa nielussa turvotusta. Niin se on minulla.
7.
[/quote]
Palantunne kurkussa oli minulla syy hakeutua tutkimuksiin. Palleatyrä siis löytyi ja ärtyneet limakalvot ruokatorvessa. t. 3
Mulla myös refluksitauti ja ärtyvä suoli. Kun suoli on ärtynyt, refluksi pahenee ja mikää lääke ei edes auta. Olen myös vaihtanut kokonaan kaarituettomiin rintaliiveihn. Lääkärissä en ole käynyt, mutta nyt olen suunnittelut vihdoin tilaavani ajan, kolem vuotta jo kärsinyt ja yksi keuhkokuumekin sairastettu refluksin takia. Mulla tulee välillä jopa hengitysvaikeuksia kun mahahapot nousee keuhkoihin... pelottavaa! En tiedä auttaako tähän muu kuin leikkaus. Palleatyrää epäilen itselläni.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:32"]
No voi harmi, kun menin hakemaan apua uusiutuvaan poskiontelotulehdukseen ja outoihin hammassärkyihin, aloitettiin MK tutkimuksella. Siitä sitten lopulta päädyttiin refluksiin, koeta kestää.
[/quote]
No minä uskoisin kyllä gastroskopian tehnyttä gastroenterologia, enkä korva-nenä-kurkkulääkäriä :)
Refluksitaudin itsehoito
Runsas kerrallaan syöty ruokamäärä lisää mahansisällön virtausta ruokatorveen. Siksi on syytä välttää reiluja aterioita 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Vältetään mahaa ärsyttäviä ruokia kuten sitrushedelmiä ja kahvia
Vähennetään ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa heikentäviä ruokia. Tärkein on runsas rasva, etenkin suklaa.
Koska ylipaino (ks. «Lihavuus»3) lisää refluksia ja närästystä, laihduttamalla voidaan ehkäistä ja hoitaa oireita.
Lopetetaan tupakointi, koska se haittaa sulkijalihaksen toimintaa.
Vältetään runsasta alkoholin käyttöä, joka ärsyttää mahalaukkua.
Korotetaan sängyn pääpuolta 10–15 cm. Tyynyt eivät toimi vaan pääpuolen jalkojen alle asetetaan korotusta.
Ohimenevää närästystä voi hoitaa ilman reseptiä apteekista saatavilla lääkkeillä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:32"]
[/quote]
No minä uskoisin kyllä gastroskopian tehnyttä gastroenterologia, enkä korva-nenä-kurkkulääkäriä :)
[/quote]
Ihan sama minulle ketä uskot, molemmat osaa nähdä refluksin aiheuttamat ongelmat, toinen ruokatorven ja mahalaukun pinnasta, toinen KKN oireiden perusteella.
Kyllä voi Somacista tulla päänsärkyä. Minulle tulee aina alkuun, kun joudun kuurin aloittamaan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:39"]
Refluksitaudin itsehoito Runsas kerrallaan syöty ruokamäärä lisää mahansisällön virtausta ruokatorveen. Siksi on syytä välttää reiluja aterioita 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Vältetään mahaa ärsyttäviä ruokia kuten sitrushedelmiä ja kahvia Vähennetään ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa heikentäviä ruokia. Tärkein on runsas rasva, etenkin suklaa. Koska ylipaino (ks. «Lihavuus»3) lisää refluksia ja närästystä, laihduttamalla voidaan ehkäistä ja hoitaa oireita. Lopetetaan tupakointi, koska se haittaa sulkijalihaksen toimintaa. Vältetään runsasta alkoholin käyttöä, joka ärsyttää mahalaukkua. Korotetaan sängyn pääpuolta 10–15 cm. Tyynyt eivät toimi vaan pääpuolen jalkojen alle asetetaan korotusta. Ohimenevää närästystä voi hoitaa ilman reseptiä apteekista saatavilla lääkkeillä.
[/quote]
Been there, do e that. Mitkään noista ei toimi kuin varmaan ehkä johonkin tosi lievään refluksiin. terv. 28
Itselläni ei toimi enää edes lääkkeet. Ongelma on nyt sellainen, että olen vähintään 7 tuntia ennen nukkumaanmenoa kokonaan syömättä. Ruokatorvi ollut tulehtunut ja useamman vuoden, hengistysvaikeuksia, keuhkkuume takana. Aion tilata ajan huomenna lääkäriin ja vaatia lähetteen leikkaukseen.
Ärsyttää ja vituttaa ihmisten ohjeet "Juo maitoa niin närästys helpottaa". Niin, jos on närästystä. Mulla kun on pahanlaatuinen refluksitauti, siihen ei mitkään vitun maidot ja vuoteen korottamiset auta!!!!
Refluksitauti:
Refluksitaudilla tarkoitetaan tilaa, jossa mahalaukun normaalia hapanta sisältöä kulkeutuu ruokatorven puolelle siinä määrin, että se aiheuttaa oireita ja ruokatorven tulehduksen. Joskus ruokatorven kulkuaukko palleassa on tavallista suurempi ja silloin puhutaan palleatyrästä – tämä saattaa olla osasyynä refluksitautiin. Refluksitautia hoidetaan pääasiassa happolääkkein, mutta joskus tilanne saattaa vaatia leikkauksen eli ns. fundoplikaation.
Leikkausmenetelmä:
Fundoplikaatileikkaus tehdään pääasiassa tähystysleikkauksena, mutta joissakin tapauksessa myös avoleikkauksena. Leikkaus tehdään nukutuksessa ja tähystysmenetelmässä iholle tulee 5 kpl pieniä ( 1-2 cm ) haavoja. Vatsaontelo täytetään vaarattomalla hiilidioksidilla. Mahalaukun yläosa kierretään ruokatorven alaosan ympäri pehmeäksi kaulukseksi ja kiinnitetään 3 – 4 ompeleella. Leikkauksen jälkeen nieleminen on hankaloitunutta muutaman päivän ajan, oire poistuu vähitellen kokonaan 1- 3 kk kuluessa. Yleensä röyhtäileminen ja oksentaminen on fundoplikaation jälkeen estynyt pysyvästi. Jälkitarkastus tehdään ruokatorven tähystyksellä n. 3 kk kuluttua leikkauksesta.
Leikkaustoimenpiteitä on monia. Jotkut tehdää vatsanpeitteiden läti tähystyksessä, jotkut ruokatorven kautta.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:37"]Mulla myös refluksitauti ja ärtyvä suoli. Kun suoli on ärtynyt, refluksi pahenee ja mikää lääke ei edes auta. Olen myös vaihtanut kokonaan kaarituettomiin rintaliiveihn. Lääkärissä en ole käynyt, mutta nyt olen suunnittelut vihdoin tilaavani ajan, kolem vuotta jo kärsinyt ja yksi keuhkokuumekin sairastettu refluksin takia. Mulla tulee välillä jopa hengitysvaikeuksia kun mahahapot nousee keuhkoihin... pelottavaa! En tiedä auttaako tähän muu kuin leikkaus. Palleatyrää epäilen itselläni.
[/quote]
Et ollenkaan missään vaiheessa? Vaivaako kovat kivut? Itse olen isorintainen, joten kaarituettomat liivit eivät ole hyviä. Toivottavasti selviää oireet. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:39"]
Refluksitaudin itsehoito Runsas kerrallaan syöty ruokamäärä lisää mahansisällön virtausta ruokatorveen. Siksi on syytä välttää reiluja aterioita 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Vältetään mahaa ärsyttäviä ruokia kuten sitrushedelmiä ja kahvia Vähennetään ruokatorven sulkijalihaksen toimintaa heikentäviä ruokia. Tärkein on runsas rasva, etenkin suklaa. Koska ylipaino (ks. «Lihavuus»3) lisää refluksia ja närästystä, laihduttamalla voidaan ehkäistä ja hoitaa oireita. Lopetetaan tupakointi, koska se haittaa sulkijalihaksen toimintaa. Vältetään runsasta alkoholin käyttöä, joka ärsyttää mahalaukkua. Korotetaan sängyn pääpuolta 10–15 cm. Tyynyt eivät toimi vaan pääpuolen jalkojen alle asetetaan korotusta. Ohimenevää närästystä voi hoitaa ilman reseptiä apteekista saatavilla lääkkeillä.
[/quote]
Been there, do e that. Mitkään noista ei toimi kuin varmaan ehkä johonkin tosi lievään refluksiin. terv. 28
Itselläni ei toimi enää edes lääkkeet. Ongelma on nyt sellainen, että olen vähintään 7 tuntia ennen nukkumaanmenoa kokonaan syömättä. Ruokatorvi ollut tulehtunut ja useamman vuoden, hengistysvaikeuksia, keuhkkuume takana. Aion tilata ajan huomenna lääkäriin ja vaatia lähetteen leikkaukseen.
Ärsyttää ja vituttaa ihmisten ohjeet "Juo maitoa niin närästys helpottaa". Niin, jos on närästystä. Mulla kun on pahanlaatuinen refluksitauti, siihen ei mitkään vitun maidot ja vuoteen korottamiset auta!!!!
[/quote]
Laihdutus, tupakkilakko, jne.
Ihan oikeesti ihmiset, ruoka-annokset pieniksi ja illalla ei mitään. Ei voi nousta mahansisältö, jos siellä ei ole mitää. Lakatkaa ahtamasta mahaa pullolleen, se vaan ei ole terveellistä.
Sitten maristaan ja haetaan lääkettä, kun syy on ihan omassa syömisessä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] ruokailua olen muutenkin ränkännyt tässä vuoden mittaan todella paljon, kun ärtyvä suoli. Somac on hieman helpottanut myös niiden oireita. Tosiaan päänsärkyä olen kokenut, somacin aloittamisen jälkeen. Kipuja aiheuttaa myös suoli sekä tämä närästysvaiva, toivottavasti pääsen skopiaan kunhan olen lääkärillä käynyt. Voiko refluksi aiheuttaa mitään na vakavampia jälkitauteja? -ap [/quote] Voi, jos ruokatorven limakalvot on jatkuvasti tulehtuneet, saattaa jopa tulla syöpä. Itse ruoan laadulla päivän aikaan ei ole juurikaan merkitystä. Kunhan ei syö mahaa täyteen ja illalla todella kevyt ruoka ja tarpeeksi aikaa ennen kuin menee nukkumaan. [/quote] Minkälaista oiretta tämä ruokatorven tulehdustila aiheuttaa? Minulla on lähes jatkuvasti palan tunnetta kurkussa noin kilpirauhasen kohdalla, joten olen laitanut sen vajaatoimintariskini piikkiin (veriarvot seilaa lievään vajikseen vähän väliä) ei tyroksiinia. -ap
[/quote]
Tuo palantunne kurkussa voi olla vaan ihan se, kun refluksi aiheuttaa nielussa turvotusta. Niin se on minulla.
7.