Käsi sydämellä: Käytätkö alkoholia raskausaikana?
Tiedän ihmisiä, jotka viikonloppuna/juhlissa juovat yhden/kaks siideriä. Ruoalla lasi viiniä yms. Eli hyvin pieniä annoksia, mutta alkoholia kuitenkin..
Kiinnostais tietää Miksi?
Maun takia? Alkoholittomiakin saa..
Kommentit (134)
No, Suomessa on vähän erilainen juomakulttuuri kuin "Euroopassa." Täällä jos annettais alkoonmeneville lupa ihan vaan pariin hörppyyn, ei ehkä jäis siihen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:31"]
kylässä en välitä tehdä itsestäni numeroa, koska
[/quote]
Alkoholia ottava raskaana oleva äitihän ei toki herätäkään huomiota. :D
Jos sun lapsilla on joskus tulevaisuudessa jotain häikkää kehityksessä, ihan mitä tahansa, niin luuletko ettei aivan varmasti joku muista, että otit alkoa vaikka olit raskaana ja päättele että otit sitä varmasti muutenkin, ja lapsen häiriöt voivat johtua juuri siitä? Ja vaikka se olisi ollut vaan ihan se yksi ainoa kerta? Et ehkä ajatellut asiaa ihan loppuun asti.
[/quote]
Nää, asun Italiassa, ja täällä ei takuulla kukaan ihmettele, jos raskaana oleva juo yhden lasillisen viiniä ruuan kanssa. Pikkuisen nyt suhteellisuuden tajua. FAE, saati FAS ei todellakaan kehity alle kuudesta lasillisesta yhdeksän kk aikana. Muussa tapauksessa Etelä-Eurooppa olisi pullollaan noita lapsia, ja Suomessakin kaikki keski-ikäiset ja sitä vanhemmat. Vielä 1970-luvulla naisia kehotettiin juomaan konjakkihömpsy, jos raskauspahoinvointi vaivaa. Niin ne opit muuttuvat...
ps. Molemmat lapseni ovat jo teinejä, hyvin ovat kasvaneet ja koulussakin kiitettävän oppilaita.
[/quote]
Italiassa kannattaisi alkaa pikkuhiljaa ihmetellä, sillä tutkimusten mukaan 2–4 prosentilla italialaisista 6-vuotiaista on diagnosoitu raskaudenaikainen alkoholinkäytön aiheuttama sikiövaurio Fasd.
Tosin on ymmärrettävää, jos italialainen äitimammanen ei välitä asiasta, sillä alkoholille altistuminen sikiöaikana vaikuttaa kykyyn ymmärtää syy-seuraussuhteita ja onhan se hänenkin äitinsä juonut raskausaikana. Melkoinen perintö omalle lapselle, vaurioitunut keskushermosto....
Kyllä lapsilla vaurioita on muuallakin kuin Suomessa.
En juonut siemaustakaan edes simaa. Ei ollut mitään tarvetta.
No en tietenkään käyttänyt tippaakaan, ei olisi ikinä tullut mieleenkään!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:11"]uskomatonta alapeukutusta näille, jotka on hieman maistelleet. EI SIITÄ OO MITÄÄN HAITTAA SIKIÖLLE VITUN IDIOOTTI JEESUSTELIJA KUKKAHATTUTÄDIT jos vaikka tunnin ajan hörpit yhtä kaljaa, niin se ei edes käväse sikiössä päinkään, ku promillet kerkeää haihtua melkeen sitä mukaan, kun juo.. huh huh..
[/quote]
No jos minä olen idiootti kukkahattutäti koska en halua vahingoittaa lastani niin minkä se SINUSTA tekee??
Pari kertaa otin viiniä maun vuoksi raskausaikana ruoan yhteydessä. Ainoat tuntemani alkoholia raskausaikana nauttineet ovat olleet lääkäreitä / hoitajia. Määrät ovat olleet erittäin pieniä.
Kyllä. Kävin kaksi kertaa ehtoollisella. Siinäpä se. Muuten en ottanut yhtään mitään enempää. Mutta tätä kuumalla vedellä jatkettua viintä otin kaksi lusikallista (ortodoksinen kirkko)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:26"]
Kerran kuussa anoppilassa päivällisellä lasin viiniä ruuan kanssa.
Asutaankin Ranskassa, jossa palstan alkoholi-hysteerikkoja ei onneksi ole.
[/quote]
Ranskassa syntyy vuosittain paljon alkoholin vaurioittamia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:58"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:51"]Nollatoleranssi. RV 40 menossa. Pidän vastenmielisenä ajatusta, että vauva on huppelissa kohdussa. [/quote] Huolestuttaa, että oletteko te mammat tajunneet syödä esim. suositeltuja lisäaineita tai muuten huolehtia riittävästä ravintoaineiden saannista raskausaikana, jos tietämyksenne ravitsemuksesta on tätä tasoa... [/quote] Ja sinun mielestäsi alkoholi ei vaikuta vauvaan? Miksi sitä sitten käsketään välttämään? [/quote] Sanoinko noin? :D Mutta ihan tiedoksi, että tilkka viiniä -> sikiö humalassa. Sitä alkoa täytyisi juoda aivan äärertömän paljon, jotta sen kohdussa olevan sikiön saisi humalaan asti. Oletteko nielleet muutenkin kaikki ohjeet ihan purematta ja ajattelematta lainkaan itse, miksi jotain suositellaan tekemään tai olemaan tekemättä? [/quote] Sorry, jäi sana välistä: eli piti sanoa tilkka viini ei tarkoita sitä, että sikiö olisi heti humalassa. Epäilen että teidän syömät lisäraudat ja muut lisäravinteet on menneet kyllä harakoille ja ja jääneet imeytymättä, jos ei yhtään osaa ajatella itse/ ottaa selvää ihmiskehon toiminnasta.
[/quote]
Ohiksena huomautan, että nyt sekotat imetyksen ja raskauden. Imettäessä vauva saa korkeintaan promilleja alkoholia, siis tuhannesosia.
Mutta raskaana ollessa vauvan vereen tulee tasan samat prosentit kuin mitä äidillä on veressään.
[/quote]
Joo, ja paljonkos about ruokalusikallisesta olutta nousee äidin veren alkoholiprosentit? Ei niin tipan tippaa.
esim. etelä-euroopassa on tavallista, että odottava äiti juo ruuan kanssa 1/3 lasillisen viiniä. Itse asiassa Saksassakin olen nähnyt odottajan kilistelevän skumppaa muiden kanssa. Ei nyt ole koko lasillista juonut, mutta muutamia siemauksia. Itse olen rv13 enkä kyllä voisi kuvitellakaan edes maistavani alkoholia. Joulupöydässäkin tyydyin vain nuuhkimaan miehen viiniä. Tiedän olevani ehkä vähän ylitarkka, ja en järjellä ajateltuna usko 1-2 kulausta viiniä olevan vaarallista, mutta ihan oman mielenrauhani takia jätän väliin.
Mulla oli täysin nollatoleranssi, en tippaakaan ottanut. :) Muutenkin raskauksien jälkeen on alkoholin käyttö lopahtanut. Vuodessa ehkä pari kertaa vedän kännit.. Joskus istun (n.0-1krt/kk) ystäväni luona ja juon muutaman. Ja pakko myöntää ettei ole ikävä sitä juhlimista ja viinan läträämistä. Olen 22v.
En pisaraakaan, kummassakaan raskaudessa. Eikä tehnyt tiukkaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:58"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:51"]Nollatoleranssi. RV 40 menossa. Pidän vastenmielisenä ajatusta, että vauva on huppelissa kohdussa. [/quote] Huolestuttaa, että oletteko te mammat tajunneet syödä esim. suositeltuja lisäaineita tai muuten huolehtia riittävästä ravintoaineiden saannista raskausaikana, jos tietämyksenne ravitsemuksesta on tätä tasoa... [/quote] Ja sinun mielestäsi alkoholi ei vaikuta vauvaan? Miksi sitä sitten käsketään välttämään? [/quote] Sanoinko noin? :D Mutta ihan tiedoksi, että tilkka viiniä -> sikiö humalassa. Sitä alkoa täytyisi juoda aivan äärertömän paljon, jotta sen kohdussa olevan sikiön saisi humalaan asti. Oletteko nielleet muutenkin kaikki ohjeet ihan purematta ja ajattelematta lainkaan itse, miksi jotain suositellaan tekemään tai olemaan tekemättä?
[/quote]
Täytyykö sinun juoda äärettömän paljon ollaksesi humalassa? Sikiön veren promillemäärä on sama kuin sinun. Ajoittain voi olla jopa korkeampi. Jos olet humalassa, myös sikiö on. Jos olet pikkaisen hiprakassa myös sikiö on.
Kertokaapa, että miksi pitää korostaa sitä, että joissakin maissa juodaan runsaasti alkoholia, ja väittää että siellä se ei aiheuta ihmisiin samanlaisia vauroita kuin täällä? Kun tilastot ja tutkimukset osoittavat sen minkä jokanen järjelläkin voi päätellä, eli että runsaasti käytetty alkoholi on ongelma suuressa osassa maailmaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:06"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:58"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:51"]Nollatoleranssi. RV 40 menossa. Pidän vastenmielisenä ajatusta, että vauva on huppelissa kohdussa. [/quote] Huolestuttaa, että oletteko te mammat tajunneet syödä esim. suositeltuja lisäaineita tai muuten huolehtia riittävästä ravintoaineiden saannista raskausaikana, jos tietämyksenne ravitsemuksesta on tätä tasoa... [/quote] Ja sinun mielestäsi alkoholi ei vaikuta vauvaan? Miksi sitä sitten käsketään välttämään? [/quote] Sanoinko noin? :D Mutta ihan tiedoksi, että tilkka viiniä -> sikiö humalassa. Sitä alkoa täytyisi juoda aivan äärertömän paljon, jotta sen kohdussa olevan sikiön saisi humalaan asti. Oletteko nielleet muutenkin kaikki ohjeet ihan purematta ja ajattelematta lainkaan itse, miksi jotain suositellaan tekemään tai olemaan tekemättä? [/quote] Sorry, jäi sana välistä: eli piti sanoa tilkka viini ei tarkoita sitä, että sikiö olisi heti humalassa. Epäilen että teidän syömät lisäraudat ja muut lisäravinteet on menneet kyllä harakoille ja ja jääneet imeytymättä, jos ei yhtään osaa ajatella itse/ ottaa selvää ihmiskehon toiminnasta. [/quote] Ohiksena huomautan, että nyt sekotat imetyksen ja raskauden. Imettäessä vauva saa korkeintaan promilleja alkoholia, siis tuhannesosia. Mutta raskaana ollessa vauvan vereen tulee tasan samat prosentit kuin mitä äidillä on veressään. [/quote] Joo, ja paljonkos about ruokalusikallisesta olutta nousee äidin veren alkoholiprosentit? Ei niin tipan tippaa.
[/quote]
Miksi joku haluaisi ottaa ruokalusikallisen olutta?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:35"]Jos jossain tarjottiin ruoan kanssa tai maljan nostamiseen hyvää viiniä, otin kohteliaasti lasillisen ja siemailin siitä hieman. Join siis noin puoli lasillista ehkä korkeintaan neljä kertaa per raskaus eli vain erityistilaisuuksissa. Siitä ei ole ollut mitään haittaa vauvoille eikä enempää tehnyt mieli.
[/quote]
Ihmeellistä ettei Suomessa kehtaa kieltäytyä juomasta, edes silloin kun on raskaana...
[/quote]
Kieltäydyin kyllä useinkin, mutta esimerkiksi häissä maljaa nostettaessa en, ihan omasta päätöksestäni. Sain nostaa maljan muiden kanssa ja siemailin juomaa hieman, jätin loput juomatta. Eipä ole kukaan ikinä kommentoinut sen enempää kieltäytymistä kuin yhden lasin ottamistakaan.
Hörpyn olen silloin tällöin ottanut esim olutta tai siideriä. Ekassa raskaudessa otin uutena vuotena puolilasillista (pieni lasi) kuohuviiniä. Kysyin tästä etukäteen neuvolassa ja sanoivat että ihan ok on. Alkoholiton viini on joo aika pahaa, mutta sitäkin ilman pärjää kyllä. Bavaria merkkinen alkoholiton olut on erittäin hyvää. Kuohuvista Lehtikuohu on herkullista. Ihan vinkkinä vaan :)
Here in Spain we drink a bottle of wine with meal :) It's normal here and nobody makes a problem of it.
-Celeste