Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 25v enkä ole ikinä käynyt papa-kokeessa

Vierailija
27.12.2014 |

Jooh, olen tyhmä kuin saapas, en välitä itsestäni ja sitä rataa. Nyt kun olen itse maininnut nämä asiat ja olen tietoinen niistä, niin niitä ei ehkä tarvitsisi tulla tähän kertomaan.
Mutta niin, se kokeessa käyminen on vain jäänyt. Olen synnyttänyt ja sen jälkeen on laitettu kuparikierukka. Olen jälkeenpäin lukenut, että ennen tuon kierukan laittamista koepala pitäisi ottaa, mutta eipä sitä kukaan minulta kysellyt. En tiedä miksi en ole aikaa gynelle varannut, ja nyt kun olen jo näin "vanha", niin kynnys varata aika on vain kasvanut. Mitä selitän, että miksi tulen vasta nyt aikuinen ihminen. Ja toisaalta pelottaa, että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja sitten saan syyttää itseäni ja varmaan gynekin syyttää, kun en mennyt aikaisemmin. Tosin hyvähän se olisi nyt saada tietää jos jotain on eikä pitkittää. En tiedä, olen vain niin saamaton, huoh... Pelottaa. No kierukka täytyy kohta ottaa pois, niin silloinhan sitten tulee mentyä ja asia varmaan tulee esille... Aina kun alapäässä "tapahtuu" jotain, siis verta tiputtelee, särkee, sattuu tietyt asennot yhdynnässä, tulee mieleen kaikenlaista ja päätän että soitan huomenna, mutta en vaan hemmetti soikoon saa aikaiseksi. Vasta hetki sitten aloin ajatella koko asiaa kun tuli puheeksi ystävän kanssa nämä papakokeet. Nyt ajattelen asiaa jatkuvasti...

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olemaan aika hysteeristä jo tämä artikulointi ja faktojen esittäminen.

Vierailija
42/86 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löydettiin 24-vuotiaana solumuutos, joka jouduttiin poistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onneks on varaa mennä johonkin ultraan :D

Vierailija
44/86 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32 ja en ole koskaan käynyt. Enkä tule käymäänkään.

Vierailija
45/86 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-vuotias. En ole koskaan käynyt papassa, gynellä tai missään muussakaan vastaavassa. Ei ole mitään tarvetta.

Vierailija
46/86 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:46"]

Eikö sulta muka otettu papaa alkuraskaudessa, samalla kun testataan sukupuolitaudit?

[/quote]

Ei alkuraskaudessa oteta papaa.

[/quote]

Kyllä otetaan, jos edellisestä kerrasta on pitkä aika.
[/quote]

Olen 24v ja käynyt varsinaisessa gynen tutkimuksessa vain 17-vuotiaana kun sain e-pillerit ekaksi vuodeksi. Olin neitsyt ja sillä kertaa ei papaa otettu, eikä ole otettu sen jälkeen. Sain kaksi lasta '13 ja '14 eikä ole papaa otettu kummallakaan kertaa, korkeintaan sanottu että kannattaa joskus käydä ottamassa vaikkapa raskauden jälkeen.

Vierailija
47/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 35 ja nyt menen ikäseulontaan.

Vierailija
48/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä papa-kokeessa 30-vuotiaana, jolloin seulonnat alkoivat. Hyvä on muistaa, että ihmiskehossa voi ihan jossain muuallakin muhia tietämättämme vaikka mitä, kohdunkaula nyt sattuu olemaan niitä harvoja säännöllisesti seurattavia ruumiinosia.

Vierailija
49/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä papa-kokeessa 30-vuotiaana, jolloin seulonnat alkoivat. Hyvä on muistaa, että ihmiskehossa voi ihan jossain muuallakin muhia tietämättämme vaikka mitä, kohdunkaula nyt sattuu olemaan niitä harvoja säännöllisesti seurattavia ruumiinosia.

Vierailija
50/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt papassa 1-2 vuoden välein 16-vuotiaasta lähtien. 16-20-vuotiaana olin mukana HPV-rokotetutkimuksessa, jossa papa tehtiin säännöllisesti. Koskaan ei ole mitään ollut, eikä koskaan ole ollut sukupuolitautejakaan. En myöskään ole ollut raskaana. Mutta kyllä meillä YTHS:llä hoitaja suositteli papaa minunkin ikäiselleni kahden vuoden välein. Tiedän myös monien ikäisteni, papassa/sisätutkimuksessa säännöllisesti käyvän ja olen 27-vuotias. Alapeukkuja odotellessa, mutta kyllä minusta on tavatonta (ja osoittaa kyllä piittaamattomuutta) jos ei ole tähän ikään mennessä koskaan käynyt papassa, puhumattakaan ettei ole gynellä käynyt koskaan!  

Vierailija
51/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositusten mukaan papan hyöty saadaan 3-5 vuoden välein otettavissa näytteissä, JOS ei ole ollut monia eri seksikumppaneita, diabetesta, hormonaalista ehkäisyä, aiempia SUKUpuolitauteja, synnyttämättömyyttä, ei tupakoi ym riskitekijöitä. Ilman pätevää syytä otettavat papat vuoden välein ovat ylireagointia! Naisia on niin helppo juksata. En tiedä yhtään miestä, joka käy varmuuden vuoksi JOKA vuosi tutkimuksissa!!

Vierailija
52/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään tavatonta sun ikäiselle, seulonnathan alkavat vasta kolmekymppisenä ja oliko jossain kunnissa vasta kolmevitosena. Mene ihmeessä käymään jos mietityttää.

Vierailija
53/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä, mutta se, mitä ei naisille usein kerrota, on että kohdunkaulan adenokarsinooma (20% kohdunkaulan syövistä) ei usein näy papassa, koska se on syvemmällä rauhaskudoksessa kuin tavallisempi lieriöepiteelisyöpä. Eli voi olla puhdas papa-tulos ja silti kohdunkaulan syöpä. 

Itsellä ollut pidempään kuumeilua ja outo tunne kohdunkaulalla ja kävin papassa muutama kk sitten ja se oli silloin täysin puhdas. Nyt kuitenkin menin ultraan vielä, ja siinä näkyikin kohdunkaulalla jokin muutos, joka lääkärin mielestä näyttää hyvänlaatuiselta, mutta se ei ollut täysin varma. 

Luin tarkemmin tuosta syövästä, niin tosiaan tuo toinen syöpätyyppi ei monella näy edes papassa, joten se ei ole mikään 100% varma seula, ja jos yhtään epäilyttää, kannattaa mennä ultraan varmuuden vuoksi. 

Nyt odottelen jännittyneenä tarkempiun tutkimuksiin pääsyä. 

Vierailija
54/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terkkuun ja varaa aika. Ei tarvitse nolostella.

Vierailija
55/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nehän on vaan suosituksia. Jokainenhan itse päättää, että haluaako mennä vai ei. Suurin osa maailman naisista ei edes pääse koskaan ko. tutkimuksiin. Itse käyn vaan seulonnoissa, muuten en nykyään käy gynellä, kun ei ole vaivojakaan. Joskus kävin paljonkin, kun oli vaivoja. Enhän käy aivojen magneettitutkimuksissakaan, enkä maksakuvissa tms.

Vierailija
56/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ekan kerran vasta kolmekymppisenä, eikä gyne sanonut mitään. Hän totesi, että minun taustatiedoillani riittää, että käyn kontrolleissa eli viiden vuoden välein.

Vierailija
57/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. En ole edes käynyt gynellä koskaan ja olen myös 25 vuotias.

Vierailija
58/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli useamman vuoden tauko gynekologilla käynneissä, ja kun viimein menin, mahastani löydettiin suuri kasvain.. (ei oireita). Kannattaa siis varata aika ja käydä tarkastuksessa säännöllisin väliajoin.

Vierailija
59/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanan rauhallisista vastauksista, helpotti jo kovasti. Olen ehkä sen verran jo vatvonut tätä asiaa päässäni, että siitä on tullut mulle ongelma. Ystäväni vaan oli kovin ihmeissään kun en ole käynyt ja patisteli menemään... Ehkä mä nyt vaan varaan sitten sen ajan, niin saan ainakin mielenrauhan. Ja siihen ultraankin vaikka samaan syksyyn, saako sellaisen ihan noin vain, vai pitääkö olla jotain perustetta, epäilyä jostain?
Ap

Vierailija
60/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi, minäkin olin ekassa papassa 32. Seulonnat aloitetaan vasta 30-vuotiaana, joten ei ole todennäköisesti mitään hätää.