Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 25v enkä ole ikinä käynyt papa-kokeessa

Vierailija
27.12.2014 |

Jooh, olen tyhmä kuin saapas, en välitä itsestäni ja sitä rataa. Nyt kun olen itse maininnut nämä asiat ja olen tietoinen niistä, niin niitä ei ehkä tarvitsisi tulla tähän kertomaan.
Mutta niin, se kokeessa käyminen on vain jäänyt. Olen synnyttänyt ja sen jälkeen on laitettu kuparikierukka. Olen jälkeenpäin lukenut, että ennen tuon kierukan laittamista koepala pitäisi ottaa, mutta eipä sitä kukaan minulta kysellyt. En tiedä miksi en ole aikaa gynelle varannut, ja nyt kun olen jo näin "vanha", niin kynnys varata aika on vain kasvanut. Mitä selitän, että miksi tulen vasta nyt aikuinen ihminen. Ja toisaalta pelottaa, että mitä jos sieltä löytyykin jotain ja sitten saan syyttää itseäni ja varmaan gynekin syyttää, kun en mennyt aikaisemmin. Tosin hyvähän se olisi nyt saada tietää jos jotain on eikä pitkittää. En tiedä, olen vain niin saamaton, huoh... Pelottaa. No kierukka täytyy kohta ottaa pois, niin silloinhan sitten tulee mentyä ja asia varmaan tulee esille... Aina kun alapäässä "tapahtuu" jotain, siis verta tiputtelee, särkee, sattuu tietyt asennot yhdynnässä, tulee mieleen kaikenlaista ja päätän että soitan huomenna, mutta en vaan hemmetti soikoon saa aikaiseksi. Vasta hetki sitten aloin ajatella koko asiaa kun tuli puheeksi ystävän kanssa nämä papakokeet. Nyt ajattelen asiaa jatkuvasti...

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään nyt vielä sellainen kysymys, että varaanko ajan kierukan poistamiseen gyneltä vai äitiysneuvolasta, missä se laitettiinkin?

Vierailija
62/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:06"]

Kiitos ihanan rauhallisista vastauksista, helpotti jo kovasti. Olen ehkä sen verran jo vatvonut tätä asiaa päässäni, että siitä on tullut mulle ongelma. Ystäväni vaan oli kovin ihmeissään kun en ole käynyt ja patisteli menemään... Ehkä mä nyt vaan varaan sitten sen ajan, niin saan ainakin mielenrauhan. Ja siihen ultraankin vaikka samaan syksyyn, saako sellaisen ihan noin vain, vai pitääkö olla jotain perustetta, epäilyä jostain? Ap

[/quote]

Yksityisellä pääsee gynekologilla ultraäänitutkimukseen, maksaa kylläkin noin 100 e ainakin täällä. Julkisella niitä tehdään kai naistentautien polilla, johon pitää saada lähete. Ej se kyllä ole välttämätön, jos ei mitään vaivaa ole, mutta jos on epävarmuus papatuloksista, niin varmuuden vuoksi voi mennä. Hyvänlaatuiset kasvaimet eli polyypit ja kystat usein näkyy vain ultrassa, joten senkin takia joskus voi mennä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50, eikä ole koskaan papaa otettu. Eikä oteta.

Vierailija
64/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 22 enkä ole koskaan käynyt gynellä... Miettinyt olen kyllä usein, mutta en tiedä, miksi en saa aikaiseksi. On varmaan pakko mennä kyllä pian, koska mulla on nykyään kuukautisten välissä tiputteluvuotoa. Kivuliaat kuukautiset on olleet aina. Maalailen jo kauhukuvia lapsettomuudesta tai syövästä yms..

Vierailija
65/86 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:39"]Minä olen 22 enkä ole koskaan käynyt gynellä... Miettinyt olen kyllä usein, mutta en tiedä, miksi en saa aikaiseksi. On varmaan pakko mennä kyllä pian, koska mulla on nykyään kuukautisten välissä tiputteluvuotoa. Kivuliaat kuukautiset on olleet aina. Maalailen jo kauhukuvia lapsettomuudesta tai syövästä yms..
[/quote]

Mullakin on tiputteluvuotoa, menkat eivät ole kovin kivuliaat mutta sitäkin runsaammat ja kestävät yleensä 7 päivää. Käytännössä koko ajan menkat siis, todella rasittavaa.

Vierailija
66/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin seulonnat alkavat 30-vuotiaana? Itse kävin kyllä ekan kerran jo 25-vuotiaana. Vai onko kuntakohtaista? 

Vierailija
67/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31v. ja kävin vasta äskettäin ekaa kertaa papa-kokeessa. Eniten harmittaa se 150€, jonka maksoin yksityislääkärin tutkimuksesta ja kokeesta, että ihan sen puolesta suosittelen menemään siihen ilmaiseen seulontaan joihin tulee kutsu.

Vierailija
68/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:19"]

Olen 31v. ja kävin vasta äskettäin ekaa kertaa papa-kokeessa. Eniten harmittaa se 150€, jonka maksoin yksityislääkärin tutkimuksesta ja kokeesta, että ihan sen puolesta suosittelen menemään siihen ilmaiseen seulontaan joihin tulee kutsu.

[/quote] Ei papaan tarvita lääkäriä.  Labrassa maksaa noin  30 euroa yksityisellä. 

Vierailija
69/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:19"]

[/quote] Ei papaan tarvita lääkäriä.  Labrassa maksaa noin  30 euroa yksityisellä. 
[/quote]

Kokeen lisäksi jouduin käydä myös tutkimuksessa, jossa suljettiin eräs sairausepäily pois, siitä tuo 150€. Täällä yksityisellä papatesti 50€.

Vierailija
70/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 22, miksi käyt Vauva-palstalla? Ihan uteliaisuudestani kysyn.

Vierailija
71/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 23:33"]Yli 50, eikä ole koskaan papaa otettu. Eikä oteta.
[/quote
Miksei?

Vierailija
72/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 11:52"]

Itse olen käynyt papassa 1-2 vuoden välein 16-vuotiaasta lähtien. 16-20-vuotiaana olin mukana HPV-rokotetutkimuksessa, jossa papa tehtiin säännöllisesti. Koskaan ei ole mitään ollut, eikä koskaan ole ollut sukupuolitautejakaan. En myöskään ole ollut raskaana. Mutta kyllä meillä YTHS:llä hoitaja suositteli papaa minunkin ikäiselleni kahden vuoden välein. Tiedän myös monien ikäisteni, papassa/sisätutkimuksessa säännöllisesti käyvän ja olen 27-vuotias. Alapeukkuja odotellessa, mutta kyllä minusta on tavatonta (ja osoittaa kyllä piittaamattomuutta) jos ei ole tähän ikään mennessä koskaan käynyt papassa, puhumattakaan ettei ole gynellä käynyt koskaan!  

[/quote]

sä oletkin oikea terveyden perikuva. Montako seksisuhdetta sulla on ollut? Oletko tietoinen mahdollisista hpv-rokotuksien haittavaikutuksista? Ja nytkö sulle ei tule syöpää, kun sut on rokotettu oikein tutkimuksissa???

Vierailija
73/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:47"]

Siinä vaiheessa kun on oireita, on sairaus jo edennyt ja voi olla, että voidaan joutua poistelemaan elimiä laajastikin. Sitten voi tulla mieleen, että olisihan se ollut kiva käydä seulonnassa "turhaan" ja saatu vielä lapsiakin.

[/quote]

Käytkö aivokuvauksissa tai keuhkokuvissa vaikka sinulla ei ole oireita? Ei kannata lietsoa turhaan. Nuorilla kohdunkaulansyöpä on harvinainen.

[/quote]

Siis kohdunkaulansyöpä on nimenomaan yleinen nuorilla. Se on ollut joskus alle 35-vuotiaiden naisten yleisin kuolinsyy. Nykyisin harvinaisempi, kiitos papa-kokeiden ja sen että naiset niihin haluavat mennä.

Vierailija
74/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että käy joka käänteessä papakokeessa ei suojaa syövältä. Vuoden välein otettava papakoe on tarpeeton ilman painavaa syytä. Toki saa sitä rahaa työntää gynelle, jos oikeasti mieli rauhoittuu sillä. Kannattaa tutkia muutkin kehon osat ja tarkistuttaa erikoislääkärillä, jos löytyisi jotain.

Vierailija
75/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän ketjun aloin pelkäämään niin kurkun kuin kohdunkin syöpää :( Mulla on ollut kondylooma

Vierailija
76/86 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:24"]

Se, että käy joka käänteessä papakokeessa ei suojaa syövältä. Vuoden välein otettava papakoe on tarpeeton ilman painavaa syytä. Toki saa sitä rahaa työntää gynelle, jos oikeasti mieli rauhoittuu sillä. Kannattaa tutkia muutkin kehon osat ja tarkistuttaa erikoislääkärillä, jos löytyisi jotain.

[/quote]

Siis papakoe kyllä suojaa pitkälti syövältä. Kohdunkaulasyöpä on erilainen syöpä kuin monet muut, se kehittyy hitaasti ja sen synty voidaan estää jos esiaste huomataan ajoissa. Siksi papakoetta ei voi vertailla "muiden kehon osien tutkimiseen" - ei muita vastaavia tutkimuksia ole tarjolla.

63, kondylooma ei altista sinua kohdunkaulansyövälle. Kyseessä on eri papilloomaviruksen tyyppi.

Vierailija
77/86 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin seulonnat alkavat 30-vuotiaana? Itse kävin kyllä ekan kerran jo 25-vuotiaana. Vai onko kuntakohtaista? 

Joissain kunnissa alkaa 25 v joissain 30 v

Vierailija
78/86 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-koe voidaan ottaa myös esim.neuvolassa. Joku väittää että yksityiset olis jotenkin parempia mutta ei pidä paikkansa. Paljon kipeämpi kokemus oli yksityinen gyne ja sai vielä maksaa itsensä kipeäksikin.

Enkä ymmärrä tätä "etkö oo koskaan käyny gynellä" -hypetystä! Mulle opetettiin että gynellä käydään vasta kun on joku hyvä syy tai hormonaalinen ongelma. Olin 27v kun menin ekan kerran. Ja juu täällä seulat oli vasta 30v..

Vierailija
79/86 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:09"]

Tässä Syöpäjärjestön sivuilta vähän tietoa: Kannattako osallistua kutsuttuna seulontaan, vaikka minulta on otettu Papa-näyte lähiaikoina muualla?

Seulontaan kannattaa osallistua aina, vaikka vastaava tutkimus olisikin tehty lähiaikoina muualla.

Kuntien järjestämän seulonnan laatua ja seulontatestien luotettavuutta arvioidaan säännöllisesti, tämä on edellytetty laissa. Samanlaista laadunvarmistusta ei edellytetä muulta, organisoidun seulonnan ulkopuoliselta toiminnalta. Tämän vuoksi on suositeltavinta osallistua 30–60-vuotiaana nimenomaan järjestettyyn seulontaan.

Papa-näytteen otto useammin kuin viiden vuoden välein ei ole tarpeellista, mikäli näytteiden tulokset ovat olleet normaaleja, eikä poikkeavia oireita ole (esim. kuukautisten välillä tulevaa vuotoa). 

Onko kenellekkään tullut mieleen yksityisten tahojen luotettavuus? Käyt kerran vuodessa papa-kokeessa, mutta tutkitaanko näyte huolella ;) ?

Ihan samalla tavalla tutkitaan sekä yksityisellä että julkisella. Miksi muuta kuvittelet?

Vierailija
80/86 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt minäkään koskaan, 32, enkä aio koskaan käydäkään. Ei miehiäkään ronkita, joten miksi antaisin minäkään itseäni ronkkia? Pelkkää naisten alistamista ja pelottelua koko touhu.