Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te refluksitaudista kärsivät!!

Vierailija
28.12.2014 |

Miten tauti on teillä diagnoaoitu? Itsellä ärtyvä suoli ja on närästänyt viime aikoina enemmän. Aloitin itse somac 20 mg 2 viikon kuurin ja olenkin saanut siitä apua. Haittana järkyttävä päänsärky ja usvainen olo sekä hieman huimaa välillä ja ihottumaakin on tullut. Mikä siis teillä pahentaa oireita ja vaikuttaako esim rintaliivit painamalla pahentaen tautia? Itsellä vasta tulossa lääkäriaika ja koitan "itsetutkia" itseäni, jotta osaan kertoa mahd tarkasti kaiken.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky ja usvainen olo eivät johdu Somacista.

Refluksitauti sulla on jos Somac vie närästyksen pois. Syy pitää selvittää gastroskopiassa jos vaiva pidemmänlaatuinen. Itselläni on palleatyrästä johtuva refluksi todettiin gastroskopialla. Olen käynyt nyt kymmenen vuoden sairastamisen aikana kakasi kertaa skopiassa ja koepaloissa ja viimeiset kolme vuotta syönyt joka päivä Somacia, en pärjää nykyisen tyräni kanssa ilman.

Kahvi ja paprika pahentaa oireita, samoin tee, myös vihreä tee. Periaatteessa yhtään kuppia kahvia en voisi juoda, mutta ei mun elämästäni mitään tule ilmankaan. Suklaa närästää kanssa, jonkin verran myös ruisleipä ja vaalea leipä.

Vierailija
2/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa palleatyrä, joka todettiin gastroskopiassa. Oireet enemmän kurkussa kuin ruokatorvessa tai mahalaukussa. Joskus toki polttelee mahaakin. Syön Somacia kuuriluontoisesti muutaman kuukauden pätkissä, kun vaiva alkaa häiritä. Pitkiä pätkiä pärjään ilmankin. En ole huomannut Somacista mitään sivuoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todetaan gastroscopiassa, ph-mittauksessa, manometriassa sekä oireiden perusteella. Minulle tehty kaikki tutkimukset ja palleatyrä, sekä löysä sulkija siellä. Kamala sairaus ja loppuelämän lääkitys. :(

Vierailija
4/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 17:25"]

Miten tauti on teillä diagnoaoitu? Itsellä ärtyvä suoli ja on närästänyt viime aikoina enemmän. Aloitin itse somac 20 mg 2 viikon kuurin ja olenkin saanut siitä apua. Haittana järkyttävä päänsärky ja usvainen olo sekä hieman huimaa välillä ja ihottumaakin on tullut. Mikä siis teillä pahentaa oireita ja vaikuttaako esim rintaliivit painamalla pahentaen tautia? Itsellä vasta tulossa lääkäriaika ja koitan "itsetutkia" itseäni, jotta osaan kertoa mahd tarkasti kaiken.

[/quote]

Sinulla on tosi lievänä sairaus. Minulla on jo vuosia mennyt Nexium 40mg x 2tablettia iltaisin. Lisäksi sänky on sähkösänky josta saan selän ylös. Muuten ei tule nukkumisesta mitään. Illalla klo 19 jälkeen ei uskalla enää mitään syödä.

Lisäksi minulla on myös diagnosoitu palleatyrä...

Vierailija
5/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla helpotti ku alko syömään maidotonta ja gluteenitonta ruokaa. Ja tietenkin raaka sipuli kans pois.

Vierailija
6/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita.

Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. 

Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan.

Vierailija
7/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]

Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne. 

Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan.

[/quote]

..ja se viiminen ateria on oltava 5-6 hr ennen nukkumista, ei siis juuri ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
8/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljatuotteet ku jättää pois nii auttaa

Vierailija
9/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita.

[/quote]

ruokailua olen muutenkin ränkännyt tässä vuoden mittaan todella paljon, kun ärtyvä suoli. Somac on hieman helpottanut myös niiden oireita. Tosiaan päänsärkyä olen kokenut, somacin aloittamisen jälkeen. Kipuja aiheuttaa myös suoli sekä tämä närästysvaiva, toivottavasti pääsen skopiaan kunhan olen lääkärillä käynyt. Voiko refluksi aiheuttaa mitään na vakavampia jälkitauteja? -ap

Vierailija
10/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle.

Vierailija
11/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:12"]

Viljatuotteet ku jättää pois nii auttaa

[/quote]

Ei tietysti auta kaikkia..

Itse olen ollut ilman viljoja jo vuosia, silti refluksi vaivaa.

Ihan paras keino on vaan olla ilman illallista, ei ole mitään ruokaa nousemassa.

Vierailija
12/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, Suklaa, kahvi, tee, punaviini, rasvaiset ruuat, raaka sipuli, kiristävät vaatteet, myös rintsikat joskus, pahentavat oireita. Joskus oireet pääsevät niin pahaksi, että myös henkitorvi tulehtuu ja tarvitsen kortisoniastmapiippua Nexiumin lisäksi. Aika paljon riippuu omasta viitseliäisyydestä, että kuinka hyvin oireet pysyy kurissa. En halua syödä jatkuvasti lääkkeitä ja pystynkin omilla valinnoillani pitämään oireet pitkiäkin aikoja kurissa. Koska itselläni stressi on ehkä suurin yksittäinen oireiden laukaisija, pyrin liikkumaan ja pitämään stressitasoa kohtuullisena. Mielenkiintoista uutta tietoa itselleni löysin kun googlasin refluksi ja vagushermo. 

Vierailija
13/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne.  Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] ruokailua olen muutenkin ränkännyt tässä vuoden mittaan todella paljon, kun ärtyvä suoli. Somac on hieman helpottanut myös niiden oireita. Tosiaan päänsärkyä olen kokenut, somacin aloittamisen jälkeen. Kipuja aiheuttaa myös suoli sekä tämä närästysvaiva, toivottavasti pääsen skopiaan kunhan olen lääkärillä käynyt. Voiko refluksi aiheuttaa mitään na vakavampia jälkitauteja? -ap

[/quote]

No hampaat menee ihan ensimmäisenä. Eikä se tulehtunut ruokatorvi mikään mukava asia ole, pitkään jatkuneesta tulehduksesta voi kehittyä ruokatorven limakalvoille solumuutoksia ja ajan mittaan jopa syöpä. tämän takia koepaloja otetaan. Tosin refluksilääkityksestäkin tulee vuosien pitkäaiakiskäytössä ongelmia.

Vierailija
14/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne.  Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] ruokailua olen muutenkin ränkännyt tässä vuoden mittaan todella paljon, kun ärtyvä suoli. Somac on hieman helpottanut myös niiden oireita. Tosiaan päänsärkyä olen kokenut, somacin aloittamisen jälkeen. Kipuja aiheuttaa myös suoli sekä tämä närästysvaiva, toivottavasti pääsen skopiaan kunhan olen lääkärillä käynyt. Voiko refluksi aiheuttaa mitään na vakavampia jälkitauteja? -ap

[/quote]

Voi, jos ruokatorven limakalvot on jatkuvasti tulehtuneet, saattaa jopa tulla syöpä.

Itse ruoan laadulla päivän aikaan ei ole juurikaan merkitystä. Kunhan ei syö mahaa täyteen ja illalla todella kevyt ruoka ja tarpeeksi aikaa ennen kuin menee nukkumaan.

Vierailija
15/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"]

[/quote]

Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle.
[/quote]

Mikä tämä tyrä on? Missä sijaitsee? Mitä oireita? Itsellä ei nouse ylöspäin mitään, on vain kipua ja polttavaa tunnetta, johon tosiaan somac auttaa. -ap

Vierailija
16/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Oi kun kirpaisee...., jos sulla on löysä mahanportti, siihen on olemassa apua, pieni toimenpide, sen portin saa tiukennettua. Tehdään ihan vaan ruokatorven kautta. ehkä sun asenne aiheuttaa närästystä??!!

Vierailija
17/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:16"]

[/quote]

No hampaat menee ihan ensimmäisenä. Eikä se tulehtunut ruokatorvi mikään mukava asia ole, pitkään jatkuneesta tulehduksesta voi kehittyä ruokatorven limakalvoille solumuutoksia ja ajan mittaan jopa syöpä. tämän takia koepaloja otetaan. Tosin refluksilääkityksestäkin tulee vuosien pitkäaiakiskäytössä ongelmia.

[/quote]

ei kaikila mene hampaat, älä yleistä. Itselläni refluksi ollut jo yli 20v, eikä kiilteessä näy mitään, koska mitään ei nouse suuhun asti.

Vierailija
18/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"]

[/quote]

Voi, jos ruokatorven limakalvot on jatkuvasti tulehtuneet, saattaa jopa tulla syöpä.

Itse ruoan laadulla päivän aikaan ei ole juurikaan merkitystä. Kunhan ei syö mahaa täyteen ja illalla todella kevyt ruoka ja tarpeeksi aikaa ennen kuin menee nukkumaan.

[/quote]

Minkälaista oiretta tämä ruokatorven tulehdustila aiheuttaa? Minulla on lähes jatkuvasti palan tunnetta kurkussa noin kilpirauhasen kohdalla, joten olen laitanut sen vajaatoimintariskini piikkiin (veriarvot seilaa lievään vajikseen vähän väliä) ei tyroksiinia. -ap

Vierailija
19/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"] Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne.  Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle. [/quote] Mikä tämä tyrä on? Missä sijaitsee? Mitä oireita? Itsellä ei nouse ylöspäin mitään, on vain kipua ja polttavaa tunnetta, johon tosiaan somac auttaa. -ap

[/quote]

Palleatyrä on osa mahalaukkua joka kuroutuu ylös ruokatorveen pussukaksi. Jos on tosi iso, voi nieleminen olla vaikeaa, yleensä sitä ei sillä tavoin huomaa. On vain kipua ja polttavaa tunnetta koko ruokaorven matkalta ja nielussa ja hapan maku toisinaan suussa. Palleatyriä ei nykyisin enää leikata, koska ne leikkaukset epäonnistuvat lähes aina (tyrät pullahtavat takaisin). Hoito on oireenmukainen lääkehoito, esim. Somacilla, jopa loppuiän.

Vierailija
20/51 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 18:10"] Lääkkeet ei refluksia paranna, vain lievittävät oireita. Itse on se hoidettava, muuttamalla ruokailuaan. Aamulla iso ateria, lounaaksi hieman pienempi ja viimeinen ateria ennen nukkumaanmenoa todella kevyt, esim. salaatti, ei juustoa, ei lihaa tai kalaa jne.  Se ruoka joka ei ole sulanut, nousee ylöspäin ja jos siellä ei ole ruokaa, ei ole ongelmaakaan. [/quote] Mitäs jos närästää aamusta iltaan, oli syönyt tai ei? Teen seisomatyötä kaikenlisäksi ja seistessäkin närästää. kaikki ruokavaliot kokeiltu. Mikään ruokavaliomuutos ei kiristä vatsanporttia tai poista tyrää. Valitettavasti. Mene pätemään muualle. [/quote] Mikä tämä tyrä on? Missä sijaitsee? Mitä oireita? Itsellä ei nouse ylöspäin mitään, on vain kipua ja polttavaa tunnetta, johon tosiaan somac auttaa. -ap

[/quote]

Ei kaikille nouse mitään nieluun asti. Minulla huomattiin refluxi, kun oli jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Lääkäri tutki, nielu turvoksissa, korvissa turvotusta ja nenä takaa turvoksissa. Refluksi siis ärsyttää nostaessaan mahansisältöä nieluun ja siitä eteenpäin. Jatkuva otsan päänsärky ja poskiontelon tulehdukset.

Kuvattiin magneettikuvaus ja siellä lieviä turvotuksia joka puolella.

...ja ohjeeksi sain tuon iltasyömisen pois jättämisen.

No 7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän