miten jaksatte kuntoilla te työssäkäyvät?
Itselläni ei ole energiaa töiden jälkeen. Työmatkoihinkin menee yhteensä 1.5h päivässä. Millä ihmeellä saisin kuntoilun mukaan päivääni?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:01"]Käyn lenkillä lasten mentyä nukkumaan (n. klo 21), viikonloppuisin valoisaan aikaan, 2-4 krt viikossa. Tämä on kompromissi, kun totesin salilla käymisen jääneen, kun en tunnu ehtiväni sinne työpäivän jälkeen. Vaativa työ, jonka jälkeen haluan viettää edes joitakin tunteja lasteni kanssa. Viikonloppuisin lisäksi muuta liikuntaa.
[/quote]
Sama. Lapset ovat vielä pieniä joten haluan työpäivän jälkeen viettää aikaa heidän kanssaan. Menevät tosin nukkumaan jo kasin-ysin aikaan joten jäähän siihen aikaa liikunalle, telkkaria en katso ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:09"]
Itselläni ei ole energiaa töiden jälkeen. Työmatkoihinkin menee yhteensä 1.5h päivässä. Millä ihmeellä saisin kuntoilun mukaan päivääni?
[/quote]
Alkuun vaan pakotat itsesi liikkeelle etkä anna laiskuudelle periksi. Vähän ajan päästä siitä tulee tapa jota ilman et voi olla.
Mulla salikäynneissä se, että sali on lähellä. Vaihtoehtoina mennä suoraan töistä tai sitten illalla kohtalaisen myöhään, nämä toimii mulla parhaiten. Se lähteminen on se vaikea, sitten kun menee, jaksaa. Se suosituin 18-19 aika on mielestäni se, jolloin jaksaa huonoitein. Kun töiden jälkeen syö kunnolla ja vähän lepäilee ja lähtee sitten salille/lenkille/hiihtämään klo 20, jaksaa paremmin. Sen lisäksi ajoitan paljon viikonloppuun. Perjantai on aina mulla lepopäivä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:18"]
Mulla salikäynneissä se, että sali on lähellä. Vaihtoehtoina mennä suoraan töistä tai sitten illalla kohtalaisen myöhään, nämä toimii mulla parhaiten. Se lähteminen on se vaikea, sitten kun menee, jaksaa. Se suosituin 18-19 aika on mielestäni se, jolloin jaksaa huonoitein. Kun töiden jälkeen syö kunnolla ja vähän lepäilee ja lähtee sitten salille/lenkille/hiihtämään klo 20, jaksaa paremmin. Sen lisäksi ajoitan paljon viikonloppuun. Perjantai on aina mulla lepopäivä.
[/quote]
Tai siis, sali oli lähellä. Muutin muutama kk sitten ja on kyllä vaikeampi lähteä kun nyt on 3-5 km matkaa, kaksi saman yrityksen salia ja tuo kauempi on parempi. Nyt toimii paremmin, että lähden myöhään, mutta pitää itsensä kyllä usein pakottaa.
Oikeastaan ainoat mahdollisuudet mulle liikunnan harrastamiseen on lomat ja vapaapäivät. Työ vie 12-15h ja pitäis vielä olla lasten kanssa, hoitaa kotityöt ja ehtiä nukkumaankin.
Tulee ihan työn puolesta raskasta hyötyliikuntaa, niin ei sitä vapaalla enää jaksa.
Eteisessä käydään se mittelö ja sen kun voittaa, niin loppu on helppo homma.
Silloin kun olin tosi rankassa seisomatyössä niin päivät kestivät minimissään 8h ja hiki valui, joten siihen ei kukaan enää jaksanut salia tehdä ja paino tippui helposti. Nyt olen istumatyössä ja pakko alkaa jotain tekemään kun paino nousee!
Olen ottanut tavaksi kävellä osan työmatkasta. Ei vie kovin paljon enemmän aikaa, mutta liikuntaa tulee ihan huomaamatta. Huonolla säällä tai flunssaisena kyllä autoilu vie voiton. Salilla köymisessä auttaa se, että sali on lähellä. Muuten ei varmaan tulisi mentyä. Joskus kävin ryhmäliikuntatunneilla työpaikan vieressä heti töiden jälkeen. Liikkumisen pitää olla helppoa niin, ettei tarvitse erikseen lähteä.
Kun liikuntaharrastuksensa merkitsee kalenteriin, niin sinne tulee helpommin lähdettyä. Sama juttu, kun töissä palaverit ym. on tarkkaan meritty kalenteriin.
Koska on pakko. Jos en liiku tulee huono omatunto. Jos lihan kilonkin niin en jaksa katsella läskiä persettäni. Miten läskit ja laiskat jaksaa katsella itseään sohvalla kaiket päivät......
Teen seisomatyötä, en siis istu koko päivää mutta ei ole fyysisesti raskasta, käyn salilla 3-4 krt viikossa. Joko päätän että suoraan töistä tai jos pääsen aikaisin töistä niin kotiin, välipala, ja siitä salille tai lenkille. Jos istuu alas tai alkaa laiskotella niin sillon ei ainakaan jaksa nousta. Ei kannata istua alas ollenkaan. Pysyy vaan liikkeessä. Parempi hoitaa urheilut pois alta liikoja miettimättä.
Kuuden tunnin työpäivä työläisille. Työteho nousee ja siihen kun vielä lisättäisiin tuo ylimääräisen ajan tuoma mahdollisuus kuntoiluun niin olisi työhyvinvointi ihan eri tasolla. Mutta ei, nämä lihavat työmarkkinapomot ei ehdottele kuin työajan lisäämistä.
Myös mulla on ollut vaikeuksia jaksaa. Jumpassa käyn sellaisessa paikassa, joka on lähellä ja jossa voi käydä eri aikoina eikä vain yhtenä päivänä viikossa. Jos jumppaan ei ehdi tai jaksa mennä, käyn kävelylenkillä. Siihen ei mene niin paljon aikaa ja kai sekin on parempi kuin ei mitään.
Hanki kotiin säädettävät käsipainot, kahvakuula ja jumppamatto ja näillä pääset jo huippukuntoon. Edellyttäen tietysti, että viitsit käyttää 4 kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan niillä jumppaamiseen syöt fiksusti. Ei tarvita ihmedieettejä tai proteiinijauhoja, riittää, että jättää turhat herkut pois ja pitää annoskoot kurissa.
En raskasta fyysistä työtä tehdessä arkisin olekaan liikkunut, vain viikonloppuisin jaksoi.
Toimistotöissä suorastaan on pakko liikkua, että pysyy energisenä ja hyvinvoivana.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:11"]Epäilen että huijaavat. Esim 8 tuntia raskasta keittiötyötä ja siihen päälle 20 km:n lenkki, ei kuulosta realistiselta. [/quote] Miksi pitää liioitella? En ole kuullut kenenkään väittävän käyneensä 20 km:n lenkillä.
[/quote]
Minun tutuista moni käy 20km lenkillä kerran viikossa ja jopa pidemmillä. Treenaavat maratonille ja ovat kyllä ihan tavallisia kuntoilijoita, jotka käyvät töissä.
Mulla menee vain 40min päivittäisiin työmatkoihin. Jos jäisin töiden jälkeen sohvalle pötköttämään en pääsisi siitä ylös. En juurikaan katso telkkaria, lähinnä lomilla, ja joskus 21 jälkeen.. Jos en ole viemässä lapsia harrastuksiin menen lenkille ystävän kanssa (2-3 kertaa viikossa), 1-2 x vko käyn muussa urh.harkassa. Viikonloppuisin käyn ainakin yhden vähän pidemmän lenkin. Olen aina viettänyt aktiivista elämää.lapsia useita.
En kuntoile erikseen työpäivänä, vaan pyöräilen työpaikalle ja takaisin. Lomalla ja vapaapäivinä käyn uimassa, kävelyllä ja/tai jumppaan kahvakuulalla.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:01"]
Käyn lenkillä lasten mentyä nukkumaan (n. klo 21), viikonloppuisin valoisaan aikaan, 2-4 krt viikossa. Tämä on kompromissi, kun totesin salilla käymisen jääneen, kun en tunnu ehtiväni sinne työpäivän jälkeen. Vaativa työ, jonka jälkeen haluan viettää edes joitakin tunteja lasteni kanssa. Viikonloppuisin lisäksi muuta liikuntaa.
[/quote]
Ja nyt on tarkoitus vaihtaa osa juoksulenkeistä hiihtoon, mikäli sää sallii. Saa yläkroppakin vähän töitä.
15