Olen 25v enkä ole ikinä käynyt papa-kokeessa
Jooh, olen tyhmä kuin saapas, en välitä itsestäni ja sitä rataa. Nyt kun olen itse maininnut nämä asiat ja olen tietoinen niistä, niin niitä ei ehkä tarvitsisi tulla tähän kertomaan.
Mutta niin, se kokeessa käyminen on vain jäänyt. Olen synnyttänyt ja sen jälkeen on laitettu kuparikierukka. Olen jälkeenpäin lukenut, että ennen tuon kierukan laittamista koepala pitäisi ottaa, mutta eipä sitä kukaan minulta kysellyt. En tiedä miksi en ole aikaa gynelle varannut, ja nyt kun olen jo näin "vanha", niin kynnys varata aika on vain kasvanut. Mitä selitän, että miksi tulen vasta nyt aikuinen ihminen. Ja toisaalta pelottaa, että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja sitten saan syyttää itseäni ja varmaan gynekin syyttää, kun en mennyt aikaisemmin. Tosin hyvähän se olisi nyt saada tietää jos jotain on eikä pitkittää. En tiedä, olen vain niin saamaton, huoh... Pelottaa. No kierukka täytyy kohta ottaa pois, niin silloinhan sitten tulee mentyä ja asia varmaan tulee esille... Aina kun alapäässä "tapahtuu" jotain, siis verta tiputtelee, särkee, sattuu tietyt asennot yhdynnässä, tulee mieleen kaikenlaista ja päätän että soitan huomenna, mutta en vaan hemmetti soikoon saa aikaiseksi. Vasta hetki sitten aloin ajatella koko asiaa kun tuli puheeksi ystävän kanssa nämä papakokeet. Nyt ajattelen asiaa jatkuvasti...
Kommentit (86)
Minä olen 53 ja olen käynyt kerran elämässäni. Totesin että tyhmää paskaa. Rintasyöpäseulonnatkin jätän väliin. Tahdon elää ja kuolla luonnollisesti, enkä pidentää keinotekoisesti mitään. Jos syöpä tulee, niin en tule rasittamaan sairaaloita. Kipulääkettä ehkä pyydän, jos siltä tuntuu. Olon helpottaminen on minusta ok, hyväksyn myös kauneuskirurgian, vaikka en itse rahanpuutteen takia sitä käytä. Mutta kun on aika kuolla, niin sitten on aika kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 53 ja olen käynyt kerran elämässäni. Totesin että tyhmää paskaa. Rintasyöpäseulonnatkin jätän väliin. Tahdon elää ja kuolla luonnollisesti, enkä pidentää keinotekoisesti mitään. Jos syöpä tulee, niin en tule rasittamaan sairaaloita. Kipulääkettä ehkä pyydän, jos siltä tuntuu. Olon helpottaminen on minusta ok, hyväksyn myös kauneuskirurgian, vaikka en itse rahanpuutteen takia sitä käytä. Mutta kun on aika kuolla, niin sitten on aika kuolla.
Ja jatkan vielä, että ei edes liene kovin suurta uhkaa sukupuolitaudeille, kun minulla on koko elämäni ajan ollut vain yksi ja sama seksikumppani. Tuskin hän on pettänytkään, ei kuulu hänen periaatteisiinsa (en ole naivi, mutta tunnen ukkoni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:09"]
Tässä Syöpäjärjestön sivuilta vähän tietoa: Kannattako osallistua kutsuttuna seulontaan, vaikka minulta on otettu Papa-näyte lähiaikoina muualla?
Seulontaan kannattaa osallistua aina, vaikka vastaava tutkimus olisikin tehty lähiaikoina muualla.
Kuntien järjestämän seulonnan laatua ja seulontatestien luotettavuutta arvioidaan säännöllisesti, tämä on edellytetty laissa. Samanlaista laadunvarmistusta ei edellytetä muulta, organisoidun seulonnan ulkopuoliselta toiminnalta. Tämän vuoksi on suositeltavinta osallistua 30–60-vuotiaana nimenomaan järjestettyyn seulontaan.
Papa-näytteen otto useammin kuin viiden vuoden välein ei ole tarpeellista, mikäli näytteiden tulokset ovat olleet normaaleja, eikä poikkeavia oireita ole (esim. kuukautisten välillä tulevaa vuotoa).
Onko kenellekkään tullut mieleen yksityisten tahojen luotettavuus? Käyt kerran vuodessa papa-kokeessa, mutta tutkitaanko näyte huolella ;) ?
Ihan samalla tavalla tutkitaan sekä yksityisellä että julkisella. Miksi muuta kuvittelet?
No ainakin mulle se yksityinen gyne sanoi silloin (27v) että riittää kun käyt seur. kerran 30v seulassa. Hän puhui parista vuodesta. Kai se riippuu siitäkin mitä siinä ekassa kokeessa on näkynyt.
T.78
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä, että ei edes liene kovin suurta uhkaa sukupuolitaudeille, kun minulla on koko elämäni ajan ollut vain yksi ja sama seksikumppani. Tuskin hän on pettänytkään, ei kuulu hänen periaatteisiinsa (en ole naivi, mutta tunnen ukkoni).
Vanhemmilla sukupolvilla niitä kuulemma esiintyy paljon. Tämä johtunee just tuosta uskomuksesta että tää koskee vaan villejä nuoria. Ei koske.
Olen 39v, en ole tehnyt papa-koetta tai kaynyt gynella viela tahan ikaan mennessa.
Papa-koe onnistuu tk:ssa tai neuvolassa. Sen ottaa usein hoitaja, mutta voi olla myös neuvolan terveydenhoitaja tai lääkäri. Koe ei kestä kauaa.