Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta uskonto ja uskovaisuus, tai jos puhutaan nyt vaikka kristinuskosta…

Vierailija
23.10.2021 |

On vertaiskuvallinen asia, että ei siinä edes ole tarkoituksena uskoa johonkin Jumalaan tai raamattuun ja sen kertomuksiin, missä maailma luotiin seitsemässä päivässä tmv. vaan uskonnon tarkoitus on valita elämänasenne ja arvot eli se, että pyrkiä hyvään elämässä ja olla hyvä ihminen muille. Rakastaa lähimmäistään. Saitteko kiinni tästä mun ajatuksenjuoksusta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että ei ole tarkoituksena uskoa kirjaimellisesti johonkin yliluonnolliseen olentoon tuolla taivaassa tai kirjaan jossa on tarinoita. Olen uskovainen itse, mutta en kuulu kirkkoon ja en usko Jumalaan kirjaimellisesti, koska se tuntuisi itseni ja järkeni huijaamiselta jos yrittäisin uskoa johonkin yliluonnolliseen. Kun en usko, niin en usko, mutta uskon siihen uskonnon perimmäiseen tarkoitukseen: rakasta lähimmäistäsi

T. Ap

Vierailija
2/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kyllä uskonto tarkoittaa juuri sitä että uskotaan järjettömiä tarinoita, joille ei ole mitään todistetta yhtään missään. Uskonto on nimensä mukaisesti uskomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli että ei ole tarkoituksena uskoa kirjaimellisesti johonkin yliluonnolliseen olentoon tuolla taivaassa tai kirjaan jossa on tarinoita. Olen uskovainen itse, mutta en kuulu kirkkoon ja en usko Jumalaan kirjaimellisesti, koska se tuntuisi itseni ja järkeni huijaamiselta jos yrittäisin uskoa johonkin yliluonnolliseen. Kun en usko, niin en usko, mutta uskon siihen uskonnon perimmäiseen tarkoitukseen: rakasta lähimmäistäsi

T. Ap

Samaa mieltä mutta uskon myös Jumalaan. Minulle Jumala ei ole yliluonnollinen. Jumala vaan on. Ei sitä kannata yrittää määritellä tai ymmärtää.

Vierailija
4/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Et ole mikään uskovainen vaan ateisti. Ei ole olemassa uskovaista, joka ei usko jumalaan.

Kristinuskon perimmäinen tarkoitus ei ole lähimmäisen rakastaminen vaan Jeesukseen uskominen.

Vierailija
5/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Samaa mieltä mutta uskon myös Jumalaan. Minulle Jumala ei ole yliluonnollinen. Jumala vaan on. Ei sitä kannata yrittää määritellä tai ymmärtää.

Näin juuri. Että ei se minusta ole mikään heppu tuolla taivaassa vaan se vaan on.

Vierailija
6/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo on eksytystä.

Vierailija
7/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on kanssasi samoilla sivuilla. Ehkä voisi puhua kristillisestä kulttuuriperinnöstä, joka ei ole aina kovin tietoistakaan.

Täällä välillä on pistänyt silmään oletus että ollakseen kristitty tai edes siihen suuntaan pitäisi tuntea Raamattu hyvin. En näe että pitäisi, tai haen sitä että Raamatun ihmisistä ja tapahtumista voi lukea myös välikäsien kautta. Enempi vähempi avoimesti hengellistä kirjallisutta.

Olisi hyvä jos kristinusko ei herättäisi vihaa tai inhoreaktioita. Ajatus vaikka siitä että Raamattu oikeuttaisi väkivaltaa tai muuta pahantekoa ei istu kaaliini. Toisaalta ylenpalttinen kaiken syleily (joka on nykyaikaa) hämärtää sitä, että hyvä elämä edellyttää jonkinlaisia rajoja, rajoituksia ja erotteluja.

Kaikkien ei tarvitse esim mennä naimisiin ja saada lapsia jotta elämä olisi jokin kristillinen ideaali. Sieltä Raamatusta löytyy monenlaista kulkijaa ja toisaalta aika oli erilainen.

Suhteellisuudentajun avulla kristinuskon arvo voi aueta. Meidän pitäisi kaikki löytää viaton ja aito lapsi itsestämme. Minua usko auttaa sen olemuspuolen tavoittamisessa itsessäni. Kaipa se on jotain itsensä suojelua raaistumiselta ja turtumiselta, jota näkee ympärillään ja jota suorastaan syötetään.

Vierailija
8/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Et ole mikään uskovainen vaan ateisti. Ei ole olemassa uskovaista, joka ei usko jumalaan.

Kristinuskon perimmäinen tarkoitus ei ole lähimmäisen rakastaminen vaan Jeesukseen uskominen.

Kyllä minä Jeesukseen uskon. Hänhän on ollut oikeasti olemassa. Ja uskon Jumalaankin, mutta en minään heppuna. Olen huono selittämään, mutta pointti oli tässä että uskonnon asiat on vertauskuvallisia, ei niitä pidä ottaa kirjaimellisesti. Jumalan poikakin on vertauskuva. Ihmisen ruumiin muodon ottanut ”pyhä henki” joka on lähetetty levittämään hyvyyttä ihmisten keskuuteen. Olen diipillä tuulella nyt. Monet varmasti ajatteleekin näin kuin minä. Lähinnä lapset ehkä ajattelee uskonnon ja siihen liittyvät kirjaimellisesti.

Vierailija
9/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ”pyhä henki” ei ole mitään yliluonnollista. Se on vaan sellainen tunne tavallaan tai sellanen. Ei näitä osaa selittää. Ap

Vierailija
10/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen myös että ”Jumala” tai ”Jeesus” ei vaadi ketään kuulumaan kirkkoon, lukemaan raamattua tai mitään vastaavaa. Vaan se ”Jumala” ja ”Jeesus” haluaa, että ihminen pyrkii olemaan hyvä ihminen eli pyrkii kohtelemaan kaikkea elävää hyvin. Huomatkaa tuo pyrkii. Ihminen on inhimillinen eli ei täydellisen hyvä koskaan. Jumala eli pyhä henki on elämänasenne. Voi että, kun tätä vois jatkaa vaikka koko illan. Ihana valaistumisen tunne on vallannut mun mielen. Hahah.

Ap

Vierailija
11/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan teitä ja tätä maailmaa! Olen ehkä vähän viriviritöötööt nyt mutta ei haittaa! Olen valaistunut! Olen tajunnut elämän tarkoituksen! Ap

Vierailija
12/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisuudella on kriteerit mitkä pitää täyttää.

Vierailija
13/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Jumalalle mikään mahdotonta? Hän kysyy sanassaan.

Hän halkaisi aikoinaan punaisenmeren kahtia ja johdatti Jaakobin kansan pois Faaraon Egyptin orjuudesta. Mooses toimi silloin johtana.

Jumala toimii kaikkina aikoina.

1992 (KR92)

Sana tuli ihmiseksi

11

Alussa oli Sana.

Sana oli Jumalan luona,

ja Sana oli Jumala.

2Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

3

Kaikki syntyi Sanan voimalla.

Mikään, mikä on syntynyt,

ei ole syntynyt ilman häntä.

4

Hänessä oli elämä,

ja elämä oli ihmisten valo.

5Valo loistaa pimeydessä,

pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

6

Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

9Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,

oli tulossa maailmaan.

10Maailmassa hän oli,

ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,

mutta se ei tuntenut häntä.

11Hän tuli omaan maailmaansa,

mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

12

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,

hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,

kaikille, jotka uskovat häneen.

13

He eivät ole syntyneet verestä,

eivät ruumiin halusta,

eivät miehen tahdosta,

vaan Jumalasta.

14

Sana tuli lihaksi

ja asui meidän keskellämme.

Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,

kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.

Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

15Johannes todisti hänestä ja huusi: »Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.»

16

Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,

armoa armon lisäksi.

17

Lain välitti Mooses,

armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.

18

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Ainoa Poika, joka itse on Jumala

ja joka aina on Isän vierellä,

on opettanut meidät tuntemaan hänet.

Johannes Kastajan todistus

19

Tämä on todistus, jonka Johannes antoi, kun juutalaiset lähettivät Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: »Kuka sinä olet?» 20

Johannes tunnusti totuuden, hän ei sitä kieltänyt. Hän sanoi: 21

»En minä ole Messias.» »Mikä sitten?» he kysyivät. »Oletko Elia?» »En ole», Johannes vastasi. »Oletko se luvattu profeetta?» Hän vastasi: »En.» 22Silloin he sanoivat: »Kuka sitten olet? Meidän on vietävä vastaus niille, jotka meidät lähettivät. Mitä sanot itsestäsi?» 23

Johannes vastasi: »Minä olen ääni, joka huutaa autiomaassa: ’Tasoittakaa Herralle tie!’ Niinhän profeetta Jesaja on ennustanut.»

24Niiden joukossa, jotka oli lähetetty Johanneksen luo, oli myös fariseuksia. 25He kysyivät häneltä: »Miksi sitten kastat ihmisiä, jos et ole Messias, et Elia etkä se profeetta?» 26

Johannes vastasi: »Minä kastan vedellä, mutta teidän keskellänne on jo toinen, vaikka te ette häntä tunne, 27hän, joka tulee minun jälkeeni. Minä olen arvoton edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja.

Vierailija
14/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän tarkoitus on tiivistettynä tähän: Elä ja anna toisten elää

Ap

Vierailija
15/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kuka niin sanoo?

Vierailija
16/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kuka niin sanoo?

P  erustaja. kommenttejani  ei julkista

Vierailija
17/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ajatelko niin konkreettisesti tätä maailmaa ja universumia. Tätä olemista olemassa. Kaikelle ei löydy edes sanoja. Itken. Olisin tällä hetkellä varmaan joidenkin psykiatrien mielestä sekaisin, mutta omasta mielestä olen täysin selväjärkinen, selväjärkisempi kuin ehkä koskaan. Olen vapaa. Keksinkin paremman tiivistyksen elämän tarkoitukselle se on Rakkaus. Ja älkää ajatelko romanttista rakkautta tai mitään konkreettista. Itkettää. Älkää poistako tätä pliis! Lopetan nyt, muuten nousen kohta ilmaan. Ap

Vierailija
18/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän tarkoitus on tiivistettynä tähän: Elä ja anna toisten elää

Ap

Tämä ei ole kristinuskoa.

Vierailija
19/19 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ismael= hagar. Jaakob = Israel.

Molemmat alkujaan Abrahamin siemestä, tämä on hyvä tietää.

Mikäli haluaa enemmän tutustua ns. tieteeseen, tässä on hyvä alkaa: https://www.google.com/search?q=noah+wood+tree&client=ms-android-samsun…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi