Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisvihaaja psykologiksi?

Vierailija
28.12.2014 |

En luota ihmisiin, olen traumatisoitunut ja skeptinen ihminen. Cv on "pilalla" mt-ongelmien aiheuttamien aukkojen vuoksi. On siis pakko kouluttautua työvoimapula-alalle. Puhelinmyyjänä en pärjää, siivoaminen vituttaa.    Ajattelin kouluttautua psykologiksi.

Varma työllisyys ja hyvä palkka. Ainakin Tampereelle ja Helsinkiin voi päästä ilman soveltuvuuskokeita. Mitä mieltä olette?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Siis kiinnostaa lähinnä, että miten vakavasti cv:si on pilalla. Aika monipuolisiin töihin psykologi voisi päästä, joten ei kai tuossa ole mitään pahaa, kunhan välttelet sellaisia töitä, joissa ihmisvihastasi voisi olla haittaa potilaille.

Vierailija
22/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskokaa pois, ei ole provo. Lääkäriksi minulla ei rahkeet ehkä ihan riittäisi, mutta psykologiassa vaatimustaso on kohtuullinen vielä aineopinnoissakin. Sitä paitsi olen ulkoisesti täysin normaali, ei minun otsassani lue "masennus". Pärjään ihmisten kanssa, mutta en ystävysty. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että jaksaisit opiskeluja tai varsinkaan työtä vuodesta toiseen sen jälkeen. Toivon todella että opiskeluiden aikana on jonkinlaista raakkausta, jos ei soveltuvuuskokeita ole. Itse koitin hakea psykologiaa opiskelemaan, tein päätöksen vähän hetken mielijohteesta huhtikuussa, kun maaliskuussa oli valintakoe. Pääsin hyvillä pisteillä teoriaosuudesta läpi ja jatkoin soveltuvuuskokeisiin. Siitä en sitten enää päässytkään läpi, syynä huonot motivaatiopisteet (en mm. osannut kertoa opintosuunnitelmasta mitään kun en ollut lukenut opinto-opasta kunnolla että millaisia kursseja siellä on). No, ihan hyvä loppujen lopuksi sillä hyvin menneestä teoriakokeesta sain itseluottamusta hakea sinne minne todella halusin eli lääkikseen ja siellä opiskelen nyt :) Väitän kyllä edelleen, että soveltuisin ihan hyvin psykologiksikin mutta varmaan olen tyytyväisempi lääkärin ammattiin kuitenkin.

Vierailija
24/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:15"]

Minkä ikäinen olet? Siis kiinnostaa lähinnä, että miten vakavasti cv:si on pilalla. Aika monipuolisiin töihin psykologi voisi päästä, joten ei kai tuossa ole mitään pahaa, kunhan välttelet sellaisia töitä, joissa ihmisvihastasi voisi olla haittaa potilaille.

[/quote]

Olen kolmekymppinen. Ja vakavasti on pilalla, vaikka työkokemusta on sentään kesätöitä enemmän kertynyt. Pätkää, aukkoja ja keskeytyneitä opintoja. Näyttää tosi huonolta, vaikka mitenkä ansioluettelon asettelisi. 

Vierailija
25/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tutkijuus, kiinnostaako se? Voisi sopia sinulle!

Vierailija
26/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on sinun kaltaisiasi jo riittävästi. Valitse joku toinen ammatti.

Vierailija
27/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:22"]

Siellä on sinun kaltaisiasi jo riittävästi. Valitse joku toinen ammatti.

[/quote] En valitse. Olen itseasiassa jo hankkinut pääsykoekirjatkin. Hakijoita on paljon, mutta pääsykoe ei ole ylipaha. Tilastomatematiikkaa ja myöhemmin julkaistava lisämateriaali. Jyväskylään olisi tosi helppo Tilastomatematiikan kirja, mutta siellä on se soveltuvuuskoe. -ap

Vierailija
28/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:20"]

[/quote]

Olen kolmekymppinen. Ja vakavasti on pilalla, vaikka työkokemusta on sentään kesätöitä enemmän kertynyt. Pätkää, aukkoja ja keskeytyneitä opintoja. Näyttää tosi huonolta, vaikka mitenkä ansioluettelon asettelisi. 

[/quote]

Kuvitteletko, että se CV:si muuttuu jotenkin vähemmän repaleiseksi psykologikoulutuksen myötä? Ei muutu. Vastavalmistuneena kun haet töitä (oli ala mikä tahansa) myös aiempia työkokemuksiasi katsotaan. 

Vierailija
29/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:18"]

Vaikea kuvitella että jaksaisit opiskeluja tai varsinkaan työtä vuodesta toiseen sen jälkeen. Toivon todella että opiskeluiden aikana on jonkinlaista raakkausta, jos ei soveltuvuuskokeita ole. Itse koitin hakea psykologiaa opiskelemaan, tein päätöksen vähän hetken mielijohteesta huhtikuussa, kun maaliskuussa oli valintakoe. Pääsin hyvillä pisteillä teoriaosuudesta läpi ja jatkoin soveltuvuuskokeisiin. Siitä en sitten enää päässytkään läpi, syynä huonot motivaatiopisteet (en mm. osannut kertoa opintosuunnitelmasta mitään kun en ollut lukenut opinto-opasta kunnolla että millaisia kursseja siellä on). No, ihan hyvä loppujen lopuksi sillä hyvin menneestä teoriakokeesta sain itseluottamusta hakea sinne minne todella halusin eli lääkikseen ja siellä opiskelen nyt :) Väitän kyllä edelleen, että soveltuisin ihan hyvin psykologiksikin mutta varmaan olen tyytyväisempi lääkärin ammattiin kuitenkin.

[/quote]

No eihän sinne lääkikseenkään ole mitään soveltuvuuskokeita. Tiedän useita vakavasti mielenterveysongelmaisiakin lääketieteen opiskelijoita. Ja lääkäriksi valmistuvat, jos terveys vain kestää opintojen stressin. 

-ap

Vierailija
30/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:20"]

[/quote]

[/quote]

Kuvitteletko, että se CV:si muuttuu jotenkin vähemmän repaleiseksi psykologikoulutuksen myötä? Ei muutu. Vastavalmistuneena kun haet töitä (oli ala mikä tahansa) myös aiempia työkokemuksiasi katsotaan. 

[/quote]

Moniin paikkoihin on vain yksi hakija. Sinne otetaan siis kuka tahansa laillistettu psykologi. Sama tilanne on lääkäreillä, cv:tä ei useinkaan edes kysytä -ap

Vierailija
31/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:08"]

Psykologia myös aidosti kiinnostaa. Olen kyllä ihan hyvä tarkkailemaan ihmisiä ja olen objektiivinen. Juuri objektiivisuuteni tekee minusta ihmisvihaajan, näen läpi ihmisen raadollisuuden.

[/quote]

Mutta olet sokea sille tärkeimmälle eli itsellesi. Ihan vain huomiona niin tietääkseni psykologian opiskelu on aika haastavaa. Tai siis ei itse asia vaan se kaikki mitä siinä sivussa pitää osata matematiikka ym.

[/quote]

"olet sokea sille tärkeimmälle eli itsellesi" voi vittu, mitä kyökkipsykologiaa, oikein suoraan Freudilaisten haamujen kellarista. En ole sokea itselleni, minähän tunnen itseni oikein hyvin: en pidä ihmisistä yleensä ja ymmärrän taustalla olevat syyt. -ap

Vierailija
32/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap todella ole mitään parempaa tekemistä näin joulunaikaan kuin suoltaa tätä paskaa provoasi tänne?

Vierailija
33/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vihaa ihmisiä, on katkera yms. Sulla on omakohtaista kokemusta vihasta, joten osaat varmasti hyvin käsitellä asiaa potilaan kannalta. Se, ettet ystävysty, on vain hyvä. Psyko ei saa tulla liian liki. Tsemppiä valitsemallesi uralle :)

Vierailija
34/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:30"]

[/quote]

No eihän sinne lääkikseenkään ole mitään soveltuvuuskokeita. Tiedän useita vakavasti mielenterveysongelmaisiakin lääketieteen opiskelijoita. Ja lääkäriksi valmistuvat, jos terveys vain kestää opintojen stressin. 

-ap

[/quote]

Totta, ei olekaan. Ehkä sinunkin kannattaisi hakea lääkikseen? Turvattu työpaikka ja yleensä parempi palkkakin kuin psykologilla. Voi hyvin erikoistua alaan, jossa ei ihmisiä tarvi paljon nähdä, esim. patologiksi tai radiologiksi. (Vitsi, älä vaan hae!)

Vierailija
35/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hups, piti olla tietysti toukokuussa eikä maaliskuussa :D

Vierailija
36/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:43"]

Eikö sulla ap todella ole mitään parempaa tekemistä näin joulunaikaan kuin suoltaa tätä paskaa provoasi tänne?

[/quote]

Ei ole provo. Got it? Inhoan juuri tuollaisia yksisilmäisiä typeryksiä, jotka huutavat provoa joka paikassa. Sitä paitsi tässä ketjussa kirjoittamani viestit osoittavat, että tiedän alasta paljon keskiverto kaduntallaajaa enemmän. En ole osallistunut jkl:n soveltuvuuskokeisiin, mutta ilmeisesti siellä on ollut R:n musteläiskätesti, draw a person ja Wartegg. Parihaastattelu ja essee otsikolla "minä". Osaisin ehkä manipuloida testejä riittävästi, mutta parihaastattelutilanteessa saattaisi tulla ilmi jonkinlainen ristiriita projektiivisten testien ja haastattelutilanteen välillä. -ap

Vierailija
37/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:11"]

Psykologia myös aidosti kiinnostaa. Olen kyllä ihan hyvä tarkkailemaan ihmisiä ja olen objektiivinen. Juuri objektiivisuuteni tekee minusta ihmisvihaajan, näen läpi ihmisen raadollisuuden.

[/quote]

Mutta olet sokea sille tärkeimmälle eli itsellesi. Ihan vain huomiona niin tietääkseni psykologian opiskelu on aika haastavaa. Tai siis ei itse asia vaan se kaikki mitä siinä sivussa pitää osata matematiikka ym.

[/quote]

"olet sokea sille tärkeimmälle eli itsellesi" voi vittu, mitä kyökkipsykologiaa, oikein suoraan Freudilaisten haamujen kellarista. En ole sokea itselleni, minähän tunnen itseni oikein hyvin: en pidä ihmisistä yleensä ja ymmärrän taustalla olevat syyt. -ap
[/quote]

Olet hieno mulkku tulet olemaan kovaa kamaa julkisella puolella.

Vierailija
38/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla se sama mt-ongelmainen, joka oli tehnyt asiantuntijatöitä ja muutaman kurssin yliopistolla? Etkä missään nimessä voinut alentua tekemään siivoushommia, olethan liian älykäs siihen :)

Vierailija
39/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni itseään ihmistuntijaksi kuvaava itseasiassa vain keksii ajatuksia muiden päähän ja uskoo niihin itsekin. Olen joutunut tällaisen uhriksi, jolloin rehellisiä sanomisiani ei oteta todesta vaan kehitellään rivien väliin salaliittoteorioita. Yhteistä näille henkilöille on ollut se, että eivät oikein sopeudu yhteiskuntaan eivätkä saa kavereita koska ylianalysoivat kaiken ja aiheuttavat näin vain stressiä kaikille ympärillä oleville.

Vierailija
40/61 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siinä tapauksessa kyökkipsykologi iskee jälleeen. Viha on voimakas tunne jaettavaksi kenelle tahansa noin vain ja jos olisit edes vähänkin perillä itsestäsi niin tietäisit että ihmiset eivät ole vihasi aiheuttajia etkä kuvaisi itseäsi ihmisvihaajaksi. Toinen asia mihin kukaan psykologi ei saa langeta on asioiden ottaminen henkilökohtaisesti sekä kykenemättömyys ottaa kritiikkiä sillä me kaikki kehitymme kehdosta hautaan koko ajan ihmisinä. Kukaan ei ole koskaan valmis. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän