Tyttöä kiusataan koulussa, eikä ketään tunnu kiinnostavan.
Siis tyttöäni nimitellään, hakataan, jätetään ulkopuolelle ja nolataan kaikkien edessä luokkakavereiden toimesta.
Tyttö on tavallinen 12 vuotias, koulu sujuu hyvin ja kavereita on koulun ulkopuolella, mutta luokkakaverit-tytöt ja pojat- ovat ottaneet sylkykupikseen. :(
Opettaja vähättelee, mutta lapsi itkee iltaisin.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:26"]
Ota kuvakaappaukset opettajan sanomisista ja äänitä puhelut ja vie poliisille. Kiusaaminen on ihmisoikeuslain vastaista ja Suomi on ratifioinut sopimuksen. Voit tarvittaessa mennä niin pitkälle että haastat koko maan oikeuteen ratifioimansa sopimuksen rikkomisesta.
Palkkaa myös yksityisetsivä http://www.vapaasana.net/blogi/2011/10/etsiv%C3%A4toimisto-lupaa-lopettaa-koulukiusaamisen
[/quote]
"Äänitä puhelut" Jos minun puheluja joku äänittäis ilman minun lupaa, vaikka se onkin lain mukaan mahdollista, niin takaan, että sen jälkeen kommunikointi kanssani onnistuu vain välikäden kautta. Sitä saa, mitä tilaa!
Siis haloo nyt, kiusaaminenko on sitten jotenkin "sallittua" jos kiusaaja antaa jollain tapaa "aihetta" kiusaajille kiusata? Mitä nämä sallitut aiheet sitten ovat? Outo ulkonäkö, puhevika, ujous, virheet vastauksissa luokan edessä?
Ap:n on nyt otettava tiukka ote ja VAADITTAVA että asiaan puututaan. Jos opettaja ei tee mitään niin yhteys rehtoriin, kuraattoriin tai tarvittaessa koulutoimen johtajaan tai vaikka niihin sossuihin! Ja niin kurjaa kuin onkin että kiusatun usein pitää olla se joka vaihtaa koulua niin sekin on vaihtoehto jos kiusaamista ei saada loppumaan. Me teimme niin, eli muutimme kun lapsi oli 3. luokalla, häntä oli alusta asti kiusattu ja opettaja vain levitteli käsiään ettei hän voi pakottaa ketään olemaan toisen kaveri (kun siis koko muu 10 hengen pienluokka kiusasi ja syrji meidän lasta koska oli ujompi ja herkkä itkemään). Koulua ei voinut ilman muuttoa vaihtaa sillä kunnassamme ei ollut kuin yksi koulu. Muuton jälkeen kiusaaminen loppui koska uusi opettaja uudessa luokassa oli hyvin tarkka ettei kukaan kiusannut toista.
En todellakaan aio lomalla viedä asiaa eteenpäin. Säälittää vaan kun tyttö näkee painajaisia ja itkeskelee jouluna. Opettaja on vanha nainen, jonka mielestä tyttöni tulisi kasvattaa paksumpi nahka, eli on liian herkkä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:25"]Niin, voihan se olla että antaa itse aihetta kiusaajille... Ei ole mitenkään erityisen puhelias tai sosiaalisesti nokkela tapaus, täytyy myöntää, mutta normaaliälyllä varustettu kumminkin. Ei vippaa yläkerrassa. Vielä.
[/quote]ok. Tämä 12 v josta kerroin ei ole samalla tasolla muiden kanssa ja tässä tapauksessa aikuiset aiheuttaa kiusaamisen kun laitetaan normaaliluokkaan sairas lapsi. Tekee niin pahaa tytön puolesta mitä joutuu turhaan kärsimään. Häntä ei kiusata mutta hän itse tekee niin kamalia juttuja että hän kokee toisten reaktiot kiusaamisena. Kertoo tosiaan aivan sairaita juttuja. Eka.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mitä te vanhemmat itse tekisitte, jos olisitte opettajia? Joa joku kiusaamisen lopettava taikatemppu on olemassa, niin laittakaa toki jakoon!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:32"]
En todellakaan aio lomalla viedä asiaa eteenpäin. Säälittää vaan kun tyttö näkee painajaisia ja itkeskelee jouluna. Opettaja on vanha nainen, jonka mielestä tyttöni tulisi kasvattaa paksumpi nahka, eli on liian herkkä.
[/quote]
Meidän lapsen opettaja myös sanoi (lapsen läsnäollessa) että oppiipahan olemaan itkemättä kun kiusataan. Ei siis luokassa paikalla ollessaan puuttunut mammanpojaksi lällättelyyn mitenkään, koska se oli ilmeisesti sopiva tapa opettaa tokaluokkalaiselle että ei pidä itkeä pettymyksistä (ja ikävän itkuherkkyytensä on perinyt minulta). Eristi myös lapseni yksin eri pihalle muun luokan ulkoillessa toisella pihalla kun vaadin että kiusaaminen on saatava loppumaan. Joo ei kiusannut kukaan sitten enää välitunneilla mutta eipä ollut yhtään kaveriakaan koko koulussa. Sisälle tullessa ja ulos mennessä edelleen tönittiin, syljettiin ja haukuttiin (tämän luokassa tapahtuvan opettajan hyväksymän kiusaamisen lisäksi). Rehtori oli sitä mieltä että asia ei hänelle kuulu vaan minun pitää pystyä selvittämään asia opettajan itsensä kanssa kun häneen olin yhteydessä. Kuraattori levitteli käsiään ja oli sitä mieltä että opettaja on tehnyt mitä voi. Onneksi olimme muuttamista muutenkin harkinneet, tämä kiusaaminen toi viimeisen niitin sitten siihen.
t. 14
"Fyysisestä kiusaamisesta" eli oikeasti pahoinpitelyistä pitää tehdä rikosilmoitus. Sen voi ihan hyvin tehdä vaikka loma-aikana.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:35"]
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mitä te vanhemmat itse tekisitte, jos olisitte opettajia? Joa joku kiusaamisen lopettava taikatemppu on olemassa, niin laittakaa toki jakoon!
[/quote]
Meillä otettiin yksi avustaja välituntien ajaksi seuraamaan tilannetta ja puuttumaan mahdollisiin kiusaamistilanteisiin, hän myös auttoi lastani pääsemään leikkeihin mukaan. Myös välituntivalvojat olivat tietoisia tilanteista ja tarkkailivat lastamme ettei joudu kiusatuksi. Välillä pidettiin välitunteja, joissa arvottiin parit kenen kanssa pitää leikkiä, näin kaikki oppivat leikkimään välillä jonkun muun kanssa kuin juuri sen parhaan kaverin ja mahdollistetaan kavereiden hankkiminen niillekin joita ei yleensä oteta mukaan leikkiin. Opettaja myös puhutteli useamman kerran näitä kiusaajia ja teki selväksi että koulussa ollaan kaikkien kanssa, vapaa-ajalla voi sitten valita kenen kanssa leikkii. Luokassa oli siis sääntö, että ketään ei jätetä yksin. Näillä keinoin minunkin lapseni löysi kaverin kenen kanssa olla välituntisin ja kiusaaminen loppui. Kyse oli ekaluokan keväästä ja tokaluokan syksystä.
Tyttöni on tavallinen hyvin koulussa pärjäävä lapsi. Syystä tai toisesta toiset kuitenkin hylkeksivät. Luokalla on 2 tyttöä, jotka ovat kavereita, mutta eivät puolusta toisten kiusatessa. Käyvät meillä toisinaan kylässäkin ja ovat kivoja tyttöjä mukavista perheistä, mutta luokassa kuitenkin peesailevat kiusaajia..
En kuvittele, että opettajalla olisi taikasauvaa, oletan vain, että olisi edes kiinnostunut mitä luokkansa oppilaiden välillä tapahtuu koulupäivän aikana.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:35"]
[/quote] No ainakin katsoisin tunnilla sen verran mitä tapahtuu, että jos ryhmätöihin määrätessä jonkun pariksi joutuva osoittaa päätään kuin ampuisi itseään, muun luokan virnuillessa, puuttuisin asiaan aika tiukasti enkä olisi kuin en huomaisikaan, jolloin oppilaan täytyisi taas itse olla kielikellona ja mennä asiasta valittamaan.
Tai jos koululuokan on puhe vaikkapa siirtyä kävellen jonnekin vieraaseen paikkaan tutustumaan, niin opettaja katsoisi sen verran että kieltäydytäänkö yhtä ottamaan samaan joukkoon kävelemään, vai kulkeeko tämä ainoana ryhmästä erillään.
Tai jos köksässä käydään kaupassa, niin ostosten kantaminen jätetään yhdelle, sille samalle joka kummasti aina joutuu tiskaamaankin.
Aika paljon näyttää tapahtuvan aivan siinä opettajan silmien alla.
3
Kiusaamiseen on valitettavan usein vaikeaa saada pysyvää muutosta aikaan :( mulla oli tiedossa että vaikeutta tulee olemaan. Otin tavoitteeksi että saadaan tästä vuoden aikana sellainen porukka että kaikilla olisi koulussa hyvä olla.
Omassa luokassa käytin valtavasti aikaa, ihan oppisisältöjenkin määrän uhalla, porukan ryhmäyttämiseen. Oli kivakoulutunnit jne. Tehtiin paritöitä, ryhmätyötä ja sellaista me-henkeä yritin luoda.. Keskusteltiin ja selvitettiin. . Kaikki lähes välitunnit meni silti jonkin asian selvittelyyn. Meni myös ihan kyllä oppituntejakin. Tai mä selviyin käytävässä, muut piirsi tms.. En ikinä edes vessassa ehtiny käydä työpäivän aikana. Tilanne parantui sen verran että joitakin kiusaajan tukijoita saatiin huomaamaan roolinsa ainakin hetkittäin. Näihin tiettyihin tyyppeihin on vaikea saada valutettua empatiaa. Mukana voi olla rehtori, psykologit, kivatiimit.. vihdoin kun luulet että nyt sen sisällä tapahtui jotain niin seuraavalla välitunnilla se tekee sen taas. Kerrankin kysyin, että miksi? Sain vastaukseksi, että se on hassun näköistä. Tuntuu pahalta, kun sanotaan ettei kukaan tee mitään. Varmasti tekee. Koulussa ei vaan saada kenestäkään uutta ihmistä. Keinoja ei ole enempää. Olemme kokeilleet kyllä kaiken mahdollisen. Ei riitä että ihmiseksi kasvattaminen aloitetaan 6v.. sr täytyy aloittaa heti.
Aika järkkyjä kommentteja. Onko täällä kaikkien kiusaaja nicopetterien ja jannicajasmiinoiden vanhemmat asialla? Joku vielä alkaa esittämään, että ap:n lapsi olisi jotenkin sairas (#16) kun hän on kiusaamisen kohteena. Ja opettajallakin( #17) nousee lähinnä defenssit pystyyn, kun pitäisi pystyä ratkaisemaan ihan tavallinen kouluun liittyvä ongelma.
Jos olisin ap, ottaisin ensimmäisenä yhteyden rehtoriin. Opettajat näemmä tekevät kaikkensa katsoakseen kiusaamisen yli ja ohi (juu ei häiritä joululomilla...), joten jonkinlainen kurinpalautus opettajalle saattaisi tehdä tehtävänäsä. Jos lapset toimivat asiattomasti, on aikuisten tehtävä puuttua asiaan! Opettaja järjestää keskusteluhetken asianomaisille ja osoittaa toiminnallaan, että tilanne on huomattu ja sen jatkuessa seuraamuksia saattaa tulla kiusaajille. (Esimerkiksi ilmoitus lastensuojelunsossulle, käytösnumeron tiputus vitoseen, että vanhemmatkin heräävät ikiunestaan, jälki-istuntoja) Kyllä niitä keinoja löytyy, opettajat vaan ovat usein liian leipääntyneitä tekemään yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:35"]Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että mitä te vanhemmat itse tekisitte, jos olisitte opettajia? Joa joku kiusaamisen lopettava taikatemppu on olemassa, niin laittakaa toki jakoon!
[/quote] alottaisin ainakin ottamalla asian vakavasti, yhteys vanhempiin, kaikki saman pöydän ääreen. Jos ei muutosta tapahdu ( eikä edes vanhemmat vaivaudu paikalle, ) yhteys lastensuojelujuun. Olen itse ollut kiusaajan vanhempana paikalla ja olemalla itse aktiivinen ja ottamalla vastuun lapsestaan on asioihin mahdollista vaikuttaa.
Vie asia oppilashuoltoon ja koulukuraattorille. Heti kevätlukukauden alussa. Ja esitä kysymys mitä aikovat tehdä kiusaamisen lopettamiseksi.
Sillo ku minua kiusattiin koulussa nii äiti soitti näille kiusaajien vanhemmille ja kertoi miten asia on. Saatiin kiusaaminen lopulta kitkettyä. Mutta silloin elettiin 90-lukua kun ihmiset vielä puhui toisilleen eikö kommunikoitu tietokoneen välityksellä tai ihmetelty asioita keskustelupalstoilla..
Tosiaan, olen yrittänyt vaikuttaa lähinnä luokanopettajan kautta asiaan, ilman tulosta.
On aika ottaa järeämmät konstit kehiin. Heti tammikuussa. Kiitos rohkaisuista.
Ap
Voi v***u mitä pelleilyä. Suomessa ei ole koulupakkoa. Et itsekään menisi työpaikallesi jos saisit siellä turpaasi joka päivä! Vai menisitkö? Miten helvetissä pahoinpitely muuttuu "kiusaamiseksi" kun kyseessä on alaikäiset? Rikosilmoitus pahoinpitelystä, noottia koululle ja lapsi pois koulusta kotiopetukseen. Sillä hoituu eikä lapsen tarvitse kärsiä koko lapsuuttaan kusipäiden ja munattomien "aikuisten" takia. Näin siis minä tekisin jos oma lapsi kyseessä. Voi kun omatkin vanhemmat olisivat noin tehneet, mutta ei leviteltiin käsiä ja lässytettiin.
t:entinen koulukiusattu ja nykyinen eläkeläinen
Ymmärän kyllä sen logiikan, millä aikuisten maailma toimii koulukiusaamistapauksissa. "Ei häiritä nukkuvaa karhua". Ei vaivata opettajaa, rehtoria, lastensuojeluviranomaisia, kiusaajien vanhempia - annetaan pienen uhrin kantaa yksin taakkaa - ja millaisin seurauksin! Lyhyen aikavälin säästö ja aikuisten henkinen laiskuus - iso lasku tulevaisuudessa..
t.24
Vie tyttö psykologille. Saa vahvan itsetunnon.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:28"]Vaikka asia rassakin sinua joululomallakin, niin anna nyt kouluväenkin pitää lomansa, ennen kuin hyökkäät heidän niskaansa. Et sinäkään oman työpaikkasi ongelmia pitemmillä lomailla ratko.
[/quote] eipä tässä kukaa ollut lomalla oleville soittamassa. Vanhemman huolesta on hankala kuitenkaan ottaa joululomaa.